Orléansin keskiaikaisissa puuhasteluissa on aina enemmän tekemistä kuin pystyy suorittamaan

Jätä kommentti

27.11.2016 Kirjoittanut JK

Orléans on muutakin kuin neitsyensä Jeanne d’Arc. Se on kaupunki omine avuineenkin, se ei tarvitse merkkihenkilöään hoitamaan kaikkea pr-työtä puolestaan. Jeanne d’Arcin lisäksi kaupungissa on muun muassa maanviljelijöitä, puunhakkaajia, merimiehiä ja ritareita. Korkeakoulu houkuttelee seudulle oppineita, ja lukuisat työpaikat eri teollisuuden aloilla kylpylöistä ja juustoloista ruutitorneihin tarjoavat ihmisille työtä ja vaurautta.

Sen lisäksi Orléansilla on keskeinen sijainti – lähiseudun kangas- ja viinimaille pääsee helposti tutustumaan sekä kävellen että jokilaivalla, ja tienoolla on monia mahdollisuuksia omien kauppatalojen perustamiseen.

Kaupungissa on hyvä yhteishenki, mikä näkyy siinä, kuinka kaikki puhaltavat yhteen hiileen lähettäessään serkkupoikiaan muureja rakentamaan ja uutta paavia valitsemaan.

Orléansissa jokainen päivä tuo kokijoiden eteen jotain uutta ja jännittävää, ja ihan tuntuu kuin eivät tunnit vuorokaudessa riittäisi tekemään kaikkea mitä haluat. Itse asiassa Jeanne d’Arcia ei kaupungissa ole ollenkaan ja hänestä on turha puhua, koska kaupunki on valittu omaleimaisen charminsa mukaan, ei kuuluisan sotajohtajattarensa, joka valtasi Ranskanmaan takaisin englantilaisvalloittajilta, ja jonka nämä kostoksi tuomitsivat oikeudessa kuolemaan autodafeella.

image

Oikeastaan nyt kun jää miettimään, herää kysymys, miksi Reiner Stockhausen valitsikaan Orléansin lautapelinsä nimeksi (2014). Ehkäpä suurissa pelitaloissa on kokoushuoneen seinällä kartta, johon on nuppineulalla merkattu jokainen kaupunki, jota on lautapelissä jo käytetty. Siitä saa eliminoinnin kautta tutkia jäljelle jääviä mahdollisuuksia ja valita niiden joukosta joko kuuluisin tai suunnittelijan/tuottajan oma kotikaupunki. Stockhausen tosin on tietääkseni Saksasta. Ehkä ranskalaisuus tuo peliin tiettyä eleganssia ja savoir vivreä ja je ne sais quoi’ta? Koska pakko on myöntää, että pelin esittelyteksti on melko ponneton sinällään:

During the medieval goings-on around Orléans, you must assemble a following of farmers, merchants, knights, monks, etc. to gain supremacy through trade, construction and science in medieval France.

Keskiaikaiset puuhastelut Orléansin seutuvilla? Pitää kerätä konsortio maanviljeiljöitä, kauppiaita ja niin edelleen, emme jaksa luetella näitä kaikkia, onhan niitä? Nyt herätys DLP Games. Onneksi pelinne on niin hyvä, että se on selvinnyt tämän kesäharjoittelijan (tuottajan serkkupoika, hänen nimensä on Joachim) kirjoittamasta myyntitekstistä huolimatta suosituksi ja rakastetuksi. Orléans-lautapeli onkin kiinnostava paketti. Se on säännöiltään selkeä ja helppo oppia, mutta tarjoaa roimasti leveyttä ja syvyyttä.

Näin on etenkin nelinpelissä. Kaksinpelinä Orléans oli mielestäni yllättävän jännityksetön. Kartalla, Orléansin seutuvilla, on saman verran tilaa kahdelle kuin neljällekin pelaajalle, eli lääniä saa kulkea kaikessa rauhassa. Eri seuraajaradoilla, joilla jokaisen puukuutio pelissä etenee, tilanne on selvä ja helppo – neljällä pelattaessa taas tuntuu piinaavan selvältä, että jossain pitää niellä tappionsa ja toisaalla saavutettava strategisesti kompensoivia etuja. Myös lisärakennukset, joita on sama määrä pelaajalukumäärästä riippumatta, katoavat nelinpelissä nopeasti altasi ja sitä mukaa muokkautuvat erilaiset strategiat.

image

Nelinpelin alkua. Ensimmäiset kauppahuoneet on rakennettu, ensimmäisillä seuraajaradoilla on edetty.

En ole ihan varma, että peli on tasapainotettu. Omien pelieni perusteella, joita tosin on vain kourallinen alla, tuntuu, että esimerkiksi edistysrata ja ritarirata ovat paljon merimiesrataa parempia ja halutumpia, ja taloista esimerkiksi kangaspakantuotantolaitos on melko vaivaton tapa tuottaa 5 VP useimpina vuoroina – etenkin hammasrataksella vahvistettuna. (Nelinpelissämme sillä tehtiin 40 VP). Ehkä kokeneemmat orleantikot voivat kommentoida? Orléansissa ei myöskään ole mitään keinoja vaikuttaa toisen pelaajan peliin (karttaosuus poislukien peli on hyvinkin moninpelipasianssia), joten esim. parhaan tuotantolaitoksen saaja vaikuttaa olevan vahva voittajaehdokas. Lukemani perusteella myös Kylpylää on pidetty liian vahvana, ja sitä kai on myöhemmin sääntömuutoksilla heikennettykin; toisaalta on vaikea kuvitella, että kukaan rakentaisi Sakaristoa, etc.

image

Pelaajalauta, jolle omat seuraajat asetellaan. Tällä kierroksella saadaan aikaan ainakin  maantiellä matkustaminen, kauppahuoneen rakentaminen sekä uuden kyläläisen pestaaminen (merimies, puunhakkaaja tai kauppias)

Ja jatkan vielä Orléansin ongelmista siksi, että haluan lopettaa sen hyveisiin – mikä järjestys kertoo jo jotakin. Pelin tapahtumat eivät tunnu oikein miltään eivätkä juuri vaikuta pelin päätöksiin: veroja pitää maksaa, no siinä kaksi rahaa; kauppahuoneista saa rahaa, no joku saa yhden enemmän kuin muut, eipä siinä. Ja pelissä tienataan rahaa, mutta rahalla ei voikaan ostaa mitään. Kolikot voisivat yhtä hyvin olla voittopistelaattoja. Sen lisäksi pelissä kerätään ja luodaan erilaisia hyödykkeitä, viljaa, juustoa, viiniä, villalankaa, kangasta, mutta näilläkään ei ole mitään muuta käyttöä kuin voittopistearvo pelin lopussa. Toisin sanoen nekin voisivat vain olla voittopistelaattoja. Hukattuja mahdollisuuksia, siltä nämä tuntuvat. Miksei raha sitten ole rahaa, jolla on käyttöä, välinarvoa, eikä itseisarvoa kuten voittopisteillä; miksei hyödykkeillä voi tehdä jotakin – myydä, kerätä seteiksi, jalostaa eteenpäin? Ja eikö peliin pitäisi kuulua pelaajaskriinit, että kaikki voisivat aidosti tehdä vuoronsa seurajainasettelun samanaikaisesti kuikuilematta toisten tekoja ja tehden oman vuoronsa uusiksi sen perusteella (ja sitten toinenkin tekee, kun toinenkin etc.)?

Mutta ettei kokonaiskuva unohtuisi:

In Orléans, you will always want to take more actions than possible, and there are many paths to victory. The challenge is to combine all elements as best as possible with regard to your strategy.

Tämä kesäharjoittelija Joachimin kirkkauden hetkellä kirjoittama esittelytekstin loppukaneetti osuu aivan maaliinsa. Hyvän pelin tunnusmerkkejä on se piinaava tunne, että haluaisi tehdä monta asiaa eikä voi. Orléans myös tarjoaa erilaisia väyliä voittoon, ja se palkitsee pitkäjänteisen strategian kehittäjää ja toteuttajaa. Klemens Franzin kuvitus on kevyessä sarjakuvamaisessa miellyttävyydessään taaskin minun silmääni onnistunutta. Ja pakanrakennusmekanismi, jota tässä toteutetaan laittamalla seuraajakiekot pussiin ja ottamalla ne sieltä, on hauska. Alussa ei seuraajat riitä mihinkään, sitten yllättäen heitä on pussintukkeeksi asti. Onnella on kiistatta osuutensa pelissä etenkin siinä, kuinka sopivaa seuraajaa kukin pussistaan saa, mutta tietysti tuuria tulee myös hallita oman seuraajakuntansa koostumusta hallinnoimalla.

Orléansiin on tullut jo kaksi lisäosaa, Invasion ja Handel&Intrige, jotka tarjoavat mm. yhteistyöpeliskenarioita ja lisää vuorovaikutusta pelaajien välille. Koska pelaisin Orléansia enimmäkseen kaksinpelinä, olen kahden vaiheilla – kaksinpeli ei ole tälle paras muoto, joten kannattaako peliin sitten satsata eurojaan vielä enempää? Mennäkö all in vai jättää sikseen? Saapuuko Orléansin neitsyt pelilaudalle? Saako Joachim pitää työpaikkansa vielä kesän jälkeenkin? Orléansin keskiaikaiset puuhastelut tarjoavat aina enemmän kysymyksiä kuin mihin ehtii vastata.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: