Kadonneet kaupungit (Lost Cities) – se toinen Knizian kaksinpeliklassikko

Jätä kommentti

27.4.2016 Kirjoittanut JK

Reiner Knizian briljantista Battle Linesta kirjoitin suopeita jo aiemmin. Vihdoin pääsin pelaamaan sitä Knizian toista klassista kaksintaistelukorttipeliä Kadonneet kaupungit (Lost Cities, 1999). Tätä ovat lukemattomat pariskunnat nakkailleet jo seitsemäntoistavuoden ajan.

image

Kadonneissa kaupungeissa kerätään korttisarjoja. Tarkoitus on saada saman värin kortteja mahdollisimman monta, ja ne pitää pöydätä nousevassa numerojärjestyksessä. Yksi vuoro on hyvin nopea: pöytää yksi kortti kädestäsi ja nosta käteesi yksi uusi kortti (joko pakasta tai pelilaudalta).

Korttisarja symboloi tutkimusmatkaa. Mitä enemmän ja arvokkaampia kortteja sarjaan pöytää, sitä pitemmälle matka ikään kuin johtaa. Arvokkaimmat kortit ovat tietysti pelattava lopuksi. Koska tutkimusmatkan kustannukset ovat kiinteät ja korkeat 20 pistettä, koko matka tuottaa tappiota, ellei ko. väriin kerätä kahdenkymmenen arvosta kortteja. Ellei usko mahdollisuuksiinsa päästä tutkimusmatkallaan pitkälle, koko matkalle ei siis kannata lähteä. Kustannukset pitää saada katetuksi, ja puolimatkaan tötöilemällä se ei onnistu. Pitää tehdä matkaa pitkään ja hartaasti.

Mistä sitten tietää, onko mahdollisuuksia? Se on arvaus, ehkä valistunut sellainen. Jos kädessä on alussa paljon ja arvokkaita tietyn värin kortteja, se lisää onnistumisen todennäköisyyttä. Ja kannattaa katsoa, mitä toinen pelaaja tekee. Hänhän tarvitsee samoja kortteja kuin sinäkin. Jos hän lupaa lähtevänsä vaikkapa keltaiselle tutkimusmatkalle, mietitään nyt kahdesti, riittääkö kortteja minullekin.

Koska käsikorttien määrä on rajattu, tässä on samanlaista onnenvenytystä kuin vaikka siinä Battle Linessakin: pitäisi pöydätä jo tuo seiska, vaan entä jos se kuutonen tuleekin vielä? Ehkä odotan sitä vielä ja laitan tämän punaisen kolmosen pois ja toivon, ettei se ole toiselle mieleinen… Herkullisen kiperää.

Numerokorttien lisäksi pelissä on Kädenpuristuskortteja. Näissä tutkimusmatkailija-herrasmiehet lupaavat suuria tuottoja kavereilleen ja lainaavat näiltä isot rahat matkaa varten hirveällä korolla. Kädenpuristus on tuplaa tai kuittia: Jos matka onnistuu, sen tuottamat pisteet tuplataan. Jos se epäonnistuu, sen hinta tuplataan myös. Lupaus on tehtävä matkan aluksi, eli kyseessä on lähinnä katteeton itseluottamus kuin mikään rationaalinen liiketoiminta. Tähän on kansantalouksia lamaantunut.

image

”Miljoonasta vetoa, että löydän kuuluisan maanalaisen Stonehengen!”

Tykkään siitä, kuinka veitsellä leikaten KK loppuu: kun nostopakka tyhjenee, peli oli tasan siinä. Käteen jää helposti hyviäkin kortteja, joita ei ehtinyt pöydätä. Talvi yllättää autoilijat joka vuosi, ja samoin yllättää tutkimusmatkailijan pelin loppuminen.

 

image

Kadonneet kaupungit on hirveän elegantti ja koukuttava peli. Peli on nopeaa ja joka vuorolla tarjolla on mielekkäitä valintoja. Pelin alussa sitä yrittää pantata pari lisävuoroa saadakseen sopivasti uskonvahvistusta tietääkseen, kannattaako jollekin matkalle lähteä. Kädenpuristuskorttejakin olisi hyvä olla alla. Tai pitääkö minun jo pelata tämä vihreä viitonen, vai odotanko vielä, että saisin lisää samaa sarjaa alle? Mistä kortista luovun – ottaako toinen pelaaja tämän? Kannattiko käydä herrainklubilla puristelemassa käsiä ja lupailemassa suuria iltapäiväkahvikonjakkipäissään? Miksei sitä punaista kasia tule ikinä?

Pelaamassani Marektoyn suomalaisessa editiossa kortit ovat suuria ja kolhoja. Ne voisivat olla normaalikokoisiakin, ei kuvitus niin yksityiskohtaista ole. Mutta tämä on aika sivuseikka. Sen sijaan karkeampi miinus Kadonneille kaupungeille on se, että Reiner Knizia on matematiikan tohtori. Tohtorius ei ole synti, mutta se on, että pelin loppupisteytys tarkoittaa matematiikan läksyjä. Jokaisesta väristä pitää laskea, kuinka paljon matka tuotti, ja tästä pitää vähentää kulut 20. Jos kädenpuristuskortteja on pelattu, erotus (positiivinen tai negatiivinen) kerrotaan sitten kahdella (tai kolmella jos kaksi kädenpuristuskorttia, neljällä jos kolme). Jokaisen viiden värin tulos lasketaan sitten yhteen, ja lopputulos on erän voittopisteesi. Ei se tohtoritason matematiikkaa ole, mutta käytännössä tarkoittaa tätä joka viides minuutti:

image

Valokuvani ankeuden kanssa kilpailevat vain pisteet. Hyvät pisteet saa vain kädenpuristuskorteilla, vink vink.

Jos matematiikka ei karkota, Kadonneet kaupungit on loistava pieni kaksinpeli. Yksin sitä voi harjoittaa netissä tekoälyä tai ihmistä vastaan koneen suorittaessa laskutoimet: http://www.happymeeple.com/en/menu.php

  • Knizia käytti Lost Citiesin ideaa uudestaan Keltis-peleissä.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: