Dynasties: Heirate & Herrsche saattaa olla paras vuoden 2016 peli, josta et ole kuullutkaan

6

6.7.2017 Kirjoittanut JK

Miksi Dynasties: Heirate & Herrsche on niin tuntematon? Sen julkaisija on Hans Im Glück, aivan keskeinen saksalainen pelitalo. Sen tekijä on Matthias Cramer, joka, vaikka ei nyt ole aivan ykkösrivin pelijulkkiksia, niin ainakin hänen kurkottelee päätään Rosenbergien ja Feldien hartioiden takaa: Glen More, Rokokoo, Lancaster ja Kraftwagen ovat arvostettuja suorituksia kaikki. Ja peli on upeasti tuotettu, värikäs satsaus, kauniisti onnistunut paketti.

Syynä lienee se keskuskuoppa, joka nielaisee aina satunnaisen osan kulttuurimme hengentuotteista siinä kuin ihmisistäkin. Kohinaa ja spottivaloja ei riitä kaikille, ja joskus lautapelitkin törmäävät hyvästä vauhdista huolimatta ensimmäiseen metallinaulaan, kimpoavat siitä takaviistoon, muljahtavat reiän reunalta oudosti, lyövät päänsä laitaan ja päätyvät metaforisen fortunapelimme alalaidan siihen nurkkaan, josta ei jaeta pisteitä. Ja nyt on jo seuraava marmorikuula vauhdissa, ja katsokaa kaikki kuinka lumoavasti se pyörii! Toisin sanoen, ehkä Dynasties vain sattui jäämään jalkoihin pelivuoden 2016 tuiskeissa. Mutta ehkei myöskään täysin sattumalta.

Peliä ei nimittäin ole julkaistu Amerikassa, minkä takia siitä puhutaan vähän merentakaisessa pelimediassa ja etenkin BoardGameGeekissä. Pelin kääntämätön alaotsikko (”Naita ja hallitse”) tekee siitä ehkä turhankin eksoottisen kielitaidottomalle amerikkalaiselle. Tämä kaikki on omiaan auttamaan pelin unohtamisessa.

Minä en sen sijaan unohtanut tätä kantta.

Viaton toiveikkuus siinä kruunaa nokkelasti Euroopan kartan päällä tapahtuvan jalon vihkitoimituksen herttaisine lapsikaasoineen – ruusunterälehtiä hääparin ylle heittelevän neidon katse on yhtä aikaa täynnä toiveikkutta ja pelkoa. Kyllähän kai minäkin löydän oman salskean prinssini, viehän hän minutkin ruhtinoimaan edes jotain pientä hovia Dijonissa, Valenciassa tai edes Plymouthissa?

Ja koska olen pitänyt Kramerin Glen Moresta ja Rokokoosta, ja kun Dynasties näytti kertakaikkisen virkistävältä löydöltä, se oli lopulta tilattava Saksan Amazonista omaksi.

Teemallisesti Dynasties: Heirate & Herrsche kertoo mahtisuvuista, jotka naittavat poikiaan ja tyttöjään pitkin Euroopan kuningashuoneita ja koettavat näin saada valta-aseman koko mantereella suvulleen. Tätä varten he käyvät kauppaa ja värväät aikansa merkkihenkilöiden palveluksia puolelleen. Mekaanisesti Dynasties on alue-enemmistöpeli, ja sitä pelataan monitoimintokorteilla. Joka vuorolla pelaat yhden kortin, joka mahdollistaa muutaman eri toiminnon. Yleisimmät näistä ovat sulhasen tai morsion asettaminen kartalle jonkin kaupungin hoviin – tarkoitus on naittaa näitä toisten pelaajien ukkojen kanssa. Tämän lisäksi voit käydä kauppaa pelilaudan laivanurkassa, ja käyttää jonkun julkimon palveluja. Jotkut kortit mahdollistavat myös jonon ohittamisen, kun passaat kierroksella. Kierrosten väleissä kun tarjolla on bonustoimintoja.

Toimintokorteissa on jostain syystä samat ikonit kahdesti, sekä kortin vasemmalla että oikealla puolella yläreunassa. Keskellä näkyy kortin mahdollistama erikoistoiminto: Berliinin tai Augsburgin hoveihin esimerkiksi pääsisi yhdellä kultaharkolla.

Omaleimaisin ja kiinnostavin elementti Dynastiesissa on kuitenkin sen kakunjakoteema. Pelissä on nimittäin kahdessa eri aihealueella käytössä sama ”minä jaan, sinä valitset” -mekaniikka. Tiedättehän, että kun lastesi pitää jakaa joulutorttu, isommalle kannattaa antaa veitsi ja pienemmälle oikeus valita, kumman puoliskon syö. Se on reilu peli. Dynasties käyttää tätä reilua peliä teemallisesti oikein onnistuneesti. Kakkua jaetaan tehtäessä kauppaa ja solmittaessa naimakauppaa.

Kun joku tulee samaan laivaan kanssasi, hän jakaa laivan viisi resurssipalikkaa (yllättävän virkistävästi harkon muotoisia eikä kuution), ja sinä valitset ensin kumman pinon otat. Loput jäävät toiselle – yleensä kaksi viidestä, mutta joskus kolme toiselle vähemmän tärkeää. Toisen pelaajan haluja tulee tässä uumoilla ja sovittaa yhteen omien kanssa. (kuvan vasemmassa laivassa näkyy vain neljä kuutiota, koska Francis Drake on käynyt merirosvoilemassa.)

Sama jako ja uumoilu toimii kun naimakauppoja hierotaan. Nyt heitetään kolmea erikoisnoppaa, joista toinen pelaaja saa kaksi ja toinen yhden. Nopat tarjoavat suoraan voittopisteitä, toinen mm. kuutioita tai jonkin maan vaakunoita, kolmannella voi saada avioparille lapsen. Lapset ja vaakunat lasketaan mukaan, kun maan enemmistöt lopussa pisteytetään. Miten nämä sitten jaat – minkä haluat itsellesi, ja tulisiko se jättää sitä varten yksinäiseksi, jos toinen pelaaja haluaa valita sen puoliskon, johon kuuluu kaksi noppaa? Joskus valinta on helppo, välillä hyvinkin kimurantti.

Peli ei ole hirvittävän raskas siinä mielessä, että päässä olisi pakko pitää miljoona asiaa. Kortit, etenkin pisteytyskortit tarjoavat selkeitä tavoitteita, ja jos haluaa lisähaasteita, pisteytyskortteja voi hankkia lisää. Peli avaa myös vähän lisäväyliä omiin tavoitteisiin. Jos esimerkiksi toimintokorttisi eivät mahdollista prinssin laittamista juuri sinne Ranskaan, jonne haluaisit, voit kokeilla, jos joku pelin julkkishahmoista osaisi auttaa (heistä löytyy mm. Macchiavellia, Da Vinciä, ja Euroopan rikkainta miestä Jakob Fuggeria). Tai sitten voit laskelmoida pääseväsi pinkeillä harkoilla passausjonon ohitse ja asettamaan maahan lisäkaupungin ja sinne prinssisi.

Tavallaan paradoksaalisesti melkein toivoisin, että peli olisi vielä vähän kevyempi. Se olisi nimittäin helpompi opettaa ja saada pöydälle. Tällaisenaan peli on erinomainen vähäkonfliktinen valinta kahdelle peliharrastajapariskunnalle. (Dynastiesiin sopii 3 – 5 pelaajaa, joista neljäs on varmaankin paras. Minulla on tosin empiirisiä kokemuksia vain nelinpelistä.) Pikkunippelisääntöjä on kuitenkin sen verran, että kokemusta Menolippua raskaammista lautapeleistä heillä tulisi olla – sanan tässä mielessä peli ei siis ole kauhean kevyt.

Nippelisääntöjen määrä on saattanut osaltaan edesauttaa Dynastiesin jäämistä turhan vähälle huomiolle. Se rajaa pelaajakaartiksi peliharrastajat, ja heistä taas monia voi haitata pelin sisältämä satunnaisuus. Omat toimintokortit kun kuitenkin voivat osua nappiin tai sitten lisätä mutkia matkaan, ja pisteytyskorteissa voi toisella käydä parempi tuuri. Olen itse satunnaisuudensietokyvyltäni kai aika keskikastia (täysin epäsatunnaiset pelit ovat joskus turhan totisia, mutta silkat tuurilotot taas eivät innosta), ja Dynasties osuu minulle sopivaan haitariin kyllä. Se ei kuitenkaan ole ryppyotsainen vääntö, vaan vähän ikään kuin yhteistyöllä kakunjaoissa mennään.

Dynasties on omaperäinen ja kaunis peli, jolle toivon saavani lisää pelikertoja, eikä olisi pahitteeksi maailmalle, jos se saisi laajempaakin huomiota.

 


Advertisements

6 thoughts on “Dynasties: Heirate & Herrsche saattaa olla paras vuoden 2016 peli, josta et ole kuullutkaan

  1. Kai Saarto sanoo:

    Nyt on kyllä mielenkiintoinen aihe pelillä! Periaatteessa tälle voisi olla tilausta meidänkin pelihyllyyn, joten kiitos tämän esilletuonnista. Tosin nuo kakunjakomekaniikkaan perustuvat pelit on jotenkin henkisesti hirveän raskaita. Shitennossa se jakajan osa oli miellyttävyydeltään verrattavissa veroilmoituksen tekoon.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Kiva homma, kiitos! Tässä nuo kakunjaot eivät minusta yleensä ole hirveän raskaita. Monesti sinulla on kuitenkin joku preferenssi, ja sitten koetat vain parittaa sen niin, ettei toinen nappaa sitä. Jos naimakauppanopissa on kuusi voittopistettä suorilta, se on monesti yksin yhtä haluttava kuin kaksi muuta noppaa. Toisinaan taas jako ei ole niin tarkkaa – jos kaikki harkot vaikka on vähissä, mitkä vain kelpaa. Silloin tällöin tulee sellaisia jakovuoroja, jossa joku miettii edestakaisin läpi kaikki vaihtoehdot, mutta ei niissäkään minuutteja kulu.

      Apropoo – osaisikohan Kai tai joku IT-velho kertoa, miksi en saa kommenttejani tarttumaan Todellisuuspakoon tai Noppapottiin tai mihinkään Blogspot-pohjaiseen. Kirjoitan kommentin jokaisella mahdollisella tunnistautumisella, mutta aina ne pyyhkiytyvät pois kun painan ”lähetä kommentti”. Jotain pielessä koneeni interweb-asetuksissa?

      Tykkää

  2. Sankari sanoo:

    Symbolit molemmissa reunoissa on tarkoitettu tietenkin vasenkätisille pelaajille, jottei informaatiota jää piiloon, kun paanuja pidetään viuhkamaisesti kädessä. (Lähde: Harrison-Stetson et al.) Esim. MTG:ssä kortista jää vasurin viuhkalla piiloon manacosti, joka on paljon relevantimpi tieto kuin näkyviin jäävä kortin nimi.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Jotain tuollaista uumoilinkin. Ei kyllä auta pelin opettamista, kun symbolejakin on enemmän kuin tarpeeksi.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: