Alexandre, meidän pitää puhua The Golden Agesin ulkoasusta

2

31.10.2017 Kirjoittanut JK

Olen Alexandre Rochen kuvitusten fani. Troyes, Tournay ja Bruxelles 1893 ovat erinomaisia pelejä, jotka niiden upea ja kulloisellekin teemalle sopiva ulkoasu nostaa suurimpien suosikkieni joukkoon. Itse asiassa kun en keksinyt, mihin säilöisin Troyesin lisäosan laatikon, asetin sen näytteille lipaston päälle, jossa se tänä päivänäkin seisoo:

Lisäksi Roche taitaa ligne claire -estetiikan lisäksi myös populaarimman, sarjakuvamaisemman tyylin – katsokaa vaikka Carson Citya tai tätä Jaipuria:

Jaipur

Kysymys kuuluu, minkä takia Rochen kuvitus The Golden Agesiin (Luigi Ferrini 2014) sai minut kuitenkin viivyttelemään eikä kiirehtimään pelin hankkimista?

Ehkä se oli kuningatar Sissin luvalla sanottuna kiero katse pelin kannessa:

Sissi oikeasti.

Ehkä se johtui pelin laatoista rakentuvasta kartasta, joka on abstrahoitu näyttämään Commodore 64 -pikseligrafiikalta:

Ehkä syynä oli graafisen ilmeen tietty tylsyys, joka näkyy korttien takapuolissakin:

Harmaita ja sinisiä kortteja ei ole edes kuvitettu takapuolelta.

Ehkä minua huolestutti pelin kielivapaus, joka tarkoitti runsasta ikonografiaa pelaajalaudoissa…

…ja korttien etupuolella:

Alavasemmalla pelaajan neljä sivilisaatiota. Alaoikealla viimeisen aikakauden ihmeitä Pyhän Vasilin kirkosta Internetiin.

Kuitenkin kaikki pelistä lukemani sai minut kiinnostumaan tarpeeksi, että kun sinänsä tyyriihkö peli lopulta pamahti Fantasiapelien aleen sopuhintaan, palkitsin itseni sillä.

Enkä ole katunut. The Golden Ages on tunnin (kaksinpelinä) sivilisaatiopeli – ja sellaisena varmaankin ainoa laatuaan. Ymmärrätte toki, että jos sivilisaatiopelin puristaa tuntiin, kovin syvälle historian poluille ei voida hukkua, ja niipä Golden Ageskin on melko lailla etäännytetty. Parhaiten sitä luonnehtii sanoamalla, että se on europeli sivilisaatioteemalla. Ei ole miniatyyrejä, ei täytetekstejä, ei noppia, ei juuri taisteluita – taistelut ovat pikemminkin että ”siirrän ukkoni tähän ja sinun ukkosi siirtyy pois”… mutta on kevyet teknologiapuut, ukkoja kartalla, kaupunkien rakentamista ja maailman ääriin leviämistä, rakennuksia ja ihmeitä, resursseja, joita muuttaa rahaksi ja voittopisteiksi…

Sivilisaatiopelinä TGA on siitä erityinen, että et johda yhtä sivilisaatiota kivikaudelta atomiaikaan: pelaajalle jaetaan neljä eri Aikakausikorttia, joista kukin kuvaa eri sivilisaatiota, joka noihin aikoihin kukki. Niinpä voit foinikialaisista vaihtaa Kaarle Suuren Ranskaan, siitä kuningatar Viktorian Englantiin ja siitä jopa Euroopan Unioniin. Peliä pelataan siis neljä aikakautta, ja kullekin aikakaudelle on tarjolla omat rakennuksensa ja ihmeensä. Omaa pääkaupunkiakin voi siirtää vaikka joka aikakaudeksi toiselle puolelle maailmaa. Pysyvää on sitten oma pelaajalauta, jonka teknologiapuu kehittyy pelin aikana, luo koneistoa, antaa lisäkykyjä ja tienaamismahdollisuuksia.

Tämän yleisluurangon puitteissa peli antaa melko vapaat kädet pelaajille. Omalla vuorolla voi tehdä seitsemää eri toimintoa taikka passata tältä aikakaudelta. Perustoiminnot ovat sellaisia kuin:

– siirrä puutyöläistäsi kartalla ja perusta sinne uusi kaupunki tai tuhoa vastustajan kaupunki (jokainen sota maksaa edellistä enemmän). Näin omat ukkelit leviävät maailman kartalle ja jättävät sinne puukuutioita kuvaamaan kaupunkeja.

– Ukkelit voi kutsua kotiin pääkaupunkiin esimerkiksi rakentamalla sivilisaatiolleen uuden rakennuksen (näitä tulee joka aikakausi jokunen tarjolle, ja ne antavat mm. lisärahan ja -pisteentienaamismahdollisuuksia) tai tuottamalla taidetta (taiteesta ei saa rahaa, taide on silkkaa voittopistettä).

– näiden lisäksi voit aktivoida rakennuksia, rakentaa ihmeitä ja aktivoida niitä. Ihmeitä on neljä per aikakausi, ja ne ovat kukin joka pelissä tarjolla, eli niiden opettelu voi kannattaa pitkän tähtäimen strategioita luodessa. Ihmeinä on Notre Damea, Hagia Sofiaa ja Kiinan muuria, mutta myös YK:n päämajaa ja jotain vielä esoteerisempaa.

– Tai sitten voi passata, eli aloittaa nimenomaisen ”kultakauden”. Passaaminen on tärkeä taktinen valinta. Troyesia muistuttaen passaaja saa joka kierroksella kaksi rahaa, jos muut vielä jatkavat vuorojensa tekemistä. Mutta ennen kaikkea ensimmäinen passaaja saa valita ”Historian tuomio” -kortin, siis pisteytysehdon, jonka mukaan tällä aikakaudella jaetaan lisävoittopisteitä. Näitä on aina tarjolla yksi enemmän kuin aikakausia pelissä on jäljellä, joten jos framilla on kortteja, jotka palkitsevat vaikkapa ihmeiden rakentamisesta tai jalokivien hallitsemisesta, ja sinä olet muita edellä näissä asioissa, varhain passaaminen voi hyvinkin kannattaa – tai jos olet täysin muita jäljessä, ehkä passaat aikaisin, että voit napata jonkun muun kortin.

TGA tuntuu kivalta yhdistelmältä lyhyen tähtäimen tavoitteita ja pitkän aikajänteen strategioita. Pelin alussa sinulle jaetaan salainen pisteytyskortti – saat 8 VP, jos pelin lopussa vaikkapa hallitset enemmän kiviresursseja kuin kukaan muu. Nämä lopputavoitteet on neljän kaksinpelin kokemukseni mukaan hyvin helppo saavuttaa. Lisäksi kaikki neljä sivilisaatiokorttiasi jaetaan jo alussa, joten tiedät heti, milloin kannattaa satsata viljaan tai matkustamiseen tai sotimiseen. Tavoitteita antaa myös Historian tuomio -kortteihin vilkaiseminen. Jos pelissä tullaan arvioimaan vaikka teknologiassa kehittymistä ja vaurastumista, ehkä sotiminen ei ole niin korkea prioriteetti. (Paitsi jos edistyisit niin että saat Raketit kehitettyä… niillä voisi hyökätä minne vain ja pystyttää raunoille oman kaupunkisi ja näin kaapata tuottoisat resurssit ja rikastua…)

Välillä tällaisia yhteneviä tavoitteita tulee tarjolle kivasti, ja kannattaa lähteä satsaamaan vahvasti vaikkapa vain kivien keräämiseen (eh siis mineraaliresurssien hallinnoimiseen). Toisissa peleissä kortit eivät näytä tarjoavan yhät selvää erikoistumissuuntaa, ja silloin joudut haahuilemaan parituhatvuotisen olemassaolosi sieltä täältä pisteitä napsien – toisin sanoen nyt on mahdollisuus proaktiivisempaan erilaisten strategioiden kokeiluun.

Harmillisesti kaksinpelinä TGA ei ole parhaimmillaan: vuorovaikutusta ja muuttujia voisi olla enemmänkin. Neljällä pelaajalla saati viidellä taas peli saattaa olla arvaamattomampi, toisaalta ”sivilisaatiopeleissä” yleensä taitaa olla niin että more is more. Viidennen pelaajan mahdollistaa lisäosa Cults & Culture. Sitä on kehuttu ja kiinnostavalta se vaikuttaa uusine kortteineen ja lisäelementteineen, joten luultavasti jään odottelemaan järkihintaisen vastaantulemista. (Saa tarjota.)

*

On siis käynyt niinkin yllättävästi, että The Golden Ages on hyvä peli Alexandre Rochen kuvituksesta huolimatta. Sattuikohan niin, että pienellä pelintekjällä ei ollut varaa maksaa Alexandre Rochelle työstä täyttä hintaa, joten hän sai tyytyä kannen luonnostelmaan ja kortteihin, joiden takapuolta ei ole kuvitettu?

Toisaalta pitää kertoa, että The Golden Agesin laatikko on, ehkä Sissin katse poislukien, graafisen suunnittelun kokonaisuutena hyvin onnistunut, kaunis jopa.  Valokuvissa värien harmonian kaltaiset asiat jäävät Sissin katseiden kaltaisten asioiden varjoon, mutta livenä laatikon harvinainen vihreä/turkoosi & kelta/kulta, raidat ja sommittelu näyttävät erinomaiselta. Tässä hyllykuva:

Jos materia ei tee onnelliseksi, miksi sitten nautin niin paljon tämän katselemisesta? Enkä tarkoita kadonnutta Duplo-palikkaa.

Mainokset

2 thoughts on “Alexandre, meidän pitää puhua The Golden Agesin ulkoasusta

  1. Minäpä olenkin sitten aikalailla toista ääripäätä, mitä tulee Alexandre Rochen kuvitus jälkeen – kaveri siis oikein yrittää siveltimineen pitää minut poissa edellä mainituista peleistä. Pitkälti siis Rochen vuoksi meni oma aikansa ennen kuin Bruxelles edes pääsi pöytään – peli ehti seisoa hyllyssä kaikkkein pisimpään sen vuoden Essen-hankinnoista. En syytä tosin pelkästään grafiikkaa, vaan myös raskaahkoa sääntökirjaa. Pinnan alta paljastui kuitenkin oiva prli. Troyes ja Tournay – graafisesti nekin kaukana siitä, mikä omaa silmää miellyttää, mutta samat sanat kuin Bruxellesin kohdalla: ihan mainioita pelejä molemmat. Jos Jaipur oli saman miehen graafista käsialaa, niin se miellyttää minuakin. Tämän artikkelin peli taas… nyt mennään graafisesti kyllä aivan pohjamutiin.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Halli-Klack Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Masters of the Universe Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwinto Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rocky Road à la Mode Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein When I Dream Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: