Adventure Land – Kramer&Kiesling lähtevät seikkailemaan lasten kanssa

Jätä kommentti

22.1.2017 Kirjoittanut JK

Peliharrastajat tuntevat nimiparia Kramer&Kiesling kohtaan samanlaista kunnioitusta kuin pohjalaiset duoa Isontalon Antti&Rannanjärvi ja nuoriso duoa J&VG. Mm. peleistä Tikal (ja Java ja Mexica – muut ns. naamiotrilogian pelit), Torres (josta on tulossa uusi painos tänä vuonna), Palaces of Carrara ja Linko! tunnettu parivaljakko on tehnyt parinkymmen vuoden aikana aika katalogin suosittuja pelejä. Omillaankin ja muiden työparien kanssa nämä saksalaiset ovat tehneet lisää suosikkeja, joista mainittakoon vain Kramerin Richard Ulrichin kanssa tekemä aluehallintaklassikko El Grande. Uusia lastenpelejä metsästävä peliharrastaja ei siis yllätä ketään tarttumalla kiinnostuneena Kramer&Kieslingin uudehkoon perhepeliin Adventure Land (2015).

image

Adventure Land eli Seikkailumaa on sellainen peli, joka olisi varmaan kiehtonut mielikuvitustani nuorena poikana. Siinä on suuri, upea pelilauta jossa on vuoria, metsiä, kaupunkeja sekä joki, jonka kultaa vartioi jonkinlainen vedenpeikko. Pääpahiksia ovat kuitenkin alienmaiset sumuhirviöt, jotka möyrivät jokilaakson sumun keskellä. Pelaajat komentavat kukin omaa seikkailijajoukkoaan, joka kerää vuorilta miekkoja, joilla taistella sumuhirviöitä vastaan ja metsistä yrttejä, joilla saa asterixmaista lisävoimaa taisteluun. Kulta on joko voittopisteiden arvoista tai antaa sekin lisämahiksia kamppailussa – temaattisesti, lasteni mukaan, kultaa voi heittää maahan, ja kun sumuhirviö kiinnostuu poimimaan sitä, sitä vastaan on helpompi hyökätä.

Miten pelin tarkkaan ottaen voittaa, riippuu siitä, mitä pelin kolmesta eri skenariosta pelataan. Ensimmäinen on helpoin aloittaa, siinä kerätään pisteitä tasaisesti kaikenlaisesta tavarasta ja hirviönsurmasta. Toisen skenarion päätavoite on kerätä omat seikkailijajoukot yhteen – pisteitä saa eniten siitä, kuinka iso kasa seikkailijoita sinulla on samassa ruudussa pelin lopussa. Kolmas skenario on nimeltään Pako kaupunkeihin: siinä koetat saada enemmistöjä pelilaudan erikokoisiin kaupunkeihin.

image

Metsistä voi löytää taikayrttejä, vuorilta miekkoja, kaupungeista kumppaneita ja joesta kultaa sekä tappavan vaarallisen jokihirviön.

Hirviöitä vastaan taistellessa heität niin monta d6-noppaa, kuin käytät taisteluun miekkoja. Miekkojen mahdolliset bonukset ja mukaan mahdollisesti värväämäsi neutraalit kumppanit lisätään lopputulokseen, ja jos saat sumuhirviön voiman verran tai yli, olet surmannut hirviön. Muuten kyseinen taistelijasi kuolee pois pelilaudalta (ellei hänellä ole yrttejä tai kultaa voimien lisäämiseen). Tämä tuo perhepeliin sopivaa satunnaisuutta mutta toisaalta antaa todennäköisyyden alkeet tuntevalle etulyöntiaseman (2d6 antaa keskimäärin tuloksen 7).

Yksi pelivuoro on yksinkertainen. Sinulla on kaksi liikettä tehtävänä. Yhdellä liikkeellä voit liikuttaa yhtä seikkailijaasi niin monta ruutua vaaka- tai pystysuoraan kuin haluat. Jos ruudussa on vaikkapa miekka, poimit sen pysähtyessäsi. Liikettä rajoittaa vain pelin hirviöt, joiden yli ei voi hypätä, sekä ennen kaikkea se sääntö, että seikkailijasi eivät koskaan voi perääntyä. Etenet siis aina vain joko alaspäin tai oikealle. Paluuta ei ole. Yleisesti ottaen ukkelit siis siirtyvät pelin aikana vasemmasta ylänurkasta metsien ja vuorien läpi, joen yli, kohti oikean alanurkan jättikaupunkia, joka meillä nimettiin Cair Paraveliksi (Narnia-fanit tietävät).

image

Sumuhirviöt takovat Cair Paravelin muureja. Kaikki pelaajien ukkelit lähtevät liikkeelle vasemmasta ylänurkasta.

Pohjimmiltaan peli on siis melko abstrakti, ja maksat vaihtoehtoiskustannuksina aina sitä enemmän mahdollisuuksia, mitä pidemmälle kerralla etenet. Sitä miettii aina, siirtyykö kerralla vähän pitemmälle ja riskeeraa sen, että reitillesi olisi seuraavalla vuorolla ilmestynyt vaikka uusi miekka, jota et nyt siis enää koskaan tule saamaan. (Tulee jostain syystä vähän mieleen Reiner Knizian Lost Citiesin ja Battle Linen empimpisvalinta, joissa et haluaisi sitoutua pelaamalla kortin, kun kuitenkin saat siihen niin usein alle paremman heti vuorosi jälkeen.)

Mistään pähkäilyä aiheuttavasta pelistä ei silti voi puhua: vuorot ovat yleensä simppeleitä ja hyvin nopeita. Oikeastaan pelin isoin kauneuspilkku on se, että oma vuoro menee nopeasti ja sen jälkeen tulee aina ylläpitovaihe, jossa nostetaan maastopakasta kaksi korttia, joiden mukaiset löydöt asetetaan pelilaudalle: sieltä tulee uusia miekkoja, yrttejä, kultaa, summuhirviöitä tai kumppaneita eli neutraaleja ukkoja, jotka voi kerätä omalle puolelleen. Näiden asetelussa kartalle menee joskus pidempään kuin varsinaisen vuoron pelaamisessa.

Lapsia se ei haittaa. Pelin oppii kuusivuotiaskin, ja lapsista uusien aarteiden asettelu ja sitten etenkin paljastaminen on aina hauskaa. Sumuhirviöitä vastaan käyminen on lapsista hauskaa, myös tyttölapsista, ainakin meillä. Abstraktista mekaniikastaan huolimatta Adventure Land onnistuu tuntumaan ihan seikkailulliselta – hienolla pelilaudalla aarteineen on siinä ratkaiseva rooli. Minunkinkaltaiseni pojasta tylsäksi aikuiseksi varttunut pelaaja saa siis Adventure Landista mielikuvitukselleen hedelmällistä viihdettä.


Peliin on julkaistu 2016 myös lisäosa König und Prinzessin. Se tuo lisäosia sekä kolme uutta skenaariota, joista yksi yhteistyöpeli.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: