Kingsburg ja ensimmäisen sukupolven dilemma

4

17.2.2017 Kirjoittanut JK

Noppainsijoittelu, toisin sanoen noppia heitetään ja käytetään eri tarkoituksiin. Se on mekanismi, joka löytyy muutamastakin suosikkipelistäni. Noppien heitto on primitiivisen jännittävää, ja niiden harkitseva allokointi taas sivistyneen tyydyttävää. Siinä yhdistyy siis parhaat puolet koko kehityshistoriastamme: matelija-aivojen nopea dopamiinipalkinto ja koko ruumiissa tuntuva kihelmöinti… yhdistettynä… aivokuoren etuotsalohkon vakavahenkiseen tuumailuun, josta nauttimaan oppiminen on ollut reittimme matelijasta maankamaralle. Toisin sanoen noppainsijoittelu teki ihmisestä ihmisen. Se oli kai tässä nyt todistettu. Hyvä, nyt kokeillaan noppainsijoittelun klassikkoa.

image

Kingsburg on italialaisten Andrea Chiarvesion & Luca Iennacon noppainsijoittelupeli vuodelta 2007. Jos jokin on ”noppainsijoittelupeli vuodelta 2007”, se kai väistämättä tarkoittaa, että se on ollut edellä aikaansa ja genrensä uranuurtaja. Sitä muistettiin paitsi Luccassa italialaisella pelipalkinnolla, myös Dice Towerin parhaan innovatiivisen pelin palkintoehdokkuudella. Kingsburg tuli siis ennen noppagenren suuria nimiä kuten Stone Age (2008), Alien Frontiers (2010), Troyes (2010), Castles of Burgundy (2011). (Sitä taisi edeltää vain Sébastien Pauchonin Yspahan (2006), joka näyttäisi kuitenkin olevan pikemminkin nopan värväystä kuin nopan sijoittelua, jos tarkkoja ollaan?)

Kingsburg-pelissä heitetään noppia ja asetellaan niitä 15 kuninkaan neuvonantajan tai itse kuninkaan päälle. Varattu neuvonantaja antaa sitten valitsijalleen oman palkintonsa. Pelaajien tarkoituksena on rakentaa oma ”kaupunki” kullekin. Sinne voi rakentaa tällaisia rakennuksia:

image

Viisi eri ”teknologiapolkua” rakennuksia, kussakin polussa neljä leveliä.

Kingsburg jakautuu viiteen vuoteen, jossa jokaisessa on samat kahdeksan vaihetta. Kahdeksan, ihmettelin tämän lukiessani: eikö tämän pitänyt olla melko kevyt peli? On se kevyt. Oikeasti kyse on yksinkertaisesti siitä, että joka vuodessa on kolme tuottavaa vuodenaikaa (kevät, kesä, syksy) ja näiden jälkeen talvi, jolloin hirviöt hyökkäävät valtakuntaan. Vuodenaikojen välissä on sitten aina vain lyhyt jakso, jossa palkitaan se, jolla on eniten tai vähiten rakennuksia rakennettuna.

Talvihirviöiden hyökkäys tarkoittaa, että pakasta otetaan kortti, jossa on tietyn vaihteluvälin voimakkuuden omaava vastustaja. Vaikkapa ”Barbaarit, voima 5”. Oman puolustuskyvyn pitää sitten olla kuusi, jos haluat voittaa barbaarit, tai viisi, jos haluat välttää rangaistuksen, joilla voittoisat barbaarit sinua rankaisevat (esimerkiksi menetät resurssikuutioita, voittopisteitä tai pahimmillaan rakennuksen). Ei mitään kovin dramaattista yleensä. Ja meidän peleissä kuninkaan auttava noppa oli yleensä suurempi muutenkin. Talvivastustajahyökkäyksessä on riskinottoelementti: et voi tietää kuinka paljon puolustuskykyä tarvitset, ennen kuin kortti käännetään. * Sitä voi varautua pahimpaan tai toivoa parasta.

Pelissä ei juurikaan tule pisteitä lopussa, melkein kaikki tulevat pelin aikana. Niinpä voittaja voi hyvin olla näkyvillä jo ennen pelin loppua. Ehkä sitä sitten toivoo viimeisenä toivona, että viimeinen talvihirviöhyökkäys jäisi johtajalta torjumatta.

Voi olla että olen vain huono Kingsburgin pelaaja, mutta pelin tarjoamat päätökset eivät tuntuneet minusta kauhean merkittäviltä. Voit saada kullan ja puun tai kiven ja kullan. Nopparyhmän voi rikkoa osiinsa, tai sijoittaa isona könttänä, mutta ei sekään mitään erityisen jännittäviä mahdollisuuksia tarjoa, rahtusen enemmän kultaa tai puuta, mutta kaikki nopat menivät sitten kerralla. Resursseja keräämällä voi sitten rakentaa rakennuksia. Ne tuntuvat tutuilta jo toisessa pelissä.

image

Innovaatioihin liittyy se ikävä juttu, että ensimmäinen sukupolvi on monesti heikompi kuin toinen ja kolmas sukupolvi, jotka kehittävät ensimmäisen polven idean sitten huippuunsa. Wrightin veljesten lentokone ja Mobira Cityman ovat jääneet tuoreempien versioiden jalkoihin. Ensinnä kulkevat ottavat joskus suorastaan hittiä etuaikaisuudestaan – kysykää vaikka Jan Boklöviltä. Monesti he kuitenkin saavat vaivanpalkaksi nimensä kunniakirjoihin siitä, että ovat tehneet jotakin ensiksi. He menivät edellä ja näyttivät muille tietä seurata. James Joycea kokoonnumme kaikki joka toukokuussa juhlimaan tajunnanvirtatekniikan keksijänä. Joskus toiste heidän jälkeensä tulee seuraajia, jotka jättävät heidän saavutuksen täysin varjoonsa: ottavat heidän ensiyrityksestään niin sanotusti ”kopin”, kuten nykyään sanotaan, ja juoksevat pallon kanssa sata jaardia maalilinjalle ja heittävät takaperinvoltin. Niinpä minunkin on totta puhuen vaikea kuvitella tilannetta, jossa pelaisin mieluummin Kingsburgia kuin vaikkapa noita edellä mainittuja noppainsijoittelugenren kypsiä suuruuksia tai The Voyages of Marco Poloa.

Herää ajatus, onko Kingsburgin suhteellisen korkeassa BGG-rankingissakin kyse siitä, että ihmiset ovat arvostelleet ja ihailleet peliä aikoinaan vuoden 2007 standardilla. Ehkä he eivät ole käyneet enää muuttamassa arvosanaansa sen jälkeen, kun ovat pelanneet toisen ja kolmannen sukupolven noppainsijoitteluja ja maalitolpat ovat siirtyneet? Tai voisiko jopa olla, että makuja on monenlaisia Kingsburginkin suhteen?

Joka tapauksessa oli mukava kokeilla myös Kingsburg, kun tajusin, että sekin löytyi kuin löytyikin kirjaston valikoimista. Kyllä meitä pääkaupunkiseutulaisia hemmotellaan. Melkein nolottaa tämä ylenpalttisuus. Tekisi mieli salakuljettaa helsinkiläiskirjastojen lautapelejä auton penkkien alle nikkaroiduissa salalokeroissa maakuntiin. (Palauttaisin ne kyllä kahdessa viikossa.)


* Tai voit kyllä tietää, jos olet käyttänyt noppiasi sellaiseen neuvonantajaan, joka antaa vilkaista tulevaa korttia. Se ei meidän peleissä vaikuttanut yleensä nopan arvoiselta.


Lisäys 24.2.: Kyllä Kingsburgia pelataan yhä, ja sen suosio on pikemminkin vain noussut julkaisun jälkeen. BGG:n käyttäjä Igor Larchenko teki käppyrät suosituimpien pelisuunnittelijoiden suosituimmista peleistä. Tästä löytyy Kingsburg:

Advertisements

4 thoughts on “Kingsburg ja ensimmäisen sukupolven dilemma

  1. scarlettie85 sanoo:

    Mun mielestä Kingsburg on edelleen näiden vuosienkin jälkeen loistava, mutta aivan ehdottomasti sen lisäosan kanssa.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Moi!
      Mitäs kaikkea se lisäosa lisää? Rakennuksia ainakin, voisin kuvitella?

      Pelasin muuten tätä kaksinpeleinä, se ei ole paras pelimuoto tälle.

      Tykkää

      • scarlettie85 sanoo:

        Siinä tulee yhden rivin isommat pelimatot pelaajille ja niihin vielä läjä sellaisia irtorivejä joista valitaan alussa muistaakseni kaksi. Niillä saa siis peittää jonkun rivin, jolloin sun kaupunki on vähän erilainen ku muilla. Sit siinä on vielä Governor kortit, joista jaetaan alussa kaikille kolme ja niistä saa pitää yhden. Ne on vähän ku persoonia jotka antaa sulle jonkun oman edun. Niistä voi myös tehdä huutokaupan yhdessä variantissa. Sit on vielä destiny deck, josta jokaisen vuoden alussa nostetaan kortti joka kertoo mitä sillä kierroksella on erilaista normisääntöihin.

        Ainiin ja vielä Soldier tokenit joilla voi muuttaa tavan jolla sota pelataan. Eli siis toi lisuri tuo tosi paljon 🙂

        Tykkää

      • JK sanoo:

        Oho, sehän kuulostaa aika paketilta, varmasti lisää uudelleenpelattavuutta aika lailla!

        Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: