The Prodigals Club ja uutuudenviehätyksen sekoittamisesta viehätykseen

Jätä kommentti

13.1.2017 Kirjoittanut JK

Muistaakohan kukaan sellaista peliä kuin Pane miljoona menemään? Se oli hauska joskus lapsena. Pelaajat kulkivat pelilaudalla etsien törsäämismahdollisuuksia, ja kullakin hahmolla oli joku erityisvoima: Super-Sussu taisi maksaa ekstratippiä kasinon sisäänkäynnillä ynnä muuta sellaista (ihan niin kuin Voyages of Marco Polossa?). Pelissä oli alipelejä, kuten pörssi ja laukkarata sekä oma suosikkini, Kasino. Siellä pääsi ruletti- tai baccarat-pöytään jossa, jos kävi huonosti, voitti rahaa.

Pane miljoona menemään keinolampaantaljalla. Kuva Dealry.fi

The Prodigals Club on aika paljon Miljoooo.oooonaa kehittyneempi peli, mutta samassa hengessä mennään. Prodigals eli tuhlaajapojat on Vladimir Suchyn työläistenasettelupeli vuodelta 2015. Se on henkinen seuraaja hänen pelilleen Last Will, jossa pelaajat kilpailevat juurikin siitä, kuka pystyy nopeimmin törsäämään omaisuutensa. Prodigals on myös konkreettisesti yhteydessä Last Williin: kaksi peliä voi yhdistää yhdeksi suurpeliksi. Prodigals on näistä kahdesta vähän lihaisampi ja monipuolisempi. Se sisältää kolme eri moduulia, pelilautaa, jossa kussakin on omat sääntönsä. Peliä voi pelata kahdella eri moduulilla tai kaikilla kolmella yhdessä. Yhdessä moduulissa koetetaan menettää mahdollisimman paljon ääniä vaaleissa; toisessa pilata suhteet seurapiireihin; kolmannessa päästä eroon omaisuudestaan ja rahoistaan.

image

Kolmen moduulin pelissä seurapiiripeli vasemmalla, äänestyspeli oikealla ja omaisuuspeli alla.

Kyllä vain, menettää ääniä ja pilata suhteet. Prodigals on hyvä työläistenasettelupeli, joka ehkäpä muista hyvistä työläistenasettelupeleistä erottuakseen on valinnut juonikkaan teeman. Prodigals Clubin teema on, että pelaajat ovat rikkaita ja suosittuja aatelisia, jotka haluavat päästä eroon maineestaan ja rikkaudestaan.

Kerroin tämän vaimolleni, kun aloittelimme ensimmäistä peliämme. Hän kysyi:

”Miksi?”

Niin, no.

”Täällä lukee, että heistä on tylsää olla rikas ja mahtava.”

”Aha.” Epäuskoista hiljaisuutta.

Niinpä.

Miksi? Ihan kuin rikkaat ja mahtavat eivät osaisi nauttia elämästään tuhoamatta rikkauttaan ja mahtavuuttaan, jotka ovat korvaamaton apu elämästä nauttimiseen. Lopulta varmaankin siksi, että ehkä se oli tekijöiden mielestä tehokkaampi koukku kuin jos pelissä tavoiteltaisiin menestystä ja rahaa. Eli se jää ihmisten mieliin paremmin ja voi hankkia pelille rikkautta, suosiota ja menestystä. Tuhlaamisteema on siis jippo, gimmick, uutuuden viehätyksellä vetoaminen.

Uutuudenviehätyksen ideana on, että ihmiset olettavat saavansa appelsiinin, ja heille annetaankin – pitahaya.

File:Hylocereus undatus red pitahaya.jpg - Wikimedia Commons

Ja ihmiset ovat että ”heh, kävipäs tosiaan jännästi, tuli pitahaya… Enpä nähnyt tätä ennalta!”  Ja he hymyilevät, ja pitahayan tarjoaja miettii onnistuneensa: Sain välittömän positiivisen palautteen, tälle pitahayan nokkeluudelle naurettiin! Tämä on varmaankin parasta, mitä ihminen voi saada aikaan?

Monesti uutuudenviehätys ja odotusten rikkominen on aidosti viehättävää hetken, ja joskus se on sitä jopa pitkään (Tristram Shandy tai Franz Kafka tulee mieleen). Mutta ei suinkaan aina. Appelsiini on nimittäin yleensä parempaa kuin pitahaya. Varsinkin ihmisten mielestä, jotka pitävät appelsiineista ja haluavat nauttia niistä. Ja heitä on paljon. Voisi ehkä jopa ajatella, ettei ole täysin sattumaa, että appelsiinit ovat suosittuja ja pitahaya tarvitsee tunnistamiseensa valokuvan.

The Prodigals Club jäisi helppoja naurahduksia vaille, jos sen teemana olisi vaikkapa, että nuoret haluavat kiivetä yhteiskunnan huipulle keräämällä suosiota, omaisuutta ja ääniä vaaleissa. Siinä ei ainakaan vielä sellaisenaan olisi huumoria, mutta ehkä siihen voisi samaistua. Ehkä se kestäisi aikaa ja uudelleenpelaamista uutuudenviehätyksen hymähdysten jälkeenkin? En tiedä, mutta ainakaan se ei vaatisi epäuskon aktiivista torjumista, siis sitä tunnetta, että ”tämä on kyllä aika älytöntä, mutta ei se mitään, leikin että olen mukana, unohdan kuinka älytöntä tämä on…”

Joka tapauksessa Prodigalsia pelatessa sitä unohtaa koko teeman. Kortissa on kuva välikohtauksesta, jossa ladyn syliin kaadetaan ilkikurisesti teetä tai kuinka joku piirtää viikset kuningattaren maalaukselle, mutta ne unohtuvat. Kortti tarkoittaa vain pelimerkkien siirtoa: edellisellä voi siirtää ”suosiomerkkejään” alemmas omalla suosiolaudallaan, jälkimmäisellä menettää konservatiiviäänestäjien ääniä. Teema on sekä merkittävän hölmö että – ja osin juuri siksi – merkityksetön: sen unohtaa ja sen unohtaa ihan mielellään.

image

Yllä seurapiirisuosiolauta, jonka neljää naamamerkkiä koetetaan laskea alemmas. Edessä sinisen pelaajan oma kortti-tableau: näillä voi suututtaa konservatiiveja, sekä saa siirtoja ja vaalitappioita kärrymerkeistä.

Pelissä on kniziamainen loppupisteytys, jossa ainoa merkittävä tuloksesi on huonoin kaikista tuloksistasi. On siis turhaa siis vetää pisteitä tappiin yhdellä moduulilla, koska vain kaikkein huonoin suoritus lasketaan. Tärkeintä pelissä ei ole aina niinkään optimoida ja maksimoida omia pisteitäsi, kuin tarkkailla, millä osa-aluella on muita jäljessä ja panostaa sinne. Tämä vaatii ehkä ensikertalaiselta pään uudelleenohjelmointia, johon esimerkiksi Tigris&Eufrateksen pelaaminen voi valmentaa. Etenkin loppua kohti pitää olla aika tarkkana siitä, minkälaisia pisteitä muilla pelaajilla on kussakin moduulissa, ettei jää näistä jälkeen.

Prodigalsin visuaalinen yleisilme on hämyisä ja ruuhkainen, ja peli on muutenkin vähän häsläinen viritys: alkuasetteluun menee tovi, kilkkeitä ja kortteja tulee sinne tänne, lautojen pitää olla oikein päin ja korttien oikeassa järjestyksessä mutta silti sekoitettuina. Varsinkin kolmen moduulin pelissä korttien, laattojen ynnä muun kanssa häsläystä tulee sen verran paljon, että peli voisi melkein kestää kauemminkin (kaksinpeli kestää ekan pelin jälkeen ehkä tunnin). Saisi kestää. Peli on hyvä.

Etenkin kaikilla kolmella moduulilla peli on parhaimmillaan – siinä on niin paljon palloteltavaa ja yhteen sovitettavaa ja synergiaa ja vaihtoehtoiskustannuksia, että alkaa jo hymyilyttää. Pitäisi saada seurapiirisuosiota laskettua, ja nyt Dame Edna haluaa kehua minua (eli siis lisätä suosiotani eli pilata menestykseni), jos pelimerkkini ovat kaikki vierekkäin: Voisin ekä pelata tuon ”Tyly hevoskuski”- kortin, jolla saa siirrettyä yhtä pelimerkkiä sivulle, ja toisen pelimerkin voisi siirtää tällä toisella kortilla.. jos sen siirtää tuon ruorimerkin kohdalle, saan vieläpä menetettyä ääniä, koska minulla on se Humalainen seilori -kortti pelattuna omaan tauluuni… Ja jos vaihdan vieläpä tämän rotuhevoseni tuohon vinttikoiraan, siitä saisin toisen ruorimerkin ja näin vieläpä enemmän ääniä menetettyä… Toisaalta omaisuuden vaihto menee vähän hukkaan, koska voisin vaihtaa vielä arvottomampaan viinikellariin, mutta siitä ei saa ruoria… mutta eivätkös muut pelaajat ole minun jäljessäni tässä omaisuuspelissä, joten minulla ei ole siinä niin kiirettä…

image

Kolmen moduulin kaksinpeli menossa. Etualalla vasemmalla omaisuuksia, joihin voi omansa vaihtaa.

Hyvällä tavalla kompleksi peli siis, ja hauska sillä tavalla, että mahdollisuuksien kirjo ja taaplailuvara pelaajan luovuudelle on parhaillaan niin laaja, että jo naurattaa. Mutta kuinka pitkään Prodigals jippoteemoineen tulee meillä silti kestämään? Kysykää kesällä uudestaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: