Catanin uudisasukkaat Junior – Kun portilla on oma porttinsa

Jätä kommentti

1.4.2016 Kirjoittanut JK

Klaus Teuberin Catanin uudisasukkaat polkaisi vuonna 1995 lautapelien uuden aallon nousuun. Aaltoa ei ehkä voi ”polkaista” ”nousuun”, mutta me maakravut ainakin ymmärrämme, mitä tällä ontuvalla kielikuvalla haetaan takaa. Catan on paljosta vastuussa. Se lähti kasvattamaan lautapelejä aikuisiksi yksinkertaisesta heitä-ja-liikusta ja heitäparemmin&voitaenemmän-lotoista kohti designer-strategiapelejä. Ja se möi noin 800 miljoonaa kappaletta, mikä sai ihmiset pelaamaan ja teki lautapelifirmoista kyvykkäitä toimijoita, koska ala, jonne tulee lisää rahaa, kasvaa ja kehittyy ja vetää lahjakkaita nuoria kavereita ja varakkaita vanhoja kavereita puoleensa.

Catan on yhä osa lautapelien Big Threetä. Thrash-metallin puolella Isoja on neljä (Metallica, Slayer, Megadeth, Anthrax). Tästä tiedämme, että maaginen luku on täyttyvä myös lautapelien kohdalla. Odottelemme jatkuvasti, mistä pelistä tulee seuraava Iso porttipeli ja myyntihitti Catanin, Carcassonnen ja Menolipun rinnalle.

Lasten kanssa Cataniin voi tutustua oman porttinsa kautta: Catan Junior on pääpelistä yksinkertaistettu versio noin 6 – 10-vuotiaille. Catan Junioria pitäisi oikeastaan jakaa ilmaiseksi kouluikäisille, että he jäisivät koukkuun ja siirtyisivät isona täyteen Cataniin ja siitä eteenpäin yhä kovempien huumeiden pariin.

Catan Junior (suomennettu nimellä Catanin uudisasukkaat Junior) vaihtaa uudisasukasteeman merirosvoihin, mikä on hyvä veto, koska lapsille merirosvot ovat jännittäviä ja uudisasukas ei tarkoita mitään. Mukana on valmis kartta merirosvosaarista, joiden kupeeseen pikkumerirosvojen tulee rakentaa leirejä. Uusille leiripaikoille pääsee vain laivoilla, joten näitä kahta tulee rakentaa vuorotellen.

DSCF3617

Catan Junior on nätti ja värikäs lastenpeli.

Vuoron alussa heitetään noppaa, joka määrää, mitkä saaret tuottavat nyt tuotettaan. Tuotteita on viisi: puu, villa, rommi, sapeli sekä kulta. En tiedä tietävätkö lapseni, mitä rommi on. Sitä saa sokeriruokopellosta, joten ehkä he pitävät sitä limuna? Varusteita joka tapauksessa tarvitsee sekä laivojen että leirien rakentamiseen että Coco auttaa -korttien ostoon.

Coco on söpö papukaija. Coco on syy, miksi viisivuotiaani pitää pelistä: hän haluaa pelata sitä ostaakseen Coco auttaa -kortteja. Se on kuulemma ”kivaa”, ja Coco ”söpö” ja ”kiltti”. Jännittävin Coco-korteista on se, jolla saa sekä siirtää merirosvohaamua (aikuisten Catanin rosvo) että rakentaa haamusaareen oman linnansa. (Jotkut Coco auttaa -kortit ovat toisaalta heikkoja ja saattavat antaa kolme halpaa tuotetta kolmen arvokkaamman tuotteen hinnalla – harkitsen tähän vahvistavaa kotisääntöä.)

DSCF3618

Coco kannessa. Haamu odottaa karsinassaan.

Koska noppa ohjaa tuotantoa, pelit ovat satunnaisia ja helposti keskenään erilaisia: välillä tuotteihin hukkuu, välillä on niukkaa ja peli voi venyä. Satunnaisuuteen ei myöskään juuri voi strategisesti varautua levittämällä muniaan kaikkiin eri koreihin, koska saarelle leviäminen on hidasta ja reitit rajallisia. Se että tuotanto toimii nopanheitolla on aika huono pelimekaniikka.

Toinen heikkous pelissä on se Merirosvohaamu. Kuutosen nopalla heittänyt pelaaja saa siirtää Merirosvohaamua jollekin toisten pelaajien saarille. Haamu estää näiden saarien tuotannon, koska duunarit eivät uskalla lähteä töihin. Tämä voi herättää närää, jos osuu usein saman henkilön kohdalle, mutta aina se vain hidastaa peliä.

Kolmen pelaajan laudassa sininen pelaaja on isin väri. Sininen kun on alakynnessä, koska hänelle on huonompia etenemisreittejä tarjolla. Toisaalta hänelle on kompensaationa lähempänä erityisiä satamaruutuja. Satamaruutu on aika söpö keino tuoda lastenpeliin strategiapelin tuntua. Satamaan muutettuaan saa satamakortin, jolla voi loppupelin ajan vaihtaa kaksi tuotetta haluamaansa tuotteeseen. Tämä ikään kuin vähäsen lisää mahdollisuuksia ja ”eri reittejä kohti voittoa”.

Lisäksi Catan Juniorissa on kolme muutakin tapaa tehdä tuotteilla kauppaa. Torilaudalla on aina joitain tuotteita vaihdettavissa 1:1, kolme tuotetta voi aina vaihtaa yhteen mihin tahansa haluamaansa, ja sitten voi tehdä diilejä toisten pelaajien kesken. Vaihdatko yhden sapelin rommiin? Etkö? Entä kahteen rommiin? Diilailu on minusta kiva lisä ja tuo peliin ihan erityistä vuorovaikutusta.

Catan Junior tuntuu aika erilaiselta peliltä kuin muut pelaamamme perhepelit. Syynä on ehkä diilailun sijasta, joka onkin pikkuroolissa, varmaan pelin kvasi-strategisuus ja pseudo-koneistorakentaminen. Catan Junior ei siis ole hulluin mahdollinen lisä kokoelmaan ja varmaan meillä parhaimmillaan tässä vielä jonkin aikaa.

  • Edit. 16.4. Tein kotisääntöjä. Kyllästyin haamuun, joka vain hidastaa muutenkin hidasta peliä. Nyt se blokkaamisen sijasta sentään antaa siirtäjälleen yhden varustekortin siirtymästään ruudusta. Coco auttaa -kortit halvensimme maksamaan kullan + rommin tai sapelin.

-Huom. Tämä peli on nimeltään Catan Junior (2007). Siitä on tehty hieman erilainen uusintaversio vuonna 2012 nimeltään Catan: Junior, joka sisältää mm. kaksinpelimahdollisuuden ja korttien sijasta pahviosasia muttei Coco auttaa -kortteja.

-Löysin suomenkielisen Catan Juniorin JanJanista.

-On olemassa myös alle kouluikäisille lapsille suunnattu Kids of Catan. Sillä ei ole painavia suosituksia.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: