Honshua niin paljon kuin sielu sietää

Jätä kommentti

16.12.2016 Kirjoittanut JK

Nuorena poikana vietin kerran hiihtolomaa isoveljen ja isäni kanssa Lapissa. Yövyimme viihtyisässä kookkaassa talossa, jossa oli iso kivinen takka ja paksut hirsiset seinät ja villapaitoja. Jostain syystä paikalla oli lappilaispoika nimeltä Miika, ja päivän laskettelujen jälkeen palasimme hirsitalollemme, jossa vietimme illat juoden Princess-teetä, jonka pussinpidikkeissä oli mietelauseita, sekä pelaten tikkiä. Miika löi aina niin paljon kuin sielu sietää, ja tämä oli lainaus. Miika taisi olla hauska kaveri, muistan hänet ainoastaan kohottamassa korttia ilmaan ja lätkäisemässä sen pöytään todettuaan lyövänsä nyt niin paljon kuin sielu sietää. Naureskelin ja hörppäsin lisää teetä. Olin ehkä kymmenen. Moni asia on hauskaa ja uutta kun on kymmenen. Keräsin aika pinkan mietelauseita teepusseista sillä lomalla, ja kun viikon jälkeen palasimme etelään, unohdin ottaa ne mukaan. Sinne jäi Miika, sinne jäivät tikkipelit, sinne jäi mietelauselmakokoelma kivitakan koloon talteen. Kuollaksenikaan en muista, mitä niissä luki, mutta arvatenkin jotakuinkin ”Pidä kasvosi auringossa, niin et näe varjoa” ja ”Jokea ei voi ylittää kahdella loikalla” ja ”Vain märkä rätti kuivaa”. Ei, kyllä niissä taisi olla aina myös mietteen lausujan nimi alla. Sunzi, Xenofon, Oscar Wilde ja muut eksoottiset kirjaimet tulivat varmaan tutuiksi jo nuorella iällä.

Tikkipeliä pelasin taas heti 2016 kun ostin Honshūn (Kalle Malmioja 2016). Ostin sen lomamatkalle mukaan, koska miksipä ei? Vartti euroja tiskiin ja saat hyvin matkakokoisen korteista-kartan-rakentelu-pelin, joka vaikuttaa kuin Phil Walker-Hardingin työltä. Walker-hardingmaisuus tarkoittaa tässä Sushi Go!sta ja Cacaosta tuttua linjaa, eli perhepeliä, jossa ohuella sääntökirjalla saadaan aikaan ikään kuin erilaisia kevyitä semistrategisia väyliä voittoon (mitä sushisettejä kerätä; satsatako vedenkantoon vai vaikka temppeleihin) – ja kukin väylä pisteytetään eri tavoin.

image

Samoin Honshūssa sääntökirja on ohut, mutta peli tarjoaa kivanlaisia eri painotusväyliä: voit satsata kaupungissasi vesiin tai tuotantoketjuihin tai metropolikseen tai ihan vain metsien keräilyyn – tai mikä kai usein on parasta, jonkinlaiseen yhdistelmään näistä. Ja jokainen pisteytetään eri tavoin. Lisäksi tässä Japanin pääsaaren mukaan nimetyssä pelissä näpräillään korttien lisäksi puukuutioilla, mikä on haptisesti virkistävä lisä.

Honshūssa on kaksi vaihetta: ensin lyödään tikkiä niin paljon kuin sielu sietää. Tikin pelaaminen tarkoittaa siis, että lyödään vuorotellen korttia tarkoituksena pöydätä muita isompi (yleensä) kortti. Isoimman kortin pelaaja voittaa tikin. Honshūssa sillä ei voita vielä mitään muuta kuin ensimmäisen valinnan niistä korteista, jotka pöytään on tikattu.

Mieluinen kortti asetetaan seuraavassa vaiheessa omaan karttaan. Sen tulee olla vähintään kulmansa verran jonkin edellisen kortin alla tai päällä. Vaan mihin kohtaan ja miten päin sen nyt sovitella? Isoon kaupunkiin on hyvä satsata, mutta niin on isoon järveenkin, metsiä ei kannata peittää, ja monet resurssiruuduista ja tehtaista ovat yleensä hyvin hyödyllisiä nekin. Kuutiot siirretään pelin lopussa tehtaisiin, joissa ne muuttuvat voittopisteiksi. Pelin aikana kuutioilla voi nokittaa tikkiään – kuutio nostaa kortin arvoa 60:llä. Ja kuution väri on sitten valttia – jos ekana nokittaa vaikka ruskealla kuutiolla (puuresurssi), seuraavien halukkaiden nokittelijoiden olisi uhrattava vastaava.

Honshūssa on aina kiinnostava jännite siinä, kuinka tärkeää nyt olisikaan olla tikkijärjestyksen ja sitä kautta kortinvalintajärjestyksen kärjessä: usein sitä haluaa takaisin itsetikkaamansa kortin, mutta joku voi haluta sen ensin. Joskus omassa kädessä ei ole mitään kovin erikoista, ja silloin haluaisi pelata ison tikkinumeron päästäkseen valitsemaan muiden pelaajien korteista mahdollisesti paremman.

Toinen jännite on tietysti se miten oman karttansa rakentaa, mitä sinne tarvitsee. Nämä kaksi tasoa ovat aika hauskasti tasapainossa ja voivat aiheuttaa aikamoista ristivetoa ja pähkäilyä, mahdollisesti joillekin liika-analysointiakin – mutta lopulta peli on kuitenkin sen verran kevyt ja nopea (alle puoleen tuntiin), ettei minun ainakaan kokemuksissani sen äärelle ole jääty liikaa jäätymään.

Kaksinpelisäännöt toimivat, mutta parhaillaan tämä on 3 – 5 pelaajalla. Kahdella tikkivaihe tehdään vähän eri tavalla. Honshūa on eduksi pelata pöytäliinalla tai muulla pehmeällä pinnalla kuten maton, porontaljan tai ruusunlehtipedin päällä – näin kortteja on helpompi sumplia limittäin. Mukana tulee myös erilaisia vaihtoehtoisloppupisteytysehtokortteja vaihtelun vuoksi.

image

Vaihtoehtoiset loppupisteytyskortit voivat tehdä vaikka aavikoista arvokkaita, kunhan ovat SWOT-analyysin muodossa.

Honshū-pelini ovat olleet aina hyvin tiukkoja! Jostain syystä joku on pelissä aina tasan 66 pisteessä, mutta muiden tulokset ovat aina vain karvan parempia tai huonompia. Voitto on monesti lohjennut vain yhden pisteen erolla ja kerran jopa yhden aavikkoruudun erolla (keltaiset aavikkoruudut ovat hyödyttömiä pelin aikana ja toimivat vain tie-breakerina). Tiukka pisteytys lie sekin osoitus onnistuneesta pelisuunnittelusta.

image

Pelin lopussa puu on viety huonekalutehtaaseen ja muutettu neljän voittopisteen arvoisiksi keinutuoleiksi – ja kivelle on tehty jotakin yhtä hyödyllistä

Kysymys joka kaikkien huulilla nyt viipyilee on: Olisiko Miika pitänyt Honshūn iskemisestä? Rehellisyyden nimessä hän ei olisi välttämättä edes tunnistanut sitä tikkipeliksi. Honshū on ikään kuin hienovarainen japanilaisen siveltimen pyyhkäisy kanvaasille, jolla kuultaa vesileimana tikkipeli. Mutta itse maalaus, joka syntyy,  se on sielultaan kartanrakennuspeli – onnistunut pieni sellainen.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: