Miksi Belratti on Spiel des Jahres -suosituslistalla

Jätä kommentti

26.5.2019 Kirjoittanut JK

Vuoden 2019 Spiel des Jahres -ehdokkaat julkaistiin joitain päiviä sitten. Lista ei herättänyt täälläpäin suurempaa intoa. Siellä on Reiner Knizian ”turbo-UNO”, kevyt korttipeli L.A.M.A, jonka meinasin viime kuussa laittaa tilaukseen, mutta jäi tekemättä, mikä harmittaa nyt, koska olisin ollut edellä aikaani, ja 2000-luvulla harva asia tuntuu yhtä tärkeältä kuin olla edellä aikaansa. Kennerspieleissä ehdolla on toisen mieluisan suunnittelijan Stefan Feldin Carpe Diem, jonka meinasin ostaa jo viime vuonna, mutta kun valittelivat ensimmäisen painoksen värien olevan epäonnistuneet ja sitten julkaisija lupaili jo uutta painosta ja jäin odottamaan. Toinen painos tulee hyvin mahdollisesti kauppoihin ennen voittajan julkaisua heinäkuussa, jotta Carpella olisi mahdollisuus voittaa – sitä vastaan kun kilpailee esillepanon toista äärilaitaa edustava Flügelschlag. Alean ankaran tunkkainen estetiikka vastaan amerikkalainen hypertuotettu linnunpönttöpeli – siinäpä protestanttiset saksalaiset saavat ottaa kalvinisteilta esteettistä esimerkkiä.

Kennerspielejen suosituslistalla oli ilahduttavasti Newton, mutta tässä kirjoituksessa käsitellään Spielin suosituslistalla keikkuvaa Belrattia. Se jatkaa tämän vuoden Spiel-listan hyvin kevyttä yleislinjaa.

Belratti (Michael Loth, 2018) on yhteistyöpeli. Pelaajat ovat vuorotellen taiteilijoita tai taidemuseon kuraattoreita. Museoon tilataan suorastaan kokeellisen figuratiivisia taideteoksia. Tilauksella on aina jokin teema. Teema valitaan ottamalla kaksi korttia pakasta.

Teemana voitonmerkki sormilla ja muovisytkäri. Mitkähän alarivin korteista sopivat niihin?

Taiteilijavuorossa olevat pelaajat koettavat keksiä käsikorteistaan teemoihin sopivia maalauksia. Jos pelaajia on neljä tai enemmän, taiteilijoita on useampi kuin yksi, ja he eivät saa juurikaan keskustella keskenään: toinen voi ehdottaa kuvan sisältävää korttia kädestään ja toinen nostaa peukkua ylös tai alas tai on sillä lailla että noooo…en mä tiedä tietsä komsii komsaa kättään sillä lailla kallistelemalla.

Joka tapauksessa taiteilija(t) valitsevat kädestään liudan kortteja, jotka heidän mielestään sopivat teemaan. Jos teemakortissa on pesäpallomaila, he voivat vaikka laittaa muita astaloiksi käyviä esineitä, tai urheiluvälineitä, tai puusta tehtyjä esineitä. Mitään perusteluja ei ääneen anneta tässä vaiheessa, koska kuraattoria pelaavien tehtävä on tunnistaa, mitkä kortit ovat taiteilijapelaajien valitsemia, ja mitkä ovat pahamaineisen taideväärentäjä Belrattin väärennöksiä, ts. pakan päältä mukaan sekoitettuja random kortteja. Oikeista tunnistuksista tulee pisteitä. Jos Belrattin ”väärennöksiä” arvataan pelaajien valinnoiksi, ”Belratti” saa pisteitä. Liikaa pisteitä Belrattille niin kaikki häviävät. Tarpeeksi oikeita vastauksia niin kaikki voittavat.

Pelissä on kyse sen arvaamisesta, minkälaisia assosiaatioita muille tulee mieleen kuvasta. Hauskinta Belrattissa onkin kuraattorien välinen keskustelu, jossa

”Hattuja kaivattiin, joten tää joulupukin myssy on ihan selvä. Vai onko? Montako hattukorttia tarvitaan? Nyt olis liikaakin tulossa, nää ei oo nyt oikein.”

”Toi ruoska vois liittyä tähän hattuteemaan sillai että se on niin kuin Indiana Jonesista molemmat.”

”Ei kai ne nyt sitä noin miettis, onkse ne edes nähnyt Indiana Jonesia kun ne on jotain yhdeksän. Tää koru liittyy hattuun, kun ne on molemmat niinkuin porvarillisen vallan embleemejä 1800-luvun jälkipuoliskon viktoriaanisesta yläluokasta.”

”Mites toi on toiminut?”

”Mikä?”

”Toi sosiologin koulutus. Noin niinku elämässä yleensä?”

Ylhäällä Belratti-kortin vasemmalla puolella oikeaan menneet arvaukset, eli pisteet, oikealla väärin menneet eli Belrattin pisteet. Keskeillä pystyssä neljä lisäsääntökorttia, joista ylin on jo käytetty.

Dixit ja Dixit Jinx tulevat vahvasti mieleen ja toimivat lähimpänä vertailukohtana – ja tietysti Codenames Pictures.

Mutta siinä missä noissa peleissä kaikki vastaukset, väärätkin, ovat näkyvissä ja vastausvuorossa olevat pelaajat voivat koettaa vältellä näitä vääriä vastauksia, Belrattissa väärät vastaukset eli väärennökset otetaan pakasta kaikkien tietämättä sokkona. Ja siinäpä onkin pelin ratkaiseva heikkous.

Belratti voi nimittäin olla hauskaa pelin, pari, mutta pitemmän päälle on turhauttavaa, että käyttää kymmenen minuuttia miettien sopivia assosiaatioita teemakorttiin ”onki” ja miten muut ehkä tajuaisivat, mitä olet miettinyt… ja sitten pakasta on ilmestynyt summassa nätisti teemakorttiin sopiva saappaat, jonka muut tietysti arvaavat liittyvän kalastukseen läheisemmin kuin ne parhaat kädestäsi löytyneet hampurilainen (”kalastaessa saa syötävää ja tää on kans syötävää”) ja ratsupiiska (”no molemmat niinku taipuu…. ei mulla ollut mitään parempaakaan!”)  Eikä sille mitään voi, tajuat heti, että saappaita ne veikkaavat ja oma työ on mennyt hukkaan.

Pidän satunnaisuudesta, etenkin kevyissä perhepeleissä: se tuo niitä hauskoja eikä! ja jes!-hetkiä. Mutta ei Belrattissa, jonka satunnaisuus on vähän mälsää.

Pelissä on lisäsääntöjä: neljä erikoiskykyä, joita pelaajat voivat käyttää kerran pelissä – tai useamminkin, jos he onnistuvat aktivoimaan ne uudestaan. Mutta nämä lisäsäännöt eivät ole kovin kiinnostavia tai hauskoja, ja ne tuntuvat ylimääräiseltä himmelöinniltä, ikään kuin ne olisi lisätty pelisuunnittelun viimeisessä vaiheessa hätäisesti ikään kuin auttamaan pelaajia voittamaan yhteistyöpeli, joka on vaikea voittaa. Isovanhempien kanssa pelatessa ne tekee mieli jättää laatikkoon.

Belratti sai meillä lapset innostumaan aluksi, ja pelasimme sitä nopeassa tahdissa puoli tusinaa peliä kolmistaan – ei ehkä kiinnostavin pelaajamäärä, koska taiteilijoita on vain yksi. Sitten kokeilimme kuusinpeliä, joka tuntui kestävän ihan turhan pitkään hämärine kommunikointisääntöineen. Sen jälkeen Belratti on unohtunut lapsiltakin. En ihan keksi tilannetta, jossa pelaisin jatkossa ennemmin sitä kuin Dixit Jinxiä, joten eiköhän Belrattimme lähde toisiin koteihin, jossa siitä osataan paremmin nauttia.

Minkä takia Belratti on sitten Spiel des Jahres -suosituslistalla? Otsikko on vilpitön kysymys. Peli voitti jo Essenin-messujen Fairplay-palkinnon viime vuonna, joten selvästi siitä on pidetty, ja oletan Spiel-raadin pelanneen peliä useammin kuin kerran. Etsin raadin perusteluja kilpailun virallisilta sivuilta, mutta en löytänyt sellaisia: yleisesti ottaen pj. puhuu siitä, kuinka tämä oli keveiden, helppojen pelien vuosi, ja se ainakin täsmää.

Nettihaku ”warum belratti” ei tuottanut tulosta sekään. Minulla ei siis ole lunastaa otsikon istutusta. Kertokaa te, pelin kokeneet, miksi Belratti on hyvä?

Belratti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Amul Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Castell Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Claim 2 Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Combo Color Compatibility Concordia Copenhagen Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Glory to Rome Glücks-Piraten Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Palaces of Carrara Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... Welcome to the Dungeon When I Dream Wingspan World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: