Näppäryyspeleistä ja kuinka pelit kasvattavat (Gulo Gulo, Eläinpyramidi, Tyynysota, Roskis)

Jätä kommentti

22.3.2016 Kirjoittanut JK

Mitä näppäryyspeleistä tulisi ajatella?

Siis kertokaa. En tiedä. Näppäryyspelit ovat pieniä lapsia varten, usein heidän ensimmäisiä pelejään. Ne tarjoavat vaihtelua, koska toimivat sorminäppäryydellä eikä ajattelulla. Juttuja asetellaan tai napataan varovasti. Jos mokaa, jotain romahtaa tai muuta ikävää. Jos ei mokaa, mitään ei tapahdu, elämä jatkuu ja seuraava vuoro koittaa. Voit vain hävitä.

Opettavatko ne häviämäään?

Viisivuotias pelasi toista peliä Roskista (Carlo Rossi, 2013 ), kun roskis romahti ja hän alkoi itkeä. Se peli oli oikeastaan siinä, pelikerta ja peli. En koe tarvetta tarjota Roskista enää. Roskisten tonkiminen ei ehkä ole kehittävää puuhaa ihmiselle, ellet ole juorulehden toimittaja, sosiologi tai muu maailmanpelastaja. Jotain muita näppäryyspelejä sitten.

DSCF3561

Roskiksessa pöydätään simultaanivalittuja kortteja, joiden sisältämä luku määrää, kuinka monta roskaa ja missä pelaajajärjestyksessä roskikseen pitäisi saada mahtumaan.

Mutta pelien pitää opettaa myös häviämään. Strategiapeleissä virhe on monesti muille pelaajille melko näkymätön – näin on varsinkin näissä perhepeleissä, jossa kukaan ei ole tahkonnut itseään karikatyyrimaiselle shakkitasolle, jossa näkee vuorolla sen yhden oikean ja loput vääriä siirtoja. Näppäryyspeleissä oma moka taas on piinallisen selvää kaikille. Se laukaisee MUNAHÄLYTYKSEN Gulo Gulossa. Keko romahtaa. Peli pysähtyy. Hiljaisuus. Lausuuko joku moukka jotain ivallista?

Se voi olla erityisen kasvattavaa.

Miksi me kaadumme? Että oppisimme nousemaan taas ylös.

Mutta jos lapsi itkee, ei se nyt hauskaakaan ole, ja kun pelaamisen olisi tarkoitus olla hauskaa… Ja kun itkijän juuri tulisi opetella mokaamaan itkemättä…

DSCF3576

Munavati suoraan nälkäisen ahman (lat. gulo gulo) unista

Näppäryyspelit tarjoavat tasoitusta lapsille jos ja vain jos aikuisten paksummista sormista on haittaa. Toisaalta hienomotoriikka on aikuisen tasolla vasta kai kouluikäisillä ja kirjoittamisikäisillä lapsilla. Viisivuotias on aikuisen helppo voittaa. Vaarien ja mummien kohdalla tasoituksen suunta kääntyy takaisin.

Kokeilemistani näppäryyspeleistä Gulo Gulo (Grunau-Kramer-Raggan 2003) tulee Eläinpyramidin ja Tyynysodan jälkeen kakkosena. Mitään suuria tunteita nämä eivät meillä enää herätä kenessäkään. Gulo Gulossa lapsista kivointa ovat kivat puumunat (ne ovatkin kyllä hienoja) ja söpö pikku-Gulo ja (muovisilla) ahmafiguureilla leikkiminen pelin jälkeen. Aikuista hieman hämää, ettei sillä lopulta ole merkitystä, että laatat, joita pitkin edetään, ovat erivärisiä. Lähes aina kannattaa kuitenkin ottaa se etäisin, tuntematon laatta. Ja HÄLYTYKSEN laukaiseminen ei sekään juuri haittaa muuta kuin kunniaa. Seuraavalla vuorolla pääsee takaisin kärkeen. Mokaaminen harmittaa enemmän kuin rankaisee. Ehkä siinä on jokin opetus. Ei se satu. (Sitä paitsi Gulo Gulon helpot säännöt on onnistuttu kertomaan omituisen epäselvästi: perustavanlaatuisia liikkumissääntöjä esim. joutuu löytämään esimerkkikuvan tekstistä.)

Eläinpyramidissa (Klaus Miltenberger, 2005) näppäryys vaatii vähän luovuutta ja jopa rahtusen strategista ajattelua: mihin elukkapalan sijoittaa ja mihin päin ja miten se vaikuttaa tulevien vuorojen siirtoihin. Eläinpyramidi toimii nopalla, joka sekin tuo vähän tällaisessa pelissä mukavaa satunnaisuutta.

Pic Boardgamequest.com

Tyynysota on näistä näppäryyspeleistä simppelein, se ei oikeastaan ole peli vaan harjoitus. Siinä koetetaan lingota pieniä tyynyjä pahvisänkyyn. Toisten pelaajien eläinfiguureja voi myös tiputtaa sängynpäädyntolpista jos oikein tarkaksi äityy. Se on silti niitä mukavampia pelejä joita voi pelata alle kouluikäisen kanssa eli ikäluokassa, jossa strategiapeleistä on turha puhua.

Kuva Lautapeliopas.fi/Mikko Saari

Peli voi kasvattaa luonnetta. Voita kuin se olisi jokapäiväistä, häviä kuin se ei merkitsisi mitään – tällaisen ohjeen kollokviaalisemmassa kielimuodossa olen koettanut lapsille antaa. Elämässä voitetaan ja hävitään, ja kumpikin hetki todistaa luonteesta tai sen puutteesta.

”Sä oot kasvattanut meidät hyvin”, sanoi viisivuotias voitettuaan pelin. Selitin ettei se ole kasvatusta, vaan opetusta – olette oppineet pelin hyvin: hyvää kasvatusta taas on se, jos pelin jälkeen ei ala itkeä, jos häviää, tai kerskua ja pilkata muita, jos voittaa.

Hän piti pienen mietintätauon ja jatkoi: ”Sä pelasit ihan hyvin isi mutta sulle tuli huonoja kortteja.”

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: