Internetin kattavin kooste tikkipelistä Claim kaikkikin kielet mukaan lukien

2

31.1.2020 Kirjoittanut JK

Scott Almesin tikkipeliä Claim on meillä lyöty harva se ilta, monesti kaksi erää peräkkäin. Se on noussut eniten pelattujen peliemme joukkoon, ja marraskuun 2019 Top 33-perhepelien listalla se nousi ykkössuosikiksi.

Claim on nopea ja helppo tikkipeli kahdelle pelaajalle, mutta jos omistat jatko-osia, peliä voi pelata myös kolmistaan tai nelistään. Tässä kattava kooste kaikista peliin ilmestyneistä maista eli faktioista ja niillä pelaamisesta. Tällaista koostetta et löydä millään muulla kielellä mistään muualta netistä, ja tämä on takuu. (Jos löydät, linkkaa minulle – saat palkinnon.)

Pelin kuvitus on vähän lapsellista, mutta kyllä siihen tottuu.

Claimiin on ilmestynyt seuraavat osat maineen:

Claim:
Hiidet & Ritarit 
Kääpiöt
Kaksoisolennot
Epäkuolleet

Claim 2:
Tontut & Jättiläiset
Näkijät
Lohikäärmeet
Vuorenpeikot

Claim Reinforcements – Mercenaries:
Örkit & Haltiat
Kykloopit

Claim Reinforcements – Magic:
Velhot
Muodonmuuttajat
Druidit

Claim Reinforcements – Maps:
Basiliskit
Feenikslinnut
Yksisarviset

Promo: Dark Elves (Pimeähaltiat)

Promo: Ghosts (Haamut)

Lyhyesti pelin kulusta

Claim pelataan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa pelaajat voittavat kortteja, joilla pelaavat sitten toisen vaiheen. Kenellä on toisen vaiheen lopussa eniten voitettuja maita voittaa pelin.

Kunkin kierroksen alussa pöydälle nostetaan kortti, jonka kierroksen voittaja tulee saamaan. Kuten yleensä tikkipeleissä, suurimman kortin valittua maata pelannut voittaa. Tikin häviäjä taas nostaa pakan päältä itselleen sokkona kortin. (Moninpelissä näkyvillä on kaksi korttia.)

Claimissa on tikkipeleille yleinen maapakko, eli muiden on pelattava sitä maata, jota ensimmäinen on pelannut. Claimin eri maat kuitenkin rikkovat näitä perussääntöjä kukin eri tavoilla.

Korttituuri on tietysti pelin alussa huomattava tekijä, mutta vasta toinen vaihe ratkaisee.

Claim 2.

Claimin maat ja omat suosikkini

Pelissä on aina mukana yksi tuplamaa, eli kaksi toisiinsa kytköksissä olevaa maata, joiden kortteja on enemmän kuin muissa maissa, sekä kolme muuta maata (kaksinpelissä) tai viisi muuta maata (kolminpelissä). Osa maista vaikuttaa pelin vaiheessa 1, osa vaiheessa 2, osa kummassakin vaiheessa. Tässä maat jonkinlaisessa järjestyksesä.

Tuplamaat

Jätit & Tontut on brutaalilla tavallaan hauskin: Jätillä voit talloa toisilta Tontun. Tämä ei toteudu hurjan usein, mutta siihen pitää varautua, mikä on lähes strategista. Pöytään voitettu Tonttu ei ole selvillä vesillä ennen kuin viimeinenkin kortti on pelattu.

Hiidet & Ritarit on simppelimpi mutta luo sekin oman paineensa: päästä sakkaamaan Hiidet pois omasta kädestä, jotta Ritariesi lyttäysvoima pääsee vaikuttamaan. Ritarit ovat puhdasta valttia Hiisiä vastaan.

Örkit & Haltiat ovat sitten vaniljaisin tuplamaa. Osa korteista on kaksipuolisia, ja voit pelatessa valita, pelaatko sen Örkkinä vaiko Haltiana. Mutta on mietoudessa hyväkin puolensa: tämä pari on hyvä valinta, jos muut maat ovat kovin kikkailevia. Vähän kuten mausteisen curryn kanssa tarvitaan riisiä.

Vaiheissa 1 & 2 vaikuttavat maat eli ”Valttimaat”

Haluat peliisi mukaan aina yhden tai kaksi näistä ”valttimaista”, koska niillä voi rikkoa maapakkoa. Ilman yhtään valttimaata on kaksinpelissä mahdollista, että ajaja voittaa jokaisen tikin ja näin koko vaiheen puhtaasti, mikä on tylsää. Valttimaat eivät ole puhtaasti valtteja sanan täydessä merkityksessä, mutta ne sotkevat ajajan etua tärkeästi antamalla seuraajille lisää voimaa. Lisäksi ne ovat oikein hauskoja.

Kaksoisolennot ovat pelin puhdas ”jokerikortti” ja aina hyvä valinta ottaa mukaan. Ei sekään ole niin valttia, että se voittaisi muut maat aina, mutta suurempana kyllä. Doppelgangerit mahdollistavat eniten valintoja, koska saat pelata niitä ajetun maan sijasta.

Lohikäärmeet eivät auta sinua voittamaan muita maita, mutta viimeisen Lohikäärmeen pelannut pääsee ajamaan seuraavaan tikkiin. Suoritat siis vallankaappauksen. Ajajan kädessä taas Lohikäärmekortit harmittavat: jos ajat Lohikäärmettä, muiden on pakko seurata maata, joten menetät aloittajanpaikkasi…

Basiliskit ovat hyvin hauskoja: niillä voit syödä toisten kortteja. Koska pelaamasi basiliskisi numeron pitää olla identtinen uhrin kanssa, basiliskit iskevät turhankin harvoin, etenkin kaksinpelissä – mutta vielä harvemminhan ne iskevät, jos jäävät pelilaatikkoon! Aina hyvä valinta, ellei loistava.

Velhot ovat hauskempia käytännössä kuin miltä ne paperilla näyttivät. Ne tuovat mukaan lisäpäätöksen sekä uhkapelielementin. Tikin voittaminen velholla antaa sinulle alassuin taikajuomakortin, jonka pelaat halutessasi. Se muuttaa korttisi voimaa -5 – +5: plussat ovat selvästi yleisempiä kuin miinukset, joten vaikutus on keskimäärin voimistava. Milloin se kannattaa pelata? Ja mikä kortti sieltä edes paljastuu? Pientä hauskaa lisäkaaosta mutta myös taktinen valinta siitä, missä vaiheessa kannattaa lähteä yrittämään tikin voittoa lisäkortilla.

Claim ja Claim 2 yhdistettynä kolminpeliksi.

Vaiheessa 1 vaikuttavat maat

Haamut on hauska promokortti, jotka kannattaa koettaa löytää omaan kokoelmaan. Yksi Claimin keskeisiä dilemmoja on se että olet ajamassa tikkiin, mutta voitettavana on vain huono kortti. Haluaisit jatkaa kyllä ajajana seuraavassakin tikissä, mutta kuinka huono kortti sen tähden kannattaa voittaa? Haamu lisää tähän uuden mahdollisuuden. Näetkö kortin, jota et halua voittaa? Pelaa Haamu. Voit ottaa Haamun takaisin käteesi uuden korttisi sijasta.

Muodonmuuttajan vaihdat tarjolla olevaan korttiin. Se tulee käteesi, ja nyt kilpaillaankin Muodonmuuttajasta. Aikamoinen jippo. Voimakas kortti, joka tulee muille yllätyksenä.

Epäkuolleet  lyövät peliin aina oman leimansa. Pelatut Epäkuolleet jäävät nimittäin suoraan pöytään odottamaan loppupisteytystä. Haluatko antaa vastustajalle suoraan pisteitä? Ehkä et, pelaa siis jotain muuta maata.

Näkijät on helppo maa, joka lisää voittajalle kyvyn vilkaista ja valinnan ottaa pakan päällikortti. (Joku halukas voisi painaa sen ehkä mieleensäkin.) Ei mitään haa-haa-hauskaa, mutta aina hyvä valinta etenkin jos muut maat ovat kikkailevia.

Druidien luonnolle ottaa hävitä, joten he muuttuvat karhuiksi. Karhu-Druidi lataa sitten +3 seuraavaan korttiisi. Tämäkin maa tuo siis lisävoimia tikin ajajan voittamiseen. Druidi on vähän kuin epäsatunnainen Velho, jota ei voi säästää myöhemmäksi – siis kuin euroversio Velhojen jenkkirässille. Jos haluat vähemmän satunnaisuutta, suosit Druideja, minusta peli saa ollakin täynnä vauhtia ja vaarallisia käänteitä.

Vaiheessa 2 vaikuttavat maat:

Kykloopit ovat hauska ja helppo maa, ja hassuilta ja simppeleiltä kykloopit kuvituksessakin näyttävät. Vähiten Kyklooppeja kerännyt voittaa maan. Tämä on näppärä kuperkeikka. Yksi Kyklooppi tarvitaan maan voittamiseen, mutta muut haluaisit syöttää muille… A-luokan maa, helppo tajuta, ei vaadi lisäsääntöjen muistamista, mutta kääntää pelin omaan suuntaansa.

Pimeähaltia taas on mustasukkainen hullu tyttöystävä, joka haluaa dominoida sinua ja ajaa kaverisi pois. Jos voitat hänet, hän ajaa pois yhden jo-voittamasi kortin. Noheva vastustaja syöttää sinulle siis monta Pimeähaltiaa, ja voittosi kutistuvat silmissä. Toinen ”musta Pekka” -maa Kyklooppien ohella ja erinomaisen hauska tämäkin.

Kääpiöt on ovela maa ja hyvin taktinen. Tikin häviäjä voittaa pelatut kääpiöt. (Moninpelissä pienimmän kortin pelannut.) Muut maat menevät normaalisti tikin voittajalle, mutta kääpiöillä pystyy tekemään myyräntyötä ja siis voittamaan, vaikka häviäisi. Maanalaista myyräntyötä. Vähän niin kuin kääpiöt luolastoissaan. On näitä mietitty.

Vuorenpeikkoja minun oli pitkään vaikea tajuta moninpelissä. Vain yksi Peikko voitetaan per tikki, loput jäävät odottamaan seuraavaa. Peikot siis kasvattavat seuraavan tikin panosta, mikä voi olla strategista. Älykästä peliä vaativalle pelaajalle hyvä valinta.

Feenikslinnut tuhoutuvat hävitessään mutta nousevat tuhkasta. Otat menetetyn korttisi tilalle erillisestä lisäpakasta uuden tulifeeniksin (sama arvo, 0-9). Sinulla on nyt kädessä yksi kortti enemmän kuin muilla. Muita maita se ei voita.

Yksisarviset ovat mielestäni pelin ainoa epäonnistunut maa. Näin etenkin moninpelissä.  (Jos tiussa on yksi särkynyt muna, ei se ole vielä vaarallista.) Yksisarviset lisäävät globaalin +1:n kaikkiin muihin faktioiden korttiesi arvoihin… ja se on liian voimakasta. Jos esimerkiksi kolminpelissä pelaat toisen vaiheen alussa ison yksisarvisesi, keräät muilta näiden yksisarviset, ja kaikki muut korttisi saavat tästä eteenpäin +3 muuttujan. Se käytännössä varmistaa voiton. Näin kävi ensimmäisessä pelissämme Yksisarvisten kanssa. Jatkossa olisimme varuillamme, ja ehkä näitä kaksinpelissä joskus vielä kokeillaan. Joka tapauksessa jos Yksisarviset ovat mukana, pelin strategia pyörii näiden voittamisessa.

Myötäpäivään Velho, Kääpiö, Druidi, Örkki & Haltia. Mercenaries-lisäosien korttien etupuolelta puuttuu valkoinen reunus, mikä ei vaikuta pelaamiseen.

Kun Claimia pelataan kolminpelinä, mukana on siis tuplamaan lisäksi viisi muuta maata, eli yhteensä seitsemän. Tässä on ehkä yksi tai kaksi maata liikaa (välillä ajajan etu tuntuu olevan liian suuri) mutta tämän ongelman voi ratkaista ottamalla kaksi tai kolme ”valttimaata” mukaan. Valttimaat auttavat rikkomaan maapakkoa.

Yhteenveto: mitä Claimeja tarvitset

Jos Claim kiinnostaa, suosittelen tutustumaan siihen kronologisessa järjestyksessä: Claim 1, Claim 2. Näiden vaihtelulla pärjäät pitkään, mahdollisesti loppuelämäsi, ellet oikein innostu. Lisäksi vähintään kaksi eri Claimia omistava pääsee pelaamaan moninpelejä. Peli tulee pienessä boksissa ja maksaa kympin verran.

Jos Claim kuitenkin iskee kuten meillä, promomaat Pimeähaltiat ja Haamut ovat molemmat hyviä ja halpoja lisiä, jos niitä jostain löydät. (Julkaisijan kotisivukauppa myy niitä eurolla: White Goblin Games).

Mutta jos innostut lyömään tikkiä yhtä urakalla kuin me, mitä lisäosia sinun kannattaisi sitten hankkia?

Lisäosat tuovat näiden maiden lisäksi kukin oman lisäelementtinsä. Maps lisää Lokaatiot, jotka muuttavat pelin sääntöjä globaalisti. Sankareiden ja Taikaesineiden erikoiskyvyt taas pitäisi luntata aina sääntölehtisestä, koska niitä ei ole kyseiseen korttiin painettu. Tämä ei ole tuntunut vielä tarpeelliselta lisävaivalta, eivätkä ajankohtaisiltakaan, koska pääpelikaverini Claimiin eivät hallitse englantia. Faktioissa riittää vaihtelua vielä pitkäksi aikaa.

Magic tuo yllätyksiä ja soveltuu pelaajille, jotka sellaisista pitävät. Se satsaa etenkin vaiheeseen 1. Muodonmuuttajat luovat yllätyskäänteitä. Velhot ovat valttimaa, ja Druidit näiden ennakoitavampi versio.

Mercenaries tuo peliin kolmannen tuplamaan Örkit & Haltiat. Yksi tuplamaa on pelissä aina välttämätön, joten tämä on kokoaan suurempi lisä. Toisaalta Mercenaries sisältää näiden lisäksi vain yhden muun maan, Kykloopit. Ja taas toisaalta, Kykloopit on ihan hauskimpia maita…

Maps tuo vaihtelua etenkin vaiheeseen 2. Basiliski on valttimaa ja hauskimpia maita kaikista. Ikävä kyllä Yksisarviset ovat maista ehkä huonoin, Feeniksit taas ovat tästä välistä, keskimukava maa.

Lisäosat on taitavasti tasapainotettu. Mikään niistä ei selvästi nouse muita vahvemmaksi tai heikommaksi, niinpä niitä on vaikea lähteä laittamaan arvojärjestykseen. No, ehkäpä Mapsit voisi jättää odottamaan ja aloittaa muista ensin, oman maun mukaan? Toisaalta sen tarjoamat Lokaatiot aion itse ottaa lisäelementeistä ensimmäisenä mukaan kokeiluun, joten joten… anything goes. Pelatkaa ja pitäkää hauskaa.

2 thoughts on “Internetin kattavin kooste tikkipelistä Claim kaikkikin kielet mukaan lukien

  1. Pete sanoo:

    Iso kiitos tästäkin tekstistä! Erittäin hyvin ja selkeästi kuvattu eri maiden ominaisuudet ja näiden avulla on ollut helppo opettaa nuoremmille pelaajille pelin sääntöjä ja eri joukkioiden ominaisuuksia. Tosin meillä on vasta nuo kaksi peruspeliä ja jotain promoja, Claimin lisäreitä tai sitä Kingdomsia ei ole vielä tullut hommattua. Lisärit varmaan pitää jossain vaiheessa ostaa, tuosta Kingdomsista en ole varma.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Kiitos kun kirjoitit, hyvin mukava kuulla! Joo, peruspeleillä ja promoilla pärjää jo pitkään. Meilläkin on yhä joitakin maita, joita ollaan vasta raapaistu.

      Claim Kingdomsista ei minulla ole kokemusta, joten en osaa siihen kommentoida.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: All Creatures Big and Small Big Box Agricola: Family Edition Alhambra Alias Altiplano Amerigo Amul Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Brass: Lancashire Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cabo Cacao Camel Cup/Camel Up Candy Chaser Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Carpe Diem Castell Castle Panic Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Burgundy: 20th Anniversary Edition Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Cheeky Monkey Chez Greek Chicago Express Citadels City of Spies: Estoril 1942 Claim Claim 2 Claim: Reinforcements Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Combo Color Commissioned Compatibility Concept Kids: Animals Concordia Copenhagen Corinth Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia De Vulgari Eloquentia: Deluxe Edition Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Factory Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa Etanaralli EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City Formula D For Sale Forum Trajanum Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Ghost Fightin' Treasure Hunters Glory to Rome Glücks-Piraten Goa Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Harry Potter: Hogwarts Battle - Defense Against the Dark Arts Hepan hirnahdus Here I Stand Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Hollywood Honshu Hornet Hugo: Das Schlossgespenst Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Just One Jäinen kuolema. Suomen talvisota Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin hop hop Kanin loikka Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca La Granja LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Leo menee parturiin Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Lost Expedition Love Letter Macao Mad Madeira Magic Tower Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Merlin Mice and Mystics Midnight Party Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium My First Castle Panic My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time On Mars Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Outfoxed! Overbooked Palaces of Carrara Pandemia Paperback Parade Patchwork Pedzace Jeze Pedzace Slimaki Peikkopolku Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Power Grid Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Quacks of Quedlinburg Quest for El Dorado Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Riverboat Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rudi Racer Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Staufer Dynasty Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Suburbia Sundae Split Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Timeline Tiny Epic Kingdoms Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... Welcome to the Dungeon Wendake When I Dream Wingspan Wooop Wooop World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggaajaa tykkää tästä: