Koulutetaan kakarat käymään kauppaa kahdella kaupankäyntipelien klassikolla (Catan, Bohnanza)

6

1.7.2017 Kirjoittanut JK

Nyt on kaksi kovimman luokan klassikkoa lopulta ollut pöydällä – lasten kanssa. Buinesta, buinesta siis luvassa! Ehkei ole sattumaa, että kaupankäynti on monen hyvin suositun pelin ytimessä Monopolista Cataniin ja Bohnanzaan. Ihmiset ehkä tykkäävät kaupankäynnin vuorovaikutuksesta? Sehän onkin rakentava vuorovaikutuksen muoto – win-win eli yhteisvoitto kuin markkinatalous parhaimmillaan. Lisäksi se tuo eloa ja puhetta pöytään kuin Kuopion torilla konsanaan – inhimillistä ja sosiaalista eloa verrattuna joidenkin pelien mykkään kontemplaatioon (joka toki sekin on hienoa). Sitä paitsi lapsille voi samalla opettaa perusasioita, kuten suhteellista etua ja sellaistakin että kilpailussa ei kannata aina antaa ilmaiseksi toisille asioita, jos haluaa voittaa heidät. Ei vaikka ”mutku mä en tarvii sitä…”

Chilipapu pitäisi istuttaa ensi vuoron aluksi. Papupellot ovat jo täynnä muita lajikkeita, joten chilistä pitäisi päästä eroon.

Uwe Rosenbergin varhainen suosikki Bohnanza (1997) eli Papupeli on kaupankäyntipelien tukipylväitä. Mitenköhän saksan kielen natiivit suhtautuvat pelin sanaleikkinimeen? Siinä on sana ’papu’ saanut loppupäätteen ilmeisesti vanhasta länkkäritelevisiosarjasta Bonanza. Tarkoittaako se mitään, viittaako mihinkään?

En edes lähde uumoilemaan, mistä Uwe keksi teemaksi juuri papujenviljelyn. Sentään pavut ovat nykyään mediaseksympiä kuin 90-luvulla, kun itse opettelin vegetaristina niistä tykkäämään.

Papupeli on niitä pelejä, jotka ovat syvällisempiä kuin sääntöjä lukemalla aavistaa. Se johtuu kaupankäyntielementistä. Pelivuorollasi pöytään tulee aina kaksi papukorttia, ja ne on vaiheen lopuksi istutettava – joko sinun pellollesi tai toisten. Peltoja on jokaisella kuitenkin rajallinen määrä, joten kaikkea ei voi istuttaa. Kun vielä kortteja pitää kädestä istuttaa siinä järjestyksessä kuin ne kädessä ovat (pelin clou on, ettei korttien järjestystä saa kädessä vaihtaa), monesti sitä haluaa päästä papukorteista eroon. Mutta ei oikein kannata tarjota toisillekaan ilmaiseksi kortteja – nehän ovat loppujen lopuksi rahan arvoisia. Joten pelaaja joutuu kovasti arvioimaan, mitkä pavut pitää, mitkä myy pellolta pois, mitä vaihtaa toisten kanssa mihin ja mitä ehkä laittaa kaupan päälle tai dumppaa toisille ilmaiseksi. Kaupanhieronnan kautta pelaajat voivat olla siis aktiivisesti mukana muidenkin pelivuoroilla.

Vuorovaikutuksen takia peli kestää uudelleenpeluuta. Se on myös hyvin nopea opettaa.

Kuusivuotiaani ilmoitti Papupelin uudeksi lempipelikseen. Se on kaupankäynnissään kyllä hyvää vaihtelua. Oma esteettinen silmäni ei vain taivu arvostamaan huumoripapukuvitusta, mutta olen valmis katsomaan sitä sormien lävitse, jos tulevatkin pelit osoittautuvat tekevän lapset yhtä iloisiksi kuin tähän mennessä. Sitä paitsi neuvottelu ja kaupanhieronta voi olla hyvinkin opettavaista.

Papupeli on kelpo perhepeli ja ei-harrastajienkin helposti oppima kevyt seurapeli ja parhaimmillaan on 4 – 6 pelaajalla. Peli on aivan liian pitkä, mutta sitä voi nopeuttaa sillä että pelaa pakan vain kerran loppuun eikä kahdesti (tai  – sic – kolmesti!).

Tämä pelaaja haluaisi vaihtaa pahoinvoivan Green beanin pois välistä, että pääsisi ensi vuoronsa aluksi istuttamaan kaksi kahvipapua.

*

Catan (Klaus Teuber, 1995) eli Catanin uudisasukkaat on peli, joka aloitti saksalaisen koulukunnan europelien /designerlautapelien aallon 90-luvulla. Olemme viime vuonna pelanneet lasten kanssa Catan Junioria, joka oli hetken aikaa hauska ”Coco-papukaija auttaa” -kortteineen, mutta kävi aika pian tylsäksi ja aivan liian pitkäksi alhaiseen lihapitoisuuteen nähden. Nyt olimme valmiita kokeilemaan täyttä aikuistenversiota, ja sehän paljastui hyvinkin samanlaiseksi kuin Juniori-versio. Kaikki samat elementit olivat mukana, nyt vain hieman laajempina versioina.

Catanin suositeltu aloittelijalähtöasetelma ja pari vuoroa päälle.

Lautapeliharrastajat puhuvat paljon siitä, miten voisi tarjota Monopolin, Riskin ja Scrabblen kaltaisten markettihittien tilalle samankaltaisia uusia lautapelejä, jotka olisivat ”vähän kuin X mutta parempia”.

Catan on vähän kuin Monopoli plus. Noppaa heitellään ja noppa tuo ja noppa vie –  mutta silti tässä on vähän strategiaa mukana tuurin lisäksi. Kauppaakin käydään: joka kierroksella on mahdollista tarjota resurssikorttien vaihtoja toisten pelaajien kanssa (ja tietysti pelin markkinoiden kanssa, ilman toisia pelaajia), ja vaikka kaupankäynti on pienemmässä roolissa kuin Papupelissä, sen taitaminen on olennaista, jos haluaa voittaa.

Catanin ikä näkyy minusta siinä, miten arkaaiselta vaikutti koko mekaniikka, jossa nopanheitto ratkaisee, mitä tuotetaan. Pelissä, etenkin alkupelissä, tulee vuoroja, jolloin ei saa tehtyä mitään, kun noppien silmäluvut eivät natsaa, ei saa resursseja tai voro napsii niitä pois. Nämä tylsät vuorot ovat tuulahduksia ajalta ennen modernien designer-lautapelien läpilyöntiä. Jotenkin niitä ei enää jaksa, kun on päässyt pelaamaan pelejä, joissa joka vuorolla tapahtuu jotakin ja peli liikkuu johonkin suuntaan. Mutta silti, eivät ne kamalan yleisiä yleensä ole, ja kun oman koneiston saa käyntiin, tavaraa tulvii tyydyttävästi ja homma rullaa. Pelilauta on modulaarinen, joten joka peleistä saa keskenään erilaisia, mikä tuo erilaisia suunnittelipähkäilyjä ja lisää uudelleenpelattavuutta. Ei Catan huono peli ole nykyäänkään.

Satunnainen setuppi ja resurssikortteja. Pelin kiinnostavin valinta on alussa: minne ekat kylänsä rakentaa.

Mistä herää kysymys: Mikä olisi seuraavalle lautapelisukupolvelle ”vähän kuin Catan, mutta parempi?” Eli yhdistäisi samoja mekaniikkoja, olisi yhtä kevyt/raskas ja yhtä helppo oppia mutta silti ikään kuin kehittyneempi pelisuunnittelultaan? Onko sellaista peliä?

Näistä kirjoittaessani tajusin, että olen pelannut yllättävän vähän neuvottelupelejä. Ainakin Chinatownista kirjoitettiin Todellisuuspaossa vähän aika sitten kiinnostavia…

Kiinnostava juttu Catanin taustoista muuten.

Mainokset

6 thoughts on “Koulutetaan kakarat käymään kauppaa kahdella kaupankäyntipelien klassikolla (Catan, Bohnanza)

  1. Mikko Saari sanoo:

    Veikkaan, ettei Bohnanzan nimen taustalla ole sen kummempaa selitystä, kuin saksalainen mieltymys sanaleikkeihin. Saksalaisethan harrastavat muun muassa paljon höpsöjä rimmaavia iskulauseita lautapelien nimissä, tai muuten vain kummallisia nimiä.

    No Thanks -korttipeli, esimerkiksi, on saksaksi kokonaisuudessa Geschenkt… ist noch zu teuer, joka on paitsi erittäin osuva nimi (”Lahjaksikin saatuna liian kallis”), myös Tom Hanks -leffa Rahareiän saksankielinen nimi.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Moi! EIkä sitä tiedä, jos Bonanza on ollut vaikka kuinka suosittukin sarja Saksassa. David Hasselhoffkin möi siellä platinaa – maa osaa yllättää.

      Tykkää

  2. Antti sanoo:

    Olette näköjään pelanneet catania vähän väärin. Catanissa ei saa laittaa kylää sellaiseen paikaan, jossa vieressä on jo kylä tai kaupunki.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Moi!
      Kiitos huomautuksesta. Ihmiset, älkää ottako esimerkkiä! Meinasin avautua Catanin sääntökirjasta, mutta hillitsin itseni viime tingassa. Siellä nimittäin puhuttiin etäisyyssäännöstä (jos muistan termin oikein), mutta sitten ei kerrottu mikä se on. En löytänyt lisää infoa hakusanallakaan, joten house rulasin lennosta että tämä hyvä. Lasten kanssa nämä ei ole meillä niin justiinsa. (Ei niin ettemme osaisi pelailla väärin myös aikuisten kanssa. Köhterramysticaköh.)

      Tykkää

      • Mikko Saari sanoo:

        En tiedä, mikä versio sinulla pelistä on, mutta ainakin jossain niistä sääntökirjassa etäisyyssääntö määritellään näinkin selkeästi: ”Etäisyyssääntö: Kylän saa rakentaa vain sellaiseen risteykseen (→), jonka viereisissä risteyksissä ei ole kyliä tai kaupunkeja – riippumatta siitä kenelle ne kuuluvat.”

        Perussääntöjen sivun kolme lopusta saattaisi löytyä.

        Tykkää

  3. JK sanoo:

    Kiitos. Palautimme pelin jo kirjastoon, en muista mikä versio oli. Varmaan se siellä jossakin olisi selvitetty.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: