Freedom: The Underground Railroad – rankka yhteistyöpeli orjuuden vastaisesta taistelusta

Jätä kommentti

15.3.2017 Kirjoittanut JK

Teeman suhteen olen kaikkiruokainen, mutta nälkäinen. Teemaa olla pittää, mutta olen välillä hyvin helppo: perinteiset keskiaikaiset kaupungit toimivat aina, samoin kuin kaupankäynnit Välimerellä, ja kaikki mikä ajoittuu renessanssiin – tänne vain. Tämän lisäksi arvostan pelissä myös luovia ja kiinnostavia teemoja, teemoja, jotka on ajateltu laatikon ulkopuolelta.

(Vilpittömästi sanottuna, tuo ei ollut tarkoitettu sanaleikiksi.)

Joka tapauksessa ajatellaan vaikkapa Harriet Tubmania. Harriet Tubmanista ei kovin montaa lautapeliä ole tehty, mutta sitäkin kiinnostavampaa on, että yksi on. Peli on Freedom: Underground Railroad (Brian Mayer 2012). Tarkkaan ottaen peli ei kerro Tubmanista sinänsä – hän on vain yksi sen monista hahmoista – mutta hetki hänestä.

Harriet Tubman by Squyer, NPG, c1885.jpg

Harriet ”Mooses” Tubman oli orja, joka 1849 karkasi orjatilalta Marylandista Philadelphiaan. Hän rupesi niin sanotun ”maanalaisen rautatien” ”konduktööriksi”, toisin sanoen alkoi auttaa muita orjia karkaamaan etelästä pohjoiseen salaisia reittejä pitkin. Työ oli ymmärrettävästi vaikeaa ja vaarallista. Karkureita siirreltiin ”asemilta” toiselle: asemalla tarkoitettiin vaikkapa ladon ylistä tai maakellaria, jossa karkurin saattoi piilottaa hetkeksi ennen matkan jatkamista. Tubman auttoi kymmeniä orjia vapauteen näillä hyvin vaarallisilla retkillä. Melkoista pokkaa vaadittiin mm. siihen, että hän tapasi matkustaa Etelävaltioihin junalla keskellä päivää. Häntä ei kuitenkaan epäilty orjakarkuriksi, koska hän teeskenteli lukevansa sanomalehtea – jotain mitä orja ei osannut.

Yhdysvaltain sisällisodan alettua Tubman toimi pohjoisvaltioiden armeijan vakoojana ja oppaana sotaretkillä. Tämä pienikokoinen nainen ja entinen orja neuvoi siis armeijan ylpeille upseereille, mitä tehdä. Itseluottamusta Tubman lienee saanut kristillisestä vakaumuksestaan (moni orjuuden vastustaja oli harras kristitty); raamatullisen lempinimensä ”Mooses” Tubman taas sai kannattajiltaan, koska kaimansa tapaan johdatti kansansa pois orjuudesta.

Toisin sanoen, Freedom: The Underground Railroad ei ole peli metroista. Se on yhteistyöpeli, jossa tarkoituksena on auttaa orjia pakenemaan etelän plantaaseilta aina ylös Kanadaan asti. Pelissä voittaakseen täytyy pelastaa Kanadaan tietty määrä orjia ja hankkia tämän lisäksi tukea orjuuden vastaiselle liikkelleen (tähän täytyy kerätä rahaa).

Nämä Alabaman plantaasin orjat pitäisi saada pohjoisvaltioiden läpi aina Kanadaan asti.

Haaste tulee paitsi rahan niukkuudesta, etenkin siitä, että matkan varrella orjia on odottamassa viisi orjanmetsästäjää. He liikkuvat kukin omalla akselillaan pitkin karttaa. Aina kun vaikkapa St. Louisiin tulee orja, orjanmetsästäjä saa tästä vainun ja siirtyy yhden ruudun kohti St.Louisia.

Käytännössä orjanmetsästäjistä muodostuu pirullinen verkko, jota pelaajan pitää koettaa paitsi varoa, myös manipuloida: jos siirrät itärannikolla yhden orjan, orjanmetsästäjä siirtyy sinnepäin, ja nyt voit vuorostasi siirtää lännessä yhden orjan. Tällainen taiturointi on keskeinen osa pelin kokemusta: Jos siirtäisi tätä yhden eteenpäin, tuo keltainen orjakaappari tulisi tuonne. Sitten voisi siirtää tuonne yhden orjan, niin punainen menisi sitä kohti ja väliin aukeaisi aukko, josta voisi seuraavaksi ehkä saada yhden Clevelandiin…

Kookkaalla pelilaudalla on kartan lisäksi sitten sarakkeet pelimerkeille ja korteille. Freedom jakautuu kolmeen aikakauteen – peli alkaa vuodesta 1800 ja jatkuu aina sisällisodan loppuun asti 1865. Kutakin aikakautta varten on oma korttipinkkansa. Kortit ovat enimmäkseen lisäkykyjä, joita voi kukin pelaaja ostaa yhden per kierros. Mutta joukossa on myös punaisia pahiskortteja, jotka tekevät abolitionismista vaikeaa.

Yllä kolme pelin aikakautta ominen pakkoineen ja pelimerkkeineen. Alla juokseva korttirivi, josta voi ostaa tarjolla olevia kortteja. Punainen kortti vasemmalla on aikapommi, joka laukeaa kun kortti tulee jonon päähän. Siihen voi ja pitää varautua.

Korteissa on oikeita ihmisiä, paikkoja ja tapahtumia 1800-luvun orjataistelun rintamalta. Voisinkin kuvitella, että Freedomia on pelautettu Yhdysvalloissa opetustarkoituksessa. Lautapelit ovat tietysti aika hauska keino tutustua historiallisiin tapahtumiin – ks. vaikka Here I Stand. Peleihin liittyy tunnekokemuksia, ja tunnekokemukset auttavat mieleen jäämisessä. Ts. hyviin ja pahoihin kortteihin ikuistetut ihmiset muistaa kyllä!

Pelissä on liuta erilaisia pelaajahahmoja, joilla kullakin on oma erikoiskykynsä. Vasemmalla orjakaappareiden lisäpistenopat, joita heitetään joka kierroksen aluksi, sekä pelimerkkeä ja rahaa.

Pelin takakannessa lukee:

Freedom is a fun cooperative game that challenges 1 – 4 players to advance the Abolinitionist cause to end slavery.”

Mutta totta puhuen adjektiivi fun tuntuu tuossa kohtaa vähän tekemällä tehdyltä: kuin pelifirma olisi, ymmärrettävästi, kokenut tarvetta puolustaa peliään vähäsen. ”No joo, tämä kertoo henkensä edestä pakenevista orjista, joita jahdataan ja lahdataan… mutta tuota, pelinä se on oikein hauska.”

Sanoisin että Freedom on hyvä peli, onnistunut peli, kiinnostava peli, opettavainen peli, mutta en ehkä käyttäisi siitä sanaa hauska. Pelikaverini ei edes suostunut pelaamaan sitä kuin yhden kerran: peli oli kuulemma liian masentava.

Kokeilin sitten soolopelailua, ja koska sairastuin flunssaan ja muistin että viime flunssan käytin hyödyllisesti tutkimalla Amerigon kuutiotornia, päätin nyt tutkia Freedomia pelaamalla sitä yhden iltapäivän soolopeleinä (hassua miten lautapelaaminen onnistuu pää täynnä viruksiakin, siinä missä lukeminen saati kirjoittaminen tuntuu tyssäävän nopeasti).

Tietty ahdistavuus ei Freedomissa johdu ainoastaan teemasta – onhan sodastakin tehty pelejä, eikä pelkkä nappuloiden kuolema ole ennen ahdistanut. Freedomissa (fiksusti meeplejen sijasta puukuutioiksi etäännytetyt) pelinappulat ovat kuitenkin jotenkin niin alakynnessä. Tuntuu kuin ne olisivat pakkovärvättyjä sotapoikia, jotka on juoksutettava rintamalle vaikka tietää niiden kuolevan. Orjanmetsästäjien ohi pääseminen on paitsi vaikeaa, näyttää siltä, että pelissä onnistuakseen täytyy todella välillä uhrata kuutioita. Orjia pitää siis joskus siirtää orjankaappareiden reitille, että reitin toisessa päässä kaksi orjaa pääsee ohi. Tämä on temaattisesti kai vähän ongelmallista. Ei siitä ainakaan voittajafiilis tule.

Meni myös muutama peli tajuta, että ilmeisesti orjia kannattaa siirrellä vähän edestakaisinkin kartalla: tiettyihin kaupunkeihin orjan siirtäessään kun pelaaja saa rahaa, ja näin voi lypsää dollareita. En tiedä miten tämän temaattisesti perustelisi: kuljetetaankohan orjaa ikään kuin näytillä potentiaalisten tukijoiden käännyttämiseksi.

Kolmas temaattisesti huomion arvoinen kohta oli orjakauppamekanismi. Joka kierroksella orjia tulee orjamarkkinoilta plantaaseille, ja jos plantaaseilla ei ole tilaa, orja kuolee. Orjia pitää siis jatkuvasti siirtää paitsi kartalta Kanadaan, ensinnäkin plantaaseilta kartalle. Tämä on aika vaikeaa, koska kartan kylät ovat nopeasti täynnä karkureita ja sitten ovat kaapparit pian kimpussa. Pelaajan pitää siis saada lisää orjia plantaaseille, muuten nämä tapetaan. Tämä on pelissä ehkä peliteknisesti jännitteisin asia, mutta myös temaatteisesti ahdistavin.

Helppo peli Fredom ei ole muillakaan mittareilla. Voittaminen on vaikeaa, ensimmäiseen voittoon meni ainakin minulta useampia pelejä, joskin pelasimme ekan pelin säännöiltään väärin. Olen kuitenkin tyytyväinen, että koin tämänkin pelin – kokemuksesta voi nimittäin Freedom: The Underground Railroadin kohdalla puhua.

Entä Tubman sitten? Hän eli arvostettuna yhdeksänkymmenen vuoden korkeaan ikään viettäen viimeiset vuotensa vanhainkodissa, jota oli ollut itse perustamassa.

Tubman 1911, kaksi vuotta ennen kuolemaansa.

Vuonna 2016 Yhdysvaltain valtiovarainministeriö julkisti suunnittelevansa Tubmanin kuvaa uusiin 20 dollarin seteliin.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village New York 1901 Noa Once Upon a Time Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: