Ehdin toukokuussa sentään rikkoa etuhampaani kahteen kivenjärkäleeseen (Twilight Struggle, Antiquity)

2

31.5.2017 Kirjoittanut JK

Toukokuu on ollut hyvin kiireinen ja vaativa – muun muassa rugbynpeluun, tanssikurssien, laakeriseppelpäisten kolmen päivän juhlien sekä lähestyvän kirjadeadlinen takia. Lautapelitunti ovat jääneet varmaan matalimmiksi sitten vuoden 2015, mutta ehdin sentään päästä kokeilemaan kahta raskaan sarjan lautapelimonumenttia. Nämä ovat molemmat vaativia pelejä, joista ei ensipuraisulla osaa kirjoittaa vaikutelmia enempää – mutta vahvat vaikutelmat ne kyllä jättivät.

 

Antiquity

Jos luulit, että Agricola on ankara, sallikaa Jeroem Doumenin ja Joris Wiersingan nauraa. Agricolassa pitää pystyä ruokkimaan perheensä tai sitten ruokansa saa kerjäämällä. Antiquityssa (2004) sinun pitää pystyä ruokkimaan kaupunkisi tai ihmiset kuolevat ja haudat täyttävät kaupungin. Eikä siinä vasta kuin alku. Kaupunkisi peittää koko maaseudun hitaasti saasteeseen ja kun kaatopaikat ovat täyttäneet ympäristön, ihmisiä kuolee lisää ja haudat täyttävät kaupungin.

Itse asiassa Antiquity on peli, jota hyvin mahdollisesti kukaan ei voita. Kaikki pelaajat voivat hävitä. Peli voittaa. Viikatemies voittaa. Ja nauraa.

Antiquity yhdessä kuvassa – jos puissa ei olisi lehtiä ja kuva haisisi jätteeltä. (lähde fanpop.com)

Muiden Splotter-pelipuljun pelien tapaisesti Antiquity on visuaalisesti karu ja melko edullisesti tuotettu. Tältä näyttää kolminpelin lähtöasetelma:

Paperiarkeilla on pelaajan oma aloituskaupunki, ja ne sisältävät samalla kätevän apulistauksen vuorojärjestyksestä ja erilaisista rakennuksista, joita kaupunkiisi voi rakentaa. Kaupunki on ruudukko kuvassa etuvasemmalla. Se ikään kuin sijaitsee sitten tuolla keskellä olevalla heksakartalla. (Kunhan sininen pelaaja eka laittaisi sen sinne kartalle.)

Pelissä sitten rakennellaan omaan kaupunkiin rakennuksia, jotka mahdollistavat kukin erilaisia toimintoja ja kykyjä. Sitten nuo siniset puukuutiot asetellaan töihin ikään kun työläiset. Tämän jälkeen kaupunki alkaa täyttyä nälkään kuolleiden haudoista, koska et ole onnistunut tuottamaan tarpeeksi ruokaa.

Lopulta saat ehkä ruokatuotantosi järjestettyä niin, että ihmisiä ei enää kaadu joukoittain nälkään. Mutta maaseutu on siinä vaiheessa jo täynnä saastetta ja kaupunkiisi ei mahdu enää rakennuksia, joten koetat rakentaa uuden kaupungin, jotta pääsisit saastuttamaan uutta maata. Jos oikein kurotat, käy hyvin ja pääset saastuttamaan toisten pelaajien maita!

Koska pelin mukana ei tule pinsettejä, joudut asettelemaan resurssi- ja saastemerkkejä (etupäässä saastemerkkejä) joka heksalle vierekkäin ja päällekkäin hyvin tarkasti. Tässä on Antiquityn näppäryyspeliosuus.

Tässä vaiheessa ymmärrät, että et tule saavuttamaan täysin mahdottomalta tuntuvalta voittotavoitettasi millään, tai et ainakaan seuraavaan sanotaan kolmeen tuntiin, sillä olet käyttänyt tässä vaiheessa neljä tuntiasi pelkästään selviämiseen.  Joten koetat tehdä parhaasi, ettet huku saasteeseen ja kuolemaan, ennen kuin vastustajasi hukkuvat. Vika eloon jäänyt häviää vähiten!

Antiquity ei siis ole herkille tai masokismin puutteesta kärsiville. Mutta helppoihin ja voittopisteitä hersyäviin strategiapeleihin kyllästyneille se tarjoaa vaativan ja armottoman pelikokemuksen. Se siirtää maalitolppia – tämän jälkeen et enää luule, että Agricolasta rankemmiksi eivät lautapelit mene.  Itse en voinut välttyä tunteelta, että temaattisesti peli olisi ollut kuin tehty 1800-luvun teollisen vallankumouksen maailmaan – kyllähän sitä ennenkin toki saastutettiin, mutta kaupunkia ympäröivät saastepilvet on kuin luotu dickensiläisiä tehtaanpiippuja varjostamaan.

Twilight Struggle

Twilight Struggle (Jason Matthews, Ananda Gupta 2005) taitaa olla kaikille lautapeliharrastajille vähintään moikkatuttu. Se piti nimittäin vuosikausia hallussaan Boardgamegeekin pelireittauksen ykkössijaa. Se oli siis peliharrastajien mielestä paras ikinä tehty lautapeli. Lopulta viime vuonna sen ohitti Pandemic Legacy, ja nyt on näköjään myös Through the Agesin toinen versiokin mennyt ohi. Uutuudenviehätystäkö, se jää nähtäväksi. TS on pitänyt pintaansa vuodesta .

Kyseessä on kaksinpeli, jossa näytellään läpi kylmä sota toisen maailmansodan lopusta Reaganin ja Gorbatsevin aikaan asti. Toinen pelaa Yhdysvaltoja, toinen Neuvostoliittoa, ja kymmenen vuoron ja parin kolmen tunnin päästä toinen julistetaan pisteköydenvedon voittajaksi. (Tai sitten peli päättyy ydinsotaan… Mutta siinäkin tapauksessa toinen osapuoli julistetaan vähän vähemmän hävinneeksi. Paljon armollisempaa kuin Antiquityssa?)

TS luokitellaan sotapeliksi, mutta minä koin sen pikemminkin aluehallintapelinä. Tarkoitus on kerätä omia vaikutusvaltapahvinpalasia eri maihin. Maita on paljon enemmän voitettavana kuin pelissä ehtii niihin pahvia laittaa, joten tarkkana pitää olla. Peli voitetaan pienillä marginaaleilla oikealla hetkillä – silloin kun maanosan pisteytys tulee, tulee olla karvan verran vastustajaa vahvempi.

Peliä pelataan korteilla, joissa on esimerkiksi Here I Standin tapaan aina jokin tapahtuman kuvaus sekä pistearvo. Kortin voi sitten pelata joko tapahtumana tai käyttää pisteet johonkin lukuisista pelin toiminnoista: lisätä vaikutusvaltaasi jollakin alueella, poistaa vastustajan vaikutusvaltaa tai järjestää vallankaappausoperaatioita.

TS tarjoaa harvinaisen tunteen, jossa et haluaisi vuorollasi monesti pelata yhtään korttia. Kädessäsi olevista korteista kun keskimäärin puolet hyödyttävät vastustajaa, ja nämä tapahtumat tapahtuvat joka tapauksessa, vaikka pelaisitkin kortin toimintapisteinä. Niistä ei pääse siis pakoon! Kuvan Grain Sales to Soviets -kortin venäläispelaaja voi esimerkiksi pelata kahtena pisteenä – mutta sen jälkeen amerikkalaiset saavat tapahtuman kuvauksen mukaisesti napata yhden kortin pois venäläisten kädestä. Tämä lienee tarkoitettukin kylmän sodan paranoidia ilmapiiriä mallintamaan. Jos suurvalta puuttuu johonkin, se väistämättä aiheuttaa vastareaktiota ja tienaa vaikutusvaltaa ja faneja vastavoimille.

Peli on siis jonkinlaista vahingonhallintaa. Tulet pelaamaan kortteja, jotka hyödyttävät vastustajaasi, joskus jopa enemmän kuin sinua. Sen paineen kanssa on elettävä. Kokeneemmat pelaajat lienevät sitä taitavampia, mitä paremmin he osaavat tyhjentää ilmat saamistaan vastapuolen tehokorteista. Kun esimerkiksi Charles de Gaulle pääsee kortilla Ranskan valtiaaksi, hän poistaa sieltä Yhdysvaltain vaikutusta ja lisää Neuvostoliiton voimaa. Jos kortti päätyy Yhdysvaltain pelaajalle, hän osaa varautua ennen kuin pelaa sen, eikä esimerkiksi laita turhaan vaikutustaan Ranskaan.

Tai sitten hän dumppaa epätoivotun kortin varaventtiiliin, joka pelissä on avaruuskilpailu. Sinne pelattujen korttien tapahtumat kun eivät aktivoidu. Ensimmäisenä koiran tai ihmisen avaruuteen saattanut suurvalta tienaa pisteitä.

Lähi-itä punertaa!

Olin yllättynyt siitä, miten satunnainen peli TS on. Noppaa heitetään paljon, ja toiminnon tulos vaihtelee ratkaisevasti sen mukaan, heittääkö kuutosta tai ykköstä tai siltä väliltä. Avaruuskilpailussa etenemisestä esimerkiksi päättää noppatuuri. Korttien suhteen näin aloittelijana sitä tuntuu, että korttienjakotuurikin olisi pelissä merkittävä (joskus sitä saa vain vastapuolen toimintakortteja ja sekös turhauttaa aloittelijaa), mutta kun pitempään miettii, samat kortit ovat aina pelissä ja tulevat pelatuksi – yhtä paljon hyvää kummallekin osapuolelle. Jos minulla on vastapuolen kortteja, vastustajalla on vastaavasti minun korttejani taakaksi asti. Joten kyllä kortit edustavat pelissä huomattavasti enemmän taitoa kun tuuria. Parempi ja kokeneempi ja kortit paremmin muistava (missä vaiheessa mitkäkin tulevat mukaan peliin) pelaaja tulee viemään enemmän voittoja ja aloittelija tulee olemaan kovilla.

Twilight Strugglessa on paljon, paljon opittavaa, enkä yhtään epäile, että se viehättää pelaajia vuodesta toiseen. Lisäksi on mainittava, että tekijät tuntevat aiheensa ja peli opettaa poliittista lähihistoriaa leikin varjolla todella tehokkaasti. Lapset, hipeistä teidän tulee muistaa se, että he olivat kommunistien tehokkaimpia kortteja!

Tein omassa pelissäni amatöörimäisen virheen ihastelemalla Afrikan ja eteläisen Amerikan karttojen etenemiskaavioita ja jättämällä tylsemmät Euroopan ja Aasian vähemmälle. Siinä on se ratkaiseva virhe, että ensiksimainitut ovat paljon vähemmän tärkeitä kuin toiseksimainitut. Ensi pelissä vain lisää niitä pahvilaattoja Saksoihin ja Italia haltuun!

Mainokset

2 thoughts on “Ehdin toukokuussa sentään rikkoa etuhampaani kahteen kivenjärkäleeseen (Twilight Struggle, Antiquity)

  1. Matti sanoo:

    Ja muista että mainitsemasi ”Grain sales to soviets” on yleensä defcon-suicide kortti neukku pelaajan kädessä. Onnea tuleviin peleihin! 🙂 TS on rautaa.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: