Tunteet ovat toistensa veljiä: viha-rakkaussuhteestamme Mice and Mysticsiin

6

13.9.2017 Kirjoittanut JK

Kuluneen kesän mökkipelailuraportissa mainitsin Mice and Mysticsin seuraavassa hengessä:

 

Perillä Keski-Suomessa ei lopulta perhepeleistä tarvittu muuta kuin Mice & Mystics (Jerry Hawthorne, 2012). Tyttäreni olivat ennen matkaa innostuneet pelistä, ja halusivat näyttää sen Hohenzollernin pojille. Se on dungeon crawler perheille, siis luolastossa ryömitään, pahiksia vastaan taistellaan ja aarteita etsitään. Kirjoitan pelistä vielä erillisen artikkelin, mutta sanon nyt, että Hohenzollernien mökillä peli oli tulikuumaa kamaa. Neljä 6 – 8-vuotiasta lasta rakasti[vat] tätä peliä. Isän ei auttanut kuin jaksaa.

Voi pojat! Hiiriä ja mystikoita. Se tuo mieleeni Kahlil Gibranin kuolemattoman opetuksen, jonka kaikki lasten vanhemmat ymmärtävät:

Teidän ilonne on teidän surunne ilman naamiota. Ja sama lähde, mistä teidän naurunne solisee, on usein täynnä teidän kyyneleitänne. Ja miten voisikaan olla toisin? Mitä syvemmälle suru uurtaa olemustanne, sitä enemmän iloa voi teissä olla. Eikö malja, joka on täynnä viiniä, ole juuri sama malja, joka poltettiin ruukuntekijän uunissa?

Peli oli nimittäin tyttöjeni ja ystäväni Hohenzollernin poikien mielestä paras lautapeli suurin piirtein ikinä. Harvoin olen nähnyt näin suurta tunteiden kirjoa pelin äärellä. Lapset hurrasivat, he hihkuivat riemusta, he purivat kynsiään ja he itkivät. Ja he halusivat pelata lisää ja lisää.

Minä en purrut kynsiäni niinkään kuin hammasta. Mice and Mysticsin pelaaminen muuttui nimittäin tälle aikuiselle melko pian raskaaksi. Katsotaanpa mistä siinä on kyse.

Peli on säännöiltään perheystävällisen kevyt dungeon crawler pikantilla hiiriteemalla. Se sopii noin kokeneesta kuusivuotiaasta ylöspäin, jos peliä johtaa aikuinen – ihan kuin tavallisempiakin yhteistyöpelejä perheellä pelatessa. Pelaajat ohjastavat (ihanteellisesti) kukin yhtä hiiriseikkailjaa, joilla on nimi ja persoonallisuus, omat varusteet, kyvyt ja heikkoudet. Hiiret ovat oikeasti fantasiamaan ihmisiä, prinssi Collin ja hänen lähimpiään, jotka paha noita (ilkeä äitipuoli) Vanestra taustatarinan mukaan taisi muuttaa hiiriksi – vai muuttivatkohan he itse itsensä hiiriksi paetakseen tämän kynsistä. Heidän pitää tässäkin olomuodossaan onnistua pelastamaan valtakunnan lumottu kuningas ilkeän puolisonsa metkuilta.

Peli pelataan eri skenarioissa, jotka ovat kirjan lukuja. Alussa on aina pieni tarina, jonka isä simultaanikääntää englannista suomeksi. Se kertoo päivän pelin tavoitteen: pitää esimerkiksi matkata modulaaristen pelilautojen läpi turvaan tai voittaa paha rottapäällikkö. Matkalla taistellaan hiirten vihollisten kanssa, jotka vaihtelevat torakoista ja tuhatjalkaisista rottasotureihin ja kissaan.

Juustokello ylhäällä, laskuri vasemmalla. Oikealla on toimimisjärjestys., johon sattumoisin ovat melkein kaikki sankarit päässeet ennen pahiksia.

Tarinan eteneminen ja kehittyminen on minusta koko pelissä parasta. Lapsetkin kuuntelevat kiinnostuneina, mitä hiiriporukan edessä tällä kertaa on. Ajoittain peli keskeytyy skenariota pelattaessakin johonkin ääneen luettavaan kohtaan. Hiiret voivat vaikka pelastaa keittäjättären häntä kiusaavilta torakoilta, jolloin tämä kiittää ja palkitsee hiiret. Tämä tarinanluennan ja pelaamisen yhdistelmä on minulle Mice and Mysticsin raikkain tuulahdus.

(En tosin ole ihan varma, olisiko isä-lukijan tarkoitus myös kertoa pelaajille, että jos menette tuon luudan takaa suorittamaan Etsintä-toiminnon, sieltä voi löytää jotain erityistä. Ehkä se pitäisi kertoa ääneen. Tuntuu vain vähän huijaamiselta. Sääntökirja ei tässä ole kauhean selkeä.)

Silloin kuin eivät tappele, hiiret joko liikkuvat tai etsivät. Etsimisessä onnistuessa (=nopat näyttävät tähteä) saa ottaa korttipakasta päällimmäisen kortin. Valtaosa korteista on hyviä – varusteita ja taikajuomia ja sellaista mukavaa perusroolipelitavaraa – osa on maluksia ts. myrkkyjä tai ansoja. Uudet aseet ja varusteet saa sitten hiirelleen käyttöön. Lisäksi hiiret voivat nousta seuraavalle levelille hamstraamalla juustomerkkejä. Juustoja tuovat nopat taistellessa (ei siis vasta pahiksia voittamalla vaan jo taistellessa aina juustosymbolin heittäessäsi), ja näitä voit käyttää level-uppaamisen lisäksi suorittaaksesi hiiresi erikoisliikkeitä tai taikoja. Hahmo siis kehittyy taidoiltaan ja saa uusia parempia varusteita kampanjan aikana. Se on mukavaa.

Mutta se liikkuminen. Peli on käytännössä heitä-ja-liiku mekaniikaltaan. Joka ukko ja joka pahis aloittaa liikkumisensa heittämällä noppia, jotka kertovat kuinka paljon hän tällä vuorollaan voi liikkua. Tämä tekee pelistä valtavasti tarpeellista pidemmän, joten nämä säännöt muutin nopeasti niin että, jokainen hiiri liikkuu kaksi ruutua + Ketteryytensä, ja kaikki pahikset kaksi ruutua.

Peli on nimittäin kovin pitkä jo nyt, ja jokainen keino sen lyhentämiseen on arvokas. Peliin pitää varata kaksi tuntia alkuasetteluineen ja loppusiivouksineen. Poikkeuksellisesti tässä pelissä lapsilla riittää keskittymisjänne paljon pitemmälle kuin aikuisella!

 

Lauta on kekseliäs ja mahtavan temaattinen, ei abstrakti heksa tai ruudukko, vaan elävää kivetystä esimerkiksi, mutta liikkumissäännöt silti toimivat. Vedessä liikkumiseen pätee eri säännöt kuin kuivalla maalla ynnä muuta seikkailullista!

Itse puuduin nimittäin noin kolmannen, neljännen pelin kohdalla siihen, että Mice and Mystics on käytännössä puolitoista tuntia nopanheittoa. Liikutaan, heitetään noppaa josko löydetään jotain, heitetään noppaa kun taistellaan taas torakoita ja hämähäkkejä ja rottia vastaan. Ja sitten liikutaan ja taistellaan ja heitetään noppaa taas lisää.

Lapset olivat innoissaan.

Meillä oli kesällä yksi ikimuistoisempia lautapelihetkiämme koskaan tämän pelin parissa em. Hohenzollernien mökillä. Neljän lapsen seurue selvitti vaikeaa tehtävää, jossa joukkion piti jakautua kahtia ja kulkea eri reittejä. Toinen seurue jäi ”vangiksi” (toisin sanoen, hiirien osumapisteet tippuivat taistellessa nollaan – sankarit eivät pelissä ”kuole”), ja toisestakin oli kohta enää yksi hiiri jäljellä hämähäkkiä ja kolmea rottasoturia vastaan. Näytti lähes varmalta tappiolta, mutta kun tämä sankarihiiri onnistui kaikkien odotusten vastaisesti päihittämään yksin vihollisensa ja pelastamaan muut hiiret… se onnistunut viimeinen nopanheitto sai koko mökin raikumaan riemunhuudosta!

”Näettekö nyt lapset, koskaan ei kannata luovuttaa!” me vanhemmat käytimme tylsästi pedagogisen tilaisuutemme. Kyllä nopanheitto mekaniikkana vain on jännittävä, ainakin lapsille.

Seuraavassa tehtävässä lapset sitten innostuivat viettämään liikaa aikaa tavaroiden etsimiseen, ja aika loppui ja he hävisivät ja nyt tuli itku – tosin vain siksi, että he luulivat, että koko kampanja pitää aloittaa alusta tehtävästä yksi saakka. Joka tapauksessa, suuria tunteita tämän äärellä vietettiin.

Nyt tätä kirjoittaessani alkaa vähän kaduttaa, että palautin pelin kirjastoon. Olen jo unohtanut pelien pitkän keston ja toistoisan nopanheittelyn, ja olen alkanut kaivata sen tarinaa. Nyt tuntuu hölmöltä, että jätimme sen kesken. Valtiot olivat joutumassa Vanestran juonien takia sotaan toistensa kanssa, ja jokin mekaaninen hirviö oli luotu… mitenköhän tarina olisi jatkunut? Lopussa toivon mukaan olisimme voineet päihittää pahan äitipuoli-velhon itsensä.

Ehkäpä tästä hyvityksenä, ja niitä lasten riemunhuutoja muistellessa, olen laittanut seurantaan Hawthornen näinä aikoina ilmestyvän uuden pelin Stuffed Fables. Se on samantyylinen seikkailupeli tällä kertaa teemalla, jossa sankarit ovat pienen tytön pehmoleluja. Peli pelataan kirjan päällä. Hyvin kiinnostavaa ja potentiaalinen joululahjapeli, etenkin kun peli ilmeisesti kertoo metatarinan tasolla nuoren tytön kasvamisesta. Huikeaa, häkellyttävää!

https://www.polygon.com/2017/8/22/16186430/stuffed-fables-price-release-date-dungeon-crawler-jerry-hawthorne-gen-con


Muuten, Hohenzollernien perheen pää lähetti minulle juuri viestin Amerikasta. Hän on lopulta löytänyt oman kappaleen peliään, ja se on jo matkalla uuteen kotiinsa. Nopat lentävät kohta Arizonan yössä!

Mainokset

6 thoughts on “Tunteet ovat toistensa veljiä: viha-rakkaussuhteestamme Mice and Mysticsiin

  1. Kai Saarto sanoo:

    Katselin vain minuutteja ennen tämän lukemista Eric Summerer’s Top-100 Games listan kärkikympin, johon M&M oli sijoittunut korkealle. Ehkä tämä olisi sellainen esiaste roolipelaamiselle lasten kanssa (siitä olen itse välillä haaveillut). Vähän kyllä huolettaa tuo, jos innostuvatkin liikaa ja pelit kotova ovat yhtä hiirimystikkaa sen jälkeen… 😀

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Moi! M&M on hyvinkin hyvä esiaste roolipelaamiselle. Jos lapset innostuvat liikaa, niin sehän on niin sanottu hyvä ongelma. Jatko-osiakin on monta, joten hiirimystiikkaa voi jatkaa siihen asti kunnes kasvavat valmiiksi Descentiin tai Dungeons&Dragonsiin…

      Tykkää

    • ToniB sanoo:

      Meille on vuoden lopulla (toivottavasti) tulossa Alchemical Crystal Quest (https://boardgamegeek.com/boardgame/217012/alchemical-crystal-quest-second-edition), jonka olen toivonut vähän samanlaiseen rooliin tulevan. Olen jostain syystä pitänyt M&M:ää haastavampana pelinä, mutta voisi tosiaan tutustua tarkemmin josko siitä olisi hyvä aloittaa vielä ACC:tä aikaisemmin.

      Tykkää

  2. Kristian sanoo:

    Äähh. Olen kerran kuunnellut, pari kertaa lukenut säännöt ja joka kerta melkein saanut pelin käyntiin. Harmittanut, että pelaaminen onkin kohdistunut johonkin muuhun. Odotukset olivat korkealla.

    Tämän jälkeen ei enää harmita. Kiitos tästä!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: