Savannah Cafésta ja hyve-etiikan hyödyllisyydestä hedonikalkuluksen sijasta

Jätä kommentti

20.9.2016 Kirjoittanut JK

Onko joskus tosiaan ollut aika, jolloin ihmiset eivät miettineet jostakin teosta tai tekemättä jättämisestä, että se on joko laillinen tai rikollinen, vaan sitä, onko teko hyveellinen vai synnillinen?  Miten hienovaraisesti mutta syvästi erilaiselta maailma on tällöin näyttänytkään.  Me nykyihmiset olemme oppineet tarkastelemaan maailma 1800-lukulaisesti, so. benthamilais-utilitaristisesti: teko on oikein, jos sen seurauksena aiheutuu mahdollisimman paljon hyvää mahdollisimman monelle. Maailma on laskukone, tekomme plussia ja miinuksia, hedoneita ja anhedoneita, joita kalkuloimalla voimme todistaa ainoan oikean parhaan mahdollisen vaihtoehdon kaikista mahdollisista teoista kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Verratkaa tätä kylmän superviisasta ihmistietokonetta – jossa ei ehkä ihminen niin tarpeellinen olekaan kuin tietokone – muinaisiin filosofeihin: kreikkalaisten mielestä olennaista oli, onko ihminen hyveellinen – pyrkiikö hän hyveeseen ja itsensä parantamiseen ja parhaaseen itseensä.

En tiedä teistä, mutta itse olen ikävä kyllä melko kitsas tyyppi. Ehkä se johtuu elinikäisestä köyhyydestä, joka vain on kouluttanut minut säästäväiseksi, mutta olen houkka tarjouksille. Jos saan halvalla kaksi keskinkertaista peliä, saatan helposti ostaa ne yhden hyvän ja kalliin sijasta. Benthamiitin mielestä kaikki on silti hyvin: ei kai tällä valinnalla ole sen kummempia moraalisia seurauksia? Peliä liikkuu, rahaa liikkuu… kansantalous on entisensä jompsin kumpsin…  Aiheesta on turha sen enempää kai keskustellakaan. Eikä toinen ihmisautomatoni, suuri kävelijä Immanuel Kant, jonka iltalenkin mukaan kelpo königsbergiläiset tarkistivat kellonsa, ei hänelläkään sen enempää moraalisen nokan nostamista valintaani ole. Hän kysyisi: olenko rikkonut kategorista imperatiivia, joka arkikielelle muotoiltuna opettaa kysymään ”mitä jos kaikki tekisi niin?” Jos kaikki ostaisivat kaksi alennuspeliä yhden normaalihintaisen sijasta, no, ei se kai ketään moraalittomammaksi tekisi? Joten taaskin tuntuu kuin modernin moralismin mukaan valintani on hyvän ja pahan tuolla puolen.

Mutta muinaiset?

Se, että muistamme yhä muinaisia tuhansien vuosien takaa jo todistaa sen puolesta, että he eivät olleet tyhmiä. Maailmassa on monenmoista joutavaa ehditty kirjoittaa, lukea, jaella ja linkata, mutta valtaosa siitä on onneksi ja armeliaasti unohdettu. Kun taas ne spagettinauhat, jotka tarttuvat ihmiskunnan kattoon, ovat kypsiä. Mitä muistetaan, ehkäpä muistetaan syystä. Mitä siis sanoisivat muinaiset Savannah Cafésta? (Sylvie Barc, Frédéric Bloch, Philippe des Pallières, 2001) 

Että se oli ehkä minulta pieni pahe. Ostin sen Fantasiapelin alesta edullisesti. Täydellä hinnalla en olisi ostanut. Se oli halpa ja näytti ihan kelpoisalta perhepeliltä, ja – ja tästä ei kai kukaan edellä mainituista moraalisista auktoriteeteista minua syyttäisi – etsiskelen aina kivoja perhepelejä pelattavaksi perheen kanssa.

image

Vilkaisin kyllä Savannikahvilan BGG-sivua, jossa parvi oli matemaattisesti tuominnut pelin hyvin keskinkertaiseksi (5.5/10). Mutta kerrankos sitä, kun halvalla saa. Sitä paitsi houkkahan se on, joka luulee tuntemattomien ihmisten sormien suorittamien näppäimistönäppäysten muuttuvan sinun elämässäsi kiveenkirjoitetuksi laiksi – toisin sanoen se, joka luulee yhden numeraalin pystyvän kertomaan, mitä sinä maailmasta ajattelet ja miten vapaa-aikasi haluat viettää – toisin sanoen se, joka unohtaa makuasiat. Aina on bgg-käyttäjienkin joukossa niitä, jotka nauttivat pelistä lastensa kanssa. Ehkäpä minäkin?

Savannah Café on nopea ja näennäisesti simppeli peli, jossa korteilla liikutetaan eläinpelimerkkejä rataa pitkin. On leijona, antilooppi ja virtahepo, ja kullakin eläimellä kaksi erilaista korttia. Leijona hölkkää eteenpäin jopa 4 ruutua: leijona löntystää eteenpäin 1 ruudun; Antilooppi syö ruohoa eikä etene: antilooppi pinkaisee 9 ruutua; Virtahepo tallustelee 2 ruutua: virtahepo karjaisee. Karjaiseva hippo pakottaa toisen leijonan 8 ruutua taaksepäin. Leijona taas syö antiloopin osuessaan samaan ruutuun.

Pelin eri kortit

Pelin eri kortit

Lisätään tähän se, että kortteja ei noin vain nosteta ja pelailla. Joka pelaajalla on edessään mahallaan kolme korttia, joiden selkäpuolelta näkyy aina minkä eläimen kortti on kyseessä, mutta ei eläimen toimintoa. Vuorollaan pelaaja nostaa pakasta päällimmäisen kortin ja joko ottaa sen itselleen, tai katsomatta sitä vaihtaa kortin johonkin toisen pelaajan edessä olevaan korttiin.

Tästä pitäisi siis seurata bluffausta ja päättelyä. Joku ei pelaa korttia, vaan jättää sen eteensä – onko se siis huono, ruohoa popsiva antilooppi? Vai bluffausta, pinkaisukortti, jota hän panttaa tosipaikan tullen? Jne.

Sääntökirjan mukaan pelissä on paljon strategisia hienouksia, jotka aukenevat hitaasti. Gasellit eivät aina voita, siellä sanotaan. (Se mitä kutsun antiloopiksi, onkin siis gaselli. Jos WordPressissä olisi Find&Replace, voisin vaihtaa antiloopit gaselleiksi, mutta nyt tuo taksonominen töppäys pitää vain kestää.) Joku voi satsata leijonastrategiaan, ja silloin pitäisi napsia karjuvat hippopotamuskortit pois toisilta, etteivät nämä pääse pelottelemaan leijonaa. Joku voi kuulemma satsata hippostrategiaan, ja tällöin(kin) pitäisi napsia ne kolme kirmaavaa gasellikorttia pois. Kortteja kannattaa laskea, kun niiden määrä tiedetään. Ja sen lisäksi peliä voi pelata muistiversiona, jolloin pakkaa ei sekoitetakaan, vaan vain käännetään alusta ympäri. Jne. Ulottuvuuksia siis pitäisi löytyä.

Ehkäpä.

Mutta olen nyt seitsemän peliä Savannah Caféta pelannut, ja seitsemän kertaa on gaselli voittanut. Käytännössä jokainen peli on tainnut mennä niin, että se joka saa ekaa kertaa pakkaa läpi käytäessä kaksi kirmaavaa gasellia ja sekoituksen jälkeen kolmannen, voittaa.

Mutta huomautan, että olen pelannut tätä vain lasten kanssa. Lapset eivät tunnetusti pelaa optimaalisia strategioita, joiden varaan voisi sitten rikkiviisaasti dedusoida oman strategiansa (vähäisen kokemukseni perusteella emme me aikuisetkaan, mutta siitä joskus toiste). Joten ehkä Savannikahvila aikuisten kesken todella on ovela ja viekas taktiikka- ja päättely/bluffauspeli ja vain näennäisesti tuurin juhlaa.

Mutta kuvitus taas on lapsia varten.

Joten mitä tulisi ajatella Savannikahvilasta? Taidan säilyttää pelin yhä. Katsotaan, josko se vuosien myötä saisi lisää pelejä ja osoittautuisi niin ovelaksi kuin vihjaa.

Entä mitä tulisi ajatella ostospäätökseni hyve-etiikasta? Onko vienoinen koputtelu omatunnossa ja jonkinlainen ostopäätöksen jälkeinen tarve todistella itselleen päätöksen olleen hyvän vihje siitä, että tunnistan itsessäni saituuden nimellä tunnetun luonteen heikkouden? Ehkä. Ehkä tämä olisi pysähtymisen paikka ja hetki miettiä omaa ostoskäyttäytymistä paremmin. Onko halvan ja keskinkertaisen ostaminen itse asiassa törsäämistä? Onko se kypsymättömyyttä? Harkintakyvyn puutetta? Itsehallinnan puutetta? Väittävät, että viktoriaanisena aikana ihmisen köyhyyden syynä pidettiin hänen luonteensa heikkoutta. Saattoivat olla oikeilla jäljillä, itse ainakin olen köyhä ja heikkoluonteinen.

Toisaalta pelihyllyni rajat tulevat kohta vastaan, ja sitten sitä alkaa automaattisesti miettiä, mitä ostaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 10 Days in Europe 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: All Creatures Big and Small Big Box Agricola: Family Edition Alhambra Alias Altiplano Amerigo Amul Animal Rescue Antiquity Arboretum Architects of the West Kingdom Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Azul: Summer Pavilion Bang! Bark Side Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Beyond Baker Street Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza bondtolva Bonfire Bora Bora Brandon the Brave Brass: Lancashire Brikks Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cabo Cacao Camel Cup/Camel Up Candy Chaser Caper Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Carnegie Carpe Diem Cartographers Castell Castle Panic Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Burgundy: 20th Anniversary Edition Castles of Burgundy: The Dice Game Castles of Mad King Ludwig Castles of Tuscany Catacombs of Karak Catan Catan Junior Caverna Caverna: Cave vs Cave Caylus Celestia Century: Spice Road Cheeky Monkey Chez Greek Chicago Express Citadels City of Spies: Estoril 1942 Claim Claim 2 Claim: Reinforcements Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Colt Super Express Combo Color Commissioned Compatibility Concept Kids: Animals Concordia Cook-Off Copenhagen Corinth Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia De Vulgari Eloquentia: Deluxe Edition Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelkopf Doppelt So Clever Doublehead Kids Draftosaurus Dragomino Dragon's Breath Dragon Castle Dream Factory Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa Etanaralli EXIT Explorers of the North Sea Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Fight for Olympus Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Florenza Dice Game Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City Formula D For Sale Forum Trajanum Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Ghost Fightin' Treasure Hunters ginirommi Ginkgopolis Glory to Rome Glücks-Piraten Goa Go Go Eskimo Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Haggis Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Harry Potter: Hogwarts Battle - Defense Against the Dark Arts Hepan hirnahdus Here I Stand hertta Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Hollywood Honshu Hornet Hugo: Das Schlossgespenst Hurjan hauska autokilpa Imhotep Imhotep: The Duel Imperial Infinity Gauntlet: A Love Letter Game In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul It's a Wonderful World Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Just One Jäinen kuolema. Suomen talvisota jätkä Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin hop hop Kanin loikka Karak Kariba Kartel Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask knaves Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca La Granja LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Leo menee parturiin Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Lost Expedition Love Letter Macao Mad Madeira Magic Tower Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marco Polo II: In the Service of the Khan Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Merlin Mice and Mystics MicroMacro: Crime City Midnight Party Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium Murano My City My First Castle Panic My First Stone Age: The Card Game Mykerinos Mysterium Mysterium Park My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Nova Luna Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time On Mars Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Oriflamme Orléans Otys Outfoxed! Overbooked Palaces of Carrara Paladins of the West Kingdom Pandemia Paperback Parade Patchwork Pedzace Jeze Pedzace Slimaki Peikkopolku Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Pelaajien valinta 2020 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion POW! Power Grid Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Quacks of Quedlinburg Quest for El Dorado Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Raiders of the North Sea Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Riverboat Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rudi Racer Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santa Monica Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe schnapsen Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Skull King Smile Space Freaks Spicy Splendor Splendor: Marvel Star Wars: Imperial Assault Staufer Dynasty Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Suburbia Sundae Split Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Crew The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Timeline Tiny Epic Kingdoms Tokaido Torakkapokeri Tournay Trails of Tucana Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Troyes Dice Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome (to Your Perfect Home) Welcome to... Welcome to the Dungeon Wendake When I Dream Wingspan Wooop Wooop World´s Fair 1893 Yedo: Deluxe Edition Yokohama Yspahan Zombie Kidz: Evolution Zooloretto Zooloretto Junior Zoo Panic
%d bloggaajaa tykkää tästä: