Keyflowerin urheat uudisasukkaat

Jätä kommentti

18.6.2016 Kirjoittanut JK

Saatoin talvella olla sen Keyflowerin (Sebastian Bleasdale & Richard Breese 2012) kappaleen ensimmäinen kirjastolainaaja, koska kun koetin opetella peliä, oli ällikällä lyöty. Laatoissa ei tuntunut olevan mitään järkeä. Katsomieni videoiden ja lukemieni sääntöjen perusteella oletin, että laattojen toisella puolella on samanlainen rakennus kuin etupuolella, vain päivitettynä. Mutta laatoissa oli aivan mitä sattuu. Hetken starttimoottorini haki kipinää, ennen kuin syttyi – laatat oli painettu väärin, peli oli kelvoton. Huiman jännittävää! Menetin perusluottamukseni siihen, että pelipainotalot olisivat luotettavia, mutta ennen kaikkea tämän seuraus oli, että sain pelatakseni Keyfloweria vasta nyt. Kappale meni korjaukseen ja sitten ihmiset taisivat minun tavoin löytää kirjastojen pelivalikoimat, ja jonoa Keyflowerille oli sillä välillä syntynyt.

image

Huutokauppaa laatoista kaksinpelissä. Toinen pelaaja asettaa työläisiään laattojen oikealla puolelle, toinen vasemmalle. Taustalla pilkottavat kesän lopulla saapuvat uudisraivaajalaivat matkustajineen.

Keyflower on hieno peli. Siinä aletaan kansoittaa omaa kylää, rakentaa sinne rakennuksia ja tuottaa niissä hyödykkeitä, taitoja ja palveluita. Peli pelataan neljän vuodenajan ajan, ja joka vuodenajalle peliin arvotaan osa kaikista mahdollisista rakennuslaatoista – joka peli on siis vähän erilainen, mikä on hienoa. Laivalla maahan saapuu kevään, kesän ja syksyn lopuksi uusia puutyöläisiä, ja nämä laitetaan hommiin. Talvella ei kukaan ylitä Atlanttia.

Keyflower on oivaltava yhdistelmä työläistenasettelua ja huutokauppaa samanaikaisesti. Samoja työläisiä voi siis joko asettaa tarjolla oleville laatoille tai käyttää avoimeen ja jatkuvaan huutokauppaan tarjolla olevien laattojen ostamiseksi pysyvästi omaan uudisasukaskyläänsä. Puutyöläisiä voi laittaa lisäksi duuniin paitsi valmiiksi omassa kylässä olevalle laatalle että myös toisten pelaajien kylään. Kaikki käy! Paitsi: Uudisraivaajateemalle uskollisesti Keyflower ymmärtää inhimillisen vanhakantaisen tarpeen pitää yhtä. Niinpä sen meeplet, tai keyplet, eivät seurustele toisten väristen kanssa keyplejen eli toisten kansallisuuksien kanssa. Mitäpä yhteistä kieltä italialaisilla, irlantilaisilla ja norjalaisuudisraivaajilla vuoden 1620 paikkeilla* olisikaan? Omituisia tapojakin. Norjalaiset söivät pelkkää käynyttä valasta, irlantilaiset käynyttä lammasta ja italialaisparoilla oli varaa vain pitsaan. He palvoivat outoja jumalia, Wotania, Cuchulainnia ja Juppiteria. Varmaan ihan kivoja! Mutta pysykööt omillaan. Tämä värikoodaus tuo omat mausteensa ja haasteensa Keyflowerin soppaan. Jos aloitat laatan huutokaupan sinisellä keyplellä, toisen on nokitettavakin sinisillä.

Keitä Keyflowerin vihreät keyplet sitten edustavat? Pelissä on sinisen, keltaisen ja punaisen päävärin lisäksi tarjolla myös vihreitä keyplejä, joita saa vain vaihtamalla muita värejä niihin. Vihreä keyple voi tulla alun perin vaikkapa Hollannista, mutta ei ole enää hollantilainen. Ja kun hän katselee nyt aitoja hollantilaisia keypleja, hän muistaa juurensa, tunnistaa heissä jotain syvää yhteistä itsensä kanssa, mutta syvää ja etäistä – hän tietää, ettei ole enää heitä. Hän on jotain uutta. Hän on yhdysvaltalainen.

image

Ruma kuva kauniista kylästä pelin lopulla.

Moderneissa lautapeleissä vuorovaikutuksen määrä on haaste. Monissa europeleissä vuorovaikutusta on hyvin vähän, ja kaikki pelaajat pelaavat vähän omaa pasianssiaan. Toisissa peleissä mukana on suoraa vuorovaikutusta vaikkapa taistelun muodossa, ja siinä on aina riski, että joku tekee häijysti ja kilteimmiltä pelaajilta menee maku. Vaikea dilemma siis, mutta Keyflower onnistuu siinä mielestäni mainiosti. Keyflowerissa on keskivertoeuropeliä enemmän vuorovaikutusta, mutta se ei ole häijyä. Pelilaatat ovat kaikkien käytettävissä ja niitä käytetään ristiin, mutta jos toinen käyttää omaa laattaasi, se ei sillä vielä sulkeudu (laattaa voi käyttää uudestaan lisäämällä samanvärisiä keyplejä yhden enemmän) ja toisten asettamat keyplet saa omaksi. Huutokauppa on yleensäkin hyvä vuorovaikutteinen mekanismi, ja Keyflowerissa se on armollisimmasta päästä, sillä häviäjä voi vetää oman vetonsa pois: siis napata keyplensä ja siirtää ne uusiin töihin. Hieno lisä. Omalla vuorolla voi passata, mutta passaaminen ei lopeta kierrosta, elleivät kaikki muutkin passaa.

Lisäksi kylän rakentamisessa saa suorittaa carcassonnemaista palapelitehtävääkin. Eri rakennusten sijainnilla on väliä, jos kun niissä tuotetaan resursseja kuten vaikka puuta, ja tätä puuta pitää sitten kuljettaa ympäri kylää käytettäväksi. Haluttavaa tekemistä on paljon enemmän kuin ehdit tehdäkään: rakennuksiakin pitäisi päivittää paremmiksi… Onneksi vuoroja ei ole lyöty lukkoon, vaan ne kestävät niin kauan kuin sinulla on työläisiä saatavilla. Peliluovuudelle on siis tilaa. Keyflowerissa on paljon hienoja, mietityn tuntuisia ja käytännössä toimivia puolia.

 


* Wikipedia muistuttaa, että idolinen Mayflower ylitti Atlantin v. 1620.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: