Tzolk’in: The Mayan Calendar – Maailman suosituin maissihammasratas

2

29.1.2017 Kirjoittanut JK

The Voyages of Marco Polo on ollut meillä suosittu, mikä luonnollisesti herätti kiinnostuksen sen italialaisen pelisuunnittelijaystävyskaksikon Simone Luciani – Daniele Tascini muuhun tuotantoon. Näistä kahdesta Luciani on tuotteliaampi ja yhteistyössä muiden suunnittelijoiden kanssa tehnyt mm. kaksi ilmeisen hyvää harrastajapeliä, joista  Grand Austria Hotelista olen kirjoittanut viime kesänä ja viimevuotinen Lorenzo Il Magnifico odottaa yhä kärsivällisesti pelaamistani. Yhteistyössä Luciani & Tascini ovat tehneet kolme muuta peliä: Sheepland, Council of 4 ja Tzolk’in: The Mayan Calendar. Näistä Sheepland on kevyt perhepeli, joka voitti Luccassa parhaan perhepelin kategorian 2012 ja suoraan sanottuna kiinnostaa. Council of 4 on sekin puoleensavetävältä näyttävä peli, nyt kärryillämatkustelua aikuisille vuodelta 2015, joka on tainnut jäädä melko vähälle huomiolle. Onneksi se on saanut uuden painoksen CMONilta. Ainakin sen ulkomuoto on vedetty uusiksi, verratkaa vaikka kansia. Ensin alkuperäinen Cranio, sitten uusi CMON:

On kuin CMON olisi säikähtänyt alkuperäisen säyseän vanhanaikaista päiväteehetkikuvitusta ja päättänyt kompensoida sen pölyisyyden muuttamalla valtiomiehet — niin, miksikä? Pastellihirviöshakkinappuloiksi?

Joka tapauksessa jään odottamaan Council of Four:ia/4:ia, ja pohtimaan, mistähän muuten johtuu, että nimi merkitään nykyään numeraalilla sanan sijasta? Ymmärrän, että numero nimen alussa tienaa pelille paikan aakkoslistojen arvokkailla kärkisijoilla, mutta lopussa? Onko se dynaamisempaa?

Mutta se nykyinen aiheemme Tzolk’in – se on kuuluisa peli. Se oli Luciani &Tascinin suuri läpilyönti vuonna 2012. Kun internetiä lukee taaksepäin nelisen-viitisen vuotta, tuntuu, että kaikki peliharrastajat pyörittelivät haltioissaan sen hammasrattaita. Kyllä vain – peli toimii liikkuvalla hammasratastolla, johon omia puutyöläisiä asetellaan dynaamisen työläistenasettelun hengessä.

image

Tzolk’in kavahdutti minua etukäteen, koska liikkuvat pyörät, joissa ukkelit vaihtavat jatkuvasti paikkaa, kuulostaa tehdyn jonkun toisen ihmisen aivorakenteelle kuin omilleni. Pitääkö pelissä aavistaa etukäteen, mihin ukkelit menevät ja laskelmoida näille oikeita kombinaatioita tulevaisuudessa kuin astrologisessa tähtikartassa pitää ennustaa Venuksen ja Jupiterin kohtaaminen oikeassa asennossa? Uuh.

Ei se ihan niinkään ollut. Tzolk’inin pyörät pyörivät aina samaan suuntaan, eikä niiden tarvitse kohdata oikeissa asennoissa. Hammasratasto on kyllä hieno, ja etenkin diplomaatti-insinööriystäväni alkoi uneksua omasta kopiostaan pelin livenä koettuaan.

Mekanismi on ovelan simppeli: joka vuorollasi joko asetat 1+ työläistäsi hammasrattaille tai otat niitä pois. Tästä seuraa poisto- ja laittovuorojen vaihtelu, mikä onkin huomattavasti yksinkertaisuuttaan syvällisempi homma. Nykyistä vuoroa seuraava kun tulisi samalla ottaa huomioon – muuten huomaat, että kaikki työläisesi ovat hommissa ja joudut ottamaan työläisen pois, vaikka kaikki olisivat vasta tätä seuraavalla kierroksella oikeasti hyödyllisessä toimintaruudussa.

Yleisesti ottaen työläiset hyppäävät rattaiden kyytiin rattaan matkan alussa, ja mitä pidempään he rattaalla ovat, sitä voimakkaampia toimintoja laukaisevat, kun heidät otetaan pois. Toimintopaikkoja on joitain kymmeniä, ja ensikertalaisella on niissäkin vähän opettelemista. Toisessa pelissä huomaa niiden ruutujen hyödyt, joita ei jaksanut ensimmäisessä pelissä edes harkita, ja niin edelleen.

Mitä niillä toiminnoilla sitten tehdään, se riippuu millä viidestä hammasrattaasta ollaan. Yksi ratas erikoistuu ruoan (maissin) ja puun keräämiseen – ts. metsän kaatoon ja viljelyyn. Toisesta saa resursseja, joita puun lisäksi on kivi, kulta sekä kristallikallot. Kristallikalloja uhrataan sitten jumalille kolmannella rattaalla – ehkäpä ihmiskallot olisivat olleetkin vähän liikaa rannikkokaupunkien herkille nyky-yhdysvaltalaisille, joista T.S.Eliot runoili:

Go, go, go, said the bird: human kind
Cannot bear very much reality.

Jumalten palvonnassa taas edetään temppeliratoja pitkin ehkäpä hieman Terramysticamaisesti. Temppeliradoilta saa voittopisteitä ja resursseja välipisteytyksissä.

image

Kolminpeliä: etualalla pari monumenttia, jotka voit rakentaa loppupisteitä varten; keskellä horisontaaliset ”teknologiapolut”; taustalla kolme vertikaalista temppelirataa.

Lisäksi voi käydä kauppaa vaihtelemalla resursseja ja maisseja, hankkia lisää työläisiä ja rakentaa rakennuksia (joista lisää etuja ja pisteitä ym.) ja monumentteja (joista saa lopussa pisteitä monumentin määräämän ehdon mukaan – monumentit tarjoavat strategisia tavoitteita, joihin pyrkiä pitkällä tähtäimellä). Ja sitten on pelin tekniikkapolut. Niitä on kolme, ja niillä edennyt saa sitten aina pienen lisäedun vaikkapa ruokailuun tai temppeliradalla. Jos muuten perustaisin lattarikanaruokalan, laittaisin sen nimeksi Itza Chicken!

Tzolk’in onkin raskas ja vaativa peli. Raskas sääntöjen runsauden vuoksi, vaativa siksi, että se vaatii taitoa. Ensimmäisessä pelissä en muistanut esimerkiksi sellaista mahdollisuutta kuin antaa hammasrattaalle lisävauhtia kääntämällä oma pelaajalauta ympäri – lisää kompleksiutta ehkäpä vähän tårta på tårta. Ensikertalaista peli potkii takamukselle huolella, ellei/koska strategista käsitystä ei vielä ole. Ukkeleita ei ole tarpeeksi, niitä ei saa pois sille kun niistä olisi hyötyä, ei ole varaa laittaa niitä sinne missä olisi hyötyä, ei ole maissia mihinkään kivaan… ja kunnon atsteekki-agricolan hengessä joka kvartaalilla pitää ruokkia työläiset.

Mutta hyvän raskaan ja vaativan pelin tavoin Tzolk’inissa kehittyy paremmaksi. Toisen, kolminpelimme voittoa varten oli luettu ihan strategiaoppaita, ja Iso Maissi -strategia sai meidän muiden pelaajien kömpelön yritykset rääppiä ukkeleille elatus kokoon näyttämään säälittävältä yritykseltä rääppiä ukkeleille elatus kokoon keltaisilla tähkäpäillä. Tai kuten Rage Against the Machine lauloi

maize / was all we needed ta sustain

Mistä tulikin mieleen, että antropologi Marvin Harris ei ollut samaa mieltä, kun esitti aikoinaan Kulttuurien synty -kirjassaan ainakin atsteekkien kannibalismin heidän käytännöllisenä sopeutumanaan hankkia ”eläin”proteiinia maissihötön lisäksi. Agricolassa voi sentään syödä vehnäsen lisäksi lampaansa – ehkäpä Tzolk’inin lisäosissa on tämä olennainen osa tuosta omaleimaisesta kulttuurista otettu mukaan, en tiedä.

Mutta: maissia. Tzolk’inin pelaaja tarvitsee puolitoista tuntia kestävän keskittymiskyvyn, jolla soveltaa strategiaansa vuorosta toiseen eteenpäin kohti täyttymystä. Siinä välissä pitää katsoa aina taktisesti vuoro eteenpäin, mihin ja mistä ukkojaan liikuttelee. Ja Tzolk’inin pelaamisen jälkeen pelaajalla on kaksi vaihtoehtoa: joko hänen alkaa tehdä mieli tortillaa, tacoa, tamalea tai burritoa, tai sitten hän ei halua enää nähdäkään mitään maissista. Peli löytyy ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoista, joten ruuhkasuomelainen peliharrastaja pystyy tänä päivänä helposti tarkistamaan, kumpaan joukkoon kuuluu.

2 thoughts on “Tzolk’in: The Mayan Calendar – Maailman suosituin maissihammasratas

  1. Annika S. sanoo:

    Katselin Tzolkinia nettikaupasta sillä silmällä ihan vähän aikaa sitten. Ulkonäkö (ratasto) on hieno! Jätin ostamatta kun ajattelin että ei sitä koskaan kuitenkaan pöydälle asti saada – ja juurikin tuo kuten kirjoitat, että ensimmäisellä kerralla sitä kuitenkin pelaa väärin tai ainakin tosi huonosti kun ei hiffaa kaikkea. Hankittavaksi sitten kun on eläkkeelle ja on oikeesti aikaa?

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Hei Annika!
      Tämä on niitä raskaita pelejä, jotka vaativat ja palkitsevat harrastajansa. Eka pelikerta menee helposti opiskellessa, toisella kerralla hahmottaa jo paremmin mahdollisuuksia ja siitä sitä varmaan alkaisi Tzolk’in-taito lisäpelien myötä kehittyä. Tosiaan kannattanee ostaa vasta, jos on varma, että haluaa pelata ja syventyä tähän pitkään.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castell Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Claim 2 Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fiasco Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Glory to Rome Glücks-Piraten Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... When I Dream Wingspan World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: