Miksi Bora Bora on niin hyvä? Aito kysymys

Jätä kommentti

29.4.2018 Kirjoittanut JK

Joskus kolme syksyä sitten tutkin kiihkeästi Boardgamegeekin listoilta löytyvien pelien kuvia. Kun suunnittelijat ja mekaniikat eivät vielä silloin paljoa sanoneet, arvioin pelien kiinnostavuutta pitkälti ulkonäön ja teeman perusteella. Ei se itse asiassa niin huono konsti ole kuin miltä saattaa kuulostaa – ulkonäön ja teeman on niidenkin oltava kunnossa, jottan hyvä peli voisi nousta erinomaiseksi – mutta aika paljon ”vääriä positiivisia” tuli. Paljon oli myös pelejä, joista jäi naama mieleen. Yksi näistä oli tällainen omituinen tecnicolor-saaristo täynnä monenlaisia pahvikilkkeitä kuin ylikokoisia selluloosa-nonparelleja.

Peli oli nimeltään Bora Bora. Hirveän vaikealta se vaikutti, tai vähintäänkin sekavalta. Ajattelin silloin kolme syksyä sitten, että ehkä joskus vähän myöhemmin sitten. Kiva juttu, kattellaan – samat sanat kuin sille yhdelle tutulle, joka pitää sinua hyvänäkin kaverinasi vaikket ole ihan varma pidätkö sinä häntä kaverina, mutta hän kutsuu sinua aina juhliinsa ja kerran menit ja niiden kiusallisen puolentoista tunnin jälkeen olet osannut vastata että kiva juttu, kattellaan onnaako.

”Myöhemmin” oli huhtikuu 2018. Bora Bora oli ilmestynyt kirjastoon, Feld oli kivunnut suosikkisuunnittelijoideni joukkoon, oli kevät ja kevään kaukokaipuu veti jonnekin Varsovaan tai edes Tyynenmeren saarille. Ja totesin jo ensimmäisen pelin jälkeen: mikä kesti?

Bora Bora on nimittäin aika ihana. Mutta miksi oikeastaan? Katsotaan osaanko vastata.

No ensinnä, se näyttää kyllä mainiolta. Värikkyys on kuin luontoäidin omassa buffetissa.  Tyynenmeren saaret kutsuvat puumajoja pystyttämään. Omaan kylään voi värvätä naisia ja miehiä erikoiskykyineen, ja sini-oranssi-värikombo on täydessä käytössä. Rahana on simpukat sekä jumalille tarjottavat uhrihedelmäkorit (en ole katsonut tarkkaan, saattaa niissä olla jotain pieniä eläimiäkin). Puupaloilla kuvatuista puusta, hiekasta ja kivestä rakennetaan rakennuksia. Ei haittaa vaikken tiedä, miten hiekasta rakennetaan – kaikki tykkäävät hiekasta, se on lämmintä varpaiden alla etelässä. Pahvinpalat ovat Alea-peliksi poikkeuksellisen paksuja. On noppia, on kortteja. Missään ei moitteen sijaa.

Toiseksi, Bora Bora on noppapeli, ja ne ovat täälläpäin suosittuja. Noppamekanismi on persoonallinen. Noppia voi sijoittaa viiteen (kaksinpelissä viiteen) yhteiseen toimintoon, mutta vain jos noppa on silmäluvuiltaan pienempi kuin toimintoruudussa mahdollisesti jo oleva noppa. Toisin sanoen pieniä silmälukuja on helpompi asetella. Mutta toiminnon saa silmälukujen vahvuisena. Toisin sanoen isot luvut ovat tehokkaampia.

Tästä muodostuu hyvä jännite. Heität nopillasi vaikkapa 1, 3 ja 6. Hyvä, yksi iso toiminto olisi hyvä saada nopeasti laitettua, ennen kuin toiset pelaajat vievät siltä tilan. Mutta toisaalta, ykkösellä voisi blokata jonkin toiminnon muilta kokonaan… Se olisi hyvä tehdä nopeasti. Mitähän muut haluavat tehdä…?

Isoilla ja pienillä nopilla on molemmilla siis käyttönsä. Mutta noppien armoilla et sentään ole. Pelissä on jumalkortteja, joilla saa rikkoa sääntöjä.

Jumalkortit luovat takaportteja ja kiertoteitä. Sinisellä esimerkiksi pääsee varattuunkin toimintoruutuun; valkoisella feikataan, että noppasi on kuutonen. Kaikkea muutakin voi jumalkorteilla saada puljailtua. Tällaiset puljailut ja kiertotiet ovat minulle yleensä mieleen.

Mutta mitä tässä kaikessa oikein tähdätään? No nyt päästään asian ytimeen.

Pelasimme ennen Bora Boraa vaimon kanssa peliä nimeltä Islebound (Ryan Laukat, 2016):

Islebound.

Islebound on avoin peli, jossa pitää joka vuorolla liikkua saarelta toiselle. Miksi? No, se sinun pitää itse keksiä. Pitää itse luoda merkitys kaikelle.

Se on raskasta pienelle ihmiselle elämässä. Se on elämänmittainen urakka, ja ilman hyväksi havaittuja tukirakenteita se vaatii poikkeuksellisia lahjoja ja voimia. Lautapeliä pelatessa ei ehkä halua joutua tuijottamaan samanlaiseen eksistentiaaliseen kurimukseen. Mieluusti ottaa joitain tavoitteita eteen kannettuna.

Bora Bora antaa a) selkeät tavoitteet, mutta b) näiden tavoitteiden täyttäminen ei ole pakollista. Kumpikin kohta on tärkeä. Hiekkalaatikkomaiset ”luo omat tavoitteesi” -pelit kulkevat riskaabelilla veitsenterällä. Ne sanovat ”hei, luo itse merkityksesi, maailma on sinulle avoin”. Se kuulostaa kivalta, mutta siihen on helppo vastata: ”Entä jos ei huvita? Entä jos ei nappaa? Mitäs sitten?”

Tätä ikuisen teinimäistä ja ihmisen elämässä ikuisen relevanttia vastalausetta vastaan esimerkiksi Terra Mystica ja Clans of Caledonia tarjoavat kierrospisteytystavoitteet ja Troyes ja The Voyages of Marco Polo tarjoavat salaiset henkilöllisyys- ja tavoitekortit. Hyvä, tässä on sinulle tavoitetta, huvita itseäsi tällä. Tähtää tähän. Ota suuntima elämääsi. Ota itseäsi niskasta kiinni ja koeta nyt edes tätä. Wax on, wax off. Eikö minun pitänyt oppia supersankariksi? Miksi laitat minut vahaamaan autoa? Mutta hyvä on, alat vahata ja kas, pian huomaatkin olevasi täydessä työnteossa. Ja sitten tajuat osaavasi karatea.

Kuvahaun tulos haulle wax on wax off

Toisaalta mitään pahaa ei tapahdu, vaikket Bora Borassakaan pysty tavoitetta suorittamaan. Ehkä voit täyttää jonkun toisen tavoitteen ensin. Tai ehkä se jää kokonaan tekemättä. Entä sitten, kysyy teinimme nyt; so fakin what? hän osaa ulkomaan kielelläkin. No, et saa lisäpisteitä. Ja pelin lopussa sinulta jää kuusi bonuspistettä saamatta. Kuusi bonuspistettä voi saada toisaalta myös noin kuudella muullakin tavalla. Kaikissa näissä ei kuitenkaan yhdessä pelissä onnistu. Joten Bora Boran tavoitteet ovat yhtäältä tärkeän tuntuisia ja toisaalta kuitenkin vain kangastuksia. Ne ovat kangastuksia, joita jahdatessa löydät oikean keitaan.

Häsläisyys on kyllä käännetty yhteentoista asti. Alkuvalmisteluun menee kymmenisen minuuttia, ja kierrosten väliseen huoltoonkin hetki, laudalle kun pitää vaihtaa ainakin kolmenlaisia pahvinpaloja: uusia naisia, miehiä ja tavoitteita vanhojen tilalle. Mutta kun peli on mieluisa, esileikki ei haittaa. Säännöistä piti tarkistaa vielä kolmannessakin pelissä jotain pientä (mitä se vihreä jumalkortti tarkkaan ottaen mahdollisti), mutta eipä ne strategiatkaan toisaalta ekoissa peleissä vielä aukea. Ei paha siis. Kompleksi peli kuitenkin on kyseessä, Feldin ehkä raskain.

Feldin pelien suuri fani Richard ”Rahdo” Ham harmitteli omassa arviossaan Bora Boraa häijyksi. Rahdo on tosin halinalle, mutta tätä en sentään ymmärrä lainkaan. Nopilla blokkaaminen on niin syvällä Boran Boran ytimessä, ettei siitä voi suuttua – sitä paitsi jumalkorteilla blokitkin voi kiertää. Joskus kannattaa tavoitelaattoja ottaessa katsoa, voisiko toiselta viedä sopivan, jos ei samalla tee itselleen hallaa. Ihan peruskamaa europeleissä. Ei tästä nyt pitäisi kenenkään suuttua. Vuorovaikutus ei ole huonolla tasolla. Sitä on vähän – toisen tekemisiä tulee valvoa – mutta omaa peliä pelataan.

Omaa peliä pelataan – ja sitä voi pelata monella lailla. Majojen levittäminen on mukavaa, niin on myös hankkia hyviä miehiä ja naisia omiin kyliin erikoistemppujaan tekemään. Kaloja voi kalastaa, koruja on hyvä kerätä. Taloilla voi hankkia paljon pisteitä varsinkin jos on nopea rakentaja, mutta temppelirataakaan ei haluaisi luovuttaa toiselle. Tekemistä riittää.

Hieno peli.

Älkää ihmiset antako Bora Boran odottaa kolmea syksyä. Technicolor-saaristo kaipaa taitavia heimopäälliköitä, ja näillä saarilla ei ole vaarallista, vaikkei lopulta niin menestyksekkäitä oltukaan, kun on ollut mukavata.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Ganz Schön Clever Gemblo Genial Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Showtime Signorie Silk Road Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Golden Ages The Mind This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride:Nordic Countries/Menolippu:Pohjoismaat Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... When I Dream World´s Fair 1893 Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: