Mysterium = yhteistyö-Cluedo-Dixit kummitusteemalla

Jätä kommentti

5.10.2016 Kirjoittanut JK

Pelasitteko koskaan lapsena spiritismiä? Liikkuiko lasi? Meillä liikkui. Juoksimme karkuun huoneesta, jonka lattialle olimme lyijykynällä aakkoset piirtäneet, ulkona oli aurinkoinen iltapäivä ja paljon ihmisiä, ihmiset jonottivat kioskiin ostamaan irtokarkkeja… ja meille juuri äsken puhunut haamu, henki, kummitus, joukkopsykoosi, mikä olikaan… jäi taakse… ja… alkoi pian päivänvalossa näyttää harhalta, vaikka se oli juuri antanut mitä kouriintuntuvimman näytteen olemassaolostaan: juomalasi, jonka päällä pidimme sormiamme – viisikö meitä oli – oli liikkunut aakkosten päällä. Mitä oli tapahtunut?

Eversti Sinappi, lyijyputkella, kirjastossa.

Pahoittelut, mieleni fantasmagoriat harhailivat nyt jo Cluedon puolelle, mikä ei ole toisaalta ihme, koska olen kirjoittamassa Mysteriumista (Oleksandr Nevskiy – Oleg Sidorenko 2015). Ja Mysterium on

asymmetrinen yhteistyöversio Cluedo-Dixitistä spiritismiteemalla.

image

Avataan tämä sanataskuhirviö.

  • Cluedo: siis pitää selvittää whodunit, kuka murhasi, millä aseella ja missä huoneessa
  • Dixit: se pitää tehdä kauniilla surrealistisilla korteilla, joiden sisältämä vihje muiden pitää koettaa ymmärtää
  • yhteistyöversio, koska nyt kaikki tekevät yhdessä työtä murhan selvittämiseksi ja voittavat tai häviävät yhdessä
  • asymmetrinen, koska pelaajilla on eri roolit ja tehtävät: yksi on haamu ja muut meedioita
  • ja spiritismiteemainen, koska yksi pelaajista tosiaan on haamu ja muut meedioita, jotka koettavat ymmärtää haamun lähettämiä näkyjä (niitä dixitmäisiä kortteja).

Siinäpä oikeastaan kaikki mitä Mysteriumin ymmärtämiseen tarvitaan. Sen lisäksi tarvitaan muun muassa iso pöytä, koska peliin kuuluu hurja määrä puunjalostustuotteita.

 

image

Haamu puljailee näkösuojan takana yksin ja ääneti, meediot sen edessä yhdessä

Ehdotin Mysteriumia lapsille varovasti: onhan siinä murhateema taustalla, ja vaikka henkilöhahmot korteissa ovat sarjakuvamaisesti kuvitettuja, voi niissä lapsen mielestä olla jännittävä tunnelma. Toisaalta olen itse pelannut Cluedoa heidän ikäisestään, ja siinä on ihan vastaava murhatarina taustalla. Selvisi, ettei teema lapsia pelottanut, päinvastoin: hieno ulkomuoto veti heitä puoleensa ja he vaativat pelata peliä saman tien.

Mutta auts. Pelin ratkeaminen meni niin tiukoille ja näkyjen arvaamistyö ilmeisesti niin raskaaksi lapselle, että pitkän päivän päätteeksi pelattu peli loppui kyllä voittoon, mutta myös lapsen itkuun. No, ei mitään normaalia väsymysitkuntuhristusta dramaattisempaa, niitä lapsiperheissä nähdään päivittäin. Ja koska tunteet ovat toistensa veljeksiä, se tietysti tarkoittaa, että jännityshermostus on lähisukua rakkaudelle – lapset halusivat heti seuraavana päivänä pelata peliä uudestaan.

Toinen pelikerta, nyt nelihenkisenä äidillä vahvistettuna, meni loistavasti ja päätyi suvereeniin voittoon Helppo-vaikeusasteella. Mutta kun kolmas pelikerta nyt normaalivaikeudella päättyi valitukseen ja nyyhkytykseen, Mysterium palautettiin kirjastoon. Yritykset tulkita näkyjä ja toistuva epäonnistuminen niiden arvaamisessa koetteli tokaluokkalaisen hermoja liikaa.

En suoranaisesti jää kaipaamaan Mysteriumin perään. Se vaatii sen verran paljon paperin ja pahvin levittelyä, sekoittelua, poistoa ja lisäämisiä, että sisällöltään melko kevyt peli on työläs pystyttää ja ylläpitää. (Pelissä oli esimerkiksi myös jotain pisaranmuotoisia värikkäitä pahvipaloja, ja sääntökirjan kohdassa, jossa olisi pitänyt lukea, mikä niiden olemassaolon tarkoitus on, ei lukenut mikä niiden olemassaolon tarkoitus on, joten en sitten jaksanut lähteä sotkemaan niiden kanssa ja odottamaan, että jossain vaiheessa oppisin kiertoteitse kokeilemalla niiden olemassaolon tarkoituksen, kuten tällaiset asiat nähtävästi pitää sääntökirjan kirjoittajien mielestä oppia. ”Selvänäköisyysmerkkejä” ne kai olivat nimeltään. Joka tapauksessa ne olivat meillä turhia.)

Pelin asymmetrisyys tarkoitti myös sitä, että kummituksena jouduin pähkäilemään yksin minuutin verran tuijotellen kortteja edestakaisin samalla kun meediot odottelivat toimettomana.

image

Näkykortteja, joita pelaamalla haamu yrittää kertoa kuka teki mitä.

Toisaalta Mysterium varmaankin toimisi – ja ehkä mainiostikin – ajoittaisena kokemuksena, jonain synkkänä syysiltana, sopivassa tunnelmassa ja porukassa leikkimielisten aikuisten kesken.

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: