Tunteiden vuoristorata tuo tarinanluentapeli nimeltä Above and Below

2

13.7.2017 Kirjoittanut JK

Ryan Laukatin yhden miehen pelitehdas tuotti juuri pelimaailmalle kiinnostusta herättävän pelin nimeltä Near and Far, jossa hahmot seikkailevat kartalla ja pelaajat lukevat tarinoita. Near and Far kiinnostaa, mutta niin pitkälle en ole vielä päässyt. Nyt sain vasta pelattua Laukatin edellistä tarinankerrontapeliä, Near and Farin edeltäjää Above and Below (2015).

 

Kaksinpelin alkua.

Tai tarinankerronta ja tarinankerronta – tarinanluenta pikemminkin, sillä mitään ei pelissä itse kerrota. Kertomukset luetaan sana sanalta tarinakirjasta. Termi Storytelling voi lautapelimekanismina tarkoittaa moninaisia asioita. Dixit on merkattu tarinankerrontapeliksi, ja niin on Above and Belowkin. Edellisessä keksitään vihjesanoja, toisessa luetaan kirjasta sisälukuna tekstiä. (Joissain peleissä tarinoita joutuu kyllä keksimäänkin.)

Tarinankerronta on kuitenkin vain yksi osa peliä. Katsotaan nyt perusasiat Abovesta etc. Pelin alussa sinulla on kolme kyläläistyöläistä. Heidät lähetetään sitten vuorotellen tehtäviin, joita on viisi erilaista: voit rakentaa uusia rakennuksia kylään, voit rekrytoida kylään uusia kyläläisiä, voit kerätä rakennuksistasi resursseja (omenoiden, köyden ja jalokiven kaltaisia), tai sitten voit vain ottaa yhden rahan ja mahdollisen siideritynnyrin, jos ehdit ennen muita. Omaa kylää rakennetaan siis isommaksi ja vauraammaksi.

Mutta se viides toiminta tekee AaB:sta erityisen. Voit nimittäin lähettää kyläläisiä seikkailemaan maanalaisiin luolastoihin.

Tässä uusia kaiffareita, joita voit värvätä omaan kylääsi. Heillä on jokin taito (sulkakynä osaa kouluttaa, moukari rakentaa) ja sitten seikkailukyky, jota merkataan lamppujen määrällä ja todennäköisyydellä saada ne (se on simppelimpää kuin tässä kuulostaa). Alaoikealla näkyy pystysuuntainen reputation track, mainerata, joka ainakin kaksinpelissä vaikuttaa olevan melko selkeä peli: ei kannata pilata mainettaan, tai paremmassa huudossa oleva vastustaja nappaa selvän voittopiste-edun.

Seikkailessa toinen pelaaja tarttuu seikkailukirjaan, ja lukee sieltä nopan satunnaisesti määräämän kappaleen parista sadasta mahdollisesta. Seikkalussa kuvataan sitä, mitä porukkasi maan alla kohtaa. Ehkä luolassa on rakennus, jonka sisältä kuuluu tappelun ääniä. Menettekö sisään vai tutkitteko rakennusta ulkopuolelta? Tai vastaan voi tulla maanalainen järvi, jonka rannalla kalaihminen nyyhkyttää – ryöstättekö hänet vai kysyttekö voitteko auttaa? Tai sitten löydätte suuren rauta-arkun. Jatkatteko matkaa vai yritättekö avata sen?

Luin poikana Valitse oma seikkailusi -kirjoja, pidin niistä kovasti, ja tämähän on aivan sama idea. (Jaakko Ylijuonikas teki niistä muutama vuosi sitten Neuromaani-nimisen huumoriromaaninkin.)

Kuvahaun tulos haulle "valitse oma seikkailusi"

Tämä minulla on tallellakin – vampyyrikirja oli kyllä sitä jännittävämpi, ja aikamatkatarina myös.

Above and Below tarjoaa aina vaihtoehdoillesi sitten vaatimukset, alarajan, joka sinun pitää seikkailijoidesi lamppujen määrällä voittaa. Tämä on todennäköisyyksien laskemista ja ehkä uhmaamista – lopulta heitetään nopalla (sitä voi heitellä uudestaankin). Jos epäonnistut, heität yhteensä vaikka 6 kun olisi pitänyt saada 7, seikkailusi oli siinä. Yleensä. Vuoro menee hukkaan. Harvoin epäonnistumisen seuraus kuvataan. Jos taas voitat, teksti vain kertoo sen palkinnon nimen, jonka saat. Näin esimerkiksi

(sieni)

(köysi, +1 mainetta)

(kolme rahaa, kala)

Ajoittain nuristaan, että Kickstarter tuottaa pelejä, jotka on kehitetty vähän puolitiehen tai ei ihan loppuun asti. Aboven kohdalla tuntui, että ymmärsin väitteen.

En tiedä onko oma kiinnostuskäyräni yhdenkään pelin kohdalla käynyt samanlaista vuoristorataa kuin Above and Below’n kanssa kävi. Olin siitä varovaisen kiinnostunut lainatessani sen kirjastosta ja lukiessa sääntöjä. Ei kai otteiden lukeminen kirjasta voi olla kovin erikoista? Pitäisikö tekstejä simultaanikääntää, vai mennäkö englannilla, kumpi nyt sitten olisi mukavampaa? (Pelin kieli ei ole edes ihan helpointa englantia – ellei sellaisen asteen sanat kuin gargantuan ja regurgitate ole tuttuja, tunnelmaa voi rikkoa sanakirjan/äpsin pläräily.)

Sitten kun aloimme pelata ensimmäistä peliä ja ensimmäiset seikkailupätkät luettiin, olin vallan innostunut. Nämä pienet pätkäthän vievät seikkailuun! Niistähän pääsee mystisiin luolastoihin, minuahan kiinnostaa mitä tapahtuu! Huikea homma… Mitä seuraavaksi? Seikkailu oli pelin kirkkaasti kiinnostavin toiminto, varsinainen boeuf ja raison d’être. (*

Mutta jo tämän ensimmäisen pelin loppua kohden efekti oli latistunut. Itse peli kun tuntui olevan niin äkkiä ohi ja jätti vain valjun maun. Mitään kummempaa nautintoa koneiston rakentamisesta ei ehdi syntyä. Vuoroja pitäisi varmaan olla ainakin yksi enemmän, että peli tuntuisi päätyvän johonkin (kauanko sitä koneistoa sitten pääsee hyödyntämään, näyttää olevan hyvin tarkkaa säätöä pelisuunnittelussa.) Ja toisessa pelissä alkoi vaikuttaa jo siltä, että luolasto, vaikka kiinnostava yhä, ainakin paljon kiinnostavampi kuin maanpäällinen kylänrakennus, on kuitenkin aika pitkälti vain arpapeliä. Nyt löysit sienen, nyt köyden ja rahan. Joskus sait sitä mitä tarvitsit, joskus vähemmän tarpeellista, arvalla yhtä kaikki. Oliko tarinanluenta lopulta vain tunnelmallinen tapa heittää noppaa?

Pelaaja kylä on laajentunut: maan päällä on nyt neljä rakennusta ja maan allakin yksi, sellainen joka tuottaa köyttä. Kova kolmikko on parhaillaan seikkailemassa. Lisätkää kuvaan lukijan ääni: ”Saavutte maanalaiselle järvelle…”

Lopulta Above and Below jäi sitten lipaston päälle odottamaan kolmatta peliä, jota ei sitten koskaan tullut. Peli ei vain enää vetänyt kumpaakaan puoleensa. Jotenkin yhdentekevää se kuitenkin oli, kuin koko muu peli olisi veruke tarinankerronnalle, joka ei kuitenkaan riitä peliksi. Erinomainen idea kyllä. Paljon lupausta jatkokehittelyä varten.

Vaikka se Mikko Saarelle olikin pienoinen pettymys), olen kiinnostunut kokeilemaan, josko Near and Far kuitenkin olisi tätä kiinnostavampi edistysaskel.

 


(* Sovitaan että boeuf on pihvi ranskaksi. Saatoin luntata, mihin kirjaimeen hattu tulee.

Advertisements

2 thoughts on “Tunteiden vuoristorata tuo tarinanluentapeli nimeltä Above and Below

  1. Majis sanoo:

    Hassua että tarinankerrontapeleistä puhuttaessa Once Upon a Time ei saanut mainintaa. Huppu peli! 🙂

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Hei!
      Once Uponista kirjoitan tuossa linkissä, joka oli piilotettu hetkinen, mihinkäs se olikaan piilotettu…:
      ”(Joissain peleissä tarinoita joutuu kyllä keksimäänkin.)”

      Etsin yhä suosikkitarinankerrontapeliäni. Kokeilisin mielelläni myös tarinanluennan klassikkoa Tales of the Arabian Nightsia, joka kai käsitykseni mukaan on lähinnä vain seikkailukirja. Kaipa sitten samaan syssyyn menisi Sherlock Holmes Consulting Detective, sen aion syksymmällä kaverilta lainata.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: