Yhteistyön alkeet: Kellotornin kummitukset, Salaisuuksien saari, Pandemia

Jätä kommentti

24.3.2016 Kirjoittanut JK

Matt Leacock teki Salaisuuksien saaren (Forbidden Island 2010) ja Pandemian (2008), ja nämä ovat ehkä yhteistyöpeleistä kuuluisimpia. Leacock kierrätti saman pelin vielä 2013 nimellä Forbidden Desert, jossa suomentaja jatkoi ansiokkaasti alkusointuteemaa nimellä Kadonnut kaupunki. Näitä on myyty sen verran, että Leacock asuu nyt ranchillaan ja polttaa ranteenpaksuisia sikareita, ja lähettää sieltä kolmen vuoden välein uudelleenteemoituksia pelistään. Kuulemieni huhujen mukaan saamme tulevina vuosikymmeninä suorittaa toimintoja ja sen jälkeen nostaa hyviä kortteja, joiden joukossa on kuitenkin myös se Pääpahiskortti, ja sen jälkeen nostaa pahoja kortteja ainakin seuraavissa peleissä:

Unohdettu ulappa, joka seuraa Kevin Costnerin Waterworld-elokuvan juhlajulkaisua
Suolainen suo
Sisäinen sankari
Kadotettu kapakka
Kasakka sakkaa
Kiitorata on kuuma
Paha paikka pylläkkä
Kuka vei porstuasta porkat
Noh sano naakka kun nokka katkes
What is love: Baby don’t hurt me no more

DSCF3583

Vesi nousee on se Pääpahiskortti. Saari peittyy veteen.

Yhteistyöpelit eli co-op games ovat mukavaa vaihtelua tavallisiin kilpailuihin verrattuna. Kun aikoinaan kuulin yhteistyöpeleistä ensi kerran, kyseessä taisi olla Richard Scarryn Touhula-teemainen lastenpeli. Ajattelin luonnollisesti, että tämä on taas joku hippien vallankumouksellinen keksintö, jolla kasvattaa lapset uusiksi ja näin estää ihmisen ja ihmisen keskinäinen kilpailu, torjua kapitalismi ja sodat ja aikaan saattaa kansainvälinen veljeys, aivan kuten eräällä nurtsikentällä koillis-Yhdysvalloissa kesällä 69 todistettiin mahdolliseksi (now what I’m sayin’?), nyt vain sillä erotuksella, että edistyksen edistyessä tavoittelemme nykyään toki kaikki sisaruutta, koska veljet ovat, vaikkakin tasa-arvoisia, eivät tietenkään yhtä tasa-arvoisia kuin siskot.

Olisiko Jean-Jacques tykännyt yhteistyöpeleistä?

Tämän ennakkoluulon voi minulle antaa anteeksi ellei jopa laskea ansioksi; oikeastaan se on ainoa järkevä ensireaktio yhteistyöpeleistä kuullessa.

Järkevä toinen reaktio on  z zz zzzzzz zzzz zzzzzzzzzzzzz

Mutta ei! Yhteistyöpelit ovat oikein validi omankaltainen pelisysteeminsä. Niissä on tekoäly mukana. Ne kirjoittavat mekanismiinsa ikään kuin pelilaudan vuoron, ja pelaajat kilpailevat kyllä taas ah niin ihanasti ja koettavat miehuullisesti päihittää itsensä ja todistaa tarpeellisuutensa kuten miehuullisuuden avainvaade on, mutta nyt kamppaillaan vain pelilautaa tai pelimekanismia vastaan.

*

Me aloitimme lasten kanssa yhteistyöpelit Kellotornin kummituksilla (Heinz Meister 1994). Se on muistipeli, mikä on minulle henkkoht karkote, sikäli kuin minun henkkkoht mieltymyksilläni teille väliä on, mutta lapseni ovat siinä minua paljon parempia, mikä taas on aina mukavaa vaihtelua lasten kanssa pelatessa. Yhteistyökierteenä normimuistipeliin verrattuna siinä on, että kukin laattojen kääntövuoro ulottuu yhdeltä pelaajalle toiselle. Myös kunkin vuoron mikrotasolla pitää siis tehdä yhteistyötä.

Salaisuuksien saari on lapsiperheille suunattu versio Pandemiasta. En sitä aikuispelaajien kesken suosittelisi, koska Pandemiakin on olemassa. Sen sijaan lapseni innostuivat Salaisuuksien saaresta aivan tavattomasti. Toki 7- ja 5-vuotiaiden kanssa pelatessa lähinnä aikuinen tekee päätökset, mutta peli sai lapset haltioihinsa: ”Harmi että se Kekäleluola upposi, mutta meidän pitää nyt pitää huoli Varjoluolasta.” ”Onneks mä oon Kaivaja [pioneeri] niin mä voin pitää sen pinnalla.” ”Niin me saadaan se tosi arvokas kristallipatsas!”

Pandemia on harvoja pelejä, joihin muoviset osat oikeasti sopivat. Kuva Eurogamer.net

Yhteistyöpelit ovat ehkä parhaimmillaan erinäisissä dungeon crawleissa eli luolastokönyämispeleissä, siis niissä mätkitään örkkejä taikamiekoilla. Tällaisissa pelilaudan uhka on kouriintuntuva ja kukin pelaaja todistettavasti oma yksilönsä omine voimineen ja tekoineen, joista tulee kuitenkin muodostua tiimi. Yhteistyöpelit muistuttavat, että sanaan ’tiimi’ ei kuulu ’meitsiä’, mutta siihen kuulu ’mi’ joka on vähän sinnepäin. Hyvässä yhteistyöpelissä pelaajista tulee tiimi.

Salaisuuksien saarta tai Pandemiaa pelatessani en totta puhuen niinkään tunne tekeväni yhteistyötä toisen pelaajan kanssa kuin vain pelaavani yksinpeliä eri pelinappuloilla. Kukin vain pelaa vuorotellen erivärisillä nappuloilla. Kyse ei ole siis kapiaisilmiöstä (englanniksi quarterbacking), jossa dominoiva persoona sanelee koko peliryhmän toiminnot. Kyse on siitä, että näissä peleissä ei ole tiimiä erilaisia yksilöitä: on vain pakko odottaa ensi vuoroon, että tämä Opas, jota minä muka olen, mutta en oikeasti ole, voisi tehdä sen oman juttunsa Lentäjän vuoron jälkeen.

Toinen henkilökohtainen haasteeni Leacockin peleissä on, että niissä on aika ajoin vuoroja, jolloin ei ole mitään tekemistä. Pitää vain nyt jotain turhaa tehdä, ennen kuin saadaan lisää kortteja käteen, koska mitään muuta kuin oikeiden korttien odottelua ei nyt tarvita. Se ei tehosta jännitystä.

Arvostan kyllä suuresti Leacockin peliin, nimestä riippumatta, kehitettyä mekanismia ja siihen piilotettua työtä. On varmasti vaatinut paljon keksimistä ja kehitystyötä saada kohdilleen esimerkiksi tuo mekanismi, jossa Pääpahiskortti aiheuttaa pikkupahiskorttien poistopakan uudelleenlisäämisen pikkupahiskorttipakan päälle.

Ellet ole vielä kokeillut Pandemiaa, kokeile heti! Tekosyitä ei ole. Pandemia on modernien lautapelien kulmakiviä.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: