Terra Mystica: Kiitos 17.45 – 20.48

Jätä kommentti

24.9.2016 Kirjoittanut JK

Syyskuussa 2016 sitten tapahtui niin mukavasti, että pääsin kokeilemaan itseään Terra Mysticaa. Tässä vaikutelmiani pelistä, josko niistä olisi iloa ja hyötyä etenkin heille, jotka miettivät, olisiko peli heitä varten.

image

Metapelijohdanto:

Terra Mystica (Jens Drögemüller, Helge Ostertag 2012) on raskas harrastajapeli, ja niistä kaikkein arvostetuimpia. Boardgamegeekin rankingissä se on tällä hetkellä sijalla 4. (siis kaikista maailman lautapeleistä neljänneksi arvostetuin). Pelin keskiarvo asteikolla 1 – 10 on yli kahdeksan. Harva Terraa pelannut ei siis ole pitänyt pelistä, ja keskimäärin sitä on rakastettu.

Temaattinen johdanto:

Terra Mystica, Salaperäinen maa on koti neljälletoista fantasiarodulle, joilla kullakin on omat erikoistaitonsa. Siellä rodut kilpailevat keskenään siitä, kenellä on kehittynein sivilisaatio ja kuka on jumalten suosikki.

image

Alkuasetelmassa päälauta ja kolme pelaajalautaa.

Pelasimme Terra Mysticaa kolmena ensikertalaisena. Jos Hämähäkkivaistosi varoitti heti vaaroista, se on oikeassa, mutta melko vähin sääntövirhein taisimme selvitä pelistä, eikä aikaakaan mennyt opetuksineen, kertauksineen ja taukoineen kuin kolme tuntia. Sääntökirja suosittaa järjestämään ensimmäiseen peliin tietyt laatat ja käyttämään rotuina aavikkolaisia, noitia ja alkemisteja. Tottelimme kiltisti. Roduilla on kullakin omat piirteensä. Aavikkolaiset (nomads) esimerkiksi saavat yhden talon lisää heti alussa, ja jos he rakentavat linnan (stronghold), he saavat lisätehoja ympäristön aavikoittamiseen. Kullakin rodulla kun on pelissä vain yksi ympäristö ja ekolokero, jolle he voivat rakentaa. Niinpä maaston muokkaus (terraforming) on pelin ytimessä: aroja muokataan vaikkapa suoksi ja soita metsäksi. Tähän tarvitaan lapioresursseja. Lapiota voi saada mm. muuttamalla työläisiä sellaisiksi, siis temaattisesti laittamalla duunarit lapion varteen.

Itse pelasin vihreitä wiccanoitia, jotka tykkäävät puista kuin edesmennyt Paavo Haavikko konsanaan. Noitien erikoiskyky selvisi minulle vasta pelin loputtua kun luin sääntökirjan vikan sivun…

Terraa pelataan kuusi kierrosta. Joka kierroksen alussa joka pelaaja värvää itselleen erikoiskyvyn tälle kierrokselle. Tämä voi olla vaikka lisää rahaa, työläisiä, pappi tai lisäpisteitä. Sitten tienataan tulot: mm. työläisiä, rahaa ja pappeja saa sen mukaan, kuinka paljon olet rakentanut kartalle eri rakennuksiasi.

Itse kierros alkaa tämän jälkeen, ja se on muodoltaan hyvin vapaa. Pelaaja valitsee ja suorittaa yhden toiminnon kahdeksasta mahdollisesta, ja sitten vuoro aina kiertää myötäpäivään. Tätä jatketaan niin kauan, kunnes kaikki pelaajat ovat tehneet kaiken mitä haluavat ja/tai voivat ja passaavat. Kierros loppupisteytetään, ja seuraava alkaa.

Rakenteeltaan TM ei ole vaikea. Mukava strategian helpottaja on myös se, että joka kierroksen loppupisteytyslaatasta näkee, mitä sillä kierroksella on erityisen hyödyllistä tehdä. Tulevia vuoroja katsomalla taas näkee esim. minkä kulttien palvominen on tässä pelissä hyödyllisintä tai että viitoskierroksella kannattaisi rakentaa lisää kauppahuoneita (trading house), joten kannattanee varautua siihen jo ajoissa.

Terra Mystican raskaus tulee alkuvaiheessa siitä, että toimintoja on tosiaan monta opeteltavana, ja se, miten pelin moninaiset resurssit kertyvät ja mihin niitä käytetään pitää tehdä itselle selväksi. Myöhemmässä vaiheessa Terran raskaus tulee sen strategisesta syvyydestä ja mm. mahdollisuuksista kokeilla kaikkia eri rotuja.

Esimerkinomaisesti kerrottakoon, että juuri tuo resurssien hahmottamisen vaikeus pääsi yllättämään minut pelin toisella kierroksella. Jotenkin menin olettamaan, että tässä  pystyy muuttamaan yhtä resurssia toiseksi kuten laajemmissa europeleissä usein. Mutta puljailuvaraa olikin hintsusti tarjolla. Minulla oli tasan kaksi rahaa liian vähän linnoituksen rakentamiseen, eikä kerta kaikkiaan mitään keinoa hankkia niitä. Olisi pitänyt siis varautua jo edellisellä kierroksella. Kierroksen loppupisteytyksessä minulta jäi sitten saamatta linnoituksen rakentamisesta tienattavat voittopisteet, joihin tähtäsin.

Muistiin itselle: kun opettelet uutta, raskaampaa europeliä, tee aina itsellesi selväksi, mistä keskeisiä resursseja saa ja mitä kaikkea niillä tehdään. Vältyt kysymästä ääneen liian myöhään ”Niin öö mistä saikaan rahaa?”

Kartalle siis rakennetaan rakennuksia, ja näitä voi päivittää paremmiksi. Rakennusrykelmät voivat vahvistuessaan muodostaa kaupunkeja. Tämä tuo peliin hyvin palkitsevan aikaansaamisen tunnun: vuoro vuorolta oma valtakunta kehittyy tehokkaammaksi ja saat enemmän työläisiä, rahaa, pappeja ja valtaa. Parhailla rakennuksilla saat lisäksi valita erityisiä jumaltensuosiolaattoja, sekä pääset hyödyntämään rotusi erikoistaitoja: noidat esimerkiksi voivat joka kierroksella rakentaa kerran ilmaisen talon metsäheksaan. (Ja sitten kun pelin lopussa luet sääntökirjan viimeisen sivun tarkkaan, huomaat, että noitien ei tarvitse rakentaa rakennuksiaan viereisiin heksoihin kuten yleensä pitää, vaan he voivat rakentaa niitä minne metsään tahansa…)

image

Mystican puupalat ovat erikoisimmillaan vaihtoehtoisen universumin avaruusgeometriaa. Liila nurkkaus sisältää voimakiekkoja, jotka etenevät kupista toiseen mancalahkolla mekaniikalla, jossa kaveria ei jätetä.

Lisäksi kilpaillaan johtoasemista neljällä eri kulttiradalla. Tulen, veden, maan ja ilman jumalat palkitsevat suosikkinsa pelin lopussa, ja jo pelin aikana radalla etenijä saa lisää voimaa. Voimakiekot kiertävät pelaajalaudalla kupista toiseen aika vängällä mekanismilla, ja näillä voi mm. ostaa loitsuja tai muuttaa suoraan vaikkapa työläisiksi.

image

Kulttirata ei ole visuaalisesti palkitsevin. Oikealla puukuutiot edustavat työläisvoimaa, takana näkyy ovaaleja jumaltensuosiolaattoja sekä heksanmuotoisia kaupunkilaattoja.

Ei käy kiistäminen: Terra Mystica on kiinnostava ja palkitseva peli. Luomisen tuntu on käsinkosketeltava jo ensimmäisellä pelikerralla, ja herättää jo näkymän mitä sitä saisikaan aikaan, jos oikeasti osaisi tämän. En ihmettele, että moni Mysticco, tai miten pelin faneja kutsutaankaan, on tahkonnut peliä kolminumeroisia lukuja. Uudelleenpelattavuutta on roimasti eri rotujen (ja lisäosien) ja pisteytys- ja kykylaattojen myötä.

Kartasta puheen ollen: pelin ulkoasu on melko onnistunut (Dennis Lohhausen on vakiotekijä), mutta tarvitsiko kartan heksat rajata valkoisilla rajoilla? Karttamaisuuden tuntuma on sillä menetetty ja peli muuttuu suotta abstraktimmaksi.

Pelaajamääristä nelinpeli on suosituin ja viisin- ja kolminpelaamista pidetään myös hyvänä, kahdelle epämodulaarinen kartta taitaa olla vähän iso. Osin tästä syystä ei tyyris Terra Mystica ole omaan kokoelmaani välttämätön, mutta peliharrastajan tulisi vähintäänkin kerran kokeilla sitä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: