Hornet, ampiaispeli, jonka pähkinän haluan ratkaista

Jätä kommentti

27.5.2016 Kirjoittanut JK

Tämä Hornet on erikoinen tapaus. En ole varma, onko se pelidesignina täysin onnistunut, mutta se vetää minua silti suuresti pariinsa. Se on unohtunut peli, ja tällä hetkellä voisin heittää kolikkoa olenko sitä mieltä, että se on unohtunut helmi vai vain unohtunut. Olen pähkäillyt sitä nyt neljä peliä ja haluan pähkäillä lisää ja selvittää, mikä se on miehiään.

Suomalainen veljespari Jani ja Tero Moliis tekivät 00-luvun lopulla peliä presidentinvaaleista. Kampanjoivat kandidaatit vaihtuivat kuitenkin mesipistiäisiksi siinä vaiheessa kun peli oli painoon valmis. Ehkä hyvä niin, vaikkei tämäkään teema ongelmaton ole, mistä lisää myöhemmin. Joka tapauksessa ei tullut pressaa, tuli Hornet (2010).

image

Pelaajaväreinä on myös mukavasti vähän harvinaisempia ruskeaa, pinkkiä, valkoista ja vaaleanvihreää.

Hornet on ensinnäkin oikein nätti peli. Tarjolla on paljon värikästä puuta sekä vihreää modulaarista niittyä. Niityt voi kasata aloitusversio-ohjeiden mukaan tai sitten oman maun mukaan. Olen toistaiseksi käyttänyt aloitusehdotusta. Myös pisteytyslauta on modulaarinen, mitä pidän omaperäisenä.

Hornetissa tehdään simultaanitoimintoja. Jokainen pelaaja valitsee yhden kolmesta kaikille mahdollisesta toiminnosta, ja ne paljastetaan samaan aikaan. Tämä on aina hauska mekanismi. Hornetin lisäjuju on siinä, että toimintoja on oikeastaan kuusi, koska kustakin kolmesta toiminnosta on kaksi versiota, kiltti ja aggressiivinen.

image

Toiminnot ovat oikealta vasemmalle meden keruu (keltainen), hunajan valmistus/tuhoaminen (oranssi) ja lentäminen (sininen). Kuten Aku Ankasta tunnemme, virnistävä ampiainen on se tuhma.

Aggressiivinen toiminto on tehokkaampi, mutta siinä on riski: jos joku toinen pelaaja on valinnut saman toiminnon, paha saa palkkansa ja rangaistuksen. Jos valitset aggressiivisen toiminnon ja saat rangaistuksen, se voi olla paha takaisku. Vuoro ei ihan mene hukkaan, mutta vähän sinne päin. Niinpä periaatteessa kai kannattaa pelata oletuksena kiltisti paitsi silloin kun olet mielestäsi varma, että nyt kukaan muu ei tee samaa toimintoa, ja riskeerata vasta sitten. (Pelaamissani peleissä on tainnut muuten kiltein voittaa aina.) Toisten toimien arvailu voi olla vaikeaa. Joskus sitä elää niin eri tahdissa kuin muut, että se onnistuu. Jos kaikilla muilla on medet loppu, voi olettaa, että joku ainakin aikoo kerätä sitä. Silloin ei riskeerata aggressiivista medenkeruuta. Jos taas muut ovat juuri lentäneet edellisellä kierroksella, varmaankaan he eivät aio lentää uudestaan? Nyt voisi valita bad ass -lennon (sillä saa samalla paljon mettä kerättyä).

Ampiaiset tai herhiläiset, jos nimi käännetään sananmukaisesti (sama se, kumpikaan ei oikeasti tee hunajaa), kamppailevat aluehallinnasta. Tarkoitus on voittaa enemmistöt pelikentällä sijaitsevissa pesissä valmistamalla niihin enemmän hunajaa kuin muut. Kolme voitettua pesää tietää pelin voittoa. Pidän aluehallinta/enemmistöpeleistä, joten kaikki oikein hyvin toistaiseksi.

Mutta sitten pelin ongelmiin. En nimittäin ole varma toimiiko Hornet ainakaan kolmella pelaajalla, joka on ainoa toistaiseksi kokeilemani pelaajamäärä. Meidän pelit on aina voittanut se pelaaja, joka saa pelin alkusijoittelussa olla eniten rauhassa. Ennen pelin alkua pelaajat katsos saavat sijoittaa neljä valmista hunajakennoa kentän pesiin. Jos kaksi pelaajaa tässä vaiheessa on alkanut nokitella samoista kennoista, se kolmas on meillä aina voittanut.

Jos pelin lopputuloksen voi lukea ennen kuin peli alkaa, varmasti se on merkki epäonnistuneesta suunnittelusta, eikö?

Mutta tähän voisi vastata: nyt kun tiedätte tämän, ettekö osaa pelata sitten sitä kiertäen ja jättää alkukinastelut?

Ehkä. Vaatii lisäpelejä nähdäkseni. Joka tapauksessa tämä nostaa pelin kynnystä ja oppimiskäyrää. Joko kerrot tämän uusille pelaajille heti aluksi ja vähän niin kuin pilaat oppimiskokemusta heidän puolestaan, tai sitten voittajan voi arvata heti.

Toinen Hornetin haaste (ja nyt en sano ongelma) on, että peli loppuu hyvin nopeasti. Se, kuinka nopeasti pesäpisteytykset tulevat ja peli loppuu, yllätti minut vielä tokassakin pelissä. Hornetissa pitää oppia nopeasti, että yhdessä pelissä ei ehdi tehdä paljoa. Toimintoja on hyvin vähän käytettävissä. Jos haluat saada hunajaa valmiiksi johonkin pesään, jossa toinen herhiläisistäsi ei jo alussa valmiiksi ole, tarvitset yleensä kolme vuoroa: lento sinne, meden keruu hunajaa varten, ja hunajan valmistaminen. Ja jos vastustaja sitten tuhoaa hunajaasi, tarvitset vähintään yhden uuden vuoron luoda sitä lisää.

Vuorot pitäisi suunnitella pitkäksi eteenpäin, taas: ehkä jo alkusijoittelusta alkaen. Voiko peli mennä taas pieleen jo ennen kuin alkaakaan?

Mutta edelleen… ehkä nyt kun tiedät tämän, ymmärrät, että tuo peliin uuden strategisen tason laskea se huomioon.

image

Pelin pisteytyslauta on modulaarinen, eli sitä voi muokata lisäämällä peliin toimintavuoroja (kuvan keltaisia kukkia). Olen sittemmin lisännyt niitä maksimimäärän. Peli on silti hyvin nopea.

Edelleen, en tiedä. Toistaiseksi pidän pelistä kuitenkin sen verran, että olen innokas ottamaan selvää pelaamalla lisää. Otan tämän haasteena. Peli on pähkinämäinen. Haaste se on siksikin, että nostaa taas oppimiskäyrää jyrkemmäksi. Ja peli on kuitenkin kai melko kevyeksi tarkoitettu: säännöt ovat lyhyet ja teema kepeä.

Teemasta puheen ollen: Se on ehkä monelle vieraannuttava – herhiläiset, jotka keräävät mettä ja tekevät kilpaa hunajaa, voivat karkoittaa monia aikuisia. Alle kouluikäisille lapsille peli taas on liian vaikea. Ja aluehallinnasta kamppailu toisen työn tuhoamisineen ei ehkä perhepeliin ole kaikkein söpöin pelityyppi.

Tässäpä ennakkoluulon voima: Jos Hornet olisi jonkun etabloituneen designerin peli, hyväksyisin sen vaikeuden haastavana pähkinänä. En epäröisi vaan pitäisin sen hankaluutta suunnittelijan oveluutena. Mutta koska se on melko unohtunut peli (poimin sen Fantasiapelin alesta kympillä), alan epäillä. Kamppailupeli, jossa kamppailemalla häviää? Ei kai se voi olla tarkoitus…

No, itse asiassa olen antanut Hornetille mahdollisuuden ja luottanut suunnittelijoihin, koska pidän Hornetista. Korttienvalintaan liittyvä päättely ja riskinhallinta, simultaanitoimintojen hauskuus, pelin mukava fyysinen toteutus ja mieltymykseni aluehallintaan – nämä painavat Hornetin omassa vaakakupissani sen verran plussan puolelle, että haluan ehdottomasti jatkaa sen kanssa. Plus että haluan ratkaista sen pähkinän.

Varaan silti oikeuden kokeilla jatkossa omia sääntömuutoksiani.

 


Hornetin mahdollisista suunnitteluongelmista ja mahdollisista ratkaisuista niihin kiinnostava keskustelu täällä. Sääntomuutosehdotuksista esim: mitä jos pesän voittaja ei saisikaan hunajaansa tulostaululle? Mitä jos pesän hävinnyt pelaaja saisikin niityn medet, ei voittaja? Nämä voisivat kannustaa kamppailemaan, vaikka kamppailun häviäisikin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: