Mitä pelasit lumettomana talvena 2020? Kovan luokan kertapuraisuja uutta ja vanhaa, mukana mm. Suburbia, Formula D ja On Mars

Jätä kommentti

16.3.2020 Kirjoittanut JK

Vähän uutta, vähän vanhaa. Tässä juostaan läpi muutamia alkuvuoden 2020 kookkaita kertapuraisuja, tervetuloa hölkälle mukaan.

*

Vanhin niistä oli Rüdiger Dornin klassikko, jonka teema ja ulosanti ovat niin ihanan tinkimättömän saksalaisia, että sitä on pakko arvostaa. Peli kertoo 1600-luvun maustekaupasta Intian ja ties minkä Alankomaiden välillä, hyvin abstraktilla tavalla ja huutokauppamekaniikalla. Tuo peli on

Goa

Pelikonkarikaverini muisteli, kuinka harvoja pelejä peliharrastajille oli tarjolla joskus muinoisella 00-luvulla ajalla ennen Agricolaa. Oli The Princes of Florence (2000), Puerto Rico (2002), Power Grid (2004), Goa (2004) ja Caylus (2005). Näiden lisäksi oli toki jo 90-luvulla tehtyjä Knizian, Kramerin ja Kieslingin pelejä, jotka olivat varhaisen europeliharrastajan makuun yleensä kuitenkin vähän kevyitä, perhepelimäisempiä (pl. Tigris ja Eufrates). Mutta tämä oli tuolloin tarjonta.

Kyllä ovat asiat muuttuneet juurikin tuosta Agricolan ajoista (2007). Noihin aikoihin mm. löi läpi Stefan Feld, joka sitten mullisti nopankäytön ja loi modernin post-euron pistesalaatteineen, Pandemic (2008) iski yhteistyöpelit hitiksi, Dominion (2008) loi pakanrakennuksen ja Martin Wallace langetti päällemme Brassin (2007).

Me, jotka olemme tulleet harrastukseen vasta 10-luvun puolivälin jälkeen, emme osaa ehkä arvostakaan saatavillamme olevaa pelivalikoimaa. Ja toisaalla vaanii riski kuvitella, että pelaaminen on alkanut tänä aamuna, eikä vanhoilla ajoilla ole enää tarjottavaa, kun Kickstarterista saa tilattua uuden kahdeksan kilon arkun muovifiguja vaikka joka viikko, jos dollareita riittää.

Mutta Goa muistuttaa meitä juurista. Se on saanut uuden painoksen 2012, mutta ei uutta ulkoasua. Karun 00-lukulainen saksalaisestetiikka, tuo pahvinen vastine betonibrutalismille, takaa, ettei pelistä koskaan tule suurten massojen hittiä Wingspanin ja Rootin aikakaudella, jolloin Amerikka on ottanut pelaajien hearts and minds haltuunsa kalvinistisella satsauksellaan ulkomuotoon. Kyllä ne saksalaisetkin ovat onneksi hieman kehittyneet

Ah miten kuivaa puuta Goa tarjoaa. Tarjolla on laattoja, ja kukin pelaaja käynnistää jostain niistä huutokaupan. Huutokauppa on nopea ja näppärä kerran ympäri, jossa aloittaja saa aina viimeisen sanan. Voitetut laatat keräillään sitten omaan käyttöön. Maustelaattoja esim. voi käyttää mausteiden viljelemiseen ja mausteet voi ”lähettää laivalla Eurooppaan” (= kulutat puumerkin ja laivakortin).

Pelaajalautojen excel-radat eivät olleet suosikkini (ne saattoivat olla innoittajana Kingsburgiin ja Signoriehen), mutta huutokauppasysteemi, jossa edetään laatoilta toisille tuntui kiperän toimivalta yhdistettynä ketterän nopeisiin huutoihin. Pelin suljettu talous takaa sen, että kaunaiset pelaajat eivät halua maksaa toisilleen, ja päätyvät tekemään kitsaita tarjouksia kuten Castles of Mad King Ludwigissa. Pitäisikin varmaan pelata vielä Genoaa, Dornin debyyttiä vuodelta 2001…

Mutta Mad King Ludwigista puheen ollen.

Ennen Castles of Mad King Ludwigia Ted Alspach teki pelin, jota monet yhä pitävät parhaana kaupunginrakentelupelinä (ks. esim. Tuomo Pekkasen lista). Tuo peli oli

Suburbia

Suburbia on enemmän harrastajien peli kuin Ludwig. Tämä on nimittäin koneistonrakentelupeli, jossa koneistosi vaatii jatkuvaa huoltoa tai se hirttää kiinni. Tämä voi luoda pahaa-aavistamattomille huonoja kokemuksia.

Pelissä värvätään liukuhihnalta laattoja, joita sitten asetellaan omaan kaupunginosaan. Kaupungilla pitää olla hyvä maine, että sinne muuttaa ihmisiä, ja sen talouden pitää olla myös kunnossa. Heksojen asettelu toisten viereen ja toisten kanssa kombottamaan on sitten pelin suolaa. Tämä on valtaosaltaan temaattisesti ihan pätevää, hauskaakin. Jos ravintoloita on paljon, teurastamo on tuottelias rakentaa.

Suburbiassa harmitti, että siitä oli vasiten tehty abstrakti. Se oli vielä nähdäkseni aivan turhaa. Laatoista olisi varmaan saanut vähän kauniimmat, mutta ennen kaikkea pelaajilta olisi voinut poistaa omituisen hahlokehikon, joihin laatat pitää asettaa. Se oli kuin jakoavain, jolla peli kammettiin abstraktiksi. Edes tuore Collector’s Edition ei tajunnut poistaa abstraktia hahlokehikkoa. Näin me naittaudumme ensimmäisten ajatustemme kanssa ja sokaistumme myöhemmille?

Mutta hyvä peli tämäkin on kyllä. Ludwigin hinnoittelumekanismin tilalla on yksinkertainen ja nopea rivistä ostelu. Jos kaupunginrakentelu kiinnostaa, tästä ei taida paljon paremmaksi vieläkään pistää.

*

Orleansin jälkeen Reiner Stockhausen teki pelin, jota monet pitävät Orléansiakin parempana pussirakentelupelinä. Tuo peli on

Altiplano

Altiplanossa ollaan Andeilla ja tehdään alpakan villasta kankaita, joita myydään torilla ja niin edelleen. Mutta koska torilla voi kauppailla vain, jos hahmosi sijaitsee torilla, joudut mätsäämään yhteen pussistasi tulevat resurssit ja ukkelisi sijainnin laudoilla. Vähintään näitä kahta palloa jonglöörataan ilmassa siis, vaikka kaikkea muutakin tekemistä Andeilla keksii.

Altiplanoa kokeiltuamme piti ihan palata muistelemaan, mikä Orleansissa minua vaivasi. Äkkiseltään nimittäin omaan makuuni kolahtaa keskiaikainen puuhastelu kovempaa kuin resurssipuljailu.

Altiplanossa on ”poistopakka”! Poistopakka on tärkeä keksintö ja hyvä olla, koska se varmistaa, että kaikki kortit/laatat tulevat jossain vaiheessa käyttöön – ja vieläpä ennakoitavalla nopeudella. Tämä saa Altiplanosta tuntumaan paljon enemmän oikealta pakanrakentelupeliltä. Lisäksi pelilaudoilla liikkumisen ajoittaminen resurssienheittoon tuo mukavan pähkinän, siinä missä Orleansissa kartta tuntui päälleliimatulta, ainakin kaksinpelissä. Myös ”pakanohennus” eli resurssilaatoista eroon pääseminen ne varastoimalla tuntui tässä Orleansia kiinnostavammalta.

Loppupeleissä Altiplano on kuitenkin vahvemmin resurssivääntöpeli. Eli jos tykkäät peleistä, joissa voit kerätä kiviä, että voit tehdä niistä koruja, että voit myydä niitä torilla, että voit saada rahaa, jolla ostaa härän, jolla korjata viljasadon, josta voit panna olutta ja niin edelleen… (ja nyt karattiin jo Altiplanon maailmasta poiskin)… niin luultavasti Altiplano kolahtaa. Hyvä peli taas tämäkin! Tekisiköhän Reiner Stockhausen vielä kolmannen pussinrakentelupelin, joka tällä kertaa osuisi prikulleen omaan makuuni?

*

 

Ihmiskunta on jo ammoisina aikoina heittänyt noppaa päästäkseen eteenpäin.  Vasta 1990-luvulla keksittiin kuitenkin yhdistää tämä halu monitahoisiin roolipelinoppiin sekä vormulateemaan. Syntyi peli nimeltä

Formula D

 

”Tuosta se tuli ja tuonne se meni.” Pelaajan vaihdelaatikko kuvassa oikealla.

Tässäpä on mainio peli illanviettoon vanhojen lukiokavereiden kanssa. Otetaan olutta, syödään suolapähkinöitä, heitetään huulta, heitetään noppaa. Formula D:ssa ajetaan formulaa ja sikäli kuin minä siitä mitään tiedän, peli tuntuu mallintavan autolla ajamista yllättävän onnistuneella tavalla – eri nopilla. Pienellä vaihteella heitetään nelisivuista noppaa, vähän isommalla vaikka kaksitoistasivuista tai kolmikymmensivuista. Kiihdyttää voi vain yhtä vaihdetta isommalle, eikä kurviin voi tietenkään tulla liian kovaa. Vauhtia voi jarruttaa kovemminkin, mutta se kuluttaa autoa, ja auto voi hajota. Itse asiassa ellei autosi vetele viimeisiä loppusuoralle tultaessa, olet himmaillut liikaa.

Erinomainen klassikko tämä. Tuntuu kuin valintasi olisivat strategialtaan vormulaluokkaa, mutta loppupeleissä heittelet noppaa ja hurraat tai manaat – kumpikin on yhtä kivaa. Peli on todella helppo oppia ja opettaa, mutta tarjoaisi kehittyneemmänkin moodin, jossa auton ”osumapisteet” on jaettu sen eri osien kesken, jolloin vaihdelaatikko voi hajota vaikka renkaat olisivatkin kunnossa, sekä yksilölliset pelaajakyvyt kuskeille ja öisen katukaahailumoodinkin poliiseineen… Jos autoilu kiinnostaa, suositukseni Formula D:lle lähtee nopeammin kuin Max Verstappen viitospaikalta.

*

Onko käsite Veblenin hyödyke teille tuttu?

Kuvahaun tulos: veblen

Veblen.

Rationaalisesti toimiva ihminen arvostaa hyödykkeissä yleensä halpaa hintaa, mutta taloustieteilijä-filosofi Thorstein Veblenin oivalluksen mukaan jotkut hyödykkeet ovat haluttuja ei niiden kalliudesta huolimatta, vaan juuri siksi että ne ovat kalliita. Shampanja ja Louis Vuitton ovat esimerkkejä tällaisesta Veblenin hyödykkeestä.

Vastaavasti olen joskus yleistänyt Veblenin hyödykkeet käsittämään myös muutakin kuin rahallisen arvon. Esimerkiksi hyvin raskaslukuiset kirjat, kuten Volter Kilven Alastalon salissa voidaan nähdä Veblenin hyödykkeenä. Harva jaksaa lukea sitä loppuun, joten se on ”kallis hyödyke”. Sitä paremmalta tuntuu siis tiputtaa sivulauseessa lukeneensa sen. Tai teepaidassa:

Kuvahaun tulos: olen lukenut alastalon salissa t-paita

Hyödykkeitä voi siis kerskakuluttaa myös muutoin kuin rahallisesti. Niillä voi tehdä distinktiota plebeijeihin.

Lautapelaamisessa trendaava Veblenin hyödyke on

On Mars

Paitsi että On Mars maksaa kolmen normaalin lautapelin hinnan ja vie hyllystä kolmen pelin tilan – molemmat Veblenin hyödykkeelle tärkeitä ominaisuuksia – se on myös sääntötaakaltaan raskain markkinoilla oleva ei-sotapeli. Sitä ei siis opi kuka tahansa aikuinen ihminen. Sitä eivät käytännössä opi edes kaikki peliharrastajat. Heidän pitää olla valmiit satsaamaan pari tuntia sääntövideoiden katseluun, sääntökirjan lukemiseen ja/tai opetuksen kuunteluun sekä kysymysten esittämiseen ja sääntöjen tarkasteluun pitkin ensimmäistä peliä. Heidän pitää tietysti olla valmiit satsamaan nelisen tuntia peliaikaa siihen päälle, mutta ennen kaikkea asettaa itsensä haavoittuvaiseksi mahdolliselle epäonnistumiselle, ettet opi peliä.

On Marsin aikaikkunassa oppisi ja pelaisi kolme peruseuropeliä. Mutta tämä on väärä rinnastus, sillä On Mars ei kilpaile samalla matematiikalla kuin lautapelit yleensä: peliin kuluva aika suhteessa pelistä saatava iloOn Marsissa on pohjimmiltaan kyse haasteesta. Se on lautapelaamisessa paras tapa erottautua muusta ihmiskunnasta. 99,99 % ihmiskunnasta ei koskaan pystyisi pelaamaan On Marsia. Ja se on paras tapa erottautua suurimmasta osasta peliharrastajista, jotka jäävät miettimään

miksi maksaisi vaivaa opetella On Mars, kun voisin nauttia kolme peliä sen sijasta?

Siksi että kuka tahansa voi pelailla peruseuroja ja nauttia niistä. Harva osaa nauttia On Marsista. Tuntuu hyvältä kuulua jälkimmäiseen porukkaan, ja hyvän olon tunne on On Marsin ansiota. Toisin sanoen On Mars tuntuu hyvältä. Eli on hyvä peli.

Itse pelissä matkustellaan bussilla Marsin ja Marsin kiertoradan välillä, ja kummassakin lokaatiossa on tarjolla erilaiset toiminnot. On kuin suunnittelija Lacerda olisi pelannut Terraforming Marsia ja ajatellut: Tästä voi tehdä vaikeamman.

Niinpä hän triplasi Terraformingin säännöt. Mukana on yhä esimerkiksi samat kolme yhteistä tavoitetta (semi-yhteistyöhenkistä) pelin lopun laukaisijana. Nyt ne vain eivät ole aina samat happi, meret, lämpötila, vaan vaihtelevat pelistä toiseen erilaisten korttien mukana. Marsin planeetta on tehty tässäkin heksoista, joiden päälle rakentamalla saa heksan bonukset: paitsi tässä bonuksen saa joku pelaajista sijoittaa kartalle (jos ehtii ensimmäisenä avaruusbussiin) ja sen voittaa itselleen vain, jos sen yli ajaa omalla kuuautolla. Laattojen rakentaminen taas ei käy vain ”sijoita viereiseen ruutuun nykyisestä”, vaan viereiseen ruutuun omasta robottimeeplestä. Kuuauton ja robotin liikutteluun on toki omat toimintoruutunsa, ja niitä saa lisäksi liikutella muun muassa erikoistoiminnoilla, jotka maksavat kristalleja, joita voi saada muun muassa toteuttamalla yhteisiä tavoitekortteja.

Lisäksi pelaajilla voi olla muun muassa työläisiä ja raketteja ja tiedemiehiä. Kaikki nämä on tehty puusta. Se oli sympaattista.

Avaruusbussi on On Marsin leima. Kiertoradalla voi tehdä kiertoradan toimintoja, loppuja voi tehdä vain planeetan pinnalla, joten bussimatkailu pitää suunnitella.

Terraforming Marsissa” on konsepti jo pelin nimessä: nyt maankaltaistetaan Mars! Olemme täällä tekemässä asumakelvottomasta planeetasta asumakelpoisen. Peli päättyy kun olemme onnistuneet tässä.

”On Marsin” konsepti on…

…ollaan… Marsissa.

Tehdään… marsimaisia juttuja. Avaruusjuttuja. Tiedettä. Mitä näitä on, kyllä te tiedätte.

Voi tietysti olla, että Veblenin teoria on tässä väärässä paikassa. Varmaan on vain monia ihmisiä, jotka nauttivat monimutkaisuudesta, sääntöjen opiskelusta ja mieleenpainamisesta. Jos siis Terraforming Marsin jälkeen kaipaat lisää mars-haasteita ja nautit monimutkaisuudesta, kokeile On Marsia.

Terveyttä teille, hyvät lukijat, ja nauttikaa lautapelikokoelmistanne.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Altiplano Amerigo Amul Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Brass: Lancashire Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cabo Cacao Camel Cup/Camel Up Candy Chaser Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Carpe Diem Castell Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Cheeky Monkey Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Claim 2 Claim: Reinforcements Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Combo Color Commissioned Compatibility Concordia Copenhagen Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia De Vulgari Eloquentia: Deluxe Edition Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Factory Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa Etanaralli EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City Formula D For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Glory to Rome Glücks-Piraten Goa Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Harry Potter: Hogwarts Battle - Defense Against the Dark Arts Here I Stand Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Hollywood Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Just One Jäinen kuolema. Suomen talvisota Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Lost Expedition Love Letter Macao Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Merlin Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium My First Castle Panic My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time On Mars Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Outfoxed! Palaces of Carrara Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Power Grid Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rudi Racer Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Suburbia Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg The Quest for El Dorado The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tiny Epic Kingdoms Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... Welcome to the Dungeon Wendake When I Dream Wingspan Wooop Wooop World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggaajaa tykkää tästä: