Clans of Caledonia on noussut kohisten maailman suosituimpien pelien joukkoon – ymmärrettävästi

3

25.11.2017 Kirjoittanut JK

Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou 2017) kävi keväällä läpi hyvin menestyneen Kickstarter-kampanjan. Essenin pelimessuilla se oli kuumimpien pelien joukossa, ja viimeisetkin tukijat ovat näinä viikkoina päässeet korkkaamaan pelinsä. Lähdin itse melko poikkeuksellisesti kickstarttaamaan Caledoniaa, koska siinä oli niin suurta lupausta: se uhosi olevansa

  • vähän kuin Terra Mystica, mutta fantasian sijasta historiallisen Skotlannin teemalla
  • …ja Klemens Franzin kuvituksella
  • vähän Terra Mysticaa kevyempi säännöiltään
  • Terra Mysticaa parempi kaksinpelinä
  • muutenkin siinä on samanlaiset vaihtelevat pelaajasupervoimat kuin The Voyages of Marco Polossa (ja samanlainen kontrahtien täyttö)
  • ja bonuksena samanlaiset dynaamiset markkinat kuin Mac Gerdtsin Navegadorissa.

Siinä mainittiin nyt pari kertaa Terra Mystica, huomasitte kyllä. Sieltä suunnalta Clans of Caledonia tosiaan on helpointa hahmottaa, mutta aivan oma pelinsä se on, joka ei lopulta tunnu liikaa tuolta esikuvaltaan. Joka tapauksessa peliä on nyt neljä kertaa pelattu, ja on aika kirjoittaa ensivaikutelmat siitä.

Ensimmäinen ensivaikutelma Caledoniasta on, että… se on piskuinen.

Laatikko on pienempi kuin tuo perus Carcassonne-suorakulmio, ja kaikki osaset tuntuvat olevan kuin 80% pienennetty. Tässä vertailukohtana Caledonian kontrahdit ja pelaajalauta ja Marco Polon vastaavat:

Piskuisuus on lähinnä tottumiskysymys eikä haittaa käytännössä. Plussapuolella peli vie hyllyssä vähän tilaa. Paksusta pahvista tehdystä laatikossa ei tyhjää ilmaa ole.

Miten se pelaa? Edelleen lähdetään vähän liikkeelle niin kuin Terra Mysticasta. Vuorollasi voit vapaasti tehdä yhden seitsemästä erilaisesta toiminnosta, ja vuoroja voit tehdä niin pitkään kuin rahaa riittää. Sen jälkeen passaat, ja mitä pikemmin, sitä enemmän saat rahaa ja sitä varhaisemman pelaajavuoron ensi kierrokselle. Samoin terramysticamaisesti pelissä on viisi kierrosta, joista jokaisella on käytössä satunnaisesti arvottu lisäpisteytyslaatta: tämän kierroksen lopuksi esim. tulee lisäpisteitä kaikista maahantuomistasi hyödykkeistä, seuraavaksi työläisistä kartoilla. Pelit siis tarjoavat mukavasti pieniä välitavoitteita ja näin auttavat olemaan hukkumatta hiekkalaatikkoon.

Tämän lisäksi terramysticamaista (tämä oli kolmanneksi viimeinen kerta) on ”naapuribonus”: pelit kannustavat rakentamaan toisten pelaajien viereen antamalla tästä lisäedun. Caledoniassa naapurietu on vain aivan erilainen: ei mahtikulhojen minikiekkojen kierrätystä, vaan mahdollisuus ostaa naapurin tuottamaa juustoa hyvällä alennushinnalla.

Ja tässä kohtaa Caledonia menee itselläni Terra Mystican ohi. Mahtikulhojen sisyfosmainen pyörittäminen on juuri se ylimääräinen elementti, joka itselleni taitaa olla siinä vähän liikaa. Ja siinä missä Terra Mysticassa on karttatouhuista irralliset kulttiradat, Caledoniassa on markkinat – jotka ovat täysin kaiken muun touhun ytimessä.

Caledonia on nimittäin talouspeli, ja tuntuu sen ansiosta pelatessa täysin omanlaiseltaan. Vaikutelmat tunnistaa jos esikuvat tuntee, mutta niistä muodostuu uutta. Caledonia on täydellinen esimerkki siitä, miten kehitys tavallisesti etenee – astumalla jättiläisten olkapäille ja katsomalla sieltä kauemmas. Romanttiset poikkeusyksilöt ovat yleensä myyttejä; anomalisilta vaikuttavat uutuudet ovat yleensä vain piilottaneet vaikutteensa, tai yleisö ei tunne niitä. Harvoin keksitään mitään uutta ex nihilo. Tristram Shandyllakin oli esikuvansa.

 

Caledonian tarina on kertomus klaanista, joka lähtee kahdesta duunarista, metsurista tai kivenlouhijasta. Klaanilla on kullakin omat erikoiskykynsä. Kuka on erikoistunut viskeihin, kuka kirnuamaan maidosta arvokasta voita, kuka viihtyy jokisuistoissa tai osaa kalastaa. Näistä lähtökohdista levittäydytään yli ylämaan nummien ja jokien, kehitetään karjataloutta, viljellään maata, jota voidaan jalostaa leiväksi tai viskiksi… ja kaikki tämä Adam Smithin kotimaassa tietysti kaupankäynti mielessä. Suuri(n) osa pelin pisteistä tulee vientisopimusten täyttämisestä. Uuteen maailmaan viedään villaa, juustoa, viskiä ja lihaa, ja sieltä saadaan arvokkaita tuontihyödykkeitä, kuten sokeria, puuvillaa, tupakkaa ja humalaa. Hyödykkeitä voi tuottaa itse, tai, jos rahaa ja kauppiaita riittää, niitä voi ostaa vapailta markkinoilta.

Markkinat nelinpelin loppupuolella. Leivän hinta on noussut pilviin ja juustokin on kovassa kurssissa. Perushyödykkeistä taas ei paljoa voittoa liikene. Kun tuotetta myydään, sen arvo laskee, kun ostetaan, nousee.

Markkinamekanismi on kaikessa yksinkertaisuudessaan hauska, simppeli mutta syvällinen – siis macgerdtsmaisen elegantti. Vaatii pelejä, että oppii laskelmoimaan miten markkinat tulevat toimimaan – mitä ja milloin itse kannattaa myydä, jos toiset vaikka näyttävät tuottavan hirveitä määriä villaa tai maitoa. Aivan hirveästi markkinat eivät kaksinpelissä taida aina vaihdella, mutta pienilläkin rahasummilla voi olla merkitystä: kaikki toiminnot (paitsi itse myyminen) maksavat rahaa, ja Power Gridmainen ”multa puuttuu yks vaivainen raha ja sen myötä kaikki” saattaa aina vaania. Markkinapuljaamiseen erikoistunut klaani Stewart on toisaalta hyvä opettamaan, miten yhtenä vuorona voi ostaa villaa, ihan vain koska se on halpaa, ja seuraavalla myydä sen voitolla.

Pelin aikana oma pelaajalauta tyhjenee tyydyttävästi, kun omat palikat rakennetaan kartalle.

Pelin loppupuolella Cunninghamit rypevät rahassa runsaan työmiehistönsä ja tehokkaan karjataloutensa ansiosta.

Mitä itse kontrahteihin tulee, niissä on pelin satunnaiselementti, ja se voi olla ajoittain vahvakin: tarjolla olevat kontrahdit voivat osua juuri siihen, mitä tuotat, tai sitten eivät. Suunnittelija Al-JouJou on kertonut kokeilleensa vaihtoehtoa, jossa ensi kierrokselle tarjolle tulevat kontrahdit olisivat jo etukäteen nähtävissä ja varauduttavissa, mutta hylänneensä sen, koska se aiheutti niin pahaa analyysihalvausta.

Juma Al-JouJou kuulostaa Ahmed Ahneen sivuhenkilöltä tai Trickerionin lisäosan illusionistilta mystisestä Arabiasta. Hän on saksalainen, Dubaissa syntynyt yrittäjä ja  shakinpelaaja, joka voinee Caledonian menestyksen myötä keskittyä jatkossa täysipainoisesti pelisuunnitteluun. Onnea, Juma, ja kiitos myös onnistuneesta pelistä. Caledoniassa on sen edellä mainitun ison esikuvansa jännitys mutta vähemmillä säännöillä sekä minun ja vaimoni makuun osuvammalla teemalla. Ja se toimii kivasti kaksinpelinä.

Etenkin kaikkine poikkeavine klaanierikoistaitoineen Caledonia on sen verran laaja peli otettavaksi haltuun, että tämä kirjoitus pitää vielä laskea ensitunnelmien puolelle, mutta ne ovat hyvin positiiviset. Clans of Caledoniaa tullaan pelaamaan vielä paljon meilläkin.

Mainokset

3 thoughts on “Clans of Caledonia on noussut kohisten maailman suosituimpien pelien joukkoon – ymmärrettävästi

  1. Iivari sanoo:

    Peli vaikuttaa oivalta! Tiedätkö miten peli on tätä nykyä saatavilla? suomeen ei ole saapunut..

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Hei!
      En valitettavasti tiedä. Eka Kickstarter-erä on mennyt kuluttajille – olisikohan toinen painos joskus tulossa. Tulisikohan siitä ilmoitusta Juman pelipuljun sivuille: karma-games.com.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Citadels Claim Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Gemblo Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Pandemia Paperback Patchwork Pelaajien valinta Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Signorie Silk Road Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Golden Ages The Mind This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... When I Dream Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: