Imhotep rakentaa Egyptin ihmeet massiivisista puukuutioista

Jätä kommentti

20.2.2017 Kirjoittanut JK

Phil Walker-Harding tuntuu murtaneen koodin, jolla hyviä perhepelejä valmistetaan. Ehkä hän pystyy nyt tuottamaan loputtomasti Sushi Go!n, Cacaon ja Imhotepin (2016) kaltaisia onnistuneita kevyitä pelejä, joissa on ikään kuin jonkinlaisia ultralight-strategioita, joita voi lähteä toteuttamaan. Ei kaikkein luovinta, mutta takuuvarman toimivaa koko perheelle. Imhotep vaikutti hyvin kiinnostavalta heti alkuun. Karsastin kuitenkin vähän sen sisältämää häijyystekijää, josta varoiteltiin. Pelin idea kun on seuraavanlainen:

image

Imhotepissa ollaan egyptiläisiä rakennusmestareita, jotka rakentavat kuutioista monumentteja – kirjaimellisesti. Pelin puukuutiot ovat muhkeita, ja ne kuljetetaan laivoilla eri rakennuspaikoille, jotta niistä tulisi pyramideja, obeliskeja ja sen sellaisia. Laivat ottavat kuitenkin paitsi kuutioita, myös käskyjä vastaan kaikilta pelaajilta. Niinpä laivan, jossa kuutiosi ovat, voi kuka tahansa pelaaja siirtää mille tahansa rakennuspaikalle. Jos halusit kuutiosi Temppeliin, ne päätyvätkin Torille.

Tämä on tietysti koko pelin pähkäilyjä synnyttävä clou, mutta perhepeliin lasten kanssa pelkäsin sen voivan aiheuttaa liikaa mielipahaa. Lapsi kun ei ehkä samalla lailla hiffaa pelin riskejä, hän ei ehkä osaa ottaa huomioon sitä, että kuutioita laivoihin asetellessa tulee aina ottaa huomioon, minkä kohdesataman laivalle muut pelaajat näkevät itselleen parhaaksi.

Mutta koska Imhotepkin ilmestyi lopulta kirjastojen valikoimiin <3, sitähän saattoi kokeilla. Katsotaanpa tarkemmin tätä Spiel des Jahres -palkintoehdokasta.

Imhotep on nopea oppia. Sääntöjä ei ole paljon, ja kun erilaisten rakennusten rakennustavat ja pisteytykset on esitelty, peliin voi hypätä nopeasti. Pelissä on kortteja, jotka muut kuin kaikkein kilpailuhenkisimmät peliseurueet voivat oikeastaan opetella sitä mukaa kuin ne tulevat kierros kierrokselta esiin.

Joka vuorolla sinulla on yksi nopea toiminto. Voit louhia (kaivoksilta) lisää kuutioita varastoosi. Voit laittaa yhden kuution johonkin esillä olevista laivoista (niihin mahtuu yhdestä neljään kuutiota ja käytettävät laivat vaihtelevat kierros kierrokselta). Tai voit kuljettaa laivan johonkin kohdesatamista purettavaksi.

Tämän lisäksi voit pelata sinisen kortin, joka on vähän voimakkaampi versio jostain näistä kolmesta toiminnosta – voit esimerkiksi laittaa kaksi kuutiota vuorollasi tai ottaa kolme kuutiota ja laittaa yhden laivaan samalla kertaa.

image

Ne näyttävät niin toiveikkailta vielä.

Kohdesatamia on viisi erilaista. Näistä neljässä rakennetaan kuutioista monumentteja uhmaamaan ajan hammasta. Kukin toimii omalla tavallaan. Pyramideista saa pisteitä kuution sijainnin mukaan saman tien. Temppeli pisteytetään joka kierroksen (niitä on kuusi) jälkeen, ja pisteitä saa sen mukaan, montako kuutiotasi on näkyvillä ylimmässä kerroksessa. Obeliskeissa kilpaillaan enemmistöistä – korkeimmat palkitaan pelin lopussa. Ja Hautakammiossa saat pisteitä sen mukaan, kuinka monta kuutiota sinulla on siellä vierekkäin. Laivat lastataan ja puretaan järjestyksessä, joten sommittelusilmää tarvitaan.

Viides kohdesatama, Tori, tuo sinulle kortteja. Em. sinisten korttien lisäksi on punaisia kortteja, joilla saat heti laittaa yhden kuution yhteen monumenttiin (tämä on keino kiertää rajoitus, että joka kierroksella joka monumenttiin päätyy vain yhden laivan kuutiot). Lisäksi vihreät kortit tarjoavat loppupisteitä sen mukaan, kuinka paljon tietyssä monumentissa on kaikkien kuutioita yhteensä. Niinpä jos saat pelin alussa loppupisteytyskortin Hautakammioon, siinä on sinulla lightstrateginen lisätavoite – kuljettaa paljon kiviä Hautakammioon.

image

Pyramidinrakentajat ylitöissä.

Siinäpä kaikki! Pelissä on paljon pientä palloiltavaa ja pähkäiltävää niin kuutioita lastaillessa kuin kuljetellessa. Pisteitä tulee sieltä täältä eri tavoin. Pisteytys on hyvin tasaista ja koska pisteitä tulee sekä pelin aikana että pelin lopussa, jännitys on meillä säilynyt aivan loppuun asti. Mainitsinko jo muhkeat puukuutiot?

image

De luxe -versioon kivikuutiot?

Imhotepille kävi minulla kuten Cacaolle – se vaikutti aluksi olevan ihan ok muttei sen enempää, mutta lisäpelien jälkeen olen huomannut pitäväni kummastakin yhä enemmän. Mutta miten se häijyystekijä sitten? Tuleeko paha mieli?

Imhotepissa pitää useinkin tehdä päätöksiä ei vain sen mukaan, mikä sinulle on parasta, vaan miten estät vastustajiasi saamasta itselleen parasta. Siinä mielessä mukana on tietynlainen pelaaminen toisia vastaan enemmänkin kuin itsen puolesta, tai ehkä jopa ”siitäs sait” -elementti. Pasianssista ei tosiaan ole kyse.

Ensinnäkin häijyystekijä ei ole pelissä ihan kauhean keskeinen, ainakaan perhepelinä pelattaessa. Yleensä saat kuitenkin aina pisteitä siitä, että joku vie kuutioitasi jonnekin, ja sitä paitsi sinulla ei mennyt laivan kuljettamiseen omaa pelivuoroasi. Meilläkin pelattiin kolme peliä ennen ensimmäistä todellista pettymystä, kun kuusivuotiaan ilmiselvästi Torille matkalla ollut kuutiolaiva sitten kuljetettiinkin Temppeliin. Hetken mökötys siitä tuli, mutta sitten taas jatkettiin ja lisää on pelattu sen jälkeen. Itse asiassa kuusivuotias ilmoittaa tämän nyt lempipelikseen.

Toiseksi, lasten kanssa pelatessa pidän näitä pettymyksiä itse asiassa siinä mielessä hyvänä asiana, että ne voivat kasvattaa. Joku veteraanilastentarhanopettaja totesi joskus yksmalkaan, että ”aikuisen tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksiä”. Ei se tietenkään ole hänen ainoa tehtävänsä, mutta ihminen, joka saa aina kaiken haluamansa, minkälainen hänestäkään sitten tulee? Eikö pelaamisen opetussuunnitelmaan kuulu sen oppiminen, ettei leikistä pidä suuttua? Ja kun oppii olemaan suuttumatta leikistä/pelistä, ehkä sitä oppii, ettei elämästäkään, tuosta kaikkein suurimmasta pelistä heti suurvaltapoliitikan jälkeen, pidä herkästi suuttua. Kasvattaako Imhotep leikin varjolla niin lapsia kuin aikuisiakin?

Mutta kuten sanottua, tämä ei ole ainakaan perhepelissä ollut meillä se hallitseva elementti. Toinenkin kiinnostava vuorovaikutustekijä Imhotepissa on mukana ja vielä huomion arvoinen: se, että monesti tajuat, ettei sinun kannata käyttää vuoroasi laivan siirtämiseen, kannattaa ehkä vain lastata varastoa täyteen ensi kierrosta varten ja antaa toisen pelaajan käyttää vuoronsa laivan siirtelyyn. Tämä on aika ovela mekaniikka.

Pelissä on lisäksi kaikille satamille kääntöpuolilla vähän erilaiset säännöt. Näitä yhdistelemällä peleistä saa vähän erilaisia.

Imhotep on toimiva, sosiaalinen peli, jossa eletään mukana järjellä, tunteella ja näppituntumalla. Kahdella pelaajalla se on aikamoista shakkia, useammilla muuttuu huolettomammaksi, koska kaikkea ei kuitenkaan ota huomioon (ellet ole sitä tyyppiä – silloin tämä voi olla hyvinkin taktinen pähkinä). Imhotepin pelaa puolessa tunnissa, ja se tuntuu jännittävältä peliltä eikä miltään filleriltä. Ymmärrän SdJ-ehdokkuuden hyvin. Voi olla, ettei tämä ole kaikkein herkimpien pelaajien mieleen ja ehkäpä siksikin jäi lopulta palkinnotta. Mainitaan vielä, kun jotkut ovat tästäkin moittineet teemattomuutta, että kyllä Imhotep minut Egypti-tunnelmiin vei. Piti vieläpä tarkastaa, kuka tämä Imhotep IRL oli:

He is considered by some to be the earliest known architect, engineer, and physician in history.

Imhotep ,”Rauhassa tuleva”, näyttää ainakin kraniologisesti hyvin viisaalta. Kuva Wikipedia.


Viime vuonna on tullut näköjään myös uusi versio Phil Walker-Hardingin vanhasta pelistä. Archaeology: The New Expedition näyttää kiinnostavalta – tekijänsä takia.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: