Dixit Jinx – Codenames koko perheelle

Jätä kommentti

13.9.2016 Kirjoittanut JK

En suuremmin välittänyt Dixitistä. Mielipiteeni kuuluu vähemmistöön, ja vaikka vähemmistö ei suinkaan aina ole väärässä*, pitää näkemykseni perustella.

  • Dixit on taiteilijan laji, jossa pelaajien rooli on yleisön. Myöntäkää se, ihmiset hyvät: Dixitissä on tarkoitus ihastella taiteilijan keikaroivaa kädenjälkeä ja koettaa mahtua hänen taulujensa mukaan. Sinulla on kourallinen hänen maalauksiaan, ja tarkoitus on katsoa niitä läpi uudestaan ja uudestaan ja miettiä, mikä niistä sopisi kanssapelaajan lausumaan vihjesanaan. Fokus on korteissa eikä pelissä tai toisissa pelaajissa. Kun mietin Dixitiä, mietin niitä hassuja kortteja, emme pelikokemusta.
  • Dixitin pelikokemus kestää jotakuinkin 45 minuuttia, missä on paljon liikaa.
  • Pupuja ja kaikkea.

Dixit Jinx (Josep M. Allue 2012) korjaa äitipelinsä vikalistan. Fokus ei ole korteissa, vaan vihjeissä ja toiminnassa – kyllä, tässä pelissä on toimintaa. Ja peli kestää valloittavan ytimekkäät 15 minuuttia.

Jos Dixit Jinx olisi Tuntemattoman hahmo, se olisi Asumaniemi: nuori helsinkiläisstara, atakkiherkkä täydennysmies, joka tulee säpinällä, sähköistää tunnelman, poistuu kuviosta ajoissa ja jättää mieleen mukavan tuntuman, että jotain kärkästä tässä juuri tapahtui, ja vaikkei ole ihan varma mitä, olo on silti oudon elävöitynyt.

Asumaniemen ydinrepliikki on:

Missä niitä ryssiä on että pääsee tappamaan?

Mahtavaa menoa – aivan kuin Dixit Jinx!**

Äiti-Dixit taas on kokonainen luku Honkajokea.

Dixit Jinxissä pöydälle levitetään 3 x 3 kuvakorttia. Kuvat ovat abstraktimpia kuin äitipelissä, koska niitä ei ole tarkoituskaan tuijotella. Jinxissä pitää olla nopea, mutta ei hätäinen. Kun vihje annetaan, osoitat sormellasi sitä kuvaa, jota epäilet vihjeen tarkoittavan. Jos olit oikeassa, sen pahempi vihjeen antajalle: hän ei saa pisteitä, sinä saat yhden. Jos olit väärässä, on muiden vuoro koettaa onneaan. Vihjeen antajan pitää tähdätä siihen, että hitain pelaaja lopulta keksii oikean. Hän saa silloin kaikki väärin arvatut kortit (ja kortit ovat voittopisteitä). Jos kukaan taas ei arvaa vihjettä, vihjaaja menettää yhden kortin.

image

Huijausta – oikeasti yksi sormi&veikkaus kerrallaan

 

Arvuuttajalla on siis tehtävänä keksiä sellainen vihje, jonka viimeinen tai ehkä toiseksi viimeinen pelaaja arvaa. Arvaajilla on nopea valinta: rynnätäkö painamaan sormensa ekana mieleen tulevaan korttiin, vai tuumaako pienen hetken ja odottaa & toivoo muiden vastaavan väärät alta pois.

Yksinkertaista ja toimivaa. Tämä on kuin Codenames ilman sitä luppoaikaa, kun pitää odottaa hiljaisuudessa vihjaajan keksiessä täydellistä vihjettä. Vuorot ovat nopeita ja tuntuvat mielekkäiltä. Kuten Codenames, Jinxkin on vartissa ohi. Jinx-vartti ei ole yhtä cerebraalista***, mutta vauhdikkaampaa ja sopii koko perheelle. Viisivuotias oppii sen helposti. Pakkauksessa lukee pelaajamääräksi kolmesta kuuteen, mutta kyllä oikea pelaajamäärä on neljä tai viisi.

image

Oikean alakulman nuolikortit kertovat vihjeenantajalle, mistä kortista hänen tulee vihjeensä kertoa.

Koska Dixit on viisivuotiaalleni ”Pupupeli”, Dixit Jinx on meidän kokoelmassamme Pikapupupeli. Aivan loputtomasti siitä ei ehkä riitä iloa. Kortteja on kuitenkin aika rajallinen määrä ja ehkä niistä voi alkaa tulla sisäpiirin vinkkejä ajan myötä. Mutta helposti se oli hintansa väärti. Sen jalanjälki on mitätön, joten se kulkee helposti mukana perhelomilla:

image

Vartti viihdettä kämmenellä.

 


* Tämän kannan ääripäästä löytyy Pentti Linkola, jonka mukaan ”enemmistö on aina väärässä”. Koska Linkola on vähemmistöä, kyseessä lienee käänteinen kreetalaisen paradoksi.

** Puutyöläinen ei kannusta rusofobiaan eikä tappamiseen vaan päinvastoin eli Gogolin lukemiseen ja lasten tekemiseen. Mahtavuus viittaa Linnan sanataiteeseen.

*** En tiedä onko suomessa sanaa ’cerebraalinen’, mutta se kuulostaa tosi hienolta ja minä sen myötä. Se viittaa aivoihin tms emt

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: