Terra Mystica: Kiitos 17.45 – 20.48

Jätä kommentti

24.9.2016 Kirjoittanut JK

Syyskuussa 2016 sitten tapahtui niin mukavasti, että pääsin kokeilemaan itseään Terra Mysticaa. Tässä vaikutelmiani pelistä, josko niistä olisi iloa ja hyötyä etenkin heille, jotka miettivät, olisiko peli heitä varten.

image

Metapelijohdanto:

Terra Mystica (Jens Drögemüller, Helge Ostertag 2012) on raskas harrastajapeli, ja niistä kaikkein arvostetuimpia. Boardgamegeekin rankingissä se on tällä hetkellä sijalla 4. (siis kaikista maailman lautapeleistä neljänneksi arvostetuin). Pelin keskiarvo asteikolla 1 – 10 on yli kahdeksan. Harva Terraa pelannut ei siis ole pitänyt pelistä, ja keskimäärin sitä on rakastettu.

Temaattinen johdanto:

Terra Mystica, Salaperäinen maa on koti neljälletoista fantasiarodulle, joilla kullakin on omat erikoistaitonsa. Siellä rodut kilpailevat keskenään siitä, kenellä on kehittynein sivilisaatio ja kuka on jumalten suosikki.

image

Alkuasetelmassa päälauta ja kolme pelaajalautaa.

Pelasimme Terra Mysticaa kolmena ensikertalaisena. Jos Hämähäkkivaistosi varoitti heti vaaroista, se on oikeassa, mutta melko vähin sääntövirhein taisimme selvitä pelistä, eikä aikaakaan mennyt opetuksineen, kertauksineen ja taukoineen kuin kolme tuntia. Sääntökirja suosittaa järjestämään ensimmäiseen peliin tietyt laatat ja käyttämään rotuina aavikkolaisia, noitia ja alkemisteja. Tottelimme kiltisti. Roduilla on kullakin omat piirteensä. Aavikkolaiset (nomads) esimerkiksi saavat yhden talon lisää heti alussa, ja jos he rakentavat linnan (stronghold), he saavat lisätehoja ympäristön aavikoittamiseen. Kullakin rodulla kun on pelissä vain yksi ympäristö ja ekolokero, jolle he voivat rakentaa. Niinpä maaston muokkaus (terraforming) on pelin ytimessä: aroja muokataan vaikkapa suoksi ja soita metsäksi. Tähän tarvitaan lapioresursseja. Lapiota voi saada mm. muuttamalla työläisiä sellaisiksi, siis temaattisesti laittamalla duunarit lapion varteen.

Itse pelasin vihreitä wiccanoitia, jotka tykkäävät puista kuin edesmennyt Paavo Haavikko konsanaan. Noitien erikoiskyky selvisi minulle vasta pelin loputtua kun luin sääntökirjan vikan sivun…

Terraa pelataan kuusi kierrosta. Joka kierroksen alussa joka pelaaja värvää itselleen erikoiskyvyn tälle kierrokselle. Tämä voi olla vaikka lisää rahaa, työläisiä, pappi tai lisäpisteitä. Sitten tienataan tulot: mm. työläisiä, rahaa ja pappeja saa sen mukaan, kuinka paljon olet rakentanut kartalle eri rakennuksiasi.

Itse kierros alkaa tämän jälkeen, ja se on muodoltaan hyvin vapaa. Pelaaja valitsee ja suorittaa yhden toiminnon kahdeksasta mahdollisesta, ja sitten vuoro aina kiertää myötäpäivään. Tätä jatketaan niin kauan, kunnes kaikki pelaajat ovat tehneet kaiken mitä haluavat ja/tai voivat ja passaavat. Kierros loppupisteytetään, ja seuraava alkaa.

Rakenteeltaan TM ei ole vaikea. Mukava strategian helpottaja on myös se, että joka kierroksen loppupisteytyslaatasta näkee, mitä sillä kierroksella on erityisen hyödyllistä tehdä. Tulevia vuoroja katsomalla taas näkee esim. minkä kulttien palvominen on tässä pelissä hyödyllisintä tai että viitoskierroksella kannattaisi rakentaa lisää kauppahuoneita (trading house), joten kannattanee varautua siihen jo ajoissa.

Terra Mystican raskaus tulee alkuvaiheessa siitä, että toimintoja on tosiaan monta opeteltavana, ja se, miten pelin moninaiset resurssit kertyvät ja mihin niitä käytetään pitää tehdä itselle selväksi. Myöhemmässä vaiheessa Terran raskaus tulee sen strategisesta syvyydestä ja mm. mahdollisuuksista kokeilla kaikkia eri rotuja.

Esimerkinomaisesti kerrottakoon, että juuri tuo resurssien hahmottamisen vaikeus pääsi yllättämään minut pelin toisella kierroksella. Jotenkin menin olettamaan, että tässä  pystyy muuttamaan yhtä resurssia toiseksi kuten laajemmissa europeleissä usein. Mutta puljailuvaraa olikin hintsusti tarjolla. Minulla oli tasan kaksi rahaa liian vähän linnoituksen rakentamiseen, eikä kerta kaikkiaan mitään keinoa hankkia niitä. Olisi pitänyt siis varautua jo edellisellä kierroksella. Kierroksen loppupisteytyksessä minulta jäi sitten saamatta linnoituksen rakentamisesta tienattavat voittopisteet, joihin tähtäsin.

Muistiin itselle: kun opettelet uutta, raskaampaa europeliä, tee aina itsellesi selväksi, mistä keskeisiä resursseja saa ja mitä kaikkea niillä tehdään. Vältyt kysymästä ääneen liian myöhään ”Niin öö mistä saikaan rahaa?”

Kartalle siis rakennetaan rakennuksia, ja näitä voi päivittää paremmiksi. Rakennusrykelmät voivat vahvistuessaan muodostaa kaupunkeja. Tämä tuo peliin hyvin palkitsevan aikaansaamisen tunnun: vuoro vuorolta oma valtakunta kehittyy tehokkaammaksi ja saat enemmän työläisiä, rahaa, pappeja ja valtaa. Parhailla rakennuksilla saat lisäksi valita erityisiä jumaltensuosiolaattoja, sekä pääset hyödyntämään rotusi erikoistaitoja: noidat esimerkiksi voivat joka kierroksella rakentaa kerran ilmaisen talon metsäheksaan. (Ja sitten kun pelin lopussa luet sääntökirjan viimeisen sivun tarkkaan, huomaat, että noitien ei tarvitse rakentaa rakennuksiaan viereisiin heksoihin kuten yleensä pitää, vaan he voivat rakentaa niitä minne metsään tahansa…)

image

Mystican puupalat ovat erikoisimmillaan vaihtoehtoisen universumin avaruusgeometriaa. Liila nurkkaus sisältää voimakiekkoja, jotka etenevät kupista toiseen mancalahkolla mekaniikalla, jossa kaveria ei jätetä.

Lisäksi kilpaillaan johtoasemista neljällä eri kulttiradalla. Tulen, veden, maan ja ilman jumalat palkitsevat suosikkinsa pelin lopussa, ja jo pelin aikana radalla etenijä saa lisää voimaa. Voimakiekot kiertävät pelaajalaudalla kupista toiseen aika vängällä mekanismilla, ja näillä voi mm. ostaa loitsuja tai muuttaa suoraan vaikkapa työläisiksi.

image

Kulttirata ei ole visuaalisesti palkitsevin. Oikealla puukuutiot edustavat työläisvoimaa, takana näkyy ovaaleja jumaltensuosiolaattoja sekä heksanmuotoisia kaupunkilaattoja.

Ei käy kiistäminen: Terra Mystica on kiinnostava ja palkitseva peli. Luomisen tuntu on käsinkosketeltava jo ensimmäisellä pelikerralla, ja herättää jo näkymän mitä sitä saisikaan aikaan, jos oikeasti osaisi tämän. En ihmettele, että moni Mysticco, tai miten pelin faneja kutsutaankaan, on tahkonnut peliä kolminumeroisia lukuja. Uudelleenpelattavuutta on roimasti eri rotujen (ja lisäosien) ja pisteytys- ja kykylaattojen myötä.

Kartasta puheen ollen: pelin ulkoasu on melko onnistunut (Dennis Lohhausen on vakiotekijä), mutta tarvitsiko kartan heksat rajata valkoisilla rajoilla? Karttamaisuuden tuntuma on sillä menetetty ja peli muuttuu suotta abstraktimmaksi.

Pelaajamääristä nelinpeli on suosituin ja viisin- ja kolminpelaamista pidetään myös hyvänä, kahdelle epämodulaarinen kartta taitaa olla vähän iso. Osin tästä syystä ei tyyris Terra Mystica ole omaan kokoelmaani välttämätön, mutta peliharrastajan tulisi vähintäänkin kerran kokeilla sitä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castell Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Glory to Rome Glücks-Piraten Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... When I Dream Wingspan World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: