Caverna, tuo lautapelien Uruk-hai, on 2000-luvun ihmisen elämänkokemuksia

Jätä kommentti

24.5.2016 Kirjoittanut JK

En saanut unta elämäni ensimmäisen Cavernan jälkeen. Hymyilytti liikaa nukahtaakseni. Kuka tekee tällaista? Miksi tällaista hulluutta on – Luojan kiitos – olemassa?

Harva ihminen on korvaamaton. Murskaosa taideteoksista, kirjoista, tieteellisistä teorioista, peleistä – jos niiden luoja ei olisi tehnyt niitä, joku muu olisi tehnyt jotain samankaltaista. Mutta ilman Uwe Rosenbergiä meillä tuskin olisi mitään Cavernan (2013) kaltaista.

image

Caverna on 2000-luvulla elävän ihmisen elämänkokemuksia. Tähän on tultu, tällaista on olla ihminen, tähän me pystymme – Caverna kertoo tätä kaikkea. Uwe on suunnitellut sen pelaajamäärille 1 – 7. Voin vain kuvitella kuinka hankalaa näin laajalle pelaajamäärälle on suunnitella. Voin myös vain kuvitella, miltä näyttää seitsemän pelaajan Caverna-pöytä. Sellaisen ääressä pitäisi 2000-luvulla elävän ihmisen kerran eläissään istua. (Löysin valokuvan.)

image

Caverna on toki vähän naurettava, mutta se on sitä ylpeästi ja vakavasti. Se on suorastaan miehekkäästi naurettava. Siinä on maataviljeleviä-luolastoakaivavia kääpiöitä, jotka ovat puukiekkoja. Heillä on koiria, jotka ovat koiria, aaseja, jotka ovat aaseja, mutta he ovat itse puukiekkoja. He käyvät ryöstöretkillä, joista voi saada vaikka kurpitsan. He toivovat lapsia ja saavat niitä – uusia puukiekkoja, joille voi takoa sitten aseet ja lähettää ryöstämään kurpitsoita. Tai jotka voi lähettää keräämään puuta tai malmia tai kiveä – kaikkea mitä maataviljelevät-luolastoakaivavat kääpiöt sitten tarvitsevatkaan.

image

Pelaajalauta alussa. Luolasto on kaivamatta, metsä raivaamatta, ja kääpiöpariskunta katselee edessä olevan työn määrää ja – viheltää

Perusteiltaan Caverna on hyvin yksinkertainen. Siinä on toimintoruutuja, ja kun laitat puukiekkokääpiösi sellaiseen, saat suorittaa ruudun toiminnon. Pelaajat laittavat kiekkonsa vuorotellen ruutuihin. Siinä on yksi kierros, ja kääpiöt palaavat kotiin laulaen. Toistetaan kaksitoista kertaa.

Mutta tämän perusmekaniikan päällä Cavernassa on sitten noin kaksitoista kiloa puuta, pahvia ja akryylia. Cavernan laatikko on naurettavan kokoinen. Se vaatii oman hyllykkönsä.

image

Pelaajalautaa pelin lopussa. Ei tule nälkä.

Toissavuonna Saksan Baden-Badenissa Vihreät ajoivat poliisille läpi kiellon käyttää piikkiesteitä liikenteenhallinnassa. Taustalla oli traaginen tapaus, jossa nuori rattijuoppo pysäytettiin piikkimatolla, hän menetti autonsa hallinnan ja osui vastaantulevaan pickup-farmariin surmaten siellä matkustaneen perheen. Kiellon jälkeen poliisit siirtyivät käyttämään Cavernaa maantie-esteenä, mutta kokeilu epäonnistui pahasti. Kaahaajan renkaan alle räjähtänyt Caverna-laatikko aiheutti sirpalevaurioita puolentoista kilometrin säteellä. Seitsemän ihmistä ja kaksi poliisia sokeutui. Naapuripitäjässä kaivettiin sikopaimenen ohimolohkosta akryylinen rubiini. Paimenta itseään se ei haitannut, hän piti sitä piristävänä, mutta lääkärit epäilevät rubiinin vaikuttaneen häneen persoonallisuuteensa pysyvästi.

image

Lehmä eksyi matkalla teurastusluolaan

Caverna on vain hieman jatkokehitelty ja muokattu Agricola. Pidin Cavernasta (vielä) enemmän. Cavernassa ei ole Agricolan kortteja, jotka kyllä lisäävät uudelleenpelattavuutta ja kannustavat eri strategioiden kokeiluun, mutta samalla vähän ahdistivat minua paljoudessaan ja hallitsemattomuudessaan. Cavernassa tieto on avointa, mikä helpottaa pelin opettamista ja oppimista. Ja Caverna on muutenkin hauskempi. Ruoka ei ole niin niukassa ja luovuudelle on enemmän tilaa. Yksi virhe ei tuhoa pelaajaa. Maailma on kääpiöille avoin.

Samalla tiedän piinallisesti, ettei Cavernalle rakenneta meidän kotiin hyllyä. Vaimo vain nauraa kun ehdotan sen pelaamista, eikä sadan euron jöötiä noin vain ”varmuuden vuoksi” osteta. Katsotaan uudestaan 2020-luvulla, kun tyttäreni tulevat Caverna-ikään. Viisivuotias pyysi kyllä jo isää opettamaan sen ”kääpiöpelin, jossa on koiria”.

*Jos minulla olisi Caverna, kunnioittaisin sitä oikealla tavalla tekemällä kuten Noppablogin Miira: muovailemalla vahasta kääpiöfiguureja.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: