Falling Sky: The Gallic Revolt Against Caesar on oivallinen johdatus sotapelien maailmaan

Jätä kommentti

3.5.2017 Kirjoittanut JK

Volko Ruhnke, 54, on Yhdysvaltain turvallisuuspalvelu CIA:n analyytikko, joka alkoi suunnitella sotapelejä.

Ruhnke ja toimiva replika vuoden 1762 Brown Bess musketista. (Joshua Yospyn/The Washington Post)

Ruhnke oli siinä hyvä, ja niinpä häneltä syntyi vuosien varrella arvostettuja sotapelejä kuten Wilderness War (2001) ja Labyrinth – The War on Terror (2010). Hänen suurin saavutuksensa tähän asti lienee kuitenkin niin sanottu COIN-sarja (COunter-INsurgency, eli suomeksi jotakuinkin kapina tai aseellinen vastarinta).

Vuonna 2012 pelistä Andian Abyss alkanut COIN-sarja kuvaa erilaisia sotilaallisia ja etenkin sissisotilaallisia konflikteja, joissa on monta sekavaa osapuolta eri lusikoineen samassa verisessä sopassa. Sarjassa on kahlattu läpi mm. Fidel Castron valtaannousua Kuubassa, Vietnamin sotaa sekä Afganistanin sotaa. COIN-pelit ovat kaikki monen tunnin sotapelejä 1 – 4 pelaajalle, ja parhaimmillaan täydellä neljällä pelaajalla.

COIN-sarjaa pidetään hyvänä johdatuksena sotapelien maailmaan. Niissä käytetään pahvilätysköiden sijasta europelaajille helposti lähestyttäviä puukuutioita, pelit eivät ole säännöiltään pedantin yksityiskohtaisia ja monimutkaisia tai loputtoman pitkiä – yleensä pienimmillään kolmisen tuntia. (Onhan se europelaajalle aika paljon, mutta sotapelaajat kun tuntuvat usein mittaavan pelejään päivissä eikä tunneissa.) COINin käyttämät tapahtumakortit eivät ole mekaniikkana europelaajille vieraita, ja pelin mukana tulevia noppiakaan ei heitellä ollenkaan niin paljon kuin ennalta luulin.

Tässä esimerkki ja ensivaikutelmia ensimmäisestä COIN-pelistäni,

Falling Sky: The Gallic Revolt Against Caesar

(Volko Ruhnke & Andrew Ruhnke 2016 – Andrew on muuten Volkon teini-ikäinen poika)

COINit toimivat korttivetoisesti. Joka kierroksella tarjolla on kortti, jossa on jokin tapahtuma (Event), ja kortin yläreunassa kerrotaan pelaajien toimintajärjestys tällä kierroksella. Pelaajat toimivat ”pareittain” ja vuorotellen: eli yleensä kaksi ensimmäistä pelaajaa toimivat joka kortilla ja huilivat sitten seuraavan kortin yli.

Pelisekvenssissä kaikkien neljän faktion merkit liikkuvat vasemmalta oikealle. Punainen Rooma on valinnut toiminnon Command with Special Ability, joten vihreät arvernit voivat joko pelata Eventin tai antaa Limited Commandin yhteen maakuntaan (tai passata). Keltaiset belgit ja siniset heedut valmistautuvat toimimaan ensi vuorolla.

Falling Sky kuvaa Gallliaa Julius Caesarin sotien aikaan. Siinä on Rooman lisäksi osittain vastakkain, osittain limittäin, päällekkäin ja muissa monimutkaisissa diplomaattisuhteissa kolme gallialaisfaktiota: arvernit, heedut sekä belgit. Kullakin on omat tavoitteensa. Yksinkertaistaen, Rooma haluaa alistaa kansat, belgit haluavat kansoille vapautta, arvernit haluavat tappaa roomalaislegioonia, ja heedut luovivat ja manipuloivat hämäräveikkomaisesti siinä välissä. Lisäksi Germanian metsissä on synkkiä germaaniheimoja, jotka eivät muuta halua kuin tappaa roomalaisia. (Me pelasimme kolminpelin, jossa belgejä ohjasi botti, ts. automaattisäännöt.)

COIN-pelien omaleimaisuus tuntuu, näin ainakin yhden pelin kokemuksella, tulevan juuri näiden faktioiden välisistä suhteista. Liittolaisia pitäisi olla, mutta kuinka pitkään? Mitä teet jos minä äkkiä lahjon pari sotilastasi – ollaanko vielä kavereita vai meninkö liian pitkälle? Peli voi olla aikamoista jonglöörausta. Heedut aloittavat pelin Rooman liittolaisina, suunnilleen. Tekeekö se heistä sitten arvernin vihollisia? No se riippuu…

Kuinka raskas Falling Sky sitten on? Sääntöjä on opiskeltavana enemmän kuin sellaisissa vähän raskaammanpuoleisissa europeleissä kuin Terra Mystica tai Caverna. Mutta helpompi tämä on kuin Here I Stand ainakin. Sääntökirja on Falling Skyssa pitkä, mutta loppujen lopuksi säännöt eivät ole hirveän monimutkaiset, kunhan niistä saa otteen. Jokaisella pelin faktiolla vain on omat sääntönsä, siis omat erikoiskykynsä: periaatteessa muiden pelaajien erikoiskyvyt kannattaa tuntea, mutta ei se välttämätöntä ole peliä opetellessa – sieltähän ne sitten selviää: ai nuo osaa polttaa koko maakunnan hedelmättömäksi joutomaaksi, josta en saa enää mitään irti…

Ansiokasta on, että pelaaja-apukortit ovat selkeitä ja niissä on viitteet sääntökirjaan:

Arvernien eri käskyt ja vihreät erikoiskyvyt pelaaja-avussa.

Suorastaan yllättävän kevyttä pelissä taas on se, että omalla vuorolla tehtävät valinnat ovat usein helppoja. Toimintoja, joita voi tehdä, on monesti tarjolla aika vähän. Jos sinulle on tarjolla Eventin pelaamisen vaihtoehto, luet vuoron kortin ja katsot, olisiko se mahdollisesti sellainen, jonka haluat pelata. Usein ei ole (varsinkaan kun korttitoiminnon valitseminen avaa seuravalle pelaajalle käyttöön pelin parhaan kakkostoiminnon), joten nyt mietit vain minkä käskyn annat. Puolet ajasta olet muutenkin parin jälkimmäinen toimintoruudun valitsija, joten tarjolla saattaa olla vain esimerkiksi Limited Command -toiminto, jolla voi antaa tasan yhden käskyn yhteen maakuntaan.

Eri peruskäskyjä pelissä on viitisen kappaletta, ja usein joku niistä on mahdoton ja pari selvästi epäkannattavia: et voi esimerkiksi nyt taistella, koska sinulla ei ole armeijoita toisen pelaajan kanssa samassa maakunnassa, eikä kannata nostattaa sotaväkeä, koska niitä on melkein kaikki mahdolliset jo kartalla. Niinpä keräät resursseja tai siirrät joukkoja. (Toisaalta pelaajan taito näkynee siinä, että hän osaa pitää itsellään paljon vaihtoehtoja auki.)

Aina voi myös skipata vuoron ja jäädä paalupaikalle odottamaan seuraavan vuoron korttia. Tämä on aina näkyvissä jo ennakkoon, joten siinä on taktinen päätöksen paikka myös.

Vaikeus tulee siitä, että jotain pitkän tähtäimen strategioita pitäisi varmaan olla. Ja pitäisi varmaan koettaa laskeskella, mitä ne vastustajat haluavat tehdä, lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.

Itse sotimismekaniikka oli yllätys. Se ei suinkaan ollut niin monimutkaista kuin luulin, vaan suorastaan determinististä miinuslaskua. Toisin sanoen, taistelun lopputulos on usein nähtävissä jo taistelun alkuasetelmasta: lasketaan vain vastustajan pelimerkit ja vähennetään niistä hyökkääjän pelimerkit. No tämä oli karkea yleistys, mutta itse sotiminen ei ole kovin yllätyksellistä tai huikean jännittävää. Determinismi tietysti avaa strategikoille mahdollisuuden maksimoida ja laskeskella ja kalkuloida ja suunnalta ennalta tulevaisuutta ilman että kaikki on nopanheiton varassa – tai kuutiotornin, kuten eurosemisotapeli Wallensteinissa. Tässä on puolensa ja puolensa, enkä tosiaan osaa kommentoida sitä, kuinka satunnaisia taistelut sotapeleissä laajemminkin nykyään ovat. Olen kyllä lukenut Alisdair McIntyren selityksen siitä, miksi Napoleon hävisi Waterloossa. Hänellä oli flunssa, joten hän siirsi komennon Neylle. Neyltä ammuttiin jotain viisi hevosta alta, joten hän viivästyi antamaan käskyn eliittikaartille käydä hyökkäykseen. Kuulostaa melko satunnaiselta – ehkä jopa turhauttavan satunnaiselta?

Pelin korteista unohdin ottaa kuvan, mutta niissä on aina jokin historiallinen tapaus tai henkilö, ja kuvaus siitä, mitä tapahtuu, jos joku päättää pelata kortin Eventinä. Eventit tapahtuvat joko kerran – esimerkiksi numidialaiset vahvistukset saapuvat Caesarin rinnalle – tai niistä voi saada pysyviä lisäkykyjä – esimerkiksi Vercingetorix saa uusilla ratsuilla aina tietyistä maakunnista nostatettua lisäjoukkoja. Kortit ovat kaksimiekkaisia, eli ne voi pelata joko tietyn pelaajan puolesta tai vastaan. Cicero esimerkiksi saattaa puhua kaukana Rooman senaatissa Caesarin kampanjan puolesta tai vastaan.

Pelin Playbookissa on avattu korttien historiallisia taustoja hienosti. On aina mukavaa, kun pelintekijät ovat paneutuneet aiheeseensa opiskelemalla mm. Julius Caesarin De Bello Gallicota. Ja tämähän on historiallisten pelien ansioita: ne innostavat tutustumaan aiheeseensa pelin ulkopuolellakin.

Alesia Trail’s ultra race, the 51 km Vercingetorix | Jakob & Jakob

Anteeksi, oli pakko laittaa edes yksi ruutu Asterixia.

Tämä peli päättyi kyllä vihreiden arvernien voittoon, kun Vercingetorixin suuri sotajoukko (keskivasemmalla) väijytti roomalaiset legioonat hengiltä juuri ennen viimeisen talven laskeutumista.

Koska COIN-sarjan pelit toimivat pitkälti samoilla periaatteilla, ne on helppo omaksua loputkin yhden jälkeen. Ovelaa. Voisin kuvitella monen kerääjätyypin kokevan kiusausta hamstrata koko sarja.

Voin täydentää tätä kirjoitusta myöhemmin kokeneempana, jos pääsemme pelaamaan Falling Skyta lisää. Nyt uskallan jo kuitenkin sanoa, että COIN-järjestelmä ja Falling Sky ovat oivallisia johdatuksia sotapelien maailmaan.

 


Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Architects 7 Wonders Duel 10 Days in Europe 80 Days 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: All Creatures Big and Small Big Box Agricola: Family Edition Akropolis Alhambra Alias Altiplano Amerigo Amul Animal Rescue Antiquity Arboretum Architects of the West Kingdom Arkadia Arkham Horror: The Card Game Ark Nova Arnak - Kadonneet rauniot At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Queens Garden Azul: Stained Glass of Sintra Azul: Summer Pavilion Bang! Bark Side Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Beyond Baker Street Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza bondtolva Bonfire Bora Bora Brandon the Brave Brass: Lancashire Brikks Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cabo Cacao Camel Cup/Camel Up Candy Chaser Caper Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Carnegie Carpe Diem Cartographers Cascadia Castell Castle Panic Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Burgundy: 20th Anniversary Edition Castles of Burgundy: The Dice Game Castles of Mad King Ludwig Castles of Tuscany Catacombs of Karak Catan Catan Junior Caverna Caverna: Cave vs Cave Caylus Celestia Century: Spice Road Cheeky Monkey Chez Greek Chicago Express Citadels City of Spies: Estoril 1942 Claim Claim 2 Claim: Reinforcements Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Colt Super Express Combo Color Commissioned Compatibility Concept Kids: Animals Concordia Cook-Off Copenhagen Corinth Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia De Vulgari Eloquentia: Deluxe Edition Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelkopf Doppelt So Clever Doublehead Kids Draftosaurus Dragomino Dragon's Breath Dragon Castle Dream Factory Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eclipse: Second Dawn for the Galaxy Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa Etanaralli EXIT Explorers of the North Sea Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Family Inc Fertility Fiasco Fight for Olympus Firenze Five Tribes Flamecraft Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Florenza Dice Game Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City Formula D For Sale Forum Trajanum Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Ghost Fightin' Treasure Hunters Ghosts of Christmas ginirommi Ginkgopolis Glory to Rome Glücks-Piraten Goa Go Go Eskimo Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Haggis Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Harry Potter: Hogwarts Battle - Defense Against the Dark Arts Heat - Pedal to the Metal Hepan hirnahdus Here I Stand hertta Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Hollywood Honshu Hornet Hugo: Das Schlossgespenst Hurjan hauska autokilpa Imhotep Imhotep: The Duel Imperial Infinity Gauntlet: A Love Letter Game In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul It's a Wonderful World Jaipur Jamaica Jaws Julkkispeli (Time's Up!) Just One Jäinen kuolema. Suomen talvisota jätkä Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin hop hop Kanin loikka Karak Kariba Kartel Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino Kingdomino Origins King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask knaves Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca La Granja LAMA Lands of Galzyr Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Leo menee parturiin Linko! Linnanvaltias Living Forest Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Lost Expedition Love Letter Macao Mad Madeira Magic Tower Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marco Polo II: In the Service of the Khan Marrakech Marvel United Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Merlin Mice and Mystics MicroMacro: Crime City Midnight Party Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium Murano My City My First Castle Panic My First Stone Age: The Card Game Mykerinos Mysterium Mysterium Park My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Nidavellir Noa No Thanks! Notre Dame Nova Luna Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time On Mars Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Oriflamme Orléans Otys Outfoxed! Overbooked Palaces of Carrara Paladins of the West Kingdom Paleo Pandemia Paperback Parade Patchwork Pedzace Jeze Pedzace Slimaki Peikkopolku Pelaajien valinta Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Pelaajien valinta 2020 Pelaajien valinta 2021 Pelaajien valinta 2023 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion POW! Power Grid Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Quacks of Quedlinburg Quest for El Dorado Quest for El Dorado: Dangers & Muisca Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Raiders of the North Sea Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Riverboat Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rudi Racer Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santa Monica Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe schnapsen Scotland Yard Seas of Fortune: Hansa Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Skull King Smile Soccero Space Freaks Spicy Splendor Splendor: Marvel Star Wars: Imperial Assault Staufer Dynasty Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Suburbia Sundae Split Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Tapestry Tappajahai Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Crew The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tiletum Timeline Tiny Epic Kingdoms Tokaido Torakkapokeri Tournay Trails of Tucana Trajan Triqueta Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Troyes Dice Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome (to Your Perfect Home) Welcome to... Welcome to the Dungeon Wendake When I Dream Wingspan Wooop Wooop World´s Fair 1893 Yedo: Deluxe Edition Yokohama Yspahan Zen Garden Zombie Kidz: Evolution Zooloretto Zooloretto Junior Zoo Panic