Näppäryyspeleistä ja kuinka pelit kasvattavat (Gulo Gulo, Eläinpyramidi, Tyynysota, Roskis)

Jätä kommentti

22.3.2016 Kirjoittanut JK

Mitä näppäryyspeleistä tulisi ajatella?

Siis kertokaa. En tiedä. Näppäryyspelit ovat pieniä lapsia varten, usein heidän ensimmäisiä pelejään. Ne tarjoavat vaihtelua, koska toimivat sorminäppäryydellä eikä ajattelulla. Juttuja asetellaan tai napataan varovasti. Jos mokaa, jotain romahtaa tai muuta ikävää. Jos ei mokaa, mitään ei tapahdu, elämä jatkuu ja seuraava vuoro koittaa. Voit vain hävitä.

Opettavatko ne häviämäään?

Viisivuotias pelasi toista peliä Roskista (Carlo Rossi, 2013 ), kun roskis romahti ja hän alkoi itkeä. Se peli oli oikeastaan siinä, pelikerta ja peli. En koe tarvetta tarjota Roskista enää. Roskisten tonkiminen ei ehkä ole kehittävää puuhaa ihmiselle, ellet ole juorulehden toimittaja, sosiologi tai muu maailmanpelastaja. Jotain muita näppäryyspelejä sitten.

DSCF3561

Roskiksessa pöydätään simultaanivalittuja kortteja, joiden sisältämä luku määrää, kuinka monta roskaa ja missä pelaajajärjestyksessä roskikseen pitäisi saada mahtumaan.

Mutta pelien pitää opettaa myös häviämään. Strategiapeleissä virhe on monesti muille pelaajille melko näkymätön – näin on varsinkin näissä perhepeleissä, jossa kukaan ei ole tahkonnut itseään karikatyyrimaiselle shakkitasolle, jossa näkee vuorolla sen yhden oikean ja loput vääriä siirtoja. Näppäryyspeleissä oma moka taas on piinallisen selvää kaikille. Se laukaisee MUNAHÄLYTYKSEN Gulo Gulossa. Keko romahtaa. Peli pysähtyy. Hiljaisuus. Lausuuko joku moukka jotain ivallista?

Se voi olla erityisen kasvattavaa.

Miksi me kaadumme? Että oppisimme nousemaan taas ylös.

Mutta jos lapsi itkee, ei se nyt hauskaakaan ole, ja kun pelaamisen olisi tarkoitus olla hauskaa… Ja kun itkijän juuri tulisi opetella mokaamaan itkemättä…

DSCF3576

Munavati suoraan nälkäisen ahman (lat. gulo gulo) unista

Näppäryyspelit tarjoavat tasoitusta lapsille jos ja vain jos aikuisten paksummista sormista on haittaa. Toisaalta hienomotoriikka on aikuisen tasolla vasta kai kouluikäisillä ja kirjoittamisikäisillä lapsilla. Viisivuotias on aikuisen helppo voittaa. Vaarien ja mummien kohdalla tasoituksen suunta kääntyy takaisin.

Kokeilemistani näppäryyspeleistä Gulo Gulo (Grunau-Kramer-Raggan 2003) tulee Eläinpyramidin ja Tyynysodan jälkeen kakkosena. Mitään suuria tunteita nämä eivät meillä enää herätä kenessäkään. Gulo Gulossa lapsista kivointa ovat kivat puumunat (ne ovatkin kyllä hienoja) ja söpö pikku-Gulo ja (muovisilla) ahmafiguureilla leikkiminen pelin jälkeen. Aikuista hieman hämää, ettei sillä lopulta ole merkitystä, että laatat, joita pitkin edetään, ovat erivärisiä. Lähes aina kannattaa kuitenkin ottaa se etäisin, tuntematon laatta. Ja HÄLYTYKSEN laukaiseminen ei sekään juuri haittaa muuta kuin kunniaa. Seuraavalla vuorolla pääsee takaisin kärkeen. Mokaaminen harmittaa enemmän kuin rankaisee. Ehkä siinä on jokin opetus. Ei se satu. (Sitä paitsi Gulo Gulon helpot säännöt on onnistuttu kertomaan omituisen epäselvästi: perustavanlaatuisia liikkumissääntöjä esim. joutuu löytämään esimerkkikuvan tekstistä.)

Eläinpyramidissa (Klaus Miltenberger, 2005) näppäryys vaatii vähän luovuutta ja jopa rahtusen strategista ajattelua: mihin elukkapalan sijoittaa ja mihin päin ja miten se vaikuttaa tulevien vuorojen siirtoihin. Eläinpyramidi toimii nopalla, joka sekin tuo vähän tällaisessa pelissä mukavaa satunnaisuutta.

Pic Boardgamequest.com

Tyynysota on näistä näppäryyspeleistä simppelein, se ei oikeastaan ole peli vaan harjoitus. Siinä koetetaan lingota pieniä tyynyjä pahvisänkyyn. Toisten pelaajien eläinfiguureja voi myös tiputtaa sängynpäädyntolpista jos oikein tarkaksi äityy. Se on silti niitä mukavampia pelejä joita voi pelata alle kouluikäisen kanssa eli ikäluokassa, jossa strategiapeleistä on turha puhua.

Kuva Lautapeliopas.fi/Mikko Saari

Peli voi kasvattaa luonnetta. Voita kuin se olisi jokapäiväistä, häviä kuin se ei merkitsisi mitään – tällaisen ohjeen kollokviaalisemmassa kielimuodossa olen koettanut lapsille antaa. Elämässä voitetaan ja hävitään, ja kumpikin hetki todistaa luonteesta tai sen puutteesta.

”Sä oot kasvattanut meidät hyvin”, sanoi viisivuotias voitettuaan pelin. Selitin ettei se ole kasvatusta, vaan opetusta – olette oppineet pelin hyvin: hyvää kasvatusta taas on se, jos pelin jälkeen ei ala itkeä, jos häviää, tai kerskua ja pilkata muita, jos voittaa.

Hän piti pienen mietintätauon ja jatkoi: ”Sä pelasit ihan hyvin isi mutta sulle tuli huonoja kortteja.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Glory to Rome Glücks-Piraten Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... When I Dream Wingspan World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: