Tuaregeja vai fantastisia muinaismuistomerkkejä kahdelle pelaajalle? Targi, Tides of Time

Jätä kommentti

9.1.2017 Kirjoittanut JK

Targi

on kaksinpelien suosikkeja, Andreas Steigerin peli, joka on vuodesta 2012 asti taajaan esiintynyt suositeltujen kaksinpelien listoilla. Se on noin tunnin peli, jossa asetellaan vuorotellen ukkeleita korttiruudukon päälle ja sitten suoritellaan niillä toimintoja.

Ukkelit ovat tuaregeja. Pelin kustantamon mukaan ’targi’ tarkoittaa ’ihmistä’ tuaregien kielellä – antropologiasta muistan oppineeni, että hyvin monen kansan nimitys itselleen on ihmiset tai hyvät ihmiset tai kunnon ihmiset tai jotakin vastaavaa. (Naapuriheimoja kutsutaan sittein usein jollain barbaarin tai kannibaalin tapaisella nimellä.)

Ihmisen sopeutumiskyky on ihmeellinen. Ihminen pystyy elämään ja lisääntymään niin Saharan aavikolla, jäätiköillä, sademetsässä kuin Itä-Pasilassakin. Tuaregit asustavat Saharan aavikolla, jossa ei ole juuri mitään edellytyksiä ihmiselämälle, mutta sielläpä he vuosisadasta toiseen selviytyvät. (Wikipediasta päätellen tuaregit käyvät kauppaa saadakseen vehnää ja hirssiä. Viljoja täydentävät vuohen ja kamelin maito ja liha.)

Se on kunnioitettavaa, mutta ei valitettavasti tee lautapeliestetiikasta kovin mielenkiintoista. Keltaista hiekkaa enimmäkseen. Kauniita taateleita kyllä, mutta Targin yleisilme on valjuhkoja keltaisia kortteja. ”Sinisinä” tunnetun tuaregi-kansan komean siniset vaatteet esiintyvät pelissä vain toisen pelaajan värinä.

image

Yö on kylmä ja pimeä viidakossakin.

Peliruudukon reunakortit ovat vakiot (kuvassa näkyvien tekstikorttien kääntöpuolella on sama asia esitetty kokeneemmille pelaajille ikoneina, se näyttää vähän kiinnostavammalta kuin nämä tekstipuolet). Keskiosaan nostetaan pakasta aina uudet resurssi- ja heimokortit.

Ukkojenasettelu aiheuttaa omituisen dejavu-tunteen, kunnes sen osaa nimetä tarkemmin: se on jonkinlaista jätkänshakkia. Vuorotellen asetetaan yksi ukko, ja toinen voi vuorollaan blokata saman vaaka- tai pystyrivin, jolle pyrit. Kun ukot on sitten aseteltu, ruudukon leikkauspisteiden korttien toiminnot suoritetaan: hankitaan resursseja, kaupataan niitä, kerätään heimoja omalle puolelle. Näitä heimoja sitten kerätään omaan henkilökohtaiseen ruudukkoon seteiksi ja sellaiseksi.

Targi on tätä kirjoittaessa BGG:n rankingissa niinkin korkealla kuin sijalla 131. Se on siis hirveän suosittu, ja jatko-osakin on jo julkaistu. Lähdin Targiin väärällä oletuksella, että se olisi lyhyt peli, mutta se kestää ainakin kokemattomilla kyllä sen tunnin. Se oli minulle paljonlaisesti aikaa keltaisten korttien parissa. Itse peli on kyllä ovela.

Jatko-osa tai sisarpeli on tehty myös tälle toiselle modernille kaksinpeliklassikolle. 1)

Tides of Time

(Kristian Curla), jonka kutsuminen klassikoksi on kyllä jo aivan liian paksua, peli on kuitenkin ilmestynyt vasta 2015.

”Vähän ruma peli”, karkasi vaimon suusta kun olin ottanut Tides of Timen pöydälle. Esteettinen tuomio koski lähinnä korttien takapuolta. Korttien etupuolen kuvitus taas on fantastista, sanan kummassakin merkityksessä. (Tosin en ole varma kolahtiko sekään vaimolle.)

image

Tides of Time on mikropeli. Kun nyt aloimme mikropeleistä, puhutaanko hetki Love Letteristä? Eikö? Sopii minulle. Tides of Time on mikropeli, jossa on vain 18 korttia. Nämä värvätään toisen pelaajan kanssa kolmessa vaiheessa. Kukin vaihe pisteytetään. Siihen menee vartin verran. Silti peli tuntuu ihan peliltä. Jos Targi nimittäin muistutti pelituntumaltaan kiperää jätkänshakkia, Tides of Time on jonglöörausta. Sitä koettaa pitää mielessä jokaisen kierroksella mukana olevan kortin funktion ja värvätä näistä parhaat yhdistelmät. Siellä oli se kortti, jolla saa pisteitä kaikista kruunuista… jos nyt otan tämän jossa on kruunu ja joka tuo pisteitä jokaisesta lehdestä, niin nehän voisivat tukea toisiaan kun eikö siellä ollut niitä lehtiäkin… Osa pisteytysehdoista on simppeleitä setinkeräyksiä, osa monimutkaisempia, joten sikälikin jonglöörattavat pallot ovat erikokoisia ja -muotoisia ja -painoisia.

Ja samalla koettaa miettiä, mitä vastustaja haluaa ja miten tämän suunnitelmat voisi mahdollisesti torpata. Hyvämuistinen pelaaja myös palkitaan.

image

Olen joskus aikaisemmin harmitellut sitä, ettei pelin teemaa oikein jakseta pitää mukana esittelytekstin jälkeen. Tässä ei ole tarkoitus saivarrella, toivoskelen kainosti vain, että pelin teemaa voisi käyttää sääntöjen mukanakin, ei vain siinä lyhyessä kursivoidussa johdannossa pelin takakannessa ja sääntökirjan alussa, mikä, jos se siihen jää, jättää jotenkin lipevän ja hyväksikäytetyn olon. Tides of Timen johdannossa lukee että …

Pelaajat pelaavat muinaisia sivilisaatioita, jotka kukoistavat ja tuhoutuvat ajan myötä. Rakenna giganttisia monumentteja, korota läpipääsemättömiä muureja ja kerää mittaamattomasti tietoa… sivilisaatiot nousevat ja laskevat ja jäävät ajan aaltoihin…

…ja piti oikein palata siihen miettimään, miten niin muka. Eihän tässä kuin yksi muinaismonumentti jää joka kierroksella ja yksi tuhoutuu, muut tulevat takaisin. Pelin loppua kohden monumentteja/rakennuksia on (kolme) enemmän kuin alussa (nolla), mikä ei viittaa ajan nousuun ja laskuun, vuokseen ja luoteeseen, vaan pikemminkin jonkinlaiseen hitaaseen lisääntymiseen. Onko historia Tides of Timen mukaan sittenkin tarina edistyksestä?

Ne pöydälle jäävät rakennukset tarjoavat ikään kuin kevytstrategisen reitin, jota seurata – jos sinne naulaa yhden kruunun vaikkapa, se on jatkossa aina käytössä. Ja jos vastustaja naulaa kruununpisteytykortin, voit ehkä heittää pois yhden kruunun?

Vartin peliksi Tides of Time on tosiaan hyvin lihaisa ja onnistunut. Meillä se ei suuria tunteita herättänyt, eikä teema tainnut kilpakumppaniani isommin kiinnostaa, mikä jättää ikävä kyllä tuon vartin kaksinpelin hankalan lokeron turhan miehittämättömäksi meidän kokoelmassamme. (Siellä on nyt lähinnä Qwixx.) Lapsiperheen kahvitaukopeliksi tämä ei sovi siksikään, että hihaa nykivä taapero tuhoaa aika tehokkaasti pelille välttämättömän keskittymisen.

 


1) Tides of Madness on se edellä mainittu Tides of Timen sisarpeli – en ole kokeillut, mutta siinä arkkitehtoniset rakennelmat on korvattu Cthulhu-hirviöillä, ja niinpä Madness on vielä Timeakin suositumpi. Mutta pelkään että tässä Cthulhu-vimmassa on missattu jotain perusluonteista. H.P. Lovecraft toimii melko lailla vain kahdessa mediassa: kirjallisuudessa ja roolipeleissä – tämä siksi, että nämä mediat käyttävät hirviöiden luomiseen ihmisen omaa mielikuvitusta. Kun Lovecraftin hirviöitä aletaan piirtää, ne menettävät saman tien voimansa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: