Etsitkö täysiveristä sotapelia yhden sivun sääntökirjalla? Noteeraa 1775: Rebellion tai joku sen sisarpeleistä

Jätä kommentti

26.2.2018 Kirjoittanut JK

No oikeastaan pelin sääntökirja on kyllä useamman sivun pituinen, mutta BGG:stä löytyy versio, jossa pelin säännöt on onnistuttu tiivistämään yhteen A4:seen. Pointti on, että sääntöjä on vähän. 1775: Rebellion (Beau Beckett – Jeph Stahl, 2013) on hyvin helppo oppia. Silti se osaa yhdistää noppien heiton luoman satunnaisuuden tuoman jännityksen, riemun ja pettymyksen – ja  myös strategisen ajattelun, niin että pelissä voi kehittyä paremmaksi.

Ja puhumme pelistä, joka on raskaudeltaan jotain Catanin ja Thurn und Taxisin luokkaa.

Selitän. Ensin – tältä se näyttää:

Pelissä on suuri ja kaunis kartta, jolla omia sotajoukkoja (puukuutioita) siirrellään. Taistellaan Yhdysvaltain itsenäisyyssotaa. Vastakkain ovat amerikkalaiset ja englantilaiset, kumpikin liittolaisineen. Tarkoituksena on saada enemmän siirtokuntia hallintaan kuin vastustajalla, kun peli loppuu.

Kierroksia pelataan korkeintaan seitsemän, usein peli loppuu jo aiemmin, kun jokainen osapuoli on pelannut Aselepo-korttinsa pöytään. (Tässä on strateginen pointti – milloin lopetat pelin tai miten varaudut siihen, että vastustaja lopettaa pelin.)

Vuorojärjestys arvotaan. Nuo suuret muovikuutiot yo. kuvan alaoikealla? Ne otetaan pussista yksi kerrallaan, ja kyseinen väri pelaa vuoronsa. Yllä liikkuivat ensin punatakit (eli brittiarmeija), sitten heidän kaverinsa keltaiset (lojalistit eli Englannille uskolliset jenkit). Tämän jälkeen on tällä kierroksella pelattu jenkkien vuorot peräperää – valkoiset Davy Crockett- patriootit ennen mannermaista itsenäistymisarmeijaa. 1775:ä voi pelata kaksinpelinä, jolloin toisella on siniset ja valkoiset, toisella punaiset ja keltaiset – tai sitten nelinpelinä, jolloin kaksi paria tekee yhteistyötä omilla joukoillaan. Kumpikin vaihtoehto toimii. Kolminpelinkin voisi järjestää.

Seuraavan vuoron arvonta on jännittävää. Tavallaan haluat aina päästä toimimaan heti ja perä perään kummallakin joukoillasi, tavallaan voisi olla hyvä päästä aloittamaan ja lopettamaan kierros joukoillasi. Kaikki vaihtoehdot ovat vähän huonoja – tai hyviä, jos olet optimisti. Joudut miettimään taktisesti, kun otat huomioon vuorojärjestyksen tuoman liikkumatilan. Kannattaako nyt tehdä suuroffensiivi, jos en saakaan liittolaisia mukaan pian? Kannattaako nyt pelata tätä korttia, joka antaa lisäpuhtia taisteluihin, jos en pääse taistelemaan tarpeeksi?

Peliä pelataan siis korteilla. Kädessäsi on vain kolme korttia kerralla. Tämä tekee valinnoista nopeita, muttei silti helppoja. Pelaat vuorollasi aina yhden pakollisen liikkumiskortin sekä halusi mukaan 0 – 2 muuta korttia.

Jotkut korteista ovat liikkumiskortteja, jotkut erikoiskortteja:

Yo. tärähtäneessä kuvassa on se vaadittu liikkumiskortti (kaksi porukkaa voi liikkua jopa kaksi ”ruutua”). Sen lisäksi on tapahtumakortteja, jotka tuovat yllättäviä etuja: John Butler esim. antaa ylimääräiset yllätyshyökkäykset keltaisille koko kierroksen ajaksi. Nyt olisi siis hyvä hetki hyökkiä. Paitsi jos vastustaja on juuri pelannut Betsy Ross -kortin, joka saa meikäläiset luopioina liittymään jenkkeihin. Betsy Ross ei ollut turha tyyppi.

Mutta pitkälti pelissä on kyse taisteluista ja aluehallinnasta. Aluehallintaosastolla haluat laittaa ukkeleitasi valloittamaan Siirtokuntia – tai hankkimaan jalansijaa toisen pelaajan neitseellisestä Siirtokunnasta niin etteivät ne olekaan enää hänen omiaan. Yksi perähikiälle kierroksella kaksi viskattu sotajoukko voi estää Siirtokuntaa kuulumasta viholliselle vielä kierroksella seitsemän. Se on ihanan ärsyttävää. Pitäisikö nyt sitten kuluttaa kalliita liikkeitä viemällä armeija sen vaivaisen metsäkaartin kimppuun? Se kun voi pirulainen vielä päästä karkaamaan naapuripitäjäänkin, ja kaikki on mennyt hukkaan.

Taisteluissa taas pääset heittämään noppia. Niissä on kolmea eri tulosta: joko osuma, jolloin vastustajalta lähtee yksi joukko pois; pakoonjuoksu, jolloin ukkosi siirtyy pois pelilaudalta karkureiden pooliin (Fled Units), josta hän siirtyy vahvistusjoukkoihisi ensi vuorollasi ja pääsee taistelemaan toisenakin päivänä; tai sitten blanco, tyhjä sivu , joka antaa sinulle mahdollisuuden siirtää joukkosi halutessasi johonkin sellaiseen naapuripitäjään, joka ei ole vastustajan yksinomaisuutta. Tämä on kiinnostava taktinen, ehkä jopa strateginen valinta tämä: sitä kautta voit saada ukkojasi levitettyä pidemmälle, josta ne liittolaisesi ensi kierroksella voi kaapata mukaansa, ja nyt ne ovatkin äkkiä jo päässet tois puol jenkkilää. Ovelaa. Vaatii kokemusta ennen kuin alkaa huomata nämä mahdollisuudet. Taaskin peli simppeliydestään huolimatta palkitsee taitoa.

Kuvahaun tulos haulle 1775 rebellion dice

Kaikkien eri joukkojen nopat. Vihreät ovat intiaaneja, jotka voi kuka tahansa värvätä puolelleen. Oranssit ovat hollantilaisia, liilat ranskalaisia: he ilmestyvät peliin korttien myötä. Kuva valmistaja Academy Gamesin sivuilta.

Eri faktioilla on nopissaan erilainen jakauma näitä eri tuloksia. Punatakit esim. eivät koskaan juokse karkuun ja he ampuvatkin tarkkaan. Miliisijoukot ovat sitten taas vähän vähemmän ammattimaisia kavereita, joten kenraalimme uhraavatkin heitä kärkkäämmin taisteluissa. Eri joukkojen yhdisteleminen on olennainen osa pelin strategis-taktista päätösavaruutta.

Tilanne ennen pelin viimeistä vuoroa on tasainen… nyt jos punatakit eivät saa vielä yhtä Siirtokuntaa vietyä jenkeiltä, Kanada voittaa (sic – se on tasapelin lopputulos).

Olen sanonut tämän ennenkin, mutta se kestää toistoa: ihmiset pitävät noppien heitosta. Jotain alkukantaisen jännittävää on niiden tuomassa välittömässä riemussa tai tuskassa. Satunnaisuuden välitön dopamiinipalkinto – sitä 1775:kin on täynnä. Silti, vaikka nopat tuovat ja vievät, keskimäärin ne korjaavat itsensä kohti keskiarvoa, ja kun pelissä heitetään paljon noppia, noppatuuri vaihtelee sekin kohti keskiarvoa. Keskimäärin. Mutta ehkä mestarilla nyt vaan on tänään ruuti kuivana, ja aloittelijakin pääsee yllättämään hänet. Mukavaa.

Ja vaikka 1775:ssä on vielä kortitkin (ja pienet, vain kolmen kortin kädet) tuomassa yllätyselementtiä, no, sekin on tällaiseen kevyeen peliin vallan toimivaa. Kokeneet pelaajat oppivat pelin kortit ja osaavat ennakoida niitä, kortteja kun ei ole kauheasti. Tälläkin tavoin kokemus antaa etua satunnaisuudesta huolimatta.

1775:ssä on eri skenaarioita, joita voi pelata, mutta minulla on kokemusta vain perusmallista.

Sisaruksia

1775:Rebellionilla on edeltäjä, hyvin samanlainen mutta myöhempään konfliktiin sijoittuva 1812: Invasion of Canada. Viime vuonna taas ilmestyi 1754: Conquest, ja siinä hypätään taaksepäin intiaanisotiin ja esitellään mm. linnoitukset mukaan pelimekaniikkaan. Samat tekijät vaihtoivat miljöötä peliin 878: Vikings – Invasions of England, ja tässä on kuutioiden sijasta mukana muovifiguja. Kaksi tuoreinta ovat aiempia ehkä aavistuksen raskaampia. Mistään näistä minulla ei ole kokemusta, mutta arvostettuja pelejä kaikki. Omaan kokoelmaani kelpuuttaisin kernaasti yhden tällaisen perhetason sotapelin mielellään – sellaisista ei ole ollenkaan liikatarjontaa.

Tavallaanhan nämä ovat vähän kuin suorasukaisia COIN-pelejä koko perheelle: eri faktiot puljaavat omilla korteillaan, nyt maailma on vain mustavalkoisempi, säännöt kymmenen kertaa lyhyemmät ja nopat tuovat oman ilonsa mukaan. Toivottavasti Beckett ja Stahl jatkavat hienoa pelisarjaansa vaikkapa nuijasodalla tai muilla kiinnostavilla teemoilla?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castell Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Claim 2 Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Glory to Rome Glücks-Piraten Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... When I Dream Wingspan World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: