Tarinankerronnan ja pelin hankalasta liitosta (Once Upon a Time, Co-Mix)

Jätä kommentti

25.5.2016 Kirjoittanut JK

Tarinankerronta ja lautapelit eivät luonnostaan oikein sovi yhteen. Onko syynä aivokurkiainen, joka julmasti erottelee oikean ja vasemman aivopuoliskon ja näiden vastaavat tehtävät toisistaan? Aivokurkiaiset alas – aivot on luotu yhteen! Aivoyhteys on rakkaus ja ihmisoikeus! Taisin Hesarista lukeakin tällaisen kolumnin viisi kertaa.

Joka tapauksessa tarinankerrontaan kuuluu hämäryyttä, ja hämärä logiikka ei taas yleensä sovi peleihin. Pelejä pelaava ihmistyyppi taitaa myös luonnostaan arvostaa järjestystä ja juristimaisen tarkkoja sääntöjä – peleistä ainakin tulee helposti huutokilpailu ilman näitä. Kun joku taas keksii tarinaa, ei sitä puhevuota helpolla kammitsoi sääntöjen kanaaleihin. Tarinankerronnassa on kyllä ”sääntöjä”, jotka ovat nyrkkisääntöjä ja hyödyllisiä ohjeita pikemminkin kuin sääntöjä. Mutta ei niistä peliteoreettisia sääntöjä taida saada.

Tarinankerronta ja säännöt toimivat yhdessä roolipeleissä. Ne perustuvat tarinankerrontaan. Säännöt toimivat vain ikään kuin reality checkeinä, selittävät sitä, mikä (hahmoilta) onnistuu ja mikä ei. Pelinjohtajan ei usein tarvitse noppia heitellä. Hän voi valita tarinaan parhaan tuloksen.

Mutta lautapelit. Strateginen eksploraatio (tutkimusmatkailu ajatuksissa, eri vaihtoehtojen punnitseminen) tuntuu vievän hapen luovalta eksploraatiolta. Miksi? Hyvissä strategiapeleissäkin voi tarvita luovuutta ja laatikon ulkopuolella ajattelua:  saman asian voi saavuttaa lukuisia keinoja pitkin. Joskus tarvitaan empatiaakin, ainakin jos toisen pelaajan asemaan asettumista tällä kirjaimellisellä nimellä kutsuisi…

Joskus tarinankerrontapeleiksi lasketaan sellaiset pelit, jossa luetaan valmiita, toisten kirjoittamia tarinoita. Tällaisia ovat tietääkseni esim. Tales of Arabian Nights ja Ryan Laukatin Above and Below. Mutta näitähän voisi kutsua pikemminkin tarinanluentapeleiksi. Fokus ja kunnia ja työ ovat pelintekijässä ja pelintekijän; pelaajat ovat vain statisteja.

Joka tapauksessa tässä pari tarinankerrontapeliä.

Once Upon a Time (Richard Lambert, Andrew Rilstone, James Wallis) on tarinankerrontapelien klassikko. Ensimmäinen painos on jo vuodelta 1993. OUaT on korttipeli. Korteissa on erilaisia tarinaelementtejä, joita sinun tulee käyttää. Jos kädessäsi on Miekka-kortti, päähenkilö voi vaikkapa sellaisella jonkun siipaloida. Tarkoitus on saada tarina kerrottua loppuun, siis päästä omista korteistaan eroon ja kuljettaa tarina oman lopetuskortin mukaiseen loppuun. Toisten pelaajien kertoman tarinan voi sitten kaapata itselleen, jos nämä menevät jäihin, tai jos he käyttävät tarinassaan sellaista elementtiä, joka lukee sinun omassa kortissasi, tai sinulla on erityinen Keskeytyskortti. Nyt kaappari jatkaa tarinaa kuluttamalla omia korttejaan.

DSCF3628

Once Upon a Timen kuvitus ei ole ihan omaan makuuni. Ylärivissä lopetuskortit, jollaisen kukin pelaaja saa käteensä.

Kokeilisin tätä mielelläni lasteni kanssa, mutta peli on englanninkielinen. Aikuisten kanssa ainakin muutaman pelin perusteella tämä näyttää olevan eräänlainen bullshit bingo. Tärkeintä on pystyä tuottamaan keskeytymätöntä puhetta, jonka järkevyydellä tai laadulla ei juuri ole väliä. Sillä aikaa kun suollat ”tarinaa”, toinen on keskittynyt omiin kortteihinsa ja silmäilee niitä yhä uudestaan läpi siinä toivossa, että tarinankertoja menisi lausumaan jonkin sanan/elementin, joka esiintyy sinun korteissasi. Jos näin käy, tekisi mieli huutaa bingo ja olla hetken tyytyväinen – hetken, koska nyt kun vuorosi on alkaa lähteä itse jatkamaan tarinaa, et välttämättä muista toisen kertomasta tarinasta paljon, koska olit keskittynyt kortteihisi. Lähdet suoltamaan omaa pajunköyttä. Lopputulos ei ole ihan peli eikä tarinakaan.

Suosittelisin tätä leppeässä, epäkilpailullisessa ilmapiirissä tarkoituksena hauskutella pikemmin kuin varsinaisesti pelata peliä. Hauskimmillaan se varmaan olisi lasten kanssa.

Supersankarisarjakuvatarinankerrontapeli Co-Mix (Lorenzo Silva 2014) on hyvin erilainen tapaus. (On se yhdyssana.)

DSCF3611

Co-Mixissa esittämisvuorossa jännittävä tarina… jonka sisältöä en muista.

Co-mixissa pelaajille jaetaan sarjakuvaruutuja. Näistä kukin sitten kokoaa tiimalasin hiekan valuessa tarinan. Tarinat kerrotaan vuorotellen, ja sitten niistä äänestetään parhaat, luovimmat ja tunteita liikuttavimmat.

Äänestämismekanismi vaikutti ihan toimivalta. Pelaaja saa pisteitä paitsi kertomalla hyviä tarinoita, myös äänestämällä samoja tarinoita hyväksi, joita muutkin äänestivät. Ajatuksena on, että suosituimmat tarinat ovat onnistuneimpia – ja äänestämällä samoja kuin muut, äänestät rehellisesti. Mikäs siinä. Pisteet tuntuivat jakautuvan hyvin tasaisesti, eli pahaa mieltä ei helposti tule kenellekään.

Minulla vain ei Co-Mixia pelatessa ollut kauhean hauskaa. En tiedä miksi. Oman tarinan kertomisessa oli jotain hyvin vaivaannuttavaa. Tarinat olivat niin huonoja. Tämä ei edes johdu mistään loukatusta ammattiylpeydestä. Vaimoni inhosi Co-Mixia, eikä hän ole kirjailija.

Koululaislapsi tykkäsi Co-Mixista meistä eniten. Pelaisin Co-Mixia mielelläni myöhemmin lasten kanssa uudestaan, kunhan he vähän kasvavat. Olisi hienoa nähdä miten heidän aivonsa toimivat ja millaisia tarinoita he keksivät.

Tässä on Co-Mixilla ja tarinankerrontapeleillä yleisemminkin sellainen nissi, jota muut, ”oikeat” lautapelit eivät täytä. Ne eivät paljasta toisen ihmisen pään sisällöstä muuta kuin jonkinlaisia strategisen ajattelun lopputuloksia. Ehkä ne paljastavat jotain puolia hänen luonteestaan (ainakin onko hän hyvä häviäjä tai ei), mutteivät avaa sinua ymmärtämään heitä ja heidän vapaan tajuntansa liikkeitä.

(Roolipelithän olisivat tähän kuin luotuja. Silti tuntuisi todella omituiselta kuvitella pelaavansa lastensa kanssa roolipelejä.)

*

Onnistutaankohan tarinankerronta ja lautapeli joskus yhdistämään – vai onko jo yhdistetty? Jään mielelläni tarkkailemaan tätä.


Rory’s Story Cubeseista eli tarinakuutioista kirjoitin täällä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: