Loppuraportti kesän 2016 pelailuista

4

16.8.2016 Kirjoittanut JK

Loppu-pa hyvinkin, koska nyt se on ohi, kesä, ja hyvä niin – syksy kutsuu, ja kun kesä on ollut täysi, sen jälkeen syksy tuntuu hyvältä kuin raikas suihku, joka pesee iholta pois aurinkorasvan, hiekan ja hydrokortisonin. Ludologisesti kesä meni melko lailla niin kuin täällä meinasinkin. Pelasimme etupäässä ja paljon niitä kymmentä peliä, jotka pakkasin mökille tiiviisti mukaan.

image

Muutakin pelillistä pääsi silti tapahtumaan. Koska innostuin pitämään tukkimiehen kirjanpitoa peleistä, joihin itse osallistuin, minulla on paitsi ihanaa mutuhöttöä, jonka varassa elämä aina kuitenkin kulkee, myös tiukkaa kvantitatiivista dataa siitä, mitkä pelit olivat Kesän 2016 Pelejä.

Käänteisessä järjestyksessä, Kesän 2016 Pelit ovat:

image

3. Dale of Merchants

DoM on kyllä peli, joka vaatii toistuvia, toistuvia pelejä päästäkseen oikeuksiinsa. Tätä on vähän turha opettaa satunnaiseen pelailuun, mutta vaimon kanssa olemme nauttineet siitä koko ajan enemmän nyt kun olemme päässeet sen saloihin ja syvyyksiin oikeastaan vasta sisään. Olin alle kymmenen peliä pelannut tämän artikkelin siitä kirjoittaessani mutta oikeastaan vasta nyt olen oppinut niillä Kameleonteillakin pelaamaan (oikukkaita kavereita, ja hauskoja). Pelailimme tätä kaksinpelinä vaimon kanssa 15 erää, usein kaksi peliä peräkkäin. Mainio pieni peli, joka tuntuu kuitenkin perusfilleriä mielekkäämmältä ja jopa strategisemmalta; hauska ja tiivis kilpajuoksu, joka usein loppuu siihen, että voittaja on vain yhden lyöntivuoron edellä toista. Peleistä saa kivasti vähän erilaisia sen mukaan, mitkä eläinrodut ovat käytössä, ja mitä kortteja esiin tyrkkää.

Tilasin sitten jatko-osan Dale of Merchants 2. Se tulee vasta loppuvuodesta.

*

image

2. Troyes

Kakkossijalla on toinen vaimon kanssa pelattu peli, ja se raskas lautapeli, joka tänä kesänä iltojamme eniten leimasi (urheilupeleistä enemmän aikaa meni kyllä EM-jalkapallon parissa). Troyes’ta pelattiin kesällä yhdeksän peliä. Näistä kahdeksan oli kaksinpelejä vaimon kanssa, joiden aikana teimme mm. kumpikin vuorotellen uudet ennätykset (65 ja 67 pistettä). Pääsin kerrankin pelaamaan tätä myös perättäisinäkin iltoina, mikä on tärkeää pelin strategiselle oppimiselle. (Kaksinpelissä keltainen ykköskortti on aika pakkorako ekaksi työläiseksi muuten).

Tämän lisäksi pääsin kiusaamaan viattomia mökkivieraitamme opettamalla heille Troyes’n yhden nelinpelin verran. Nelinpeli on tässä harvinaista herkkua ollut, ja taas yllätyin siitä, kuinka erilainen pelituntuma on neljällä – esimerkiksi kahdella pelaajalla monesti niin tiukkaa rahaa tulvi tupaan itsestään, kun noppia osteltiin vasemmalta ja oikealta. Eivät mökkivierasystävämme tainneet pahastua, vaikka Troyes onkin kompleksi näin äkkiseltään – tietääkseni he olivat meiltä lähdettyään käyneet ryöväämässä Prismojen peliosastolta muutamia oivallisia valintoja.

Sivuhuomautuksena todettakoon, että Prisma on pelaajan valinta automarketiksi – Prisman pelivalikoima on K-ryhmän marketteja huomattavasti parempi ja sisältää mm. Carcassonnea, Splendoria, Port Royalia, Qwixxiä. Tätä mainosta ei ole maksettu. Prisma, saatte maksaa omantunnon mukaan.

Nyt kun Troyes’ta on minulla takana reilu parikymmentä peliä, tuli vasta ensimmäistä kertaa mieleen, että jaa, voisi olla hauska jo saada se lisäosa Ladies of Troyes. Kunhan uusintapainatus vain vihdoinkin tulisi Pearl Gamesin painosta ulos. Ehkä joululahjaksi sitten…

*

Mutta Kesän 2016 ykköspeli on

– ja kyllä sen on oltavakin –

perhepeli, ja se on…

malttakaa…

se on…

 

image

  1. Best Treehouse Ever

Voi pojat me pelasimme paljon tätä viehättävää korttipeliä. Minä itse pelasin sitä hulppeat 31 peliä. Se oli kuusivuotiaani suosikkipeli ja se oli minun suosikkipelini lasten kanssa tänä kesänä.

Best Treehouse Ever on todellinen helmi perhepelien joukossa. Siinä on vaivihkaisesti kehittyvä dramaturgia: ensimmäisen kierroksen valinta ei ole juuri muuta kuin että otat ehkä sitä väriä, jota on eniten tarjolla. Toisella kierroksella edessä on jo astetta tärkeämpi valinta lähteäkö tekemään se ”saman värin pohjakerros” vai ”kahden värin pohjakerros” (en vieläkään ole varma, onko edellinen parempi kuin toinen). Ja pelin edetessä päätökset kehittyvät monihaaraisemmiksi kuin puu konsanaan, sellaisiksi, että aikuinenkin joutuu laittamaan aivokuorensa laulamaan. Näin on etenkin pisteytyskortteja valitessa: jos minä valitsen tuon blokkauskortin ja pääsen laittamaan sen vasta viimeisenä, silloin Jesperi varmaan valitsee tuplauskortin ja laittaa sen siniseen ja Appenzeller nappaa silloin toisen tuplauskortin ja laittaa, hetkinen… vai kannattaisiko sen ottaa toinen blokkaus ja estää meiltä keltaiset, koska kirotulla Appenzellerillä ei ole niitä, mutta meillä muilla on yhteensä seitsemän… jos minä otankin tuplauksen, blokkaukset loppuvat kesken muilta, mutta ei, minulle ei jää mitään hyvää tuplattavaa kuitenkaan kun laitan korttini vasta vikana…

Ja! Kaikesta tästä pähkäilystä ja dopamiinipalkitsevasta älyllisestä eksploraatiosta huolimatta aikuinen ei silti läheskään aina voita. BTE on siis best of both worlds, kuten aikamme ranskalla sanotaan: perhepeli, jossa aikuinen saa pähkäillä ja taktikoida, mutta ei silti voita epäreilua etua siitä, että on aikuinen.

Tilasin valmistaja Green Couch Gamesilta nyt toisenkin pelin jo ihan periaatteesta ja kiitoksena tästä helmestä. Lisää siitä myöhemmin.

Mutta annetaan vielä kunniamaininta toisella aikuispelille, joka on…

 

DSCF3643

+ Alhambra

Kaappasin tämän mukaan kotivisiitillämme hetken mielijohteesta, ja mielijohde oli onnistunut. Pelasimme tätä lopulta viisi peliä eri ryhmillä ja koostumuksilla: kolmistaan ja nelistään mökkivieraiden kanssa ja toisaalla päin Suomea viiden ja kuuden pelaajan päiväkahvi- ja illanviettopelejä. Alhambra on vähän niin kuin Carcassonne helppoudeltaan, pelituntumaltaankin sekä mukavuudeltaan; hyvä porttipeli, jonka oppii ekalla kerralla. Minkä Alhambra nätin yhteiskartan rakentamisessa Carcassonnelle menettää, se joidenkin mielestä voittaa siinä, ettei Alhambrassa voi tehdä häijyjä liikkeitä kuten Carcassonnessa. Porttipelejä on aina hyvä olla kokoelmassa. Poimin oman kopioni Saksan Amazonin alesta Family Box -versiona, koska halusin sen uuden ison, näyttävän pelilaudan.

Alhambran uusi yhteislauta voittaa näyttävyydessään enemmän kuin menettää käytettävyydessään. Kuva: BGG.

Näiden lisäksi pelasimme Sushi Go!ta paljon, Kilpikonnakisaa melko paljon, sekä ainakin muutamia otteluita kaikkia muitakin alkuperäisen listani peleistä: Qwixx, Battle Line, The Builders. Kesän paitsioon jäivät lähinnä vain Coloretto (kolme peliä), josta muut perheenjäseneni eivät taida suuremmin välittää, sekä Mad-kortit (vain neljä peliä, jotka kestävät kuitenkin keskimäärin 5 minuuttia kukin). Ehkä Madit ovat jääneet nyt menneisyyteen lasteni opittua kehittyneempiä pelejä? Ehkä hyvä niin.

Uutta kesällä

 

Torakkapokeri (Jacques Zeimet 2004)

Kaveriperheellä oli tämä mukana heidän käydessään vieraanamme, ja halusin ehdottomasti kokeilla yhden erän. Onpa piinaava peli. Torakkapokeri on hyvin elegantisti puhdas bluffauspeli. Tarjoat yhden kortin jollekin muulle pelaajalle, ja väität, mikä eläin kortin kääntöpuolella on. Joko valehtelet tai et. Hän joko uskoo sinua tai ei. Taktinen elementti on pelissä mukana (siinä mitä eläintä kannattaa milloinkin tarjota kellekin), mutta etupäässä tämä on piinallinen valehtelu- ja valehtelunlukuharjoitus. Hyvin kokeilun arvoinen ja ehkä useampienkin pelien arvoinen, joskaan helppoa hupia tämä ei ole. Myyntisloganiksi: ”Opi tunnistamaan puolisosi valehtelunaama”. Tai jotain siitä kuinka tätä pelatessa kiemurtelet housuntakamukset kiiltäviksi.

Maakuntien kirpputoreilla ja kaupoista tarttui myös mukaamme kaksi vanhaa perhepeliä ajalta ennen designer-pelien valtaannousua:

Meillä on tämä yo. Spear’s Gamesin suomenkielinen versio. Kuva: lautapelitus.blogspot.fi

Compatibility

Tämä on se vanha ”mikä kortti tulee mieleen tästä sanasta? Jos sama kortti kuin parilla, joukkueenne saa pisteitä.” Minusta tämä ei häviä Dixitille, mutta toisaalta en suuremmin välitä Dixitistäkään. Kiinniottomekanismia ei juuri ole, eli pelin tulos voi olla melko selvä jo varhain. Sellaista se voi olla ilman ammattimaista pelisuunnittelijaa. Luppoaikaa sentään voi vähentää yksinkertaisesti valitsemalla samaan aikaan kortit toisen parin / toisten parien kanssa. Samaa sanaa voi myös hyvin käyttää.

*

image

Perhe-matka-Alias

Alias on kai ihan ok nimettömien tekijöiden partypeleistä, ja tämä matkaversio ei vie paljon tilaa. Se tarttui mukaan, kun viisivuotias oli niin innostunut Compatibilitysta, ja halusin kokeilla, miten sanojen selitys lapsilta toimii. Ihan kivasti onnistuu parin pelin jälkeen. Tämän perhe-Aliaksen puute on se, että lukutaidottomille tarjolla on vain joitain kymmeniä kuvia, ja ne oppii helposti ja muut näkevät ne helposti, koska kuvat ovat isoja ja kortit kaksipuoleisia. Joten alle lukutaitoisten kanssa uudelleenpelattavuus on hyvin vähäistä. (Joku käsittämätön sääntö tässä oli, että lähellä maalia oleva saa arvata kaikkien selityksiä, mikä on kiinniottomekanismin vastakohta. Sellaiselle pelisuunnitteluvirheelle en tunne edes sanaa.)

Onkohan olemassa peli, joka yhdistäisi tällaisten aliasten ja dixitien kaltaisten epäpelien ”hassun partypuuhastelun” strategiapeleille kuuluvaan älylliseen toimintaan ja dopamiinipalkitsevuuteen? Se voisi olla voittajapeli perheen kanssa.

*

Lisäksi pelasimme kesällä kavereiden kanssa älykkäillä puhelimillamme lautapelien elektroonillisia versioita tällaisessa kuin World Wide Web. Kokeilimme ainakin yhdet erät Spiel by Webin tarjonnan lopuista, meille entuudestaan pelaamattomista peleistä: Bus, Tikal ja Reef Encounter. Mutta ehkä kirjoitan Spiel by Webin peleistä lisää myöhemmin, tämä nykyinen raportti on jo riittävän pitkä.

(Pahoittelen, jos pahoitin johdannollani jonkun vielä kesälomaansa viettävän mielen – vielä on kesää jne.)

Mainokset

4 thoughts on “Loppuraportti kesän 2016 pelailuista

  1. Mikko Saari sanoo:

    Aliaksen kohdalla pelin loppumista nopeuttava sääntö ei voi olla kovinkaan suuri suunnitteluvirhe.

    Codenames on oma suosikkini seurapeleistä, joissa on ihan oikeasti peli mukana. Perhepeliksi se on kyllä aika vaikea, oma kokemukseni on että vakoojamestarina toimiminen on lapsille aika hankalaa. Olettaisin, että kuviin perustuva Codenames Pictures saattaisi ehkä toimia perhepelinä pykälää paremmin.

    Best Treehouse Everistä oli jo sen luokan myyntipuheet, että suuntasin kohti kauppaa, vaan näkyypä olevan saatavuus aika kehnoa, Suomesta ei saa ja valmistajakin on loppuunmyynyt. Pöh.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Codenames, joo. Olen onnistunut olemaan pelaamatta sitä jo turhan pitkään, ja meinasin jo ostaa sen suomenkielisen version hengessä ”kyllä se kuitenkin tulee jossain pelattua”, kunnes kuulin tuosta kuvaversiosta ja jäin miettimään, josko nyt odottaisi sitten sitä, että olisiko parempi perhepelinä… Mutta kyllä se vielä pelataan.

      Tykkää

  2. Kai sanoo:

    Sushi Go! (Gamewrightin -versiona) oli meidän perheessä (vanhemmat + alle 10v lapset)kesän hittipeli. Blogijuttusi perusteella päätin tehdä sijoituksen peliin ja kyllä kannatti; perinteisen Ski-Bon sai melkein unohtaa pöytälaatikkoon. Kiitokset tästä. Best Treehouse Ever lienee seuraava korttipeli-investointi.

    Tykkää

    • JK sanoo:

      Kiva kuulla. ”Sushipeli” on ollut kyllä hitti melkein kaikkien parissa, joiden kanssa olen/olemme sitä pelanneet. Treehouse olisi sille luonteva jatko, tosin Saari tuossa yllä varoitteli sen huonosta saatavuudesta.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: