Savannah Cafésta ja hyve-etiikan hyödyllisyydestä hedonikalkuluksen sijasta

Jätä kommentti

20.9.2016 Kirjoittanut JK

Onko joskus tosiaan ollut aika, jolloin ihmiset eivät miettineet jostakin teosta tai tekemättä jättämisestä, että se on joko laillinen tai rikollinen, vaan sitä, onko teko hyveellinen vai synnillinen?  Miten hienovaraisesti mutta syvästi erilaiselta maailma on tällöin näyttänytkään.  Me nykyihmiset olemme oppineet tarkastelemaan maailma 1800-lukulaisesti, so. benthamilais-utilitaristisesti: teko on oikein, jos sen seurauksena aiheutuu mahdollisimman paljon hyvää mahdollisimman monelle. Maailma on laskukone, tekomme plussia ja miinuksia, hedoneita ja anhedoneita, joita kalkuloimalla voimme todistaa ainoan oikean parhaan mahdollisen vaihtoehdon kaikista mahdollisista teoista kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Verratkaa tätä kylmän superviisasta ihmistietokonetta – jossa ei ehkä ihminen niin tarpeellinen olekaan kuin tietokone – muinaisiin filosofeihin: kreikkalaisten mielestä olennaista oli, onko ihminen hyveellinen – pyrkiikö hän hyveeseen ja itsensä parantamiseen ja parhaaseen itseensä.

En tiedä teistä, mutta itse olen ikävä kyllä melko kitsas tyyppi. Ehkä se johtuu elinikäisestä köyhyydestä, joka vain on kouluttanut minut säästäväiseksi, mutta olen houkka tarjouksille. Jos saan halvalla kaksi keskinkertaista peliä, saatan helposti ostaa ne yhden hyvän ja kalliin sijasta. Benthamiitin mielestä kaikki on silti hyvin: ei kai tällä valinnalla ole sen kummempia moraalisia seurauksia? Peliä liikkuu, rahaa liikkuu… kansantalous on entisensä jompsin kumpsin…  Aiheesta on turha sen enempää kai keskustellakaan. Eikä toinen ihmisautomatoni, suuri kävelijä Immanuel Kant, jonka iltalenkin mukaan kelpo königsbergiläiset tarkistivat kellonsa, ei hänelläkään sen enempää moraalisen nokan nostamista valintaani ole. Hän kysyisi: olenko rikkonut kategorista imperatiivia, joka arkikielelle muotoiltuna opettaa kysymään ”mitä jos kaikki tekisi niin?” Jos kaikki ostaisivat kaksi alennuspeliä yhden normaalihintaisen sijasta, no, ei se kai ketään moraalittomammaksi tekisi? Joten taaskin tuntuu kuin modernin moralismin mukaan valintani on hyvän ja pahan tuolla puolen.

Mutta muinaiset?

Se, että muistamme yhä muinaisia tuhansien vuosien takaa jo todistaa sen puolesta, että he eivät olleet tyhmiä. Maailmassa on monenmoista joutavaa ehditty kirjoittaa, lukea, jaella ja linkata, mutta valtaosa siitä on onneksi ja armeliaasti unohdettu. Kun taas ne spagettinauhat, jotka tarttuvat ihmiskunnan kattoon, ovat kypsiä. Mitä muistetaan, ehkäpä muistetaan syystä. Mitä siis sanoisivat muinaiset Savannah Cafésta? (Sylvie Barc, Frédéric Bloch, Philippe des Pallières, 2001) 

Että se oli ehkä minulta pieni pahe. Ostin sen Fantasiapelin alesta edullisesti. Täydellä hinnalla en olisi ostanut. Se oli halpa ja näytti ihan kelpoisalta perhepeliltä, ja – ja tästä ei kai kukaan edellä mainituista moraalisista auktoriteeteista minua syyttäisi – etsiskelen aina kivoja perhepelejä pelattavaksi perheen kanssa.

image

Vilkaisin kyllä Savannikahvilan BGG-sivua, jossa parvi oli matemaattisesti tuominnut pelin hyvin keskinkertaiseksi (5.5/10). Mutta kerrankos sitä, kun halvalla saa. Sitä paitsi houkkahan se on, joka luulee tuntemattomien ihmisten sormien suorittamien näppäimistönäppäysten muuttuvan sinun elämässäsi kiveenkirjoitetuksi laiksi – toisin sanoen se, joka luulee yhden numeraalin pystyvän kertomaan, mitä sinä maailmasta ajattelet ja miten vapaa-aikasi haluat viettää – toisin sanoen se, joka unohtaa makuasiat. Aina on bgg-käyttäjienkin joukossa niitä, jotka nauttivat pelistä lastensa kanssa. Ehkäpä minäkin?

Savannah Café on nopea ja näennäisesti simppeli peli, jossa korteilla liikutetaan eläinpelimerkkejä rataa pitkin. On leijona, antilooppi ja virtahepo, ja kullakin eläimellä kaksi erilaista korttia. Leijona hölkkää eteenpäin jopa 4 ruutua: leijona löntystää eteenpäin 1 ruudun; Antilooppi syö ruohoa eikä etene: antilooppi pinkaisee 9 ruutua; Virtahepo tallustelee 2 ruutua: virtahepo karjaisee. Karjaiseva hippo pakottaa toisen leijonan 8 ruutua taaksepäin. Leijona taas syö antiloopin osuessaan samaan ruutuun.

Pelin eri kortit

Pelin eri kortit

Lisätään tähän se, että kortteja ei noin vain nosteta ja pelailla. Joka pelaajalla on edessään mahallaan kolme korttia, joiden selkäpuolelta näkyy aina minkä eläimen kortti on kyseessä, mutta ei eläimen toimintoa. Vuorollaan pelaaja nostaa pakasta päällimmäisen kortin ja joko ottaa sen itselleen, tai katsomatta sitä vaihtaa kortin johonkin toisen pelaajan edessä olevaan korttiin.

Tästä pitäisi siis seurata bluffausta ja päättelyä. Joku ei pelaa korttia, vaan jättää sen eteensä – onko se siis huono, ruohoa popsiva antilooppi? Vai bluffausta, pinkaisukortti, jota hän panttaa tosipaikan tullen? Jne.

Sääntökirjan mukaan pelissä on paljon strategisia hienouksia, jotka aukenevat hitaasti. Gasellit eivät aina voita, siellä sanotaan. (Se mitä kutsun antiloopiksi, onkin siis gaselli. Jos WordPressissä olisi Find&Replace, voisin vaihtaa antiloopit gaselleiksi, mutta nyt tuo taksonominen töppäys pitää vain kestää.) Joku voi satsata leijonastrategiaan, ja silloin pitäisi napsia karjuvat hippopotamuskortit pois toisilta, etteivät nämä pääse pelottelemaan leijonaa. Joku voi kuulemma satsata hippostrategiaan, ja tällöin(kin) pitäisi napsia ne kolme kirmaavaa gasellikorttia pois. Kortteja kannattaa laskea, kun niiden määrä tiedetään. Ja sen lisäksi peliä voi pelata muistiversiona, jolloin pakkaa ei sekoitetakaan, vaan vain käännetään alusta ympäri. Jne. Ulottuvuuksia siis pitäisi löytyä.

Ehkäpä.

Mutta olen nyt seitsemän peliä Savannah Caféta pelannut, ja seitsemän kertaa on gaselli voittanut. Käytännössä jokainen peli on tainnut mennä niin, että se joka saa ekaa kertaa pakkaa läpi käytäessä kaksi kirmaavaa gasellia ja sekoituksen jälkeen kolmannen, voittaa.

Mutta huomautan, että olen pelannut tätä vain lasten kanssa. Lapset eivät tunnetusti pelaa optimaalisia strategioita, joiden varaan voisi sitten rikkiviisaasti dedusoida oman strategiansa (vähäisen kokemukseni perusteella emme me aikuisetkaan, mutta siitä joskus toiste). Joten ehkä Savannikahvila aikuisten kesken todella on ovela ja viekas taktiikka- ja päättely/bluffauspeli ja vain näennäisesti tuurin juhlaa.

Mutta kuvitus taas on lapsia varten.

Joten mitä tulisi ajatella Savannikahvilasta? Taidan säilyttää pelin yhä. Katsotaan, josko se vuosien myötä saisi lisää pelejä ja osoittautuisi niin ovelaksi kuin vihjaa.

Entä mitä tulisi ajatella ostospäätökseni hyve-etiikasta? Onko vienoinen koputtelu omatunnossa ja jonkinlainen ostopäätöksen jälkeinen tarve todistella itselleen päätöksen olleen hyvän vihje siitä, että tunnistan itsessäni saituuden nimellä tunnetun luonteen heikkouden? Ehkä. Ehkä tämä olisi pysähtymisen paikka ja hetki miettiä omaa ostoskäyttäytymistä paremmin. Onko halvan ja keskinkertaisen ostaminen itse asiassa törsäämistä? Onko se kypsymättömyyttä? Harkintakyvyn puutetta? Itsehallinnan puutetta? Väittävät, että viktoriaanisena aikana ihmisen köyhyyden syynä pidettiin hänen luonteensa heikkoutta. Saattoivat olla oikeilla jäljillä, itse ainakin olen köyhä ja heikkoluonteinen.

Toisaalta pelihyllyni rajat tulevat kohta vastaan, ja sitten sitä alkaa automaattisesti miettiä, mitä ostaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: