The Builders: Middle Ages – päihittääkö se Splendorin?

Jätä kommentti

17.5.2016 Kirjoittanut JK

The Builders: Middle Ages (Frédéric Henry 2013) on nätti pieni peli, jossa värväät rakentajia ja laitat heitä rakentamaan rakennuksia. Rakentajilla on vaihtelevia määriä rakennustaitoja neljässä eri kategoriassa (kivityö, puutyö, arkkitehtuuri ja kattotiilet), rakennukset tarvitsevat eri määriä erilaisia rakennustaitoja, ja tämän kysynnän ja tarjonnan tulisi kohdata mahdollisimman optimisti. Pienistä rakennuksista saa vähän rahaa muttei juurikaan voittopisteitä, joten pitää olla tarkkana, missä vaiheessa lähtee rakentamaan suuria rakennuksia, niitä joista saa paljon voittopisteitä.

image

Lähemmäs kymmenen pelin jälkeen olen hieman kehittynyt, muttei voittostrategiasta vielä ole tietoa, jos sellaista onkaan. Sentään opin varomaan peliin rakennettua ansaa. Ansa on ”koneet”. Ne näyttävät hyvältä diililtä: niiden palkkaaminen rakentamiseen ei maksa mitään! Mutta niillä hävisin ensimmäiset pelini. Niiden rakentamiseen kun kuluu arvokkaita vuoroja eikä niistä saa aina voittopisteitä. Varovasti siis koneiden kanssa.

Toinen ja negatiivinen opetus oli, että kolmeen laskeminen on liian vaikeaa. Buildersin ongelma, lähes vika, on se, että joka vuorolla pelaajalla on kolme toimintoa, siis kolme toimintapistettä käytettävänään. Kolme on liikaa. Olen alkanut pitää hyvän pelidesignin merkkinä sitä, että vuoro on nopea, mikä yleensä tarkoittaa vain yhtä toimintoa. Kaksi toimintoa menee ongelmitta, mutta kolmas johtaa jo siihen, että pelaajat unohtavat, kuinka monta ovat tehneet. Aikuisetkin siis. Kahta ei unohda, kolmannen voi unohtaa; siinä menee maaginen raja. Downtime eli odotteluaika sekin kasvaa.

Mutta Buildersin juju on, ettei toimintojen määrää ole rajoitettu kolmeen. Toimintoja voi ostaa lisää loputtomasti viidellä rahalla kappale. Yksi vuoro voi siis olla hyvinkin luova ja pitkä, jos rahaa on. Tämä on minusta hyvä juttu, joka lisää luovia mahdollisuuksia ja yllätyksiä, eikä pidennä vuoroja merkittävästi: kolmea tai neljää toimintoa pitemmät vuorot ovat joka tapauksessa harvinaisia, ja nämä lisävuorot ovat yleensä kiinnostavia. Lisätoimintojen ostamisen mahdollisuus haittaa vain sitä, että pelissä voisi käyttää apuna jotain tokeneita tai pelimerkkejä merkkaamaan toimintopisteitä.

Ellei kolmeen laskeminen tulevaisuudessa helpotu, tähän pitänee keksiä jotakin. Liian pitkä vuoro on ankara heikkous. Takenoko esimerkiksi on peli, jonka liian pitkät vuorot nähdäkseni tärvelevät. Yksi Takenoko-vuoro: etsi noppa, heitä noppa, ratkaise mitä se tarkoittaa, tee nopan toiminto, tee ensimmäinen toiminto, tee toinen toiminto. Vuoroon kuluu lasten kanssa (Tanenoko on lastenpeli) helposti monta minuuttia. Kuitenkaan Takenokossa ei unohda, montako toimintoa on jäljellä, koska siinä on pelaajalaudan puiset merkit käytössä. Buildersissä ei merkkejä ole, eikä helpolla voisikaan olla, koska toimintoja voi ostaa enemmänkin kuin normimäärän.

image

Kolminpeli menossa. Ylärivissä tarjolla olevat rakennukset, sen alla tarjolla olevat duunarit.

Buildersiä voi pelata jo pienempienkien lasten kanssa, mutta he tulevat häviämään, sen verran ankara optimointipeli tämä on.

Builders vs Splendor

Buildersia on paljon ja syystäkin verrattu Splendoriin, toiseen pieneen ja nopeaan koneistonrakennuspeliin. Splendor on nähdäkseni parempi pelidesign osin siitä yksinkertaisesta syystä, että se on elegantimpi: joka pelaajalla on yksi toiminto per vuoro. Splendorin toinen voitto tulee niistä pelimerkeistä, pokerichipeistä. Toisaalta Splendor maksaa paljon Buildersia enemmän, ja sen pakkaus vie paljon enemmän tilaa. Builders on nätimpi. Kuvitus on vähän sarjakuvamaista mutta rakennuksissa hyvin kaunista. Builders on myös temaattisempi. Builders tarjoaa enemmän tilaa luovuudelle. Toisaalta joku saattaa saada tästä analyysihalvauksen, mikä voinee pidentää pelin mukavasta ja sopivasta noin 25 minuutista tarpeettoman pitkäksi.

Buildersin visuaalinen selkeys voisi olla parempi. Olennainen tieto (kuinka monta pylpyrää kutakin resurssia) on pienellä ja pylpyrät turhan lähekkäinen. Kortin reunaviivassa on vieläpä omituinen katkos siinä kohtaa, mikä hämää silmää. Mutta silmä kyllä tottuu siihen muutaman pelin jälkeen. Selkeydestä silti Splendorille voitto. Sieluttomuudesta Splendorille tappio.

Laske nyt siitä sitten, kumpi voittaa. Minä en nähtävästi osaa laskea kolmeenkaan.

image

Hyvä peltiboksi, joskin tarpeettoman iso. Muovirahasta pieni miinus.


The Builders: Antiquity (2015) on pikkasen kompleksimpi mutta melko lailla sama peli antiikkiteemalla. Pienistä eroista Keskiaikaan esim. Drive Thru Reviews’n videolla.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: