Fiasco – illanviettopeli, jonka aikana luodaan Coenin veljesten elokuva

Jätä kommentti

2.11.2016 Kirjoittanut JK

Int. Kommunistirunoilijan makuuhuone. Sänky, pöytä, jolla ruosteinen kirjoituskone, papereita, tuhkakuppi, pari likaisia sukkia. Sängyllä istuu hoikka mies, joka imee mahorkkaa posket lommolla. Huoneeseen saapuu nainen. Mies nousee seisomaan.

”Jaana… sinä tulit…”
”Aarne, mistä sinä tiesit ehdottaa tätä paikkaa? Tunnetko runoilija Lennaksen?”
”Jaana… Sano Arska vaan. Tarvitsisin taas apuasi, maksan tietysti takaisin.”
”Ei kai taas?”
”Jaana.”
”Sinähän olet vieroituksessa mieheni Sulon kanssa.”
”Olen yhä. Hieno mies. Ja sinä olet ollut aina niin hyvä Arskalle. Silloinkin kenttäsairaalassa…”
”Mitään ei tapahtunut, Aarne. Meidän välillä ei koskaan tapahtunut mitään, koska minä en siedä sinua.”
”Arska. Sano vaan Arska, Jaana. Oisko sulla taas sitä hyvää…”
”Pervitiiniä?”
”Arskalla on nyt ollut vähän kaikenlaista tässä.”

Teknisesti ottaen Fiasco on tarinankerrontaroolipeli, mutta se on niin epätyypillinen roolipelien joukossa, ettei tätä monen korvassa stigmaakin kantavaa r-sanaa tarvitse juuri edes käyttää. Se on 2 – 3 tunnin yhden session peli, toisin sanoen yhtenä iltana luotu, pelattu ja hyvästelty. Pelaajien hahmot eivät nouse leveleitä ja kehity, päinvastoin pääsevät helposti hengestään. Kaikki voittavat, jos tarina on hauska.

Fiascon inspiroivat Coenin veljesten elokuvat kuten Fargo ja Big Lebowski. Jos haluat pelata oman mustan-koomisen sähläyselokuvasi kavereiden kanssa, kokeile Fiascoa (Jason Morningstar, 2009).

 

image

Fiascossa valitaan ensin miljöö, johon pelisessio sijoittuu. Se voi olla melkein mikä vain, arkista tai eksoottista nykyaikaa tai historiaa, kuten meidän sodanjälkeiseen Helsinkiin sijoittuva sessiomme, miksei tulevaisuuttakin. Sähläinen settinki on hyvä, koska pelin hahmot ovat öhm, rajoitteisia niin impulssinhallinnaltaan, tunnollisuudeltaan kuin silkalta ÄOltaan. Pikkurikolliset ja päihteet sopivat Fiascoon hyvin.

”Hyvä on”, Jaana sanoo, ja ottaa kookkaasta sairaanhoitajanlaukustaan kourallisen Pervitiiniä.
”Mulla ei ole just nyt yllä rahaa…”
”Aarne!”
”—Mutta mä hankin ne sulle Jaana.”
”Mä tarvitsen ne rahat viikon päästä. Viikon päästä täällä taas, Aarne. Mulla
on pakko olla ne rahat viikon päästä.”
”Arska vaan, Jaana. Mä hankin sulle ne rahat, Jaana. Kävi mitä kävi, sä saat ne.”

Kun miljöö on valittu, luodaan pelaajille hahmot. Pelisuunnittelijoiden nerokas oivallus on, että hahmot luodaan näiden suhteiden kautta: päätetään siis kunkin naapurihahmon välille Relationship, joka voi olla vaikka työ-, sukulaisuus- tai romanttinen suhde.

image

Joitain A Nice Southern Town -playsetin suhteita

Tämän lisäksi hahmojen väliin luodaan lisää yhteyksiä Detaljeilla: Tarve, Asia ja Lokaatio. Hahmoja voi yhdistää vaikka halu saada totuus selville tai auto tai makuuhuone. Suhteet ja detaljien luontia varten käytetään noppia. Kaikki d6:t heitetään ja taulukoiden tarjoamista mahdollisuuksista valitaan yhdessä sopivia.

Hahmot luodaan yhdessä keskustelemalla ja ideoimalla. Joku keksii idean ja muut jatkavat siitä. Näin ainakin parhaimmillaan. Peli on käytännössä improvisaatioteatteria, ja vaatii siis pelaajiltaan paitsi jonkin verran luovuutta ja ideavirtaa, myös yhteistyötä.

Tämän jälkeen pelataan peli. Rakenteeltaan siinä on I näytös, II näytös sekä loppumontaasi. Jokaisella hahmolla on kummassakin näytöksessä kaksi pääkohtausta, ja lisäksi hän on välillä mukana toisen hahmon pääkohtauksissa, jos ollaan sitä mieltä, että niin tehdään. Ekan ja tokan näytöksen välissä tapahtuu ns. Tilt, kallistus. Siinä valitaan noppien silmälukujen tarjoamista vaihtoehdoista jokin yleinen syöte toiselle näytökselle siitä, mikä tulee menemään pieleen. ”Glorious Self-destruction” on aika hyvä.

 

Arska yrittää nousta, mutta liukastuu päästään valuneeseen vereen. Sulo on napannut vasaran Lennakselta ja iskee tältä nyt polvilumpion sisään. Lennas romahtaa maahan ja alkaa huutaa.

Jaana saapuu sisään, liukastuu Arskan vereen ja lentää selälleen. Hänellä ei ole pikkuhousuja.

”Jaana!” Arska korisee, ja yrittää ryömiä tätä kohti. ”Mä tiesin! Arskakin rakastaa sua!”

image

Noppia ei pelissä heitetä. Puhtaalla tarinanimprovisoinnilla mennään. Itse pelin aikana nopat toimivat laskurina, kuinka monta kohtausta on pelattu. Sen lisäksi pelissä on taktinen elementti: niille hahmoille nimittäin, joilla on pelin lopussa mahdollisimman paljon vain yhdenvärisiä noppia (vaaleita tai tummia), käy todennäköisimmin hyvin. Tasamääräisesti vaaleita ja tummia noppia tarkoittaa taas surkeata loppua. Oikeastaan tästä ei ehkä tulisikaan pelin aikana liikoja välittää. Kuten sanottua, Fiascossa on usein hauskempaa tuhoutua mahtipontisen surkeasti kuin onnistua.

Sari Havas tai joku muu Stella Polaris -improvisointiryhmän jäsen totesi kerran, että improvisointiteatterin nyrkkisääntö on sanoa kaikille ehdotuksille kyllä. Se on oiva sääntö Fiascoonkin. Kun joku syöttää, tartu syöttiin ja lähde mukaan.

Fiascossa mennään ennen kaikkea tarinan ehdoilla. Mikä on hauskaa, on hyvää, tarkoitti se sitten katastrofia omalle hahmollesi tai ei – ja mieluiten tarkoittaa, sillä tämä on katastrofitarina, jossa on usein kunniakkaampaa tuhoutua näyttävästi kuin ”voittaa”.

Poliisi nousee autostaan ja lähtee kävelemään kuskin paikalla istuvan Jaanan luo. Jaana kääntyy katsomaan Suloa.
”Rakastatko minua vielä, Sulo, kaiken tämän jälkeen?”
Ennen kuin Sulo ehtii vastata, poliisi näkee auton takapenkillä makaavan Igorin, tai sen mitä tämän päälaesta on jäljellä.
Jaana iskee pedaalin pohjaan ja kääntää auton pellolle.

Nokkelasti luotu peli tämä Fiasco. Tunnen tämäntyyppisiä tarinankerrontaroolipelejä niin vähän, etten voi lähteä sitä arvottamaan tai vertailemaan. Fiasco on peli, joka ei varmaan sovi kaikille, mutta hyvässä ryhmässä ja hyvien juomien parissa se voi olla erinomainen ja muistorikas tapa viihtyä pari, kolme tuntia.

 


 

  • TableTop on tehnyt videot suurenmoisesta Fiascostaan:
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: