Vihdoinkin Eclipsen äärellä

6

4.11.2016 Kirjoittanut JK

Avauduin avaruusrajoittuneisuudestani Race for the Galaxysta kirjoittaessani. Se on vain teema, joka ei ikävä kyllä puhuttele minua yhtään. Samassa lupasin kuitenkin tehdä mitä miehen täytyy tehdä, eli pelata Eclipsea (Touko Tahkokallio 2011). Lupasin antaa Eclipselle mahdollisuuden, vaikka se on avaruustaistelua avaruudessa avaruusaluksilla, joihin lastataan avaruusteknologiaa. Hyvä kun annoin. Tässä ensivaikutelmiani suoraan galaksin keskuksesta.

image

Eclipse on ns. 4X-peli. Se tarkoittaa englanniksi neljä äksää: explore, expand, exploit, exterminate, eli pelissä tutkitaan ympäristöä, laajennetaan omaa valtaa, hyödynnetään kaapattuja luonnonvoimia ja tuhotaan vastustajia. Lisäksi siinä on kolme teknologiapuuta, joita pitkin sivilisaatiosi voi edetä ja saada lisäkykyjä, sekä elegantit diplomatiasäännöt.

Ymmärrän sen suosion. Toisaalta yksi asia yllättikin.

Suosio on helppo ymmärtää, koska Eclipse on eeppinen mutta sulava, iso mutta helppo tajuta. ”Kompleksi mutta koherentti”, sanoisi T.S.Eliot tästä kuin hyvästä taideteoksesta. Toisaalta T.S. olisi ehkä pelannut mieluummin vaikka De Vulgaria, mutta se ei liity tähän. T.S. olisi tehnyt fiksusti pelatessaan Eclipseä, koska se on hyvin onnistunut peli.

Toisaalta pelissä oli minulle yllättävän paljon satunnaisuutta, mikä ei usein peliharrastajien keskuudessa ole suosittua. Tuurilla on tärkeä osa pelissä. Noppien tuoma satunnaisuus ei minua haittaa, sotimisessa kun näyttää läpi historian sivu olleen muutenkin aina mukana aikamoinen tuurielementti. Sen sijaan voin kuvitella, että uusien heksalaattojen satunnaisuus saattaa olla joskus ongelma. Kun eksploroit avaruutta, vedät sokkona yhden planeettalaatan pinosta. Sieltä voi tulla hyviä, sinulle sopivia planeettoja, tai sieltä voi tulla vääränlaisia planeettoja, tai Muinaisten vartioimia planeettoja, joilla et pysty lähiaikoina tekemään mitään. Toki saat aina heittää kehnon planeettaheksan roskiin, mutta sitten vuorosi on mennyt hukkaan. En tiedä onko lisäosissa tähän jotain muutoksia. Näin ensivaikutelmana se voi olla jotain, mikä joskus voi turmella jonkun pelin.

Jäin miettimään, missähän määrin Eclipsen huomattava, ja minusta ansaittu, suosio johtuu siitä, että se on ikään kuin genrejen sekoitus. Se muistuttaa toisaalta ns. europeliä, toisaalta ns. ameritrashia, jenkkityylistä figutappelua. Onhan siinä muovifiguja ja muovinoppia, joita heittämällä tappelut ratkaistaan – toinen jenkkikoulukunnan tavaramerkki. Ja päinvastoin kuin stereotyyppisessä europelissä, Eclipsessä toisia pelaajia voi eliminoida pois pelistä ihan suoralla nukettamisella.

Eclipsen pohjalla tuntui taas olevan jotain perusluonteisen europelimäistä.  (Jostain syystä minulle tuli mieleen Terra Mystica.) Ehkä se johtuu puisista resurssipelimerkeistä, joilla omalla pelilaudalla puljaillaan ja koneistoa rakennetaan. Elegantti ja toimiva mekanismi, jossa pelaajalaudan kuutio siirretään suoraan heksoille ja sen alta paljastuu imperiumin ylläpidon uusi hinta ja tuotto, tuoksahtaa hienostuneen eurooppalaiselta.

image

John Turturron johtama sininen sivilisaatio on lähtenyt satsaamaan tieteeseen. Emme pelanneet vierailla eliöroduilla.

Pelaajien välinen taistelukin on lopulta pikemminkin taustauhkana Hitchcock-suspensena tai kylmän sodan asevarustelun tyylisenä jännityksenä, kuin jatkuvasti vellovana toimintana. Meidän pelimme päätyi pelaajien väliseen taisteluun vasta lopussa, ja mitä olen lueskellut, tämä ei ole harvinaista.

Ja eeppinen taistelu se muuten olikin (ks artikkelikuvaa). Kaksi pelaajaa siirsi viimeisellä vuorolla koko laivastonsa Galaksin Keskukseen, joka oli keltaisen pelaajan miehittämä. Joku väitti joskus, ettei avaruudessa voi mikään räjähtää, mutta selvästi olin näkevinäni Star Wars -tyyppisiä leimahduksia, kun plasmaohjukset värväsivät galaksin oranssiksi ja ja dreadnoughtit ja cruiserit toisensa jälkeen tippuivat maahan liekehtivinä romuina (tms. – ne tuhoutuivat).

Pisteytys oli onnistuneen tiukkaa. Neutronipommiteknologian puuttuminen esti Galaksikeskuksen uutta valloittajaa kaappaamasta kaikkia keskusplaneettoja omalle väestölleen, ja lopulta 2. – 4. sijojen pelaajat olivat pisteen, parin päässä toisistaan.

Neutronipommi tosiaan. Jotta planeetan saa täytettyä omalla väestöllään, toinen väestö pitää ensin likvidoida. Tulevaisuus on raaka paikka, ja Eclipse osaa kuvata sitä hienovaraisen huomaamattomasti. Pelin diplomatiasäännöt esimerkiksi ovat oivaltavat. Naapurien kanssa voi sopia diplomaattisuhteet, siitä saa voittopistelaatan, jolle voi vielä poistaa yhden kuutioistaankin (ts. lisätä tuotantoaan). Toisaalta sopimuksen voi aina rikkoa rikkomalla toisen ilmatilaa. Tällöin saa Petturikortin, joka tuo negatiivisiä pisteitä, mutta vain viimeisimmälle petturille: musta pekka, Petturikortti, kulkee aina sille, joka on viimeksi rikkonut sopimuksen, vanhemmat unohdetaan. Galaktisenkin kansan poliittinen muisti on lyhyt.

Eclipse oli hieno kokemus, jonka avaruusteema ei, ehkä yllättäen, haitannut minua sitten yhtään. Pelaisin heittämällä uudestaan.

Mainokset

6 thoughts on “Vihdoinkin Eclipsen äärellä

  1. Kai Saarto sanoo:

    Et tu, Brute. Nyt munkin on sitten ihan PAKKO poistaa tämä peli häpeälistalta. Siellä se seisoo nytkin jylhänä hyllyn päällä kuin Mount Everest ja meitsistä pitää kuoriutua sir Edmund Hillary.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Siis sinulla on tämä, muttet ole vieläkään pelannut? Dekadenttia! Ensimmäinen yllätys Eclipsessä minulle oli se, kuinka juohevat ja helppo oppia sen säännöt olivat. Se on äkkiä pöydällä ja pian ilma on tiheänään lasersotaäänitehosteita.

      Tykkää

  2. Löysit Eclipsenkin vihdoin. Tuo loppumähinä ei ole kovin erilainen verrattuna siihen, jonka kävin kahden veljeni kesken: viimeisellä vuorolla kaikki kolme armadaa rynnivät keskustähdelle. Vanhimman veljeni laivasto on suurin, mutta laadullisesti kehnoin. Itselläni on taas erittäin tasalaatuiset alukset, vähän hyviä kaikessa eivätkä missään. Keskimmäisellä on vain pari erittäin tulivoimaista dreadnoughtia. No, viimeksi mainittu pyyhkii meillä muilla lattioita ja siivoaa mennessään vielä keskustähden vartija-aluksenkin.

    Voittaja korjasi koko potin, aikoihin ei ollut lautapelin lopputulos suututtanut yhtä paljon. Tunsin itseni taas nöyryytetyksi pikkuveljeksi, joka halusi heittää koko laudan olohuoneen nurkkaan.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Terve! Saattaa olla yleinen Eclipse-käsikirjoitus tuo: hirveä kylmän sodan asevarustelu ja sitten eeppinen loppusota. Minä voitin loppusodan plasmaohjuksilla, eikä aluksissani paljon muuta ollutkaan. Mitä olen lukenut, ohjuksia on monet pitänyt turhan tehokkaina. Jos kertalaaki tutisee tarpeeksi, enempää ei tarvitakaan. Ohjuksilla pelataan upporikasta ja rutiköyhää, se jos mikä saa adrenaliinia ja dopamiinia liikkeelle.

      Tykkää

      • Itse asiassa se oli vanhin veljeni suurimmalla laivastollaan, joka oli panostanut ohjuksiin. Ja hänen kohdallaan taktiikka epäonnistui ja ohjusten loputtua hän jäi taistelussa puille paljaille. Hänet kukistettiin ensimmäisenä. Keskimmäisellä veljellä oli muistaakseni tehokkaimmat antimateriakanuunat, joilla repi kaiken palasiksi. Itselläni oli parhaimmat suojat, mutta se ei lopulta auttanut.

        Tykkää

      • JK sanoo:

        Onkohan muuten väännetty tarpeeksi sellaisia kuivia vitsejä, joissa esiintyy materialisti ja antimaterialisti napit vastakkain? On varmaan.
        Hieno tuollainen veljesten välienselvittely. Pitäisiköhän tarjota omillekin veljilleni joskus peli-iltaa.

        Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: