Reaaliaikapeli Escape: Curse of the Temple – niille, jotka kaipaavat kiirettä elämäänsä

Jätä kommentti

8.6.2016 Kirjoittanut JK

Nykyajasta puhutaan turulla ja toreilla kaikenlaista soopaa, jolle emme sivistyneinä ihmisinä korvaamme lotkauta, mutta yhdestä asiasta ei suunsa pieksäjiensäkään keskuudessa esiinny epäselvyyttä: elämme joutilaina kuin herrat. Modernit koneet, robotit, automaatit ja androidit ovat pelastaneet meidät ihmisen ikiaikaiselta kiroukselta, työnteolta. Poissa ovat päivät, jolloin kukko herätti meidät töihin. Nykyään ihmiset heräävät kun siltä tuntuu, kun auringon aamu- tai iltapäiväinen paahde on lämmittänyt huoneen heräämisasteeseen. Haukottelemme, venyttelemme – uusi päivä vapaaherrana on taas alkanut. Raavittuamme itseämme, peitettyämme ammottavaksi hetkeksi aukeavan kitamme näkymän muilta perheenjäseniltä avokämmenellämme (meillä on tavat), vedettyämme muodikkaat kiinalaiset verrarit jalkaan laahustamme keittiöön, jossa älykäs keittiöteknologia käytännössä valmistaa puolestamme jälkipuoliskon aamuateriastamme – jälkipuoliskon, sillä moderni ravinneteknologia on alkupuoliskon suorittanut jo valmiiksi esisekoittamalla, esiemulgoimalla, esipastöroimalla ja esikypsentämällä herkulliset ja ravinteikkaat eineksemme, pakannut ne ja pakannut pakkauksiin, josta ne on helppo purkaa. Vielä sentään – toistaiseksi – joudumme itse lusikoimaan/haarukoimaan ruoan suuhumme, vielä joudumme vetämään vetimet yllemme omakätisesti; mutta siihen se jääkin. Jos haluamme poistua kotoamme hoitavat automatonit liikkumisen puolestamme, auto-mobiilit, itse-liikkuvat hyrysysyt maalla, merellä ja ilmassa. Toisaalta miksi poistuisimme? Saamme kotiimme kannettuna kaiken mitä tarvitsemme. Otsa hiessä tulee sinun leipäsi ansaitseman? Ei enää, kiitos edistymisemme. Maailma ei ole vielä täysin valmis, mutta lähellä ollaan, ja joka päivä lähempänä. Vapaus on tuonut rauhan ja rakkauden ihmisten kesken, joutilaisuus tehnyt meistä luovia ja valistuneita elämän aatelisia. Sairasteluun ei mene aikaa hukkaan, ruoka ei ole kenellekään ongelma, ei kaupassa, mahassa eikä ruokapöytäkeskusteluissa. Työssä ei tarvitse raataa, koska koneet hoitavat ne puolestamme. Nyt meillä on niin ylenpalttisesti aikaa, että joudumme jopa keksimällä keskimään jotakin tähdelliseltä tuntuvaa tekemistä itsellemme.

On nimittäin niinkin, että joskus me 2000-luvun vapaaherrat ja oloneuvoksettaret tunnemme atavistista tarvetta tehdä jotakin. Ikään kuin vereemme olisi jäänyt plasmamaisessa olomuodossa höllymään jonkinlainen perintö, muistuma kiireisemmistä ajoista; vaade jopa. Kuin kaiken joutilaisuutemme keskellä nykyihminenkin kaipaisi… jotakin niin arkaaista kuin kiirettä. Kiirettä paeta sapelihammastiikeriltä tai pitkäkarvaisilta sarvikuonoilta, jotka Eurooppaakin takkuisina kansoittivat vasta hetki sitten; kiirettä paeta kasakoita linnavuorelle; kiirettä siipaloida komea sarvipää kannettavankokoisiksi kimpaleiksi kuusien katveessa ennen susien saapumista; kiirettä saada ennen sateiden tuloa kuhilaat lyhteille tai lyhteet kuhilaille tai jotakin muuta agrikolaattisen stressaavaa mitä me urbanisoituneet nykyihmiset emme onneksi edes osaa nimetä; kiirettä saada taksvärkkiniinet niitettyä ennen ankaran isännän saapumista, liukuhihnan mutterit kiristettyä ennen tehtaan pillin käheätä höökynää ja ryntäystä siihen kello kuuden raitiotievaunuun jolla ehtii vielä kotiin kuuntelemaan Markus-sedän maireaa ääntä (aikana ennen nauhoittimia ja nauhoitusten myöhempänä, sopivampana, kiireettömämpänä aikana toistajia). Kyllä! Ennen jouduimme paiskimaan töitä työajan jälkeenkin, oppiaksemme vaikkapa klavierin soittoa; nykyään klavieerin sulosoinnut saa kukin ilmoille jo kämmentietopuhe-elimestään. Ennen kulutimme housuntakamuksemme kiiltäviksi päntätessämme tietoa päähämme, nyt tiedämme, ettei meidän tarvitse tietää, koska tietokone hoitaa tietämisen raskaan urakan puolestamme. Ennen oli raadettava koko pitkä syksy sukkia parsien ja kynttilänpätkiä yhteensulatellen, jos halusi pystyä tilaamaan kevätkinkereihin pelimannin haitaria soittelemaan, nykyään jokaisella on hanuri housuissaan. Voi tätä nykyajan kiireetöntä elämäntapa, jolloin pulaa on vain huolenaiheista! Näinä leppoisanhelppoina nykyaikoina, jolloin edistys on ratkaissut kohta-kaikki ongelmat puolestamme, aikoina joina tiedemiesten ansiosta maailma on mutkaton osterimme, jos osteri olisi vesisänky, jolla mairea kestohymy huulillamme voimme vapaina höllyä päivät pääksytysten, maailma joka on ratkaistu pähkinä – näinä päivinä joskus kohtaamme veremme muistuman kuin mustelman jota ranteessamme katsoa, herkästi tunnustella ja myöntää: kaipaamme piristykseksemme kiirettä. Ja täksi luotiin Escape: The Curse of the Temple (Kristian Amundsen Östby, 2012).

image

Eversti Sininen ja Kreivitär Punainen olivat keskussalissa, kun temppeli alkoi äkkiä natista liitoksistaan.

Escape: The Curse of the Temple -pelin nimen keskellä on kaksoispiste. Tätä tehdään paljon: Flash Point: Fire Rescue. Isle of Skye: From Chieftain to King. Yläotsikko ja alaotsikko. Se herättää minun korvissani aina oletuksen, että pelille tulee jatkoa, joille yläotsikko on yhteinen. Isle of Skye: From King to Prime Minister. Onko Escape jne:lle tulossa jatkoa? Tuskin. Joskus vain on vaikea keksiä ytimekästä nimeä, ja silloin alaotsikon avuksi ottaminen toimii. Silloin peli myös kuulostaa väitöskirjalta, mikä on aina hieno bonus.

Pelasimme joskus pienenä Afrikan tähteä siinä harhaluulossa, että päästäkseen kohteeseen on heitettävä tasan vaadittava silmäluku. Jos siis kahden ruudun päässä Kairosta heitit nopalla kolmosen, kävit Kairossa kääntymässä ja otit yhden ruudun taas poispäin. Escape on tuo peli pikakelauksella.

Se on heitä-ja-liiku-peli, jossa nopissa on silmälukujen sijasta erilaiset symbolit. Eri symboleja tarvitaan eri huoneisiin päästäkseen ja jalokiviä saadakseen. Jos heität ykkösen (mustan kirousnaamion), noppa jää beduiinien vangiksi, kunnes heität kuutosen (keltaisen siunausnaamion tms.).

Mutta Escape on periaatteessa yhteistyöpeli, jossa omia silmälukuja voi lainata toiselle ja jossa kaikkien pelaajien pitää päästä ulos temppelistä ennen kymmenen minuutin ajan loppumista, jos haluaa voittaa. Noppia heitetään siis kilpaa aikaa vastaan, ei toisia pelaajia. Oikeastaan heität noppia kilpaa itseäsi vastaan. Jos haluat kokeilla, miltä tuntuu heittää noppia nopeuskilpaa itseään vastaan, kokeile Escapea. Genreltään Escape on ikään kuin nopeuspeli (kuinka nopeasti luet heittämäsi noppien ikonit ja tulkitset ne) sekä näppäryyspeli: heität viisi noppaasi oikealla kädellä ja pidät vasenta kämmentä seinänä, johon nopat nopeasti tyssäävät ja josta ne jonglööraat taas oikeaan heitettäväksi.  Ei ole aikaa jäädä odottelemaan noppien hyörinää ja pyörinää ja  loputonta vitkuttelua ja jaarittelua pyörimästä päästyäänkin ja hyörimästä häästyäänkin pöydällä. Jos haluat edetä temppelin seuraavaan huoneeseen, tarvitset ne kaksi vihreää ukkoa kuin itäberliiniläistä jalankulkuvaloa ja tarvitset ne niinku eilen!

image

Kun pakenet kirotusta temppelistä, jätä jälkeesi jalokiviä, että voit: a) juosta nopeammin lastitta b) seurata kulkemaasi reittiä, jos joskus haluat palata b) muistuttaa itsellesi, ettei niitä saa hautaan mukaansa kuitenkaan

Escapen mukana tulee cd-levy, joka mittaa aikaa. Siinä on möreäksi hidastettu miesääni, joka toteaa Escape! ja sen jälkeen jännittävää taustamusiikkia kymmenen reaaliaikaista minuuttia. Ja tarkkana: Olimme pelanneet kolme peliä ennen kuin huomasimme lukea sääntökirjan lopusta huomion, jonka mukaan levyn puolivälissä kahdesti kalahtaa gongi (siellä oli sellainenkin). Se tarkoittaa, että pelaajien on palattava aloitushuoneeseen tai he kärsivät rangaistuksena yhden nopan menettämisen. Pelasimme sitten neljännenkin pelin tästä välittämättä, sillä jos tarkoitus on paeta temppelistä, tarkoitus tuskin on samalla palata siihen huoneeseen, josta alun perin paettiinkin ja näin tehdä tyhjäksi koko viiden minuutin edeltävä pako. ”If you’re gonna shoot, shoot, don’t talk”, sanoi Eli Wallach Hyvissä pahoissa ja rumissa. If you’re gonna escape the curse of the temple, escape the curse of the temple, don’t return to the room you started escaping from.

Toisaalta tällä lailla huijaamalla voitimme helposti sen neljännenkin pelin, eli en tätä huijaamista suosittele.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 10 Days in Europe 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: All Creatures Big and Small Big Box Agricola: Family Edition Alhambra Alias Altiplano Amerigo Amul Animal Rescue Antiquity Arboretum Architects of the West Kingdom Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Azul: Summer Pavilion Bang! Bark Side Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Beyond Baker Street Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza bondtolva Bonfire Bora Bora Brandon the Brave Brass: Lancashire Brikks Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cabo Cacao Camel Cup/Camel Up Candy Chaser Caper Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Carnegie Carpe Diem Cartographers Castell Castle Panic Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Burgundy: 20th Anniversary Edition Castles of Burgundy: The Dice Game Castles of Mad King Ludwig Castles of Tuscany Catacombs of Karak Catan Catan Junior Caverna Caverna: Cave vs Cave Caylus Celestia Century: Spice Road Cheeky Monkey Chez Greek Chicago Express Citadels City of Spies: Estoril 1942 Claim Claim 2 Claim: Reinforcements Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Colt Super Express Combo Color Commissioned Compatibility Concept Kids: Animals Concordia Cook-Off Copenhagen Corinth Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia De Vulgari Eloquentia: Deluxe Edition Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelkopf Doppelt So Clever Doublehead Kids Draftosaurus Dragomino Dragon's Breath Dragon Castle Dream Factory Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eclipse: Second Dawn for the Galaxy Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa Etanaralli EXIT Explorers of the North Sea Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Fight for Olympus Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Florenza Dice Game Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City Formula D For Sale Forum Trajanum Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Ghost Fightin' Treasure Hunters ginirommi Ginkgopolis Glory to Rome Glücks-Piraten Goa Go Go Eskimo Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Haggis Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Harry Potter: Hogwarts Battle - Defense Against the Dark Arts Hepan hirnahdus Here I Stand hertta Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Hollywood Honshu Hornet Hugo: Das Schlossgespenst Hurjan hauska autokilpa Imhotep Imhotep: The Duel Imperial Infinity Gauntlet: A Love Letter Game In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul It's a Wonderful World Jaipur Jamaica Jaws Julkkispeli (Time's Up!) Just One Jäinen kuolema. Suomen talvisota jätkä Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin hop hop Kanin loikka Karak Kariba Kartel Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask knaves Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca La Granja LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Leo menee parturiin Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Lost Expedition Love Letter Macao Mad Madeira Magic Tower Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marco Polo II: In the Service of the Khan Marrakech Marvel United Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Merlin Mice and Mystics MicroMacro: Crime City Midnight Party Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium Murano My City My First Castle Panic My First Stone Age: The Card Game Mykerinos Mysterium Mysterium Park My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Nova Luna Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time On Mars Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Oriflamme Orléans Otys Outfoxed! Overbooked Palaces of Carrara Paladins of the West Kingdom Pandemia Paperback Parade Patchwork Pedzace Jeze Pedzace Slimaki Peikkopolku Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Pelaajien valinta 2020 Pelaajien valinta 2021 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion POW! Power Grid Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Quacks of Quedlinburg Quest for El Dorado Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Raiders of the North Sea Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Riverboat Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rudi Racer Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santa Monica Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe schnapsen Scotland Yard Seas of Fortune: Hansa Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Skull King Smile Space Freaks Spicy Splendor Splendor: Marvel Star Wars: Imperial Assault Staufer Dynasty Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Suburbia Sundae Split Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Tapestry Tappajahai Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Crew The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Timeline Tiny Epic Kingdoms Tokaido Torakkapokeri Tournay Trails of Tucana Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Troyes Dice Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome (to Your Perfect Home) Welcome to... Welcome to the Dungeon Wendake When I Dream Wingspan Wooop Wooop World´s Fair 1893 Yedo: Deluxe Edition Yokohama Yspahan Zen Garden Zombie Kidz: Evolution Zooloretto Zooloretto Junior Zoo Panic
%d bloggaajaa tykkää tästä: