Muutan teidän Grand Austria Hoteliinne, jos saan kaksi struudelia ja punaviinin

Jätä kommentti

21.7.2016 Kirjoittanut JK

Olivatpa Fortuna sekä (uhka)pelaajien suojeluspyhimys Pyhä Cajetan suosiollisia: oltuani pari kuukautta Grand Austria Hotelin kirjastojonossa peli saapui minulle juuri sillä viikolla, jonka olin mökkeilytauolla täällä etelässä käymässä. Pari päivää myöhemmin, ja olisin menettänyt kauan odottamani tilaisuuden kokeilla tätä Simone Lucianin ja Virginio Giglin tykättyä nopanvärväyspeliä viime vuodelta.

image

Grand Hotel täyttää pöydän kaksinpelinäkin.

Hmm, Simone Luciani, te ehkä makustelette nimeä. ”Simooone Lutshiaaaani…. Missä olen kuullut nuo aaltoilevat tavut kuin Salvatore Quasimodon runoudesta?” Onko tämä se Luciani, joka oli tekemässä Tzolkinia ja The Voyages of Marco Poloa?

Kyllä. Grand Austria Hotel (GAH) muistuttaakin Marco Poloa, jos ei muuten, niin siinä, että puisia noppia heitellään ja käytetään eri tarkoituksiin. GAH on tosin tarkkaan ottaen nopanvärväystä, siinä missä Marco Polo nopanasettelua. Nopat ovat tässä siis kaikille tarjolle, ja pelaajat valitsevat vuorollaan poolista yhden ja suorittavat nopan tarjoaman toiminnon. Paljon liikkuvia osia joka tapauksessa kummassakin pelissä on, ja molemmat ovat selvästi peliharrastajille tarkoitettuja, komplekseja pelejä, joiden oppimiseen menee peli tai pari ja hallitsemiseen pitkään.

Siinä taas GAH muistuttaa vähän toista noppainasettelupeliä Castles of Burgundya, että kummassakin on joka kierroksella ytimekkäästi vain kaksi noppaa käytössä. Muutenkin moninaisuus, voittopistesalaattimaisuus ja erinomainen kaksinpelattavuus tuo CoBin mieleen. Mitä olen lukenut, joillakin peliharrastajilla GAH on korvannutkin CoBin. (Lyhenteiden käytöllä annan itsestäni kiireisen eli menestyneen kuvan.) Näin voinee helposti käydä etenkin jos GAHin teema kolahtaa enemmän kuin CoBin melko geneerinen keskiaikahallinnointi.

Lisäksi GAH tuo mieleen Isle of Skyen, varmaan koska molemmat ovat Mayfairin pelejä ja Klemens Franzin kuvittamia. Pelilaudan lisäksi myös joka peliin erikseen arvottavat pisteytysehdot muistuttavat Skyesta.

Jotain tuttua GAH:issa siis on, mutta paljon myös omaa. Ensinnäkin se teema on omintakeinen: kahvilan ja hotellin pyörittäminen on hauskaa ja kaikkea muuta kuin kulunutta. Lisäksi Itävallan kulta-aika tuo mieleen kirjailija Stefan Zweigin, mistä tulee minulta lisäpisteitä.

Wieniläinen Stefan Zweig oli sotien välissä maailman suosituimpia kirjailijoita.

Joka tapauksessa, Grand Austria Hotellin katutasossa on kahvila. Kahvilaan on jonoa. Pelaajat valitsevat jonosta asiakkaat sisään. Jonon periltäkin voi jonkun kiilauttaa, mutta se vähän maksaa. Asiakkaat ovat joko aatelisia, taiteilijoita, tavallisia kansalaisia tai turisteja, ja kunkin mielihalut tulee täyttää: he haluavat vaihtelevia määriä ja yhdistelmiä punaviiniä, kahvia, struudelia ja kakkua.

image

Yhteinen pelilauta, jossa pisteytys ja kahviloihin jonottavat asiakkaat.

Kun asiakkaalle on tarjoiltu kaikki tarvittava, hänet saa majoittaa huoneeseen. Sinne hän sitten jää pelin loppuun asti sulattelemaan struudeliaan.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Strudel.jpg

Strudel. Wikimedia

Voittopisteiden monsuunikausi

GAH:issa tapahtuu paljon. Ensimmäisellä pelikerralla vaikutelma on ajoittain jo lähes kuumeinen. On niin paljon muistettavaa, ja asiat johtavat toisiin, ja kaikkien vaikutukset pitäisi pitää mielessä ja samalla tietysti punnita parhaita mahdollisia seuraamuksia. Yksi vuoro voi kuulostaa vaikkapa tältä:

”Mä valitsen tän nopan ja maksan yhden rahan niin että niitä noppia onkin kolme ja otan kaksi struudelia ja yhden kakun ja laitan ne…hmm näille asiakkaille, ja sitten maksan yhden rahan, että kuljetan keittiöstä vielä tän punaviininkin ja nämä kahvit, hetkinen, näille asiakkaille… ja nyt mä saan tän asiakkaan tarjoilun valmiiksi ja majoitan sen… tähän huoneeseen. Ei kun tähän, niin sitten tuolle vihreälle turistille jää tuo reunahuone vielä. Ja palkkioksi mä saan kolme voittopistettä ja valita yhden uuden asiakkaan ja yhden uuden kahvin… ja mä laitan sen kahvin… tälle tyypille ja otan… hetkinen… tän uuden asiakkaan, ei kun tän… ja nyt kun tuo huone on täytetty, mä sain tän huoneryhmän valmiiksi ja saan pisteitä emperor trackkiin… ja ai niin, saiko siitäkin voittopisteitä, että liikuu emperor trackillä.”

”Ei vielä, vasta kun emperor-pisteytyskierros tulee. Otitko sä viime kierroksella voittopisteen kun sä valmistelit ton huoneen?”

”Ööö.”

Voittopisteitä sataa vaakasuunnassa. Koska hotelliasiakkaista tienaa vielä pelin loppupistetyksessä, sama majoitus voi tuottaa kolmessa vaiheessa pisteitä.

image

Pelin lopun lähestyessä hotelli on jo melko kivasti täynnä. Kahvilan asiakkaille on heillekin vuoteet jo pedattu.

Älä siis odota ensimmäisen pelikertasi olevan helppo, varsinkaan sääntökirjasta opeteltaessa. Eri henkilökuntakorttien funktioita tulee varmaan tarkisteltua vielä neljännessäkin pelissä.

Grand Austria Hotel on kuitenkin miellyttävän monipuolinen peli, jossa voi kehittyä hyväksikin strategistiksi. Kahvilan ja hotellin pyörittäminen on mukavaa, pelikerrat ovat erilaisia paitsi eri strategioiden takia, myös siksi, että lisäpisteytystavoitteet ja keisarin mielihalut arvotaan joka peliin eriksi – ja vaihtelevathan myös pelissä mukana oleva asiakaskunta ja henkilökuntakin. Henkilökuntaa voi palkata omaan tauluunsa ja he voivat muuttaa vähän pelin sääntöjä – joku voi kannustaa nopeaan huoneiden täyttöön, toinen keisarin miellyttämiseen, kolmas rahan törsäykseen…

Onko Hotel parempi kuin Marco Polo? Melkein. Ellei minulla olisi jo Poloa, joutuisin miettimään, kumman näistä itselle valitsisin. Onneksi minulla on jo Polo, ja voin nyt keskittyä helpompiin kysymyksiin, kuten mistä johtuen maailmassa on seitsemän miljardia ihmistä ja silti enemmän yksinäisyyttä kuin koskaan ennen.

image

Tällä kierroksella olisi halpa palkata lisää henkilökuntaa (5).

Sen vain sanon, että tämän kahvilan pyörittäminen tuottaa hypoglykemiaa. Minua huimaa huonovointisuuteen asti ajatella, että asiakkaat eivät kuluta muuta kuin viiniä ja kahvia ja ätläköitä jälkiruokia. Apua. Yksikin sankari tilaa kahvin, kaksi viiniä ja struudelin. Viini blokkaa maksan sokerintuotannon, kahvi ja struudeli nostavat insuliinit hetkeksi tappiin, josta ne romahtavat – ja kolmen vartin päästä hänellä on raivoisa nälkä ja ärrinpurrin olo. Mitä hän silloin yksin hotellihuoneessa tekee? Vajoaa kokolattiamatolle tärisevänä kekona? Heittää gramofoneja ikkunasta? Kuristaa käytävällä ohi kulkevan ladyn koiran? Kuristaa ladyn maidonvaalean, pitsiin verhotun kurkun?

Olin ortoglykemian nimissä pakotettu tekemään peliin kotisäännön: nimesimme Strudelin uudestaan Schnitzeliksi. Schnitzelkin on itävaltalainen keksintö. Schnitzelkin on vaaleanruskea puukuutio. Mutta vain Schnitzel voi pelastaa meidät itävaltalaisilta verensokerikiukunpuuskilta.

Wiener Schnitzel. Kuva Kobako, Wikipedia.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: