Deus – kevytsivilisaatiopeli, jota pelaisin enemmänkin

Jätä kommentti

15.6.2016 Kirjoittanut JK

Deus (Sébastien Dujardin 2014) on elegantti peli. Joka vuorolla sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko pelaat kädestäsi yhden kortin tai hylkäät vapaan määrän kortteja. Siinä kaikki. Vuorot ovat nopeita mutta täynnä tärkeitä valintoja. Olisi tietysti kiva pelata moni hyvä kortti, koska ne paitsi antavat etuja, rakentuvat tauluusi ja aktivoivat edellisiä taulusi kortteja. Olisi myös kiva hylätä kortteja, koska ne ovat uhreja jumalille, ja jumalat palkitsevat.

image

Deī on kahden suosikkipelini, Troyes’n ja Tournayn,  kanssatekijän Sebastian Dujardinin korteilla toimiva kevyt sivilisaatiopeli. Niin kevyt, ettei se ehkä ihan sivilisaatiopeliltä tunnukaan. Se on light-versio, sukraloosilla makeutettu tunnin euro-taulunrakennus pikemminkin – ja tämähän on jo suorastaan kehu (sukraloosi on harmitonta, sakkaroosi ei).

Kehu tämä ei kuitenkaan ole niille, jotka haksahtavat odottamaan merkittävää vuorovaikutusta toisten pelaajien kanssa. Vuorovaikutus kartalla oli vähäisempää kuin oletinkaan – ja tiesin ennalta, että se on vähäisempää kuin joku voisi kuvitella pelistä, jossa kartta, jolla liikkuu sotajoukkojakin. Emmekä me juuri seuranneet, mitä kortteja toisella taulussa on. Tarkasta toisten pelaajien seuraamisesta voisi varmaan saada 2.5% suuremman voittomahdollisuuden, mutta tässä pelissä se on aika vaivan takana. Mainitsen vielä, että karsastin aluksi ja karsastan yhä pelin abstraktia karttaa. Peli olisi minusta vain parantunut, jos olisi edes yritetty tukea sivilisaatio/maailmankansoitusteemaa vähän luontevamman näköisillä kartoilla. Kartat ovat toisaalta modulaarisia, mikä on aina mukavaa.

image

Sininen pelaaja on satsannut vihreisiin eli tuotantorakennuksiin eli Ceres-jumalattaren heiniin – ja näköjään huijannut, koska tuotantorakennuksia on joka pelaajalla max viisi. Tällaista tämä välillä on ekoilla pelikerroilla.

Nämä antiikin jumalat ovat kyllä peliteemana aika nähty, jos suoraan sanotaan. Olen aina tykännyt niistä, älkää väärin käsittäkö: sain Alf Henrikssonin Antiikin tarinoita riparilahjaksi ja se toi uutta syvyyttä myös näihin siihen asti lähinnä Asterixista tuttuihin antiikin taivaallisiin entiteetteihin. Piirtelin jossain vaiheessa Kreikan jumalten sukupuuta piirustusvihkooni. Enemmän kyllä piirtelin skeittareita, mutta ei nyt eksytä aiheesta. Antiikin jumalat – kyllä, ehdottoman tärkeä osa yleissivistystä ja enemmänkin, sen ymmärtämistä, mistä tulemme, mistä länsimaat on tehty. Ja niin edelleen. Mutta lautapeliteemana, aika nähty. Mutta se siitä. Ja se moitteen kuuloisista marmatuksista. Minähän pidin tästä pelistä. Miksi en kuulosta siltä?

Yritän koventaa sydämeni väistämätöntä eroa varten.

Deus tai oikeastaan Deī, koska jumalia on monta, on nähdäkseni omaperäinen peli – tai kertokaa kokeneemmat, onko tämäkin mekanismi tehty jo aiemmin, että aina kun lisäät tietynvärisen kortin tauluusi, aktivoit uudestaan kaikki jo aiemmin pelanneesi saman värin kortit? Se vaikuttaa sekin hyvin elegantilta, ja avaa varmaan suuresti strategisia mahdollisuuksia.

”Varmaan”, koska pääsin pelaamaan tätä peliä vain yhden pelin ennen kuin palautin sen kirjastoon. En siis lähde esittämään ymmärtäväni tarkemmin sen toimintaa. Näen etäältä, että siinä on strategisia ulottuvuuksia, ehkä huomattaviakin, varmaan paljonkin paremmaksi kehittymisen mahdollisuutta, aimo annos uudelleenpelattavuutta. Olisin mielelläni pelannut lisää, mutta vaimoni Deī jätti niin valjuksi, ettei hän halunnut pelata enempää. Ei hän sitä inhonnut, kunhan vain pelaa ennemmin jotain muuta. Hän ei yleensä tykkää peleistä, joissa on suuri määrä kortteja, joiden funktiot pitää aina pitää mielessä. Tässä pelissä se ei tosin ole vaikeimmasta päästä, ja kortithan aktivoituvat vain jos samaa väriä rakennetaan lisää. Mutta silti.

Haikeana eroan Deīstä. Kemiamme olisivat voineet kohdata, kipinä syttyä liekkeihin, jos sille olisi maltettu antaa kiehisiä… mutta tiemme erkanivat. Se ei johtunut sinusta, se ei johtunut minusta, se johtui vaimosta. Toisessa elämässä sitten. On mentävä eteenpäin.

Pidä huolta, Deus. Pitäkää te huolta Deuksesta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: