Signorie ja renessanssiparituksen priorisoinnin vaikeus

Jätä kommentti

16.5.2018 Kirjoittanut JK

What’s Your Game on pelijulkaisija, jonka nimi käsittääkseni perustuu sanaleikkiin. Kolmasluokkalaisenikin on nimittäin koulussa oppinut kysymään englanniksi mikä on nimesi? 

Name – game – get it? WYG on portugalilainen firma, ja tämä on käsitykseni heidän englanninkielisistä sanaleikeistään. Toinen vaihtoehto on, että he diggaavat Ramoja.

Oli miten oli, Signorie (Andrea Chiarvesio & Pierluca Zizzi 2015) taisi olla ensimmäinen What’s Your Gameni. Väijyin sitä aika pitkään. Renessanssiaikainen paritus on aina hieno teema, ja Signoriessa on noppia ja komea kansikin.

Paritus?, joku saattaa kysyä. Signorie kuuluu Dynastiesin ohella tuohon parituspelien genreen, jossa saa oikein ammatikseen järjestellä jälkeläisilleen avioliittoja vauraan suvun p/matriarkkana. Sehän on hieno, draamallinen aihe: valtapeli rakkauden muodossa, rakkaus ja konflikti yhteen kiedottuna.

No, kovin syvälle inhimilliseen draamaan ei tässä parittamisessa päästä. Myyt naisjälkeläisiäsi vaikkapa Venetsiaan tai Roomaan jonkun merkkisuvun vesalle. No et myy-myy. Maksat myötäjäisiä. Nykyään ei enää makseta myötäjäisiä, joten nykynuoriso ei tunne koko käsitettä. Grrr nykynuoriso, pois mun nurtsilta.

Myötäjäiset ovat länsimainen erikoisuus. Paljon yleisempää antropologisessa katsannossa on vaimonhinta (bride price), ts. sulhasen suku maksaa vaimosta. Ikään kuin tämän lisääntymiskyvystä. Tulevista lapsista. Miksi länsimaissa sitten lähdettiin maksamaan sulhasen suvulle, se ei kuuluisi tähän vaikka tietäisinkin. Signorie. Se tulee sanasta signor. Se on sama kuin espanjan señor, ”herra”, käytännössä kai konnotaatiolla aatelisherra, ei kuka tahansa. Signoria taas on tämän seniorin alue, monikossa signorie. Pelin nimi tarkoittaa tuollaisten aatelispatriarkkojen omia läänityksiä tai kaupunkivaltioita, joilla mentiin aina uudelle ajalle ja Italian yhdistymiseen asti: Malatestat hallitsevat Riminiä ja Medicit Firenzeä ja niin edelleen, tietänette. Suvun päät sitten kilpailevat toistensa kanssa ja tämän takia liittoutuvat toistensa kanssa, ja avioliitto on parhaita liittoja. Tämä oli ajalla ennen kuin valtiot ottivat ihmissukujen omaisuudet ja jakoivat ne köyhille ja byrokraateille, ja siitä sitten riidellään yhä, että onko omaisuus varkautta vaiko verotus varkautta. Selvisi juuri, että eräs Malatesta-suvun moderneja kuuluisuuksia on anarkistivallankumouksellinen Errico Malatesta, joka varmaan oli jäänyt perinnöttä ja siitä katkeroitunut tai ehtaan taistolaistyyliin projisoi isänmurhansa yhteiskunnalliseksi ongelmaksi – jälkimmäiseen ainakin viittaa se, että hän kirjoitti neljätoistavuotiaana ”loukkaavan ja uhkaavan” kirjeen kansakunnan isä Victor II Emmanuelille.

Errico Malatesta Wikipediassa

Viktor Emmanuel II oli Italian kuningas sen ajan kun Italialla oli kuningas, siis koko vastayhdistyneen Italian hallitsija 1860 – 70-luvuilla. On kiehtovaa miten helposti sitä unohtaa, että nykyiset valtiota ovat kuitenkin aika tuoreita luomuksia. Suomea pidetään nuorena maana, mutta ei ole Italia tai Saksa paljon vanhempia nekään, puoli vuosisataa. Sitä ennen mentiin tällaisilla signorioilla ja vastaavilla, erinäisillä kaupunkivaltioilla, joilla oli kussakin mahtisukunsa. Tässä pelissä myös noppia, sillä Signorie isolla ässällä toimii nopanvärväyksellä.

Viittä eriväristä noppaa on kutakin yhtä monta kuin pelaajia – yo. kuvassa on siis kaksinpeli menossa. Ne värvätään ja asetellaan sitten omalle pelilaudalle:

Yo. kuvassa sininen pelaaja on ottanut jo yhden kierroksen maksimit eli neljä noppaa. Kullakin nopalla saa tehtyä yhden omanlaisensa toiminnon taikka suoritettua erikoistehtäviä tai sitten palkattua apulaisia (valkoiset kiekot). Lisäksi sen jälkeen kaikki saman kolumnin apulaiset aktivoituvat ja antavat kivoja lisäjuttuja.

Signorien oma noppajuju on seuraava: haluat värvätä isoja silmälukuja, koska sitten et joudu maksamaan välirahaa; mutta haluat värvätä pieniä silmälukuja, koska jos noppiesi summa jää alle 14, saat kierroksen lopussa palkinnon. Ja nämä palkinnot ovat aika hyödyllisiä: rahaa ja hedelmällisiä vaimoja sekä jokaiseen peliin erikseen arvottavia meheviä kierrosbonuslaattoja.

Niinpä koetat värvätä juuri sopivan arvokkaita noppia ja miettiä kovasti tässä toisia pelaajia. Jos vaikka keltaista noppaa on tarjolla ykkönen ja viitonen, haluat kiirehtiä viemään ykkösen. Ykkönen kun riittää keltaisen toiminnon aktivoimiseen ja kaikki ylimääräinen vain uhkaa paukuttaa maagisen maksimiluvun 13 rikki.

Se on pelin omaleimainen noppamekanismi. Silti vähintään yhtä leimallinen Signorielle on pelaajalauta, ja yhtä lailla siinäkin on keskiössä juuri järjestys, jossa asiat tehdä. Pelaajalauta on pirunnyrkki, jota en osaa optimoida. Apulaisia halutaan, mutta niitä saa asettaa aina vain viereisen nopan värille. Punaisella nopalla voi asettaa keltaisia apulaisia, keltaisella turkooseja apulaisia jne. Lauta pitäisi rakentaa oikealta vasemmalle. Toisaalta apulaiset maksavat eikä heistä ole muuta hyötyä kuin aktivoidessa. Ja kunkin värin voi aktivoida vain kerran kunakin pelin kuudesta/seitsemästä vuorosta. Haluat esimerkiksi nopeasti 3 lisärahaa tuovan apulaisen harmaaseen, joten okei, siihen tarvitset turkoosin nopan – mutta turkoosi noppa on se noppa, jolla pääsisi eteenpäin uralla. Eli ehkä sitä ennen kuitenkin keltainen noppa, jonka käytät siihen, että saat apulaisen turkoosille kolumnille, niin että kun sitten otat turkoosin nopan, saat jo jonkin apulaishyödyn valmiiksi! Mutta sitten et voi ottaa keltaisella nopalla kolmea rahaa, joten rahasi eivät riitä apulaisten palkkaamiseen. Ja niin edelleen.

Erinomaiset muovinopat numeraalein. Summaksi tulee 12, mikä oikeuttaa kierrosbonukseen.

Tuntuu ihan siltä, että joku on tässä minua sata kertaa parempi. Onko tämä rubikinkuutio ratkaistu?

No, niistä toiminnoista: pääpuuhat ovat miespuolisten jälkeläisten kouluttaminen uralle ja sitten lähettäminen tehtäviin kaupunkeihin (näistä saa pisteitä ja sitten mahtisukujen vaakunoita, joista saa lisää pisteitä pelin lopussa), sekä naispuolisten jälkeläisten em. naittaminen (siitä saa pisteitä ja niitä samoja vaakunoita). Muut toiminnot pitkälti mahdollistavat näitä: kerätään rahaa, nostellaan poikia uralla, lisäännytään. Lisääntymistä varten heitetään ao. kuvassakin näkyviä erityistä valkoista noppaa: 1 -3 niin tulee tyttö, 4 – 6 niin poika. Miesten strategia on high cost, high benefit, naisten low cost, low benefit: naiset saa käytännössä aina naimisiin ja naimakaupoilla voi muuttaa vähän rahaa voittopisteiksi. Miesten kouluttaminen on hidasta ja vaivalloista, mutta sillä voi voittaakin paljon – tai sitten kundit jäävät pahimmassa tapauksessa nuolemaan näppejään, jos ovat hitaita ja epäonnekkaita. Näinhän se elämässä meni vähintäänkin tuohon aikaan.

Kaksinpelissä käytössä on normisäännöillä vain kolme kaupunkia, joten etelä on peitetty apulaiskiekoilla ja synnytysnopilla.

Vaakunoissa on omanlaisensa setinkeräily menossa. Ao. kuvassa on menossa kunnianhimoinen yritys hankkia jokaista mahdollista settiä sen minimi 3 vaakunaa. (Alle kolmea ei pisteytetä ollenkaan!)

Pelin ikonografia on melko selkeää.

Signorie ei ole peli, joka tuntuisi jättävän paljon tilaa luovuudelle. Puljailutilaa ei juuri ole: jos peli meinaa loppua ennen kuin saat kaikki poikasi diplomaateiksi, no, olisi pitänyt suunnitella jo kauempaa ennalta. Apulaiset tai erikoistehtävien suorittaminen voivat tuoda jotain kiertoteitä, mutta itse rakenne on tiukka: max. 4 noppaa jokaisella 6 kierroksella = 24 toimintoa per peli. Ja yhden värin toiminto aina vain kerran per kierros. (Perussäännöissä on 7 kierrosta, mutta melko yleisesti suositaan varianttia, jossa pelataan vain 6 kierrosta. Meillä on käytössä Paul Groganin variantti, jossa vika kierros jätetään pelaamatta; boksissa tulevassa variantissa skipataan eka kierros. Olen yhden pelin pelannut 7 kierroksella, ja kaupungithan siinä loppuivat ihan kesken.)

Toisaalta Signorien päätösavaruus on kiinnostava. Mitä noppia ja etenkin missä järjestyksessä otan, että a) saan itse parhaat tehot irti rahoistani ja apulaisistani, ja b) vastustajat eivät. Vuorovaikutus ei ole häijyä, vain ajoittaista kilpajuoksua oikeille nopille; ajoittain ei, koska jos silmäluvut ovat kovin samanlaisia, sillä ei ole niin väliä. Kolminpeli olisi varmaan tämän varianssin ansiosta paras muoto pelata Signorieta. Kaksinpelikin toimii mainiosti, mutta en tiedä tarvitseeko tähän neljättä.

Kuvitusmäärärahat kulutettiin kanteen ja signorein potretteihin, niinpä karttaan ja uraradoille riitti ikävä kyllä enää ruskeaa pohjaväriä.

Tuntuuko Signorien pelaaminen siltä, että johtaa renessanssin mahtisukua? Miksei vähäsen, mutta melko vähän. Kyllähän siinä jälkeläisiä kartalle lähetellään, mutta mikään huipputemaattinen peli Signorie ei puzzlemaisine pelaajalautoineen ole. Varsin kelpoisa keskipainoinen euro kyllä. Nyt kun vielä joskus voittaisinkin vaimon siinä. Hän tahkoaa tasaisesti pisteitä, minä koetan rakentaa isoa loppua, mutta kun taidot ei vaan riitä…


Signorie on nyt pelattavissa myös Boardgamearenassa. Sieltä selviää, että pelin vaakunat kuvaavat sukuja Medici, Orsini, Romano, Gonzaga, Sforza ja Rossi.

Suunnittelija Andrea Chiarvesio on tehnyt aiemmin mm. Kingsburgin, Zizzi taas tekee näyttävän näköistä Tang Gardenia.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Bora Bora Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fallout Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Halli-Klack Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Masters of the Universe Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Signorie Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Gallerist The Golden Ages This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein When I Dream Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: