Kauan, kauan sitten jenkkirässin ytimessä – testissä Star Wars: Imperial Assault

Jätä kommentti

15.1.2018 Kirjoittanut JK

Lautapeliporukkamme ei haasteita kaihda. Me emme jumitu paikoillemme, uraudu, fakkiudu, kalkkeudu, jää tuleen makaamaan saati piekse kuolleita hevosia. Ja jos tulee tilaisuus mennä suoraan asiaan eikä jäädä sammaloitumaan sekalaisten sananparsien poistohyllylle, tartumme härkää sarvista ja käymme suoraan asiaan.

Lyhyesti, pelasimme Star Wars: Imperial Assaultia. (Corey Koniezca, Justin Kemppainen, Jonathan Ying, 2014)

Nimittäin jossain vaiheessa viime vuotta peliseuramme jäsen Terminaattori II kysyi saunan lauteilla: ”Mitä se oikeastaan tarkoittaa se europeli?”

No, ”europelit” ovat näitä saksalaisen pelisuunnittelukoulukunnan pelejä, joissa on paljon puupaloja ja hintsusti satunnaisuutta ja vuorovaikutusta. Teema on monesti vähän päälleliimattu ja sijoittuu keskiaikaan tai renessanssiin, jolloin tulee kehittää jonkun kaupungin papyrus- ja pitsiteollisuutta. Kuvitus on täynnä maanläheisen ruskeita sävyjä, jokainen työntelee puukuutioita ympäriinsä tunnin pari, ja lopussa lasketaan kuka on ollut tehokkain ja hän voittaa.

”Mutta eiks kaikki pelit ole tollaisia”, totesi Terminaattori II. Ja se on sikäli totta, että peliporukkamme oli pelannut lähes yksinomaan europelejä. Olimme kuin kalat vedessä: emme edes tienneet, mitä vesi on, koska emme tienneet mistään muusta kuin vedestä.

Europelien vastakohta tunnetusti on ns. ameritrash, jenkkirässi. Nimitys on saamani käsityksen mukaan jenkkirässipelaajien itsensä lanseeraama, siis uhmakas vastalause saksalaisten säyseille strategiapeleille. Jenkkirässipelit ovat sitten täynnä muovifiguureja, sisältävät paljon satunnaisuutta ja paljon vuorovaikutusta konfliktin muodossa. Pähkinänkuoressa: Figut tappelevat ja heitetään noppaa, kumpi voittaa. Stereotyyppiset jenkkirässääjämme pitävät europelaajia nössöinä, jotka optimoivat voittopistesalaattejaan mykkinä ja toisten tunteita varoen. Itse he vetävät toisiaan miehekkäästi turpaan pikkuisilla nukeillaan.

Siinä missä eurooppalaiset suunnittelijat koristavat pelinsä teemoilla, jotka todistavat maanosan voimain tunnosta menneisyyden kukkeilla ajoilla keskiajalla ja renessanssissa, amerikkalaiset joutuvat sijoittamaan pelinsä useammin fantasiaan tai sci-fiin. Ne amerikkalaiset, jotka eivät pidä ameritrashia sopivana nimityksenä, puhuvat temaattisista peleistä. Teemaa tuodaan kovasti esiin joka käänteessä. Tarkoitus on sukeltaa syvälle pelin maailmaan, ei vain käväistä pinoamassa puupaloja 45 minuutiksi.

Joka tapauksessa sukelsimme pikaisesti Star Wars: Imperial Assaultiin kahden pelin verran. SW:IA on jenkkirässipeleistä arvostetuimpia ja suosituimpia. Siinä pelataan Star Warsin maailmassa, jossa Kapinalliset taistelevat Imperiumin stormtroopereita vastaan. Yksi pelaa Imperiumia, muut ovat Kapinallisia. Lähes määritelmän mukaan kai kapinalliset tuskin ovat kapinallisia, jos heitä on enemmän, mutta tässä katsotaankin figuylivoimaa. Imperiumilla on paljon enemmän figuja!

Ensin valitaan kunkin sankaripelaajan hahmot. Pari sankarihahmoista taitaa lähitaistelun, loput ampuvat pyssyillä. Kullakin on omat erikoistaitonsa ja ominaisuusarvot.

Joitain pelaajahahmoja. Elokuvista tuttuja hahmoja ei vielä pääse pelaamaan.

Sen jälkeen tartutaan kampanjakirjaan ja hahmot lähteävät ensimmäiseen skenarioon. Tavoite tehdään selväksi: sankarien esimerkiksi pitää kuuden vuoron aikana tuhota pahvinpaloista koottavalla palapelilaudalla sijaitsevat neljä atk-laitetta. Muuten Imperiumi voittaa. Imperiumi voittaa myös, jos kaikki hahmot ”haavoittuvat” ts. ottavat Healthinsa verran vauriota. (Hienona design-päätöksenä sankari ei vielä tällöin kuole. Hän kääntää pelaajakorttinsa ja jatkaa peliä nyt vain hieman heikemmin statsein. Pelaajaeliminaatio on näin luojan kiitos harvinaista.)

 

Wookie säntää upseeria ja leijuvaa droidia vastaan kirves tanassa.

Minulle tuli IA:ta pelatessa mieleen Mice and Mystics, joka ilmeisesti oli ensimmäinen jenkkirässi-kampanjapelini – ja ilmeisesti nämä jenkkirässi-kampanjapelit toimivat kaikki vähän samalla mallilla? Hahmot saavat pelin aikana kokemuspisteitä, joilla voi ostaa hahmon pakasta uusia erikoistaitoja hahmolle, sekä rahaa, jolla voi ostaa parempia välineitä. Tälla lailla hahmo kehittyvät kampanjan edetessä vähän kuin roolipeleissä konsanaan. Oman hahmon kehitys on tietysti mukavan palkitsevaa. IA:ssa Imperiumia pelaajavakin kehittyy kampanjan aikana – saa lisätemppukortteja.

Mitä kaikkea kampanjassa tulee tapahtumaan, sitä ei tässä käsitellä. Pelasimme kaksi skenariota alusta, joten ensivaikutelmista on puhe.

Mitä ST:IA:ssa voi tehdä? No, etupäässä liikkua ja hyökätä. Lisäksi voi ”vuorovaikuttaa” kartan kanssa (kuten avata ovia ja tutkia varustesalkkuja), parantaa itseään ”lepäämällä”, ja sitten voi mahdollisesti tehdä jonkin hahmon erikoistoiminnon. Wookie-hahmo esimerkiksi osaa tehdä ryntäyksen, johon yhteen toimintoon kuuluu sekä liikkuminen että lyöminen. Käytännössä pelaaminen on jatkuvaa noppien heittelyä. Heitetään hyökkäysnopat ja puolustusnopat, katsotaan paljon vaurioita tuli. Kuolleet poistetaan laudalta.

Imperiumi lähestyy tukikohtaa, jota kapinalliset koettavat pitää viime hetkeen asti hallussaan.

Mutta siinä ei onneksi ole kaikki. Kampanjakirja kertoo imperiumipelaajalle, mitä kaikkea pelin aikana tapahtuu. Alussa hän lukee pelaajille tehtäväbriefauksen eli pienen tarinanpätkän, ja sitten käy läpi skenarion juridiset säännöt. Sen jälkeen ehkäpä vuoron kaksi jälkeen kaikuu kuulutus korvaradioihin, että nyt on pahikset tunkeutumassa kyökin kautta sisään – taas luetaan tarinanpätkä ja uudet figut lisätään kartalle yllättävään paikkaan. Tai ehkä ovi lukkiutuu sen jälkeen, kun siitä on kävelty sisään. Tai ehkä kartalle ihan vain juoksee yhtäkkiä massiivinen AT-ST hyökkäysvaunu. Tai, ihan hypoteettisena esimerkkinä, Darth Vader.

Kapinallisia pelaaville nämä yllätykset pitävät pelin jännittävinä. Imperiumipelaajan taas kannattaa olla sitä dungeon master -tyyppiä, joka tykkää ohjata orkesteria ja soittaa pelaajien tunteiden säveliä. Ja onhan se nyt hienoa, kun pelissä tulee vastaan Darth Vadereita ja Luke Skywalkereita. Siitä saa aivan erilaiset sävärit kun punaisista lohikäärmeistä (hienoja eläimiä nekin).

Nopanheittämisen lisäksi pelissä joutuu tekemään melko vähän päätöksiä, mutta jonkin verran silti. Lähinnä ne ovat pulmanratkaisutyyppiä: kenen hahmon kannattaa toimia ensin ja tehdä mitä? Missä järjestyksessä edetään ja toimitaan, kuka tekee mitä ja kuka unohtuu tyhmästi seisomaan käytävälle tulilinjalle? Skenaarioissa tuntuisi myös monesti olevan tärkeää suorittaa annettu tehtävä nopeasti, ts. pidettävä katse jatkuvasti tavoitteessa, eikä vain unohtua ammuskelemaan. Riskejä on hallittava. Haavoja ei saa pelätä.

Sääntöjen oppimisessa saattaa olla pari opetusvideota tarpeen ainakin kokemattomalle jenkkirässääjälle, vaikka varsinaiset säännöt aika lyhyet ovatkin. Tulilinjasääntöjä ei ole sääntökirjassa selitetty niin selvästi, että olisin tuntenut ne siitä sisäistäneeni. Siellä sanotaan onneksi, että sinulla voi olla tulilinja tyyppiin, jolla ei ole tulilinjaa sinuun – nimittäin jos olet nurkan takana. Tämä on hieno ja realistinen elementti. Pelasimme sillä lailla, että voit ampua nurkan takaa, mutta nurkan taakse ei voi ampua. Se varmaan meni oikein noin niin kuin arkijärjellä miettien.

Kaiken kaikkiaan hauska kokemus Imperial Assault oli. Tätä tulisi ehdottomasti pelata pitkässä kampanjassa pelin tarinaan syventyen, yksi peli, yksi porukka, yksi kesä -tyylisesti. Kampanjapelien käyttötarkoitus on siis erilainen kuin helposti hyllystä ja hyllyyn liikkuvan peruseuron. Toisaalta en tiedä, riittäisikö oma intoni pelaamaan Star Wars: Imperial Assaultia pitempään. Voi olla, että noppienviskelyn lomaan alkaisi kaivata enemmän päätöksentekoa. Joka tapauksessa en epäile, etteikö oikealla ryhmällä olisi tämänkin pelin kanssa hyvin hauskaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Bus Byzanz Bärenpark Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Chez Greek Citadels Claim Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Diamonsters Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Gemblo Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Harry Potter: Hogwarts' Battle Here I Stand Hoity Toity Hokkaido Honshu Hornet Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Linko! Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Love Letter Mad Madeira Majesty Mallorca Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Pandemia Paperback Patchwork Pelaajien valinta Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Signorie Silk Road Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Golden Ages The Mind This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... When I Dream Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: