Hornet, ampiaispeli, jonka pähkinän haluan ratkaista

Jätä kommentti

27.5.2016 Kirjoittanut JK

Tämä Hornet on erikoinen tapaus. En ole varma, onko se pelidesignina täysin onnistunut, mutta se vetää minua silti suuresti pariinsa. Se on unohtunut peli, ja tällä hetkellä voisin heittää kolikkoa olenko sitä mieltä, että se on unohtunut helmi vai vain unohtunut. Olen pähkäillyt sitä nyt neljä peliä ja haluan pähkäillä lisää ja selvittää, mikä se on miehiään.

Suomalainen veljespari Jani ja Tero Moliis tekivät 00-luvun lopulla peliä presidentinvaaleista. Kampanjoivat kandidaatit vaihtuivat kuitenkin mesipistiäisiksi siinä vaiheessa kun peli oli painoon valmis. Ehkä hyvä niin, vaikkei tämäkään teema ongelmaton ole, mistä lisää myöhemmin. Joka tapauksessa ei tullut pressaa, tuli Hornet (2010).

image

Pelaajaväreinä on myös mukavasti vähän harvinaisempia ruskeaa, pinkkiä, valkoista ja vaaleanvihreää.

Hornet on ensinnäkin oikein nätti peli. Tarjolla on paljon värikästä puuta sekä vihreää modulaarista niittyä. Niityt voi kasata aloitusversio-ohjeiden mukaan tai sitten oman maun mukaan. Olen toistaiseksi käyttänyt aloitusehdotusta. Myös pisteytyslauta on modulaarinen, mitä pidän omaperäisenä.

Hornetissa tehdään simultaanitoimintoja. Jokainen pelaaja valitsee yhden kolmesta kaikille mahdollisesta toiminnosta, ja ne paljastetaan samaan aikaan. Tämä on aina hauska mekanismi. Hornetin lisäjuju on siinä, että toimintoja on oikeastaan kuusi, koska kustakin kolmesta toiminnosta on kaksi versiota, kiltti ja aggressiivinen.

image

Toiminnot ovat oikealta vasemmalle meden keruu (keltainen), hunajan valmistus/tuhoaminen (oranssi) ja lentäminen (sininen). Kuten Aku Ankasta tunnemme, virnistävä ampiainen on se tuhma.

Aggressiivinen toiminto on tehokkaampi, mutta siinä on riski: jos joku toinen pelaaja on valinnut saman toiminnon, paha saa palkkansa ja rangaistuksen. Jos valitset aggressiivisen toiminnon ja saat rangaistuksen, se voi olla paha takaisku. Vuoro ei ihan mene hukkaan, mutta vähän sinne päin. Niinpä periaatteessa kai kannattaa pelata oletuksena kiltisti paitsi silloin kun olet mielestäsi varma, että nyt kukaan muu ei tee samaa toimintoa, ja riskeerata vasta sitten. (Pelaamissani peleissä on tainnut muuten kiltein voittaa aina.) Toisten toimien arvailu voi olla vaikeaa. Joskus sitä elää niin eri tahdissa kuin muut, että se onnistuu. Jos kaikilla muilla on medet loppu, voi olettaa, että joku ainakin aikoo kerätä sitä. Silloin ei riskeerata aggressiivista medenkeruuta. Jos taas muut ovat juuri lentäneet edellisellä kierroksella, varmaankaan he eivät aio lentää uudestaan? Nyt voisi valita bad ass -lennon (sillä saa samalla paljon mettä kerättyä).

Ampiaiset tai herhiläiset, jos nimi käännetään sananmukaisesti (sama se, kumpikaan ei oikeasti tee hunajaa), kamppailevat aluehallinnasta. Tarkoitus on voittaa enemmistöt pelikentällä sijaitsevissa pesissä valmistamalla niihin enemmän hunajaa kuin muut. Kolme voitettua pesää tietää pelin voittoa. Pidän aluehallinta/enemmistöpeleistä, joten kaikki oikein hyvin toistaiseksi.

Mutta sitten pelin ongelmiin. En nimittäin ole varma toimiiko Hornet ainakaan kolmella pelaajalla, joka on ainoa toistaiseksi kokeilemani pelaajamäärä. Meidän pelit on aina voittanut se pelaaja, joka saa pelin alkusijoittelussa olla eniten rauhassa. Ennen pelin alkua pelaajat katsos saavat sijoittaa neljä valmista hunajakennoa kentän pesiin. Jos kaksi pelaajaa tässä vaiheessa on alkanut nokitella samoista kennoista, se kolmas on meillä aina voittanut.

Jos pelin lopputuloksen voi lukea ennen kuin peli alkaa, varmasti se on merkki epäonnistuneesta suunnittelusta, eikö?

Mutta tähän voisi vastata: nyt kun tiedätte tämän, ettekö osaa pelata sitten sitä kiertäen ja jättää alkukinastelut?

Ehkä. Vaatii lisäpelejä nähdäkseni. Joka tapauksessa tämä nostaa pelin kynnystä ja oppimiskäyrää. Joko kerrot tämän uusille pelaajille heti aluksi ja vähän niin kuin pilaat oppimiskokemusta heidän puolestaan, tai sitten voittajan voi arvata heti.

Toinen Hornetin haaste (ja nyt en sano ongelma) on, että peli loppuu hyvin nopeasti. Se, kuinka nopeasti pesäpisteytykset tulevat ja peli loppuu, yllätti minut vielä tokassakin pelissä. Hornetissa pitää oppia nopeasti, että yhdessä pelissä ei ehdi tehdä paljoa. Toimintoja on hyvin vähän käytettävissä. Jos haluat saada hunajaa valmiiksi johonkin pesään, jossa toinen herhiläisistäsi ei jo alussa valmiiksi ole, tarvitset yleensä kolme vuoroa: lento sinne, meden keruu hunajaa varten, ja hunajan valmistaminen. Ja jos vastustaja sitten tuhoaa hunajaasi, tarvitset vähintään yhden uuden vuoron luoda sitä lisää.

Vuorot pitäisi suunnitella pitkäksi eteenpäin, taas: ehkä jo alkusijoittelusta alkaen. Voiko peli mennä taas pieleen jo ennen kuin alkaakaan?

Mutta edelleen… ehkä nyt kun tiedät tämän, ymmärrät, että tuo peliin uuden strategisen tason laskea se huomioon.

image

Pelin pisteytyslauta on modulaarinen, eli sitä voi muokata lisäämällä peliin toimintavuoroja (kuvan keltaisia kukkia). Olen sittemmin lisännyt niitä maksimimäärän. Peli on silti hyvin nopea.

Edelleen, en tiedä. Toistaiseksi pidän pelistä kuitenkin sen verran, että olen innokas ottamaan selvää pelaamalla lisää. Otan tämän haasteena. Peli on pähkinämäinen. Haaste se on siksikin, että nostaa taas oppimiskäyrää jyrkemmäksi. Ja peli on kuitenkin kai melko kevyeksi tarkoitettu: säännöt ovat lyhyet ja teema kepeä.

Teemasta puheen ollen: Se on ehkä monelle vieraannuttava – herhiläiset, jotka keräävät mettä ja tekevät kilpaa hunajaa, voivat karkoittaa monia aikuisia. Alle kouluikäisille lapsille peli taas on liian vaikea. Ja aluehallinnasta kamppailu toisen työn tuhoamisineen ei ehkä perhepeliin ole kaikkein söpöin pelityyppi.

Tässäpä ennakkoluulon voima: Jos Hornet olisi jonkun etabloituneen designerin peli, hyväksyisin sen vaikeuden haastavana pähkinänä. En epäröisi vaan pitäisin sen hankaluutta suunnittelijan oveluutena. Mutta koska se on melko unohtunut peli (poimin sen Fantasiapelin alesta kympillä), alan epäillä. Kamppailupeli, jossa kamppailemalla häviää? Ei kai se voi olla tarkoitus…

No, itse asiassa olen antanut Hornetille mahdollisuuden ja luottanut suunnittelijoihin, koska pidän Hornetista. Korttienvalintaan liittyvä päättely ja riskinhallinta, simultaanitoimintojen hauskuus, pelin mukava fyysinen toteutus ja mieltymykseni aluehallintaan – nämä painavat Hornetin omassa vaakakupissani sen verran plussan puolelle, että haluan ehdottomasti jatkaa sen kanssa. Plus että haluan ratkaista sen pähkinän.

Varaan silti oikeuden kokeilla jatkossa omia sääntömuutoksiani.

 


Hornetin mahdollisista suunnitteluongelmista ja mahdollisista ratkaisuista niihin kiinnostava keskustelu täällä. Sääntomuutosehdotuksista esim: mitä jos pesän voittaja ei saisikaan hunajaansa tulostaululle? Mitä jos pesän hävinnyt pelaaja saisikin niityn medet, ei voittaja? Nämä voisivat kannustaa kamppailemaan, vaikka kamppailun häviäisikin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: All Creatures Big and Small Big Box Agricola: Family Edition Alhambra Alias Altiplano Amerigo Amul Antiquity Arboretum Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Bang! Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza Bora Bora Brandon the Brave Brass: Lancashire Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cabo Cacao Camel Cup/Camel Up Candy Chaser Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Carpe Diem Castell Castle Panic Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Burgundy: 20th Anniversary Edition Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Century: Spice Road Cheeky Monkey Chez Greek Chicago Express Citadels City of Spies: Estoril 1942 Claim Claim 2 Claim: Reinforcements Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Combo Color Commissioned Compatibility Concept Kids: Animals Concordia Copenhagen Corinth Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia De Vulgari Eloquentia: Deluxe Edition Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelt So Clever Dragon's Breath Dragon Castle Dream Factory Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa Etanaralli EXIT Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City Formula D For Sale Forum Trajanum Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Ghost Fightin' Treasure Hunters Glory to Rome Glücks-Piraten Goa Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Harry Potter: Hogwarts Battle - Defense Against the Dark Arts Hepan hirnahdus Here I Stand Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Hollywood Honshu Hornet Hugo: Das Schlossgespenst Imhotep Imperial In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Just One Jäinen kuolema. Suomen talvisota Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin hop hop Kanin loikka Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca La Granja LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Leo menee parturiin Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Lost Expedition Love Letter Macao Mad Madeira Magic Tower Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Merlin Mice and Mystics Midnight Party Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium My First Castle Panic My First Stone Age: The Card Game Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time On Mars Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Otys Outfoxed! Overbooked Palaces of Carrara Pandemia Paperback Parade Patchwork Pedzace Jeze Pedzace Slimaki Peikkopolku Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion Power Grid Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Quacks of Quedlinburg Quest for El Dorado Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Riverboat Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rudi Racer Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Smile Space Freaks Splendor Star Wars: Imperial Assault Staufer Dynasty Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Suburbia Sundae Split Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Timeline Tiny Epic Kingdoms Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome to... Welcome to the Dungeon Wendake When I Dream Wingspan Wooop Wooop World´s Fair 1893 Yokohama Yspahan Zooloretto Zoo Panic
%d bloggaajaa tykkää tästä: