Levitoinnista keskiaikaisella torilla – Troyes

2

22.2.2016 Kirjoittanut JK

Jos on ”kaupankäyntiä Välimerellä” yksi arkkityyppinen peliteema, toinen on ”keskiaikainen kaupunki”. Nämä kaupungit sijaitsevat yleensä jossain missä puhutaan esimerkiksi ranskaa, ja pelin nimi on kaupungin nimi.

Et voilà, Troyes (Dujardin-Georges-Orban 2010).

Minulle on pelejä valitessa tärkeää muutama asia. Mitä esimerkiksi teemoihin tulee, pidän kaikista historiallisista. Keskiaikateema? Tänne vain. Mutta ennen kaikkea pelin on oltava esteettinen. Joku voisi sanoa että tämä on pinnallinen kriteeri, mutta hän olisi väärässä. Estetiikka on syvällistä. Ja Troeys’n estetiikka on la tombe des Maryannes – Mariaanien hauta.

Voi pojat tämä on kaunis peli.

DSCF3420

Ensimmäisen kierroksen alussa työvoima kerääntyy torille keskiarvoa ponnettomamman näköisenä

Mutta kuten vaimoa valitessa tietää, pelkkä estetiikka, edes syvällinen estetiikka, ei riitä. Pelin pitää olla hyvä, jotta sitä haluaa pelata uudestaankin.

Troyes’ssa on monta vaihetta, mutta pelin pihvi on seksikkäästi nimetty Vaihe 4. Vaihe 4 tarkoittaa, että kaupungin torille heitetyt nopat otetaan käyttöön. Noppia, siis työvoimaa, käytetään niiden värin ja silmälukujen mukaan. Värit ovat vain puoliksi samat kuin Stendhalilla:  punaisia käytetään kyllä sotilaallisiin ja aatelillisiin toimiin, mutta kirkollista sfääriä ja katedraalin rakentamista kuvaa valkoinen väri, käsi- ja maantöitä keltainen. Mustat nopat taas edustavat kaupunkiin tunkevia vihulaisia.

Noppia voi paitsi käyttää sinkkuna, duona ja triona, niitä voi myös ostaa. Juju on se, että sinun noppasi eivät ole sinun. Neutraaleja noppia voi ostaa ja toisen pelaajan noppia voi ostaa – ja omat nopat voi vastaavasti menettää juuri kun niille oli loistavaa käyttöä. Ja noppia voi heittää uusiksi, jos uskaltaa. Ja niitä voi myös kääntää ympäri, jolloin viimeisestä tulee ensimmäinen ja yhdestä kuusi. Nämä toiminnot maksavat joko rahaa tai vaikutusvaltaa.

Eikä näiden toimintojen määrää vuorolla ole rajoitettu. Jokainen vuoro on vapaamuotoinen essee, josta voit tehdä lyhyen tai ytimekkään tai lähteä soveltamaan lentävällä tyylillä ympäri kaupunkia eri vaiheiden jälkeen. Voit vuorollasi ottaa yhden oman noppasi ja laittaa sillä rakennuskuution katedraaliin ja siinä se. Tai voit ostaa toiselta nopan, maksaa kääntääksesi oman noppasi ympäri, lisätä nämä kolmanteen muodostaaksesi nopista trion, aktivoida näillä vaikkapa Diplomaattikortin, käyttää Diplomaattia puhumaan normannit ympäri, voittaa normannit ja kerätä heidän korttinsa, voittopisteensä ja vaikutusvaltansa. Niin kauan kuin sinulla on rahaa ja vaikutusvaltaa, ja pöydällä on yksikin kenen tahansa noppa, voit keksiä yhä uusia käyttöjä sille.

Vapauden ja rajattoman luovuuden tunne on huumaava, hyvällä tavalla. Troyesin pelaaminen tuntuu siltä kuin levitoisit kauniin keskiaikaisen kaupungin torin yläpuolella ja katselisit sieltä kaikessa rauhassa kylän hyörinää, ihmisiä, värikkäitä noppia jotka esittävät oikeasti ihmisiä, rakennuksia.. ja tietäisit, että kun laskeudut hetkeksi jaloillasi maahan, voit tehdä melkein mitä vain pyöräyttääksesi kylää vähän omaan suuntaasi… ja tämän jälkeen vain ponnahdat kevyesti varpaillasi mukulakivistä ja olet taas ilmassa levitoimassa torin yläpuolella X-asennossa, kevyesti, lempeän ranskalaisen kevättuulen hulmuttaessa tukkaasi ja pellavapaitasi helmaa, olet pysähtynyt ilmassa hymy huulillasi ja miellyttävä pohdinnan lämpö alati kytemässä selkärangassasi…

En ole vastaavaan vapauden kokemukseen lautapeleissä ennen törmännyt, ja niinpä rakastan Troeysia. Troyesin eduksi lasketaan kaikki mahdollinen, kuten sekin että kiireesti kirjoitettuna sen kirjoittaa usein toryes, mikä kuulostaa 1600-luvun englanninkieliseltä monikkomuodolta konservatiivipuolueen edustajista. Whenn eylection time cometh, methinks we shan’t let thoyse Toryes oyvercome us.

Gargouille cathédrale de Troyes en levitance

Sitä paitsi, kyllähän noppien heitto on kivaa. Siksi kai niitä on jokunen tuhat vuotta heitetty. On vain kurjaa jos huono noppatuuri voi viedä peli-ilon. Näin ollen on yhteisvoitto saada heittää noppia JA saada käyttöönsä keinoja, joilla noppia voi värvätä ja lepytellä ja ehostaa ja luoda uusiksi.

Troyes’n arvioissa ei usein mainita, että peli sisältää myös pienet päättely- ja bluffauselementit. Toisen pelaajan loppupisteytyskortteja nimittäin kannattaa päätellä ja omat intressit koettaa piilottaa. Valtavaa piste-eroa eivät loppupisteytyskortit yleensä saa aikaan, mutta tiukassa pelissä hyvin salatulla pisteytyskortilla voittaminen on aivan erityisen makeaa.

Pearl Games on ilmoittanut tekevänsä tänä vuonna uusintapainoksen Troyes’ta. Ehkäpä painetaan lisää myös lisuria Ladies of Troyes. Minkä oven eteen voi telttailla?

PS: Miksei muuten ole vielä Helsinki the Board Gameä? Se alkaisi sillä, että tuppukylä pitää pakkokansoittaa väestönsiirroilla (työläistenasettelulla). Seuraavina kierroksina kylästä pitäisi rakentaa kelvollinen Pekalle ja Pätkälle ja ETYK-kokoukselle – ja siihen pelin voisi lopettaakin, koska sen jälkeinen on ollut Helsingille alamäkeä. Siitä syöttöä pelinkehittäjien lapaan.

Edit: Lautapelioppaassa on parempi ja asiallisempi arvioni Troyes’ta.

Mainokset

2 thoughts on “Levitoinnista keskiaikaisella torilla – Troyes

  1. Sankari sanoo:

    Noniin poistin Troyesin Poromagiasta kredutettuani ensin kasan MTG-kortteja. Vyön alla on nyt kaksi soolopeliä ja tänään väännetyt kaksi kolminpeliä. Ensimmäinen soolopeli meni ihan harjoitteluksi, mutta toisessa pääsin jo positiivisille pisteille käytyäni ahnaasti botin rakennuksissa olevien työläisten kimppuun. Kolminpeleissä voitot irtosivat 33 ja 39 pisteellä (vastustajilla 31/31 ja toisessa 27/33). Todettiin, että katedraalia ei kannata kokonaan ignoorata, koska molemmissa peleissä kanssapelaajat ottivat miinuksia (jälkimmäisessä mojovat -6 per nassu).

    Kolminpelikokemuksesta sanon sen verran, että huh huh on raskasta. Vaihtoehtoja on ihan hemmetisti eikä aluksi oikein tiedä mitä tekisi. Analyysiparalyysin vaara on ilmeinen, mutta aika mukavasti peli lähti etenemään, kun porukka oppi säännöt. Isoja numeroita kannattaa heittää, jos aloittaa. Muuten silmäluvuista ei kannata ahdistua, kun muilta pääsee kumminkin ostamaan. Meillä oli aika rahaisat pelit, kun ekaa kierrosta lukuunottamatta kenelläkään ei tuntunut olevan kauheasti vaikeuksia ostaa haluamiaan noppia ja värvätä työmiehiä.

    Joka vuoron alussa pitää miettiä, mistä toiminnosta olisi juuri sillä hetkellä eniten hyötyä: ensi vuoron noppavalikoimaa on vaikea ennustaa noppaostosten takia, joten parin toiminnon mittaiset suunnitelmat ovat epävarmoja. Seuraavaa vuoroa voi kuitenkin pedata tiimalasi-aktiviteeteilla. Piilotetut pisteytyskortit antavat mukavasti viitekehystä siitä, mitä pitemmällä aikavälillä aikoo tehdä. Tykkäsin kyllä paljon noista kahdesta erästä ja lisää on päästävä pelaamaan.

    Peli on elävänä vielä upeampi, kuin kuvissa. Komealla pelille piti tietenkin tehdä insertti: https://boardgamegeek.com/geeklist/115468/item/5332704#item5332704. Sekin sai tulikasteensa tänään ja hyvin pelitti

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Ai että, hyvältä kuulostaa. kiitos jakamisesta. Joo, jos perustyöläistenasettelussa jännite tulee siitä, että ”eihän tuo vie tuota ruutua ennen minua”, niin tässä on noppien ostelussa siihen tuplajännite: ”eihän toi vie noita noppia, joilla aion viedä tuon ruudun”. Pitää miettiä prioriteetit paitsi paikoille, myös nopille.
      Analyysihalvauksesta: joka pelissä mulla taitaa vieläkin olla joku ”eiku eiku venaa” -vuoro, mutta toisaalta se on minulle onnistuneiden pelien merkki, että pähkäiltävää riittää, toiminnot tuntuu tärkeiltä ja vaihtoehdot vaikeilta punnita.

      Katedraalia kannattaa tosiaan pitää aina silmällä vähintään siihen asti kun ne kolme kuutiota sinne onnistuu jonkun selässä ratsastamaan.

      Hullun hieno insertti muuten.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: