Rakas pelipäiväkirja, kesä on tullut. Kertapuraisuissa Triumph & Tragedy, Castell, San Marco ja Teotihuacan

Jätä kommentti

12.6.2019 Kirjoittanut JK

Tässäpä kertapuraisuja kesän taitteesta.

Triumph & Tragedy

 

Se tuhdimpi T&T on blokkisotapeli tasan kolmelle pelaajalle 1930-luvulta läpi toisen maailmansodan. Yksi pelaa Länsiliittoutuneita, yksi Saksaa cum Italiaa ja yksi Neuvostoliittoa. Tai imperialisteja, fascisteja ja kommareita, kuten he toisensa tuttavallisesti tuntevat.

T & T alkaa kiinnostavasti jo ennen sotaa, ja kullakin taholla on oma, vähän asymmetrinen vahvuutensa ja heikkoutensa. Saksalla on esimerkiksi heikko armeija mutta hirvittävä teollinen tuotantokapasiteetti Ruhrin laaksossa; lännellä on hieno linna Ranskassa ja laivastoa piisaa aina Intiaan asti, mutta tehtaat kaukana jäljessä ja niin edelleen. Alussa koetetaan varautua sotaan, jota ei toisaalta olisi pakko koskaan aloittaakaan. Sodanjulistaja kun ottaa negaexpoa. Vähän pettymys se kyllä olisi, pelata blokkisotapeliä, jossa blokit vain uhittelevat eivätkä koskaan sodi.

Alkua.

Sota on myös T & T:n näkemyksen mukaan vain politiikan jatketta. Jos saan riittävästi kannatusta vaikkapa Espanjaan tai Kreikkaan, maa kääntyy ensin myötäsukaiseksi, sitten ehkä protektoraatikseni, jossain vaiheessa faktiseksi aseveljekseni. Pelissämme Itävalta anschlussattiin Saksaan äkkiä, mutta Puolan nappasivat kommarit jo 30-luvulla – Ruotsin myös, eivätkä sieltä koskaan poistuneetkaan.

Triumph & Tragedyn monikäyttöisiä kortteja. Näillä saisi propagoitua Turkkia ja Puolaa, tehtyä erilaista tutkimusta, vakoiltua tai sitten nostettua teollista tuotantoa tai liikutettua joukkoja.

T&T oli hyvin kiinnostava kokemus, jota kertapuraisulla ja sotapelejä vain vähän pelanneena ei kokenut sisäistäneensä. Oliko esim. niistä sukellusveneistä jotain iloakin… Ehkä jos toiset olisivat tajunneet ylittää vesistöjä maajoukoillaan, sukellusveneet olisivat voineet olla hyvin tehokkaita. Toisin sanoen, olisi ehkä pitänyt ymmärtää siirrellä maajoukkoja rohkeammin? Ne olivat kyllä parhaita taistelemaan… Boots on the ground voittavat näitä sotia, näinhän se oli. Tällaisia jälkikäteisajatuksia hyvät pelit herättävät.

Peli toimii monitoimintokorteilla, ja aloituskäsikortit sanelevat kai aika pitkälle, mitä strategiaa kannattaa lähteä tavoittelemaan. Jos ei alussa käteen tule yhtään Finlandia mutta sitäkin enemmän Pakistania, ei ehkä kannata lähteä suunnittelemaan Leningradin valtausta Itämeren kautta vaan suunnata katseensa Bakun öljykenttiä kohti. Toisaalta sopivan tutkateknologian kehittäminen heti alussa saattaa kannustaa sotimaan ilmasotaa jne.

Sotamme ei kestänyt niin kauan kuin pelkäsin. Kolme verkkaista noviisia pelasi pelin illassa. Sotimisyrityksemme olivat, se on myönnettävä aika ponnettomia ja kaukana totaalisesta sodasta. Tätä pitäisi saada kokeilla uudestaan ja rohkeammin. Ehkä saisin sen USA:n liittymään avuksi.

Saksa on propagoinut Baltian myötäsukaiseksi, mutta matkaa Leningradiin on vielä enemmän kuin uskoisikaan. Suomi tykkää kapitalisteista. Kuva Lännen pelaajan näkökulmasta – blokkipelissä ei paljon tuoleja vaihdella.

 

*

 

Pelasimme peli-illassa hyvin havainnolliset tyyppiesimerkit eurooppalaisen lautapelisuunnittelun ajanjaksoista. Ensin Newton, joka on mahtava peli ja/mutta lähes seurapasianssia liki vailla vuorovaikutusta toisten pelaajien kanssa sekä täynnä kilkettä, hilpettä ja sälää. Newtonin kaltaisissa nykyajan europeleissä sääntöjä on paljon ja nautinto tulee omien vuorojen äimäämisestä ja pelimekaniikkojen mahdollisuuksien oivaltamisesta, ja välissä vilkaistaan toisella silmällä mitä muut tekevät.

Sitten pelasimme peliä nimeltä

San Marco

joka on mm. Alan Moonin klassikko vuodelta 2001. Tämä on taas edustava esimerkki vanhan koulun europeleistä: vähän sääntöjä, sitäkin enemmän vuorovaikutusta. Pelataan toisia pelaajia, ei sääntökirjaa vastaan.

San Marco on vähän kuin Venetsiaan sijoittuva El Grande kolmelle pelaajalle. Nyt vain mekaniikkana, jolla kuutioita koetetaan kasata pöydälle muita pelaajia tehokkaammin, on kakunjako. Vuorossa olevan tehtävä on jakaa liuta erilaisia kortteja kolmeen erilaiseen pottiin. Hän saa itselleen viimeisen potin, sen joka muilta pelaajilta on jäänyt. Ei kannata siis tehdä huonoa jakoa.

Tarjolla olisi kolmen kortin potti tai kahden kortin potti. Numerokortit ovat negaexpoa ja pahuutta, joten kolmosta ei mielellään ottaisi.

Kakunjako on tässä herkullisen, piinallisen hankalaa – Dynastiesissa se on tehty nopeammin, joten en osannut arvatakaan, kuinka hankalaa. San Marcossa pitää miettiä paitsi erilaisten korttiyhdistelmien arvo ja verrata sitä muiden pottien arvoihin – ja sitten tehdä tämä kullekin pelaajan kohdalle erikseen, arvioida pottien suhteellinen arvo heille. Minkä Jamppa ottaisi? Jos laitan yhden sillan vielä tähän pottiin, veisikö Terminator sen heti? Mitä minulle jäisi ja olisinko siihen tyytyväinen…

Nyt on potti jaettu luovasti: Yhdessä on tarjolla vain San Marcon taajamakortti. Muissa on enemän hyvyyttä mutta toisaalta pahuusnumeroita sitäkin enemmän. Olisivatko ne kuitenkin ottamisen arvoisia, kun Cannaregio on hyvin kiistelty alue…

Ihanan raastavaa. Ennalta minua huolestutti yksi ajoittainen satunnainen nopanheitto, mutta hyviä päätöksiä sekin vain synnytti. San Marco näyttääkin edustavalta, etenkin ollakseen vanhan koulun euro (jolloin estetiikka jäi jalkoihin). Pidän tämän mielellään kokoelmassani.

Sitten vielä pari uutta euroa. Ensinnä kertapuraistiin

Castell

Tässäpä luova teema: katalonialainen ihmispyramidien rakentelu. Castell kiinnosti kokeilemaan, koska moni oli kirjoittanut tai videokameralle kertonut lähes innostuneesti sen tarjoamasta pähkinästä. Ohjaamasi pyramidiporukan pitää osata olla oikealla paikkakunnilla oikeaan aikaan ja harjoitella näihin oikeita skillssejä. Perustornit ovat aika vaatimattomia, mutta voit treenata porukkasi hallitsemaan paljon näyttävämpiä ihmispyramideja: lisää voimaa, tasapainoa ja niin edelleen.

Mukavan nopea opettaa ja pelata Castell on, minulla vain oli vaikeuksia hahmottaa, minkälaisia torneja saan omilla skillseilläni rakentaa. En ensipelissä oppinut näkemään tätä heti päältä, vaan se piti aina erikseen konstruoida päässä, mikä kummasti demppasi pelikykyäni. Hetkinen, jos mulla on Basea kaksi niin näitä kerroksia ei siis ikään kuin lasketa, ja jos mulla on Tasapainoa, näitä voi olla kaksi tällaista kerrosta… ja tää Voima siis tarkotti että voisin jakaa tätä jengiä kahdelle tasolle… Teki mieli kysyä joltain kokeneemmalta, että voisiko tämä nyt vain optimoida tornini kun hän päätyisi samaan tulokseen kuitenkin paljon nopeammin kuin minä.

Mutta kokeneempia ei ollut läsnä. Oli tarkoitus pelata kyllä toinenkin erä, mutta sitten Saksasta saapui Die Tavernen im Tiefen Thal, joten Castell jäi tällä kertaa kiinnostavaksi kertapuraisuksi. Syvälaakson tavernoista Mikko Saari ehti jo kirjoittaakin. Niistä lisää myöhemmin, toisin kuin pelistä

Teotihuacan

joka jäi kertapuraisuksi. Tämä Daniele Tascinin uusin raskas euro oikeastaan sai minut uskomaan, että lautapelimaailman Lennon – McCartneyssa eli mm. suosikkieni The Voyages of Marco Polon ja Council of Fourin luoneessa duossa Daniele Tascini – Simone Luciani oma mieheni taitaa olla Simone Luciani, ja Tzolk’in taas selvästi on Taskisen työtä. Teotihuacan ei Tzolkinin tavoin omia sydänjuuriani kosketellut, ja oikeastaan syynä saattaa olla rondelimekaniikka. En ole tainnut vielä törmätä rondelipeliin, jossa olisi ollut jännitettä? Rondeleissa tallustellaan ympäriinsä ympyrää. Sitten toiset tallustelevat ja nyt on taas sinun vuorosi, otatko nyt sitten yksi, kaksi vai kolmekin askelta? En koe jännitystä siitä että odotan, joudunko maksamaan yhden kaakaon enemmän, jos toinen pelaaja vaikka sattuukin tulemaan ruutuun, johon itse aion mennä. Tuntuu että rondelipeleissä jännitys pitäisi itse synnyttää suunnittelemalla liikkeitä monta vuoroa eteenpäin, ja jännitys olisi siinä, muistaako suunnitelmansa.

Teotihuacanissa kerätään resursseja ja käytetään niitä temppelin rakentamiseen ja koristeluun. Aika tyypillistä puu-kivi-kulta-euroilua on luvassa. Kerätään puuta yhdellä noppa-ukkelilla, kiveä vaikka toisella jne, kolmas käy sitten rakennusruudussa. Kivointa pelissä oli temppelin fyysinen rakentaminen paksuista laatoista ja näiden kuvioiden ”mätchäys” (tuli Dragon Castle mieleen). Turhinta pelissä taas oli ”Worship action”. Se on ikään kuin vähän erilainen toiminto kuin ruudun tavallinen, mutta siihen jääkin ukkeli lukkoon, ja ukkelin saa takaisin kolmella eri tavalla. Sääntönä Worship actionissa oli strategista syvyyttä, joka olisi varmasti auennut lisäpelikerroilla, mutta nyt tuntui vain siltä, että olisipa pelistä saanut aika paljon helpomman opettaa poistamalla koko ”ai niin joo muuten tällanenkin ois” -lisäsäännön.

Tascinilta on muuten tulossa Tzolkinin ja Teotihuacanin jälkeen ja ennen Tenochtitlania (tämä oli täyttä spekulaatiota) taas uusi tanakka euro Trismegistus, joka totta puhuen tanssi taas tämän ’Työläisen tarkkailulistalle. 

Kesä on lautapelaajalle win-win, satoi tai paistoi. Kaunista kesää, muutoin hyviä pelejä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Amul Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Castell Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Claim 2 Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Combo Color Compatibility Concordia Copenhagen Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Glory to Rome Glücks-Piraten Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Palaces of Carrara Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... Welcome to the Dungeon When I Dream Wingspan World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: