Aikarata on hieno pelimekaniikka – nämä kaksi peliä käyttävät sitä hienosti hyödykseen (Thebes, Tokaido)

3

13.10.2017 Kirjoittanut JK

Jotenkin se tulee luonnostaan, että tehdään vuorot vuorotellen – kuin itse suomen kieli pitäisi sitä ihmiselle luontaisena toimintajärjestelynä. Sinä teet vuorosi, sitten minä, sitten taas sinä; jotain reilun tasavertaista siinä on. Mutta pelistä voi tehdä mielenkiintoisemmankin jakamalla vuoroja eri tavalla kuin tällaisena karkeana  tehdasasetuksena.

Aikarata eli time track toimii juuri näin.

Aikaradalla toimintavuoro on aina sillä pelaajalla, joka kulloinkin on radalla viimeisenä. Maisa saattaa tehdä yhden ison vuoron ja harpata aikaradalla eteenpäin niin kauas, että Matille jää monta vuoroa aikaa tehdä pieniä toimintoja. Tämä systeemi voi olla hyvinkin temaattinen – elämässä kun joku saattaa hautautua kuuntelemaan loputtomia progebiisejä, ja muut voivat sillä aikaa kuunnella läpi Ramonesien koko levyn. Tai yhtä lailla joku saattaa lähteä kaivamaan muinaisen Troijan aarteita Turkista koko kesäksi sillä aikaa kun toinen pitää luennon Pariisissa, pänttää muutaman kirjan Wienissä ja palkkaa kaivausapulaisia Berliinistä.

Näin ainakin Peter Prinzin pelissä

Thebes (2007)

eli suomeksi Theba, muinainen Niilin-varren kaupunki, joka on arkeologeille vanha tuttu. Thebesissä pelataan arkeologeja.

Jos joskus tapaatte arkeologeja, älkää mainitko heille Indiana Jonesia edes lauseessa, joka alkaa ”Mä tiedän et täähän on niinku tosi paha moka mainita, mutta Indiana Jones…” Ei auta huomauttaa, että ymmärrät tekeväsi virheen, jos teet virheen. Älkää puhuko arkeologeille Indiana Jonesista. Se ei ole heistä hauskaa; se saa heidät katsomaan teitä alaspäin ikään kuin olisitte kaivauskuopasta mullan keskeltä löytynyt Valintatalon muovipussi.

Thebesissä aika on ykkösresurssi. Aikaa kuluu matkustamiseen ja kaivauksiin, opiskeluun ja, no, kaikkeen kuluu aikaa, elämässä.

 

 

Thebesin aikarata on hyvin temaattinen. Olet ehkä tyytyväinen, kun kanssapelaajat hautautuvat pitkiksi ajoiksi lapiohommiin, jos ja kun saat sillä välin napsittua Euroopan kaupungeista hyödyllisiä kortteja: luet kirjoja lisätäksesi arkeologista tietoutta, palkkaat apulaisia ja pidät luentoja, saatat ostaa auton, jolla suhailee Euroopan ja Lähi-idän läpi nopeaammin. Thebesissä joudut samalla optimoimaan omat kaivauksesi suhteessa siihen, kuinka paljon vuodessa on viikkoja jäljellä. Joka vuosi kun normaalitapauksessa pystyy kaivamaan vain kerran jokaisessa arkeologisessa kohteessa, ja mielellään sen tekisitkin, aarteilla kun peli on helppo voittaa… mutta vältämättä et tunne vaikkapa Mesopotamian historiaa tarpeeksi hyvin, ja niinpä syksyn viettäminen siellä kaivauksilla saattaa olla ajanhaaskausta.

Saattaa olla, saattaa olla olemattakin. Thebes on perhepeli, ja hyvän perhepelin tapaan tuurilla on merkitystä – mikä on vain temaattista sekin, sillä arkeologia on aikamoista hiekansihvilöintiä peukkuja pidellen. Joku nostaa kolmessa viikossa hiekasta sen arvokkaimman muinaisaarteen, kun toinen viettää koko kesän ja löytää vain kolhuisia rannerenkaita (pelin aarteet ovat kaikki oikeita historiallisia esineitä, ja sääntökirja kertoo, mitä olet löytänyt – hieno homma!) Joka tapauksessa aarteiden pussista kaivaminen on aina jännittävää, ja lapset tarkkaavat silmä kovana, mitä sieltä tulee esiin. Satunnaisuuden alkukantainen viehätys, siinä se on tiivistettynä.  Ja koska aikuiset ovat aina vain isoja lapsia, kyllähän se jännittää heitäkin.

Toinen seikka tekemässä päätöksistä entistä kiperämpiä on se, että kaivauskohteet tietysti tyhjenevät aarteista. Jos joku käy pää täynnä Kreeta-tietoutta kaivamassa paikan tyhjäksi arvokkaimmista löydöistä, muut tietävät, että siellä ei enää ole kauheasti aarteita saatavilla – ei niitä sentään lisää tule.

Thebes on esimerkillisesti tuotettu – erityiset kangaspussit jokaista kaivauspaikkaa kohti, jännittävän steampunk-dekryptauskoneen näköiset aikamittarit ja kaikki. Pelissä on hankalien päätösten lisäksi sijaa seikkailulle. Jos Thebesiä jostain moittisi, pitäisi kai huomauttaa, että kauhean nopea peli se ei ole. Kolmistaan lasten kanssa pelatessa siinä menee helposti tunti, mikä saattaa monelle lapselle olla aika lailla ylärajoilla. Nelinpelissä taitaisi mennä vielä vähän pitempään (olen kokeillut vain kahdella ja kolmella). Asetteluineen ja siivouksineen sitä ei siis tuosta noin vedä enää iltapalan jälkeen, mutta verkkaisiin viikonloppuiltapäiviin Thebes voi olla oikein jännittävä peli.

***

Toinen maineikas – ja muuten nykyään Suomessakin julkaistu – aikaratapeli on

Tokaido (Antoine Bauza 2012)

Tokaido löytyy usein listoilta, kun kysellään kauneimpien lautapelien perään. Siinä onkin graafinen suunnittelija käyttänyt kehittynyttä esteettistä silmää:

Kartta pohjaa japanilaisen taiteen valkoista tilaa suosivaan tyhjän estetiikkaan, jolla on varmasti joku japaninkielinen nimikin. Voisin googlata sen ja esittää, että tunsin käsitteen entuudestaan, mutta en koskaan tekisi mitään sellaista. En myöskään puhuisi japanilaisille harakireistä. Japanilaiset eivät halua kuulla vitsejä harakireistä, se ei ole aihe, joka heistä on hauska. Meistä se jostain syystä on hauskaa. En kyllä ymmärrä miksi, ei siinä oikeastaan ole mitään hauskaa. Sitä paitsi japaniksi se on 切腹.

Karttafanina olisin voinut nauttia Tokaidon Japanini kyllä huomattavasti vähemmän abstraktina. Mutta komeaa on kuvitus kautta linjan. Katsokaa vaikka näitä kortteja:

Tämä vanhus Mitsukuni on Japanin-turneellaan tähän mennessä ihaillut etenkin niittymaisemia ja vuoristomaisemia, käynyt kuumassa lähteessä, ostanut tuliaisen ja syönyt keittoja.

Tokaidossa matkustetaan Kiotosta Tokioon ja pelin voittaa se, joka on viettänyt matkansa parhaiten. Ei suinkaan se, joka on perillä ekana siis, vaan matka on tärkeämpi kuin päämäärä, kuten pelin zeniläinen piilo-opetussuunnitelma kuuluu. Pelin lopussa voit sitten vertailla miten kukin matkansa käytti: kuka ihaili millaisia maisemia, osti millaisia tuliaisia ja maisteli mitäkin paikallisia herkkuja. (Ruokien pitää aina olla erilaisia. Tällä matkalla ei tuttuun ja turvalliseen tyydytä.) Kuumissa lähteissä voi löllyä, temppeleissä uhrata rahaa ja erilaisia ihmisiä tavata. Kaikesta saa voittopisteitä, ja perillä voi vertailla muiden matkoja. Hauska teema, joka synnyttää tarinoita.

Me pelasimme muuten variantilla, jossa tuliaiset pisteytetään vasta pelin lopussa. Se säilytti vähän lisää jännitystä loppuun, muuten kun pelissä lähes kaikki pisteet jaetaan pelin aikana, ja tuliaisten arvon näkee muutenkin vasta kun on perillä.

Tokaido on strategiapelaajille vähän kevyt, mutta perheille ja satunnaisille pelaajille oiva kokemus, kaunis peli, joka on helppo oppia. Kaksinpeli on mahdollista, mutta en itse näkisi tarvetta pelata tätä alle kolmella. Sanovat, että Crossroad-lisäosa on aika välttämätön tuomaan peliin vaihtelua ja syvyyttä. Olen valmis kokemattakin uskomaan.

Mutta miten aikaradan tematiikka oikeastaan Tokaidossa toimii? Se joka on kauimpana määränpäästä, on aina liikkumisvuorossa. Onko tässä ajatuksena, että liikkuminen väsyttää matkaajia, ja mitä pidemmän matkan he kertasuorittavat, sitä pidempään siitä täytyy toipua? Ehkä se on juuri noin. Ehkä sillä ei taas ole väliä. Pelien teemojen analysoiminen on välillä palkitsevaa, mutta ajoittain se tuntuu vain hiustenhalkomiselta.

Mainokset

3 thoughts on “Aikarata on hieno pelimekaniikka – nämä kaksi peliä käyttävät sitä hienosti hyödykseen (Thebes, Tokaido)

  1. Mikko Saari sanoo:

    Kaksi olennaista aikaratapeliä lisää: Patchwork ja Neuland.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fuji Flush Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Matryoshka Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rocky Road à la Mode Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Star Wars: Imperial Assault Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein When I Dream Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: