Tammikuun kertapuraisuissa Food Chain Magnate ja pari klassikkoa

Jätä kommentti

25.1.2019 Kirjoittanut JK

Olen siitä onnekas, että europelimakuni on melko laaja. Vuorovaikutusta saa olla paljonkin tai voi olla olemattakin. Satunnaisuus on kivaa, muttei välttämätöntä. Näillä tekijöillä ei ole oikeastaan vaikutusta omiin pelivalintoihini.

Mutta on yksi pelilaji, joka ei saa minua hurramaan: täysin tuurittomat, hiekkalaatikkoiset, armottomat strategiapelit, joissa ei ole kiinniottomekanismia. Tai vielä enemmän, virhe pelin alussa voi tarkoittaa sitä, että seuraavat kolme tuntia kärvistelet mukana kilpailemassa neljännestä sijasta. Esim. Splotter tekee tällaisia. Splotter on omassa linjassaan tinkimättömän elitistinen (enkä tarkoita pejoratiivisessa merkityksessä): he tekevät raskaita tosiharrastajapelejä, joita ei ole tarkoitettu miellyttämään kaikkia.  Splotter on lautapelin turskametalli. Jos et hiffaa norjalaisen bläkkiksen lumoa, HYVÄ! Ihan oikein! Sitä varten se on tehty!

Tästä soundtrack soimaan, kun kerron seuraavaksi ensimmäisestä kosketuksestani Food Chain Magnateen (Doumen&Wiersinga, 2015). Spoiler: ei välttämättä jää viimeiseksi.

Food Chain Magnatessa kukin pelaaja johtaa omaa pikaruokaketjuaan 1950-luvun Amerikan hengessä. Mutta aloitetaan kiinnostavimmin siitä, mikä on FCM:n ihmiskuva.

Tuo kartta kuvan oikeassa laidassa esittää norjalaisen karussa hengessä lähiötä. Siellä on viininpunaisia taloja, joissa asuu ihmisiä. Sitten on teitä ja sitten on pikaruokaloita. Pikaruokaloissa ei käy kukaan, ellei ihmisille synny haluja. Halut voivat kohdistua pitsaan tai burgeriin tai sitten kolmeen erilaiseen juomaan. Pitsahaluja synnytetään mainostamalla pitsaa. Kun ihmiset näkevät tai kuulevat pitsamainoksen, he hyppäävät seuraavalla vuorolla autoon ja lähtevät etsimään halvinta pitsaa. Jos lähiravintolan pitsa on kallista, he laskevat että bensan ollessa halpaa kannattaa ajaa parin korttelin päähän syömään halvempaa pitsaa.

50- ja 60-luvun Amerikkaa todella luonnehti osaltaan paitsi mainonta/propaganda, myös sen pelko. Natsi-Saksa ällistytti ihmisiä yhä, mainonnan nousu ja esimerkiksi Stanley Milgramin sähköshokkikokeet puhuttivat ihmisiä – puhumatta kylmän sodan propagandakoneistoista ja -peloista. FCM:n ajatus ihmisistä behavioristisina pavlovin koirina tai aivopestävinä kulutusyhteiskunnan automaatteina on hauska ja temaattinen.

Lentokone vetää perässään SYÖKÄÄ PITSAA -mainosta. Koko kaupunginosa näkee sen, ja kohta alkaa pitserioiden ovipumput laulaa.

FCM:ssä joudut ajattelemaan kahta melko isoa asiaa kerralla. Sinun pitää rakentaa omaa ketjuasi ja sen henkilökuntaa. Ja sinun täytyy synnyttää kysyntää, siis pitsahaluja. On helppoa ja erittäin tyydyttävää jäädä optimoimaan omaa henkilökuntaansa, kouluttaa heitä yhä paremmaksi ja palkata lisää juoksupoikia. Mutta jos unohdat laiminlyödä kysyntäpuolen, koko firmasi tuottaa helposti tappiota.

Sitten on kolmas asia: mitä muut tekevät. Markkinataloudessa sitä ei voi unohtaa hetkeksikään. Kilpaileva ketju saattaa alkaa mainostaa purilaisiaan, ja sinulla ei osaa kukaan kääntää pihvejä. Tai he keksivät mainostaa kokista. Ja sinun firmasi ei osaa tarjota pitsansa kanssa kokista. Niinpä pitsan cum kokiksen nälkäiset ihmiset ajavat vaikka kaupungin toiselle laidalla hakemaan haluamansa makuparin. Ja taas tuotat tappiota.

FCM on ehdottomasti peli, jossa kokemus voittaa. Ao. kuvassa näkyvät Milestone-rkotit, virstanpylväät, jotka ensimmäisenä jotakin suorittaneet pelaajat voittavat itselleen. Ne tuovat hyvin voimakkaita lisäkykyjä, usein koko loppupelin ajaksi. Jos joku pelaajista kahmii pelin alussa puoli tusinaa milestonea, hän on vahva ehdokas pelin voittajaksi paria tuntia myöhemmin.

Milestonet tulisi tuntea. Ja niin tulisi nuo toisetkin kuvan kortit, henkilökuntakortit kuvan yläosassa. Heitä palkkaillaan omaan ketjuun töihin. Kiitän Splotteria siitä, että he ovat yksinkertaistaneet pelin matikkaa laittamalla kaikille eri tason työläisille tasapalkan: ekan levelin duunarit eivät maksa mitään, kaikki ”teknologiapuun” toiselta askelmalta ylimpään maksavat tasan viisi dollaria. Ensikertalaisille vihjeenä, että suosituimmat alkupalkkaukset taitavat olla harmaat duunarit, Rekrytyttö tai Kouluttaja.

Minä koulutin kouluttajalla itselleni nopeasti Gurun ja gurulla koulutin väkeä lisää ja kohta (parin tunnin päästä) minulla oli mahtava koneisto käynnissä. Niin tyydyttävää koneistonrakennus oli, että se rahan hankkiminen jäi vähän suosiollakin jalkoihin. Voittopisteet ovat rahaa, ja tämä on peli, jossa ei jaeta osallistumispalkintoja. Pelin voittajalla oli reilut 400 dollaria, minulla muistaakseni 245, ja viimeisillä siitä alaspäin aina tasan kuuteen (6) dollariin. Ei kaikki voita. Ei kaikki kannata. Se on kapitalismia. Se on laiffia.

Sinisen dinerin mahtava henkilökuntakoneisto pelin loppupuolella. Meidän jengillä pystytetään uusia pitserioita käden käänteessä! Valitettavasti peli loppui ennen kuin ehdin alkaa tahkota jättibakseja.

Pelini meni siis hyvin, en mogannut isosti, mikä aivan varmasti jätti minulle henkilökohtaisesti hyvän maun FCM:sta. Koneistonrakentaminen on erittäin tyydyttävää, kuten taisin jo pari kertaa sanoa, teema on hieno ja hauska. Viidellä pelaajalla en tätä pelaisi uudestaan, mutta kolmistaan kernaasti.

Peliin on tulossa lisäosa ”Ketsuppimekanismi ja muita ideoita”.

*

Mitä muuta on kertapuraistu viime aikoina? Esimerkiksi Vladimir Suchyn varhainen suosikki

Shipyard

(Die Werft, 2009).

En osaa tästä pelistä kirjoittaa arviota, sillä en kertapuraisussamme oppinut miten päärondeli oikein toimii. Pelasimme siis väärin. Päärondeli on nuo ukot toimintolaattojen päällä. Sitten pelissä on noin kolme muutakin rondelia. Tämä on rondelipeleille vähän sama kuin Modern Art huutokauppapeleille.

2007 soitti. Se haluaa meeminsä takaisin.

Sen tuhannella kilkkeellä ja natterilla rakennetaan laivoja. Tämä pelaajalauta (alla) on kaunis, muuten peli on vähän sellaista nikotiininkeltaista yhdistettynä seepianruskeaan.

Jättilaiva tekeillä. Yksi rungonpala enää puuttuu, ja se lähtee neitsytmatkalle tekemään voittopisteitä.

Kuten sanottua, en lausu arviota pelistä väärin pelatun kertapuraisun perusteella. Mutta jonkinlaisesta arviosta käy vaimon kommentti, että pelin saa myydä. Sen sanon itse, että tämä sai minut miettimään, pidänkö tosiaan rondelipeleistä. Tuntuu, että toimintojenvalintamekanismina se ei ole kauhean kiinnostava: osa toiminnoista onnistuu automaattisesti, sen kuin kävelee, osa taas on täysin poissuljettuja. Siinä sitten kävelee eteenpäin ja katsoo mikäs nyt on mahdollista ja ottaa niistä mukavimman. Rondeli ei ole samanlainen tyydyttävä jokavuoroinen pähkinä kuin jos sinulla on vaikka muutama monikäyttökortti tai kourallinen noppia ja mitäs näistä saisi aikaan. Toisaalta rondelipeleissä tulisi kyllä miettiä aina jo seuraavaa/seuraavia siirtoja: jos nyt tähän, sitten seuraavaksi tuonne, jne.

*

Lopuksi palasimme vielä vaimon varhaiseen suosikkiin peliharrastuksemme alkuajoilta, muinaismuistoisen kolmen vuoden takaa. Menolippu kävi kirjastolainassa, tällä kertaa versiona Ticket to Ride: Nordic Countries (Alan Moon) eli

Menolippu: Pohjoismaat

Pohjoismaat on vain 2-3 pelaajan versio Menolipusta, joten kartta on tarkoituksella ahdas. Tätä pitäisi varmaan pelata hyvin hyökkäävästi: arvaa mitä toinen yrittää ja blokkaa hänet. Mind gamesit ovat siis merkittävässä roolissa. Merkittävin jännite on koettaa saada reitti haltuun ennen toista viestittämättä tälle omia aikeita. Jokerikortit eivät Pohjoismaissa ole jokereita kuin vain lautta- ja tunnelietapeilla. Niinpä ne eivät tuo joustavuutta normireitteihin ja meidän pelimme meni vähän kortinhamstraukseen: pelin perusvuoro on vain että nappaa kaksi korttia ja siinä kaikki. Välillä läväytellään reittejä haltuun.

Suomen kartalla on tietysti hauska liikkua ja Silja Linella ylittää lahtia, mutta silti Eurooppa on kai suosikkini kaksinpeliinkin. Hirveän nopea peli tämä oli ja helppo. Melkein pitäisi seuraavaksi kokeilla vielä viime vuoden miniversiota New Yorkia, joka on rehellisesti vartin peliksi suunniteltukin.

Seuraavaksi Puutyöläiseen on tulossa kirjoitus Newtonista, ja se ei ole jäänyt kertapuraisuksi. Sillä välin kiitos lukemisesta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Amul Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Castell Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Claim 2 Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Combo Color Compatibility Concordia Copenhagen Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Glory to Rome Glücks-Piraten Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Palaces of Carrara Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... Welcome to the Dungeon When I Dream Wingspan World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: