Ali vastaan Foreman, Caylus vastaan Puerto Rico

2

14.6.2016 Kirjoittanut JK

Saagat kertovat, kuinka kymmenen vuotta sitten pelilautojen liepeillä käytiin ankaraa kamppailua maailman parhaasta pelistä. Sinisessä nurkkauksessa istui hallitseva maailmanmestari Puerto Rico (Andreas Seyfarth 2002), punaisessa kuvia kumartamaton haastaja Caylus (William Attia 2005). Kun gongi soi, peliharrastajat molemmin puolin Atlanttia alkoivat hikoilla ylisanoja suosikkinsa puolesta. Olin itse tuolloin täysin tietämätön tästä rytäkästä. Mitä lapsenomaista naiiviutta! Sama kuin ei olisi katsonut yhtään Muhammad Alin ja George Foremanin välistä erää.

Nyt olen saattanut itseni ajan tasalle. Sillä aikaa näiden kahden raskassarjalaisen ottelu on siirtynyt päivänpolttavasta kysymyksestä klassikkokastiin.

Puerto Rico taisi tehdä veni vidi vicit – ellen palturia puhu, se ihastutti pelaajat jo syntyessään ja on ollut suosittu siitä nykypäivään asti. Se on rakennuspeli, oman koneiston rakentamista. Pelaajalla on oma siivunsa Puerto Ricon siirtomaata, jota hän alkaa rakentaa täyteen viljelyksiä, viljelyskasvien jalostuslaitoksia ja erinäisiä rakennuksia. Lisäksi voi myydä satoaan markkinoilla (rahasta) tai lähettää takaisin emämaahan kuningasta ilahduttamaan (voittopisteistä). Puerto Rico toimii roolinvalintamekanismilla: pelaajat valitsevat kukin vuorollaan yhden roolin, kuten uudisasuttaja, kauppias, tai rakentaja, ja sitten kaikki pelaajat suorittavat saman roolin toiminnon. Toiset ovat kuitenkin tasa-arvoisempia kuin toiset, eli roolin valinnut saa etuoikeuden kaupan päälle. Roolinvalinnan ilo on siinä, että toisten valinnat vaikuttavat kaikkiiin pelaajiin. Moninpelipasianssiksi tämä ei siis mene; muuten menisi, sillä jokainen rakentaa omaa siivuaan Puerto Ricoa (jossa silti on kussakin sama kaupunki, San Juan).

image

Puerto Ricon pelaajalauta pelin lopulta

Caylus taas on työläistenasettelugenren merkkipaalu – jos ei ihan ensimmäinen, niin ainakin kai se peli, joka teki tuosta mainiosta mekaniikasta laajalti suositun. Siinä rakennetaan yhdessä muiden pelaajien kanssa Cayluksen kaupunkia ja linnaa, jonka Ranskan kuningas Filip Kaunis rakennutti IRL v. 1200-luvun lopussa. Pelin edetessä Caylukseen (tai sille johtavalle tielle, jos tarkkoja ollaan, mutta miksi oltaisiin) rakentuu erilaisia taloja, joilla saa asioita aikaan: tuotanto tehostuu ja mahdollisuudet lisääntyvät. Kukin pelaaja ei rakenna omaa koneistoaan, vaan koneisto on yhteinen, ja eri laitosten/toimintojen herruudesta kamppaillaan puutyöläisillä joka kierroksella uudestaan.

image

Caylus rakentuu

Molemmat ovat raskaammanpuoleisia harrastajapelejä, niihin mahtuu 2 – 5 pelaajaa ja ne kestävät kumpikin noin saman verran, siinä puolestatoista tunnista reiluun kahteen. Miten näistä nyt sitten valita voittaja?

Helposti. Makuasioilla. Se on sallittua, kun muistaa muistuttaa, että kyseessä on vain makuasia.

Ensinnä estetiikka. Vain toinen näistä peleistä on kaunis katsoa, toinen on valjun yllätyksetön, ellei suorastaan tylsä.

Toiseksi: geograafisuus. Vain toisessa pelissä on mukana edes häivähdys geograafis-spatiaalista ulottuvuutta, toisin sanoen on väliä sillä, missä asiat sijaitsevat pelilaudalla. Location, location, location: elämä järjestyy ainakin minun päässäni geograafisesti, sijoittuu siis konkreettisesti paikkoihin.

Kolmanneksi mekaniikka: Vain toinen näistä peleistä on työläistenasettelu, mikä on – kuten jo blogin nimestä voi arvata – suosikkimekaniikkojani. Jotain tyydyttävää on siinä, että pääsee hallitsemaan puisia muka-ihmisiä, lähettelemään nämä kiperässä vuorojärjestyksessä elintärkeiltä tuntuviin tehtäviin.

image

Puerto Ricon suomalaisen painoksen yhteislauta ei estetiikalla koreile

Voittajan pitäisi siis olla selvä. Caylus vie kaikki nuo voittopisteet. Siinä missä Puerto Rico on melko ponneton vihreä pelilauta, Cayluksessa muodostuu näyttävä, värikäs keskiaikainen kaupunki. Cayluksessa provostinappula on se häivähdys spatiaalista ulottuvuutta. Rakennukset ovat toki kartalla, tiellä, mutta ilman provostia ne voisivat olla missä vain. Provosti liikkuu missä liikkuu, ei häntä sinne tänne heitellä, mutta hänen liikahteluissaan on koko pelin clou.

Ja vaikka Puerto Ricon roolinvalintamekanismi onkin mukava, ei se ehkä silti työläistenasettelulle pärjää. Ainakaan jos katsoo matkijoiden määrää: asettelu on levinnyt ties kuinka moneen peliin, roolinvalitsemista tapahtuu… Citadelsissa kai ainakin ja sitten…, no kyllä kai sitä tapahtuu vaikken niitä pelejä tunnekaan.

Mutta mistä johtuu, etten silti osaa julistaa Caylusta voittajaksi?

Ehkä se liittyy provostiin sekin. Provosti on nimittäin aika stressaava jätkä. Hän tarkoittaa sitä, ettet voi olla varma, saatko työläiselläsi mitään tehtyä. Muut pelaajat voivat liittyä vaikka yhteen maksaakseen tämän ankaran vallesmannin katkaisemaan yhteytesi kaupunkiin. Pelin edistyessä rakennukset parantuvat, ja vallesmanni-pilleri hyörii aina niissä paremmissa. Ja se ”ota yksi porsas tai kangas” -koju, jonne halusit kuollaksesi päästä vielä kierroksella kolme onkin nyt turvallinen, mutta muuttunut voittopistekojusta säälipistekojuksi.

Niin, porsas ja kangas. Cayluksessa kerätään niukkoja resursseja, ja tämä voi olla vain omaa tyhmyyttäni, mutta jotenkin minun oli vaikea laskea päässä, mitä kaikkea resursseja kierroksen loppuun mennessä tarvitsen. Linnaa jos aikoo rakentaa, tarvitsee yhden porsaan ja kaksi jotain muuta resurssia, eli mitä jos aion rakentaa kierroksen lopussa kaksi kertaa linnaa ja tuon yhden kivitalon… missä järjestyksessä työläiset ne sitten keräävät: tuolta tulee joko porsas tai kangas, myöhemmin tulee valittavaksi kivi tai puu ja sitten saan kaksi kiveä tai kankaan. Eli… öh… Tämä voi olla palkitsevalla tavalla haastavaa, tai sitten ihan vain työmuistia stressaavaa. (Mieleen tulee vertaus toiseen erinomaiseen mutta mikromanageroivaan peliin Power Gridiin.)

Puerto Ricon ”no jos vaikka rakentaisin jonkun kivan talon” tuntuu tällaiseen mikromanagerointiin verrattuna piña coladan siemailulta.

Mutta nämä ovat impressioita kummastakin pelistä. Jos minulla on myöhemmin mahdollisuuksia pelata lisää näitä jättiläisiä ja oppia niissä paremmaksi, voin ehkä palata aiheeseen valistuneempana. Korkeammat juryt päättäkööt nyt.

BGG:n tilastoissa Puerto Rico näyttää voittavan. Se on nimittäin nyt neljätoista vuotta pitänyt paikan TOP10:n parhaimman pelin parissa. Se on melkomoinen saavutus. Sen arvostelujen keskiarvo on tätä kirjoittaessa 8.12 siinä missä Cayluksen 7.88. Caylus on tätä kirjoittaessa laskenut 11 vuodessa sijalle 27. Ehkäpä se on luovuttanut valtaansa Agricolalle, sitä kaksi vuotta myöhemmin seuranneelle työläistenasettelulle?

Mainokset

2 thoughts on “Ali vastaan Foreman, Caylus vastaan Puerto Rico

  1. Max sanoo:

    Puerto Ricosta on ilmestynyt toinen laitos, joka ei edelleenkään miltään Agricolalta näytä, mutta vähän miellyttävämmältä ja nykyaikaisemmalta kumminkin. Jotain pieniä lisäjuttujakin mukana. En tiedä onko kirjastoissa, mutta ilmestyi viime vuonna suomeksikin.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: