Race for the Galaxy ja aivoavaruuden tulevaisuusälykeksinnöt: epäarvostelu

10

11.10.2016 Kirjoittanut JK

Tästä ei tullut arviota pelistä Race for the Galaxy (2007). Sellaisen löydät esimerkiksi täältä. Tästä tuli kuvaus yhden ihmisen rajoittuneisuudesta, kyvyttömyydestä, yrityksestä nousta näiden yli ja epäonnistumisesta siinä. Jos elämäsi on täynnä onnistumista, saatat tarvita väliin yhden kertomuksen epäonnistumisesta. Jos elämäsi on täynnä epäonnistumista, saatat samaistua tähän. Joka tapauksessa et opi pelistä Race for the Galaxy enempää kuin yhden virkkeen tiivistelmän. Itse opin vähän enemmän.

Race for the Galaxy eli RftG oli ensin ehdotus korttipeliversioksi Puerto Ricosta. Se ei voittanut, joten ei tullut Race for the Puerto Ricoa, vaan tuli San Juan. Tom Lehmann teemoitti pelinsä sitten uudelleen avaruuteen.

Avaruus. Science fiction.

Miksei se kiinnosta minua? Miksi nukahdan aina, kun joku avaruusalus avaruudesszzzz

Ehkä syy on se teknologiafetissi, joka jostain syystä tuntuu aina seuraavan avaruuspaikanvalintaa – onhan kysessä ”tieteisfiktio”. Tieteisfiktion vastakohta on tietysti ihmisten fiktio ihmisille.

Avaruuden ei ole pakko tarkoittaa tieteisfiktiota. Star Warsissa esimerkiksi ei ole tiedefetisistinen. Ne ovat inhimillisiä aikuissatuja, jotka vain on siirretty pois maapallolta. Kaikki pitävätkin niistä. Ja mitä muistan Solaris-elokuvista on vain, että niissä venäläismies ja George Clooney ikävöivät kuollutta vaimoaan pakahduttavasti – toisin sanoen ne kertovat ihmisenä olemisesta.

Tieteisfiktio sijoittuu tulevaisuuteen, koska nykyinen tiede ei koskaan ole fanien mielestä tarpeeksi tiedettä, mutta tulevaisuustiede, se se vasta on tiedettä poijaat. Onneksi tulevaisuustiede on aina nurkan takana ja ihan juuri tuloillaan ja sitten kaikki mullistuu, ihan kuin apokalyptisten uskonlahkojen opetuksissa.

Tulevaisuus näyttää menneisyyttä huolestuttavammalta siksi että menneisyyden uhkista olemme jo selvinneet, mutta tulevaisuuden uhkista emme. On rationaalista pelätä tulevaisuutta. Todistettavasti ihmiskunta selvisi mustasta surmastakin, mutta miten on singulariteetin laita? Taikka CYBORGIEN? Tai kaikenlaisten nanometkujen, joita ihmiset kaikessa faustilaisuudessaan eivät voi olla ottamatta käyttöön heti ne keksittyään? Ei ole pätkääkään todisteita, että selviäisimme niistä. Kaikki on uskon varassa. Tieteisfiktio on  uskon asia, sitä löytyy tai ei.

Toinen relevantti seikka ymmärtää on, että teknologian keksinnöt ovat lähes kaikki turhia. Valtaosa keksinnöistä vain muuttuvat ”tarpeellisiksi” sen jälkeen, kun ne on keskitty. Mutta ennen niiden luomista harva tarvitsi niitä. ”Älykäs puhelin” on täysin luotu tarve. Ja se ruokkii vain lisää tarpeita: nyt pitää puhelimesta tulla yhä älykkäämpi, ettei minua enää tarvitakaan, ja että voin tehdä mitä mieltäni milloin vain huvittaa ja huomenna nopeammin kuin eilen – ja itse asiassa minulla on siihen oikeus! Ja teknologia vangitsee tietysti meidät kilpavarustelun dilemmaan (huoh no kun muillakin on niin mekin tarvitaan). Ei tarvitse olla kouluikäisen lapsen vanhempi tämän huomatakseen.

Kumisaapas on se poikkeus. Kumisaapas on harvoja tarpeellisia tekniikan keksintöjä.

 

 

Mutta Race for the Galaxy, se lepäsi antiikkilipastoni päällä neonsinimustana mötikkänä neljä viikkoa ja sen syyllistävä kuiskuttelu vahvistui pikkuhiljaa. Pelaa nyt minua kun lainasit, se sanoi jollain kolmetissisten cylonien kielellä: Minulla on kuule paljon fanaattisia faneja ympäri maailmaa. Kyllä minulla ottajia on, ellet sinä ymmärrä hyvän päälle. Tosi peliharrastajat, he tietävät minun arvoni. Sinä et tietysti mikään peliharrastaja taida ollakaan…

image

Sitten, ehkä todistaakseni olevani peliharrastaja, menin pelikauppaan ja ostin pelin. Se oli Discoveries: The Journals of Lewis & Clark. Se kertoo kourallisesta urheita miehiä, jotka Thomas Jeffersonin ohjeista lähtivät tutkimaan Pohjois-Amerikan mannerta vuonna 1804. He tutkivat luontoa, piirsivät karttoja maastoista ja tutustuivat  tapaamiinsa intiaaniheimoihin ja tulivat vielä melkein kaikkien kanssa toimeen. He löysivät Tyynellemerelle vuoden matkan päästä, leiriytyivät sinne valmistamaan satoja mokkasiineja paluumatkalle. Ja talven jälkeen he palasivat kotiin. Upeaa ihmisfiktiota ihmisille. Tosin vieläpä totta, mutta ei se sitä pilaa.

image

Pelasin Discoveriesia heti samana iltana. Ja sitten meni taas viikkoja, jolloin tunsin takaraivossani taas antiikkilipaston sinimustan syyllistäjän iiriksettömät aliensilmät. Kilpajuoksu avaruuteen lupasi kelmeänhopeaisia älyrobotteja! Kelmeänkeltaisia fotonitorpedoja! Kelmeänvihreitä kvasaarikvantumeita! Kelmeänpunaista bulvaaniplasmaa! Kelmeänsinistä aika-avaruusjatkumopoimua! Eikö ihminen ole ä-ly-käs, kun osaa tulevaisuudessa kaikkia tommottis tehdä?

Äly… on joo. Älykäs äly on todella hieno juttu. Sillä voi tehdä älykkäitä älyjuttuja, jotka sitten vaikuttavat tosi älykkäiltä ja kaikki huomaavat: Wau miten älykästä. Varsinkin kun kertoo, minkälaista kaikkea älykästä aikoo tulevaisuudessa tehdä, niin ei tarvi tehdä mitään älykästä. Sitten nämä älykkäät keksinnöt alkavat nekin nöyryyttää ihmisiä, sillä se on niiden kutsumus. Puhelimeni ja tietokoneeni ovat elämäni aikana nöyryyttäneet minua sitä enemmän, mitä älykkäämmiksi ne ovat muuttuneet. Tulevaisuus tarkoittaa siis, että silmälasini ja taloni muuttuvat älykkäiksi, eli oma naamani ja kotinikin alkavat nöyryyttää minua.

Tietysti, tällaiset asiat kiehtovat hirveän monia muita ihmisiä. Mutta nämä muut ihmiset kirjoittavat hyvin harvoin Puutyöläiseen. Näyttää ikävästi siltä, että täällä vallitsee tieteisfiktioinvalidien despotismi. Se on kai myönnettävä itsellekin. Puutyöläinen osaa kaikessa rajoittuneisuudessaan innostua vain fiktiosta, joka kertoo puusta, pahvista tai ihmisestä.

Eräänä iltana lokakuussa lopulta repäisin ja otin sinimustan syyllistäjän pöydälle, kun olin yksin kotona. Ajattelin opetella pelin pelaamalla sitä kerran itseäni vastaan, näin osaisin selittää sitten säännöt muillekin.

Olen pelannut ja pitänyt San Juanista, minkä ansiosta saatoin edes yrittää ymmärtää RftG:ia. Sääntökirja teki kyllä parhaansa estääkseen minua, kun ei kertonut esimerkiksi, mitä ihmettä tapahtuu, kun Consume valitaan, tai mitä harmaa planeetta tuottaa (ei kai mitään – luulin harmaata väriksi, mutta Tom Lehmannin mielestä ei ole).

image

Joka tapauksessa pelissä rakennetaan kortteja omaan tauluun (tableau building), ja korttien tarkoitukset pitää opetella ensin tunnistamaan ja sitten muistamaan. Käytännössäon siis vähän turha pelata vain yhtä peliä RftG:ia. Go big or go Tellus.

Ymmärsin tästä yhden miehen yrityksestä kaksi asiaa: Ymmärsin, miksi RftG on joidenkin mielestä aivan huippu peli. Se todella tuntuu tarjoavan nopeuteensa ja keveään laatikkoonsa nähden valtavia strategisia mahdollisuuksia. (Tulee Glory to Rome mieleen.) Ymmärsin myös, etten minä tule opettamaan sitä kenellekään.

image

Malevolent lifeforms oli boschilaisuudessaan suosikkikorttini

Race for the Galaxy on siis kompleksimpi San Juan ihmisille, jotka haluavat säännöllisesti poistua maapallolta. Jos haluat alkaa harrastaa sellaista peliä, RftG on poikkeuksellisen hyvä valinta.

image

Tulevaisuudessa numerot korvataan laserilla.

 


Seis!

Race for the Galaxyn rinnalle ja ohi on vuonna 2014 tullut pelin noppapeliversio Roll for the Galaxy. Puutyöläinen ei opi mitään, ja niinpä hän ei lupaa, ettei koskaan voisi kokeilla sitä. Sen sijaan lupaan teidän todistajien läsnäollessa pelaavani vielä joskus Eclipseä. Hyvin todennäköisesti myös ostan tulevaisuudessa itselleni yhden avaruuspelin. Troyes’n ja Tournayn tekijät Dujardin-Georges-Orban ovat nimittäin  haastattelun mukaan tekemässä yhdessä uutta peliä, jossa Troyes’n mekaniikat sijoitetaan – avaruuteen.

Mainokset

10 thoughts on “Race for the Galaxy ja aivoavaruuden tulevaisuusälykeksinnöt: epäarvostelu

  1. Kai Saarto sanoo:

    Helppo samastua tähän. Roll for the Galaxyä olen useasti kaupassa kierrellyt kuin kuu kuumaa planeettaa. Eclipse on ollut jopa pöydällä, mutta jäi alkuasetelman jälkeen siihen kunnes jouduin siivoamaan pois. Kyllä se kohta sieltä korkataan, PC-version pelaaminen on vähän laskenut kynnystä.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Moi! Mukava kuulla, etten ole avaruusrajoitteisuuteni kanssa aivan yksin. Mutta tällä hetkellä meillä on peliporukassa aikomus pelata Eclipseä ja jopa ihan lähiviikkoina. Jännittäviä aikoja.

      Muuten, älykäs tietokoneeni ei jostain syystä anna minun kommentoida teidän sivuille. Olen yrittänyt jo Arboretumista lähtien, mutta kommenttini eivät tartu sinne. Se liittynee Blogspot-alustaan, kun en muihinkaan niihin pysty osallistumaan, tai ehkä Blogspot on poistanut minut kaverilistaltaan?

      Tykkää

      • Kai Saarto sanoo:

        Pistin rohkeasti nyt löysäten blogspotin kommenttien asetuksia, siten että ilman googletiliäkin pääsee retostelemaan hengentuotoksiani. Tsekkaa jossain kohtaa, josko toimisi paremmin.

        Tykkää

      • JK sanoo:

        Hienoa, pitää kokeilla.

        Tykkää

  2. atheino sanoo:

    Kuulostaa tutulta. San Juan sujuu ja tykkään, mutta reiska, ei.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      SJ ja RftG ovat kyllä tuntumaltaan niin kaukana toisistaan kuin vain olla voi kaksi peliä, jotka ovat kuitenkin mekaanisesti niin samoja. Galaxyssa on avaruusseikkailun tuntua, San Juanissa sitä istuu auringossa sombrero päässä ja mango kädessä.

      Tykkää

      • atheino sanoo:

        Josko tässä tavoitellaan sitä fiilistä, kuinka vaikeaa olisi kommunikoida vieraan sivilisaation kanssa? Pelkkää symbologiaa. Ehkä tää on Alfa Centaurissa sopiva lasten peli.

        Tykkää

      • JK sanoo:

        Totta! Syvällisesti teemallista.
        Mieleen tulee myös vanhan taglinen mukaelma: ”Race for the Galaxy – Avaruudessa kukaan ei kuule epätoivoista huutoasi”

        Tykkää

  3. Max sanoo:

    Andre Wickströmillä on hyvä standupjuttu, jota en voi kirjoittamalla hauskaksi kertoa, mutta siinä mietitään miksi hän on vanhalla iällä innostunut fantasiasta.. Game of Thronesista ja Viikingeistä. Niissä pääsee palaamaan oikein kunnon sankarimiesmalleihin vaipanvaihdon lomassa. Scifi on ehkä sen vastakohta. Toisaalta Eclipse on ainakin hyvin inhimillinen peli.. Jos olet joskus haaveillut, että kesken kiivaimman Agricola-nysväyksen voisit vielä mennä pamauttamaan kaverin maatilan paskaksi, niin Eclipse vastaa siihen huutoon. Toki siinä on kaikenlaista avaruusromua päällä ja alusten virittely ei ole yhtä kiinnostavaa kuin maatilan väsäys, mutta mutta..

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Kiitos, tuo Agricola-vertaus on niin hyvä pitchi Eclipselle, että tarkistin jo kalenterista milloin pääsenkään sitä pelaamaan.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: