Fillereiden syyskaudella pelattiin A-luokan pikkupelejä ja muisteltiin Pauli Hanhiniemeä

Jätä kommentti

18.12.2018 Kirjoittanut JK

Luokkakuva syyspelikaudelta:

High Society, Linko!, Parade, ArboretumGanz Schön Clever… kuvassa nähdään ansioituneita pikkupelejä niin viime vuosilta kuin kaukaa 90-luvultakin. Nämä kaverit mainitaan usein, kun aletaan listailla kärkitason ”fillereitä” eli nopeita, kevyitä pelejä. Tiivistetään samaan blogitekstiin vielä Todellisuuspaon kehuma Smile, niin suorastaan haaskaamme aiheita. Me olemme täällä lukijoita palvelemassa, emmekä postausmääriä paisuttelemassa.

Kuvan muista peleistä Abluxxenista eli Linko!sta kirjoitin Lautapelaamaan 2018 -raportissa. Hanamikoji ja Claim saivat yhteiskirjoituksen täällä, ja Ganz Schön Clever kohosi vaimon suosikiksi. Loput käydään läpi nyt:

High Society

Tämä on Reiner Knizian huutokauppaklassikko, joka kilpailee usein For Salen kanssa huutokauppaklassikkofillereiden kruunusta. Alun perin 1995 ilmestyneestä pelistä on lopulta tullut uusi painos Osprey Gamesilta. Anglosaksit ymmärtävät ulkomuodon päälle usein saksalaisia paremmin, ja niinpä tässä on tyylikäs alphonsemuchamainen kuvitus:

High Societyssa jokaisella on kädessä erisuuruisia shekkejä. Pöydälle nostetaan sitten yksi lifestylekortti kerrallaan, ja se huutokaupataan shekeillä. Näistä korteista saa yleensä pisteitä, mutta mukana on myös negaexpoa eli pahoja kortteja, joiden välttelystä käydään huutokauppa: heitetään siis rahaa ongelman päälle ja katsotaan katoaisiko se (toisten pelaajien ongelmaksi). Huutokauppakierrokset jatkuvat, kunnes voittaja/häviäjä on selvinnyt, mutta koska shekit pitää maksaa as is, voit joutua nostamaan 2.000 frangin tarjoustasi vaikka 8.000:lla, jos pikkurahasi on jo käytetty. Rahaa ei saa mistään lisää, joten milloin aiot käyttää minkäkin shekin?

High Societyn häijympi clou piilee siinä, että ennen loppupisteiden laskua katsotaan, kuka on käyttänyt eniten rahaa pelin aikana. Hän häviää pelin automaattisesti. Törsäri eristetään seurapiireistä. Taas kniziamaisen piilotemaattista.

En ole ihan varma mitä mieltä olen High Societysta nelisen pelikerran jälkeen. Ensinnäkin se tuntuisi vaativan neljä tai viisi pelaajaa. Menestyäkseen pitäisi varmaan laskea kortteja: paljonko kukin on shekkejään käyttänyt. Ja tuntuu jotenkin vonkelolta, ettei isoimpia shekkejä juuri kannata koskaan pelata (tai – siltä tuntuisi) ellet halua hävitä törsärinä. Pienet shekit loppuvat nopeasti.

Tätä pitäisi ehkä pelata lisää yli kolmella pelaajalla. High Society on syvällisempi kun For Sale, mutta jälkimmäinen on helposti hauska. Itse ehdottaisin tähän sarjaan ensimmäisenä varmaan Knizian uutta huutokauppafilleriä, Lost Cities: Rivalsia. Mutta High Society jää vielä kokoelmiin kyllä sekin.

Mainittakoon, että Ospreyn korttien tummat reunat merkkaantuvat harmillisen nopeasti.

Smile

No Thanksin jatkokehitelty versio söpöllä monsterikuvituksella – siinä Michael Schachtin Smilen (2017) logline. Idea on sama kuin klassikkoisoveljessä: otat kortin tai maksat, ettet ota korttia. Jossain vaiheessa rahasi eivät riitä, joten korttia tulee kuitenkin. Smilen muutokset No Thanksiin ovat:

Ensinnäkin esillä ei ole aina yhtä korttia, vaan nyt pelaajien lukumäärän verran. Osa korteista on positiivisia ja vain osa negatiivisia. Laitat oranssin lasihelmesi (eli rahan) korteista huonoimmalle. Vain sellaisen kortin, jolle joku on laittanut rahan, voi poimia. Kortin poimija tippuu kierrokselta. Tässä on siis kierrokset. Viimeisenä kierrokselle jäänyt joutuu poimimaan viimeisen kortin automaattisesti.

Toinen ero: Smilessa korteilla on maat. Kaksi saman maan korttia kumoavat toisensa, joten et saa niistä negaexpoa ollenkaan. Sininen plussa tuhoaa sinisen miinuksen mutta myös kaksi plussaa tuhoavat toisensa – samoin kaksi miinusta. Kortit ovat siis tilanne- ja henkilökohtaisesti hyviä tai huonoja, ei itsessään.

Ja vielä pieni kolmas ero: jos rahasi loppuvat Smilessa joudut ottamaan ”pankkilainan”, sinisen lasihelmen, joka on -1 piste pelin lopussa. Tämä on oikeastaan aika turha asia olla olemassa.

No Thanks on suurenmoinen design, suunnilleen yksinkertaisin kuviteltavissa oleva peli, silti hyvin jännitteinen ja hauska. Hirveän helppo oppia. Persoonattomassa vaniljamaisuudessaan se sopii kaikille. Ihmiset keskimäärin pitävät vaniljasta, mansikasta ja suklaasta enemmän kuin merisuola-kinuskista, pistaasi-karambolasta ja lakritsi-Aurasta. Pisteenlasku lopussa on tosin vähän pitkällinen, noin miinuksena.

Smilessa on vähän enemmän asioita mietittäväksi, mutta toisaalta se on inan verran vaikeampi oppia ja kohdeyhmältään muutaman monsterikarvan verran kapeampi. Meillä on jo omana No Thanks, joten Smilea emme varsinaisesti tarvitsisi. Kaupassa Smile maksaa kahden No Thanksin verran, ehkä kiitos hienojen lasihelmien. Jos sinulla, hyvä lukija, ei ole kumpaakaan, koetapa siinä tehdä päätös, kumman hankkia. Voin helpottaa ja myydä oman Smilemme sinulle 13 eurolla. Silloin se on kannattavampi kuin No Thanks. Täysihintaisena…?

Parade

Japanilaisen Naoki Homman Paradessa on söötti Liisa Ihmemaassa -kuvitus. Lastenkirjahabitus piilottaa kimurantin pelin. Parade (2007) oli osoitus siitä, että kaikkien ihmisten aivot eivät toimi samoin tavoin.

Koetin ymmärtää Paradea teeman kautta. Paraati kulkee keskellä pöytää. Vuorollasi pelaat siihen kädestä kortin. Usein korttisi pelottaa paraatista kortteja pois (=joudut ottamaan ne itsellesi). Pelotat ne kortit, joilla on sama naamiaisasu kuin sinulla (=saman värin kortit) tai jotka ovat sinua alhaisempia (=pienempi numero). Jos pelaat ylhäisiä kortteja (isoja numeroita), ne pelottavat paraatilaisia pois vain kaukaa jonon toisesta päästä. Joten tilanteesta riippuen sekä 0 että 10 saattavat olla hyviä kortteja. Kortit ovat negaexpoa eli et halua joutua ottamaan niitä. Mutta käytännössä kortteja on pakko joskus ottaa, ja tällöin on parempi ottaa sitten paljon jotain tiettyä korttisorttia, koska isosta setistä tulee vähemmän miinuksia kuin pikkusetistä.

Parade on ollut toiveissani vuodesta 2015 asti, jolloin aloin etsiskellä pelejä, joita voisi pelata lasten kanssa. Mutta nyt kun olen pari peliä koettanut oppia: ei Paradea voi pelata lasten kanssa. Eikä sitä voi pelata minun kanssani. En sisäistänyt koko hommaa ollenkaan. Onkohan koskaan ollut näin vaikea oppia peliä, jossa on näin lyhyet säännöt? Edellinen kappale on luultavasti osittain väärin. Unohtakaa siis se. Minä unohdin Paraden. Hieno peli se on, nopea mutta pulmainen. Ei vain minua varten tällä kertaa.

No joo, vähän rasittavaa oli myös se paraatikorttien jatkuva laskeminen ”yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, tähän asti tämä kortti vaikuttaa”.

Arboretum

Arboretumilla (Dan Cassar 2015) oli vähintäänkin samanlainen maine kuin Paradella: aivot umpisolmuun viattoman näköisellä fillerillä. Päinvastoin kuin Parade, Puu-tarha minun oli kuitenkin helppo hahmottaa. Hyvin nokkela peli tämä on.

Arboretumissa rakennat korteista puurivistöjä tavalla, jolla saisit niistä mahd. hyvät pisteet. Tunnelma on samanlainen kuin alkuperäisessä Lost Citiesissä: vähän pelottaa pelata kortteja, kun kohta voisi tulla parempi. Mitä antaa vastustajien ulottuville, kun jotain pitää kuitenkin antaa…? Jännite vetää.

Arboretumissa on samanlainen liukastuttava banaaninkuori kuin High Societyssa. Saat nimittäin pisteitä vain niistä puista, joista sinulla on enemmistöt kädessä pelin lopussa. Kaikki liilojen puiden istutustyö menee hukkaan, ellet pysty pisteyttämään liiloja puita. Jos pelikaverisi istuttaa paljon punaisia puita, haluat haalia käsikortteihisi isoja punaisia ja näin hän saa punaisista puista nolla pistettä. Sekös sitten ilahduttaa/harmittaa!

Kun olin nuori kirjoittamisen opiskelija Oriveden opistossa, Pauli Hanhiniemi kävi vetämässä meille laulujen sanoittamisen kurssia. Hanhiniemi yritti saada meidät modernistirunoilijat ymmärtämään runomitan päälle. Että pitää olla tietty määrä tavuja per säe, että toimii. Muuten ei toimi. You had one job. Me nuoret luovat nerot (sillä nerojahan me tietysti kaikki olimme) emme kerta kaikkiaan ottaneet uskoaksemme, että jos tavuja on yksi liikaa tai yksi liian vähän, säe on täysin epäonnistunut. Ei kai se nyt voi täysin epäonnistua, vastustelimme, onhan mitta melkein oikein? Ja katso nyt miten syvällisiä ajatuksia, metaforia ja oivalluksia ihmiselämästä ja rakkaudenpuutteesta lyriikkamme sisältävät? Kyllähän ne nyt yhden runomitan päihittävät? Me olemme niin luovia…! Me tulkitsemme lakeja vapaasti kuin taivaan varpuset. Me kikatamme säännöille!

Mutta ei se perhana toimi niin, kun tehdään runomittaa. Se on yksi virhe ja roskiin. Joko mitta osuu kohdalleen ja pääset jatkoon miettimään sellaisia asioita kuin säkeiden sisältöä – tai mitta ei osu etkä pääse jatkoon. Hanhiniemi parka turhautui meihin, koska emme tätä ymmärtäneet. Nyt ymmärrän häntä. Näin on Arboretumissakin. Voit istuttaa mitä upeimmat liilat rivistöt, mutta jos vastustajalla on yksi piste liilaa enemmän kädessä, kaikki puusi lanataan vessapaperiksi.

Arboretumissa pelataan kahta peliä samaan aikaan: istutuspeliä ja käsikorttien enemmistöpeliä, ja nämä pelit kulkevat jatkuvasti limittäin, koska ne pelataan samoilla korteilla. Opettaessa voisi varmaan kehottaa alottelijaa keskittymään lähes täysin enemmistöpeliin, koska muuten hän varmasti häviää. Silti kaikki fokus on puiden istuttamisessa. Arboretum on taikuri, joka harhauttaa yleisön huomion pois silmänkääntötempustaan. Se on fiksu peli, joka on valmis kahdella pelaajalla, mutta toimii yhtä hyvin useammallakin, ja varmaankin tulevaisuuden klassikko.

Nyt kun joululoma häämöttää, pöytään saadaan varmaan tuhdimpiakin pelejä. Niistä lisää toiste, kiitos lukemisesta!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Chicago Express Citadels Claim Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Glory to Rome Glücks-Piraten Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand High Society Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin loikka Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Pandemia Paperback Parade Patchwork Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Quacks of Quedlinburg This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... When I Dream Wingspan World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: